skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Cloud of wolkgrafiek Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Cloud of wolkgrafiek Murrey Math + cloud + Bollinger bands

Dit onderwerp bevat 33 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Luc lcdnlf Luc lcdnlf 13 jaren, 1 maand geleden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Murrey Math, cloud en Bollinger bands vormen op zich methode om te traden en om de evolutie van de koers te beoordelen. Elk heeft voordelen en nadelen. Bovendien moet het systeem je ook liggen.
    Zo miste ik bij het traden op Murrey Math en Cloud twee maal de top in goud van om en bij $1265. Twee maal op korte tijd zie ik een winstgevende trade terug in verlies gaan. Dat is de reden dat ik er ook nog eens de Bollinger Bands in betrokken heb.
    Het uitgangspunt dat ik nu hanteer, is dat ik van elk een beetje neem. Op ogenblik van schrijven (06/07/2010) heb ik een mooi voorbeeld aan het muntpaar Euro – Dollar.

    Murrey Math zie je in de grafiek terugkeren in de horizontale lijnen. 1,1719 is een officiële 0/8 lijn van een Murrey Math prijsinterval, terwijl elke horizontale lijn een stijging vertegenwoordigd van 1/8 volgens de spelregels van MM. Toegegeven, je moet dat handmatig in de grafiekparameters invoeren en telkens opnieuw moet je een even tellen om te bepalen waar je ergens zit in het MM-systeem.
    De zwarte lijn vertegenwoordigd de slotkoers, in mijn geval is het tijdsinterval één beursdag. De margenta lijn is de lagging line uit het cloud systeem. Deze heeft mij nog niet zo lang geleden behoed om long te gaan in de AEX. Zowel de slotkoers als de lagging line moeten zich boven of onder de wolk bevinden , gevormd door de grijze lijnen volgens de principes van de cloudmethode. Hiermee wordt de hoofdtrend duidelijk, long, short of uit de markt blijven wegens te onzeker.
    De trade so Easy heb ik van een vriend gekregen en ik heb hun systeem weerhouden om een instappunt te bepalen. Het 26 dagen break out instappunt is afgekeken van het Turtle – trading – systeem. Ik benut echter niet elk instappunt.
    Het automatisch gegenereerde instappunt vergelijk ik met de Bollinger band, die door de blauwe lijnen zijn gevormd. De rode stippellijn is het 20 daags voortschrijdend gemiddelde. Als het instappunt te dicht bij de bovenste Bollingergrens ligt in geval van een long – trade en te dicht bij het onderste Bollinger band ligt ingeval van een short – trade, benut ik deze mogelijkheid niet. Bovendien geeft de evolutie van de Bollinger band mij een idee wanneer ik best uitstap na het openen van een trade.
    Volgende aandachtspunten zijn belangrijk.
    De gebruiker moet noties hebben van alle drie de systemen. Het vraagt even tijd om één en ander te leren.
    Het is geen black box systeem. De gebruiker blijft voortdurend verantwoordelijk en moet voortdurend eigen keuzes maken. Wel beschermt het systeem je zo veel mogelijk tegen onvoorzichtige handelingen.
    Als wij nog eens de grafiek er bij nemen, dan leren wij volgende dingen:
    De MM 4/8 lijn 1.2696 vormt een grote weerstand. Een terugval naar 1.2451 of zelfs 1.2207 valt te verwachten.
    De 1st leadingl line die onderste lijn vormt van de wolk is een grote weerstand die op 1.2593 ligt.
    De upper bollinger band vormt een weerstand op 1.2608. Hoewel de koers nog even kan doorstijgen, lijkt het er op dat er eest nog een nieuwe daling aar 1.2318 (MA20) te verwachten valt. Dit is ongeveer het midden van de twee terugvalniveau’s op basis van MM.
    Er bestaat bijgevolg nog altijd een vergroot risico om het euro – dollar – muntpaar long te traden op 06/07/10 rond het middaguur in Vlaanderen.
    In bijlage het excelbestand met de grafiek zoals ik die gebruikt hebt in dit artikel.

    Attachments:
    eurodollar_MM_cloud_BB.JPG

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ik kan nog niet werken met dit forum zoals het hoort. Hier is het xlbestandje. Ik heb mijn best gedaan om alle kleine foutjes er uit te vissen, maar je weet nooit, zoals ik in het verleden al bewezen heb.

    Attachments:
    cloud_Eurodollar_MM_cloud_BB.xls

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Luc, wat schort er aan? Wij krijgen geen feedback zodat het voor ons moeilijk te beoordelen is of bezoekers

    -de werking van het forum begrijpen
    -wat zij graag willen (suggesties, ideeën)
    -dingen die niet werken

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Saltimis,

    Er is niets mis met het forum. Zo’n software is als een huwelijkspartner. Je moet zijn of haar gewoonten leren kennen en respecteren, anders krijg je ruzie. Ik heb nog altijd problemen om een artikel fatsoenlijk geplaatst te krijgen, maar na het zoveelste artikel zal ik wel geleerd hebben hoe het moet.

    Voor de anderen, er is inderdaad een foutje opgedoken. Microsoft stuurt om de haverklap updates en wij aanvaarden dat allemaal alsof het normaal is. Je zult het er moeten bij nemen.

    Attachments:
    cloud_Eurodollar_MM_cloud_BB.xls

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Het was mij niet opgevallen bij de grafiek van euro / dollar, maar wel bij die van goud en de AEX en nog andere onderliggende waarden. Kijk eens hoe goed de lagging line ook steun of weerstand vind bij de verschilldende lijnen die de Bollinger bands vormen. Met die inzichten in het achterhoofd heb ik mijn bestand een stuk aangepast, zodat dit beter tot uiting komt in het cijferwerk. Zij die het bestand al hebben, kunnen overwegen de verbeterde versie ook binnen te halen.

    Attachments:
    bb_cloud_mm_goud.jpg
    cloud_Eurodollar_MM_cloud_BB.xls

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Luc, is het nodig dat ik een handleiding schrijf, zijn er meer mensen die
    moeilijkheden hebben om een reactie te plaatsen? Geef het ons door! Dat kan via onze contactpagina of door een reactie hieronder.

    Luc lcdnlf schreef:
    Saltimis,

    Er is niets mis met het forum. Zo’n software is als een huwelijkspartner. Je moet zijn of haar gewoonten leren kennen en respecteren, anders krijg je ruzie. Ik heb nog altijd problemen om een artikel fatsoenlijk geplaatst te krijgen, maar na het zoveelste artikel zal ik wel geleerd hebben hoe het moet.

    Voor de anderen, er is inderdaad een foutje opgedoken. Microsoft stuurt om de haverklap updates en wij aanvaarden dat allemaal alsof het normaal is. Je zult het er moeten bij nemen.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Saltimis, als iemand een artikel of een bijdrage wilt schrijven waar in het midden een grafiek komt, dan heb je inderdaad een handleiding nodig. Moet je op twee plaatsen een grafiek inlassen, wordt het voor een beginner helemaal een heksenwerk. Tenminste, zo ervaar ik het. Als je wat handig bent, ontdek je na artikel elvendertig hoe je het vlug en handig kan doen. Alle grafieken en zo op het einde verzamelen, is niet moeilijk, maar dat is niet altijd bevorderlijk voor de leesbaarheid.

    Dus ja, een handleiding zou wenselijk zijn.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ondertussen heb ik kleine aanpassingen gedaan aan mijn excelfile. Degenen die dat willen, kunnen een nieuwe versie downloaden, maar echt nodig is dat niet.

    De recente top van 336.75 van de AEX op 14/07 leek in de grafiek nergens op te slaan. Als je kijkt naar de lagging line, dan zie je dat deze perfect weerstand vond op de MA20 van 26 dagen geleden. De grafiek is opgebouwd met slotstand. Het had een nog mooier resultaat gegeven met de hoogste koers van die dag.

    Attachments:
    AEX_BB2.jpg
    cloud_Eurodollar_MM_cloud_BB.xls

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Nog maar pas (her)ontdek ik de ADX. Lees in verband hiermee:

    http://beleggersinfo.com/nl/trendmatrixtrendrichting/266-de-adx-een-onderschatte-indicator.html

    Ik heb aan mijn bestand de ADX indicator toegevoegd. Zij die willen er gebruik van maken, kunnen de nieuwste versie downloaden. Verder heb ik niets gewijzigd aan mijn bestandje.

    Attachments:
    cloud_Eurodollar_MM_cloud_BB.xls

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Hoop dat Luc het niet erg vind dat ik zijn cloud grafiek een beetje heb getuned (visueel althans). De file bevat enkel de cloud grafiek en niet alle interessante zaken die Luc eraan heeft toegevoegd. Zaken toevoegen of wijzigen gaat daar het bestand niet geblokkeerd is.

    Een screenshot

    Attachments:
    ESTOXX50.jpg
    ESTOXX50.xlsx

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Nee hoor, Ronny, ik heb niet voor niets de verschillende tabbladen beveiligd zonder paswoord. Ik ben zelfs zeer blij dat iemand er mee aan de slag is gegaan en het ook daadwerkelijk laat weten.

    Hoe doe je dat? dat inkleuren bedoel ik?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Tis een gepruts hoor om 2 vlakken te krijgen dus ik hoop dat ik het duidelijk kan maken:
    Het principe is dat het 2 verschillende stappel-vlak-grafieken zijn, 1 op de primaire en de andere op de secundaire verticale as. Om zo’n vlak te maken voeg je de “spana” opnieuw toe samen met de D(elta) (verschil tussen span A en B). Je definieerd deze als stapelvlak en je geeft er een geen opvulling, ook omtrek verwijder je.
    Voor het tweede (bv. rode vlak) doe je hetzelfde met D(elta)2 en “spanb” en plaats deze op de secundaire verticale as, anders worden ze bij het eerste vlak samengevoegd.

    ZOals je ziet zijn D en D2 belangrijk om te bepalen (zie tab CALC) welk vlak ingekleurd moet worden. Eerst had ik D genomen voor het volledige vlak maar dan worden zowel up en downs van de cloud in één kleur geplaatst. Door bv. de positieve waarden te filteren naar D2 kan je de tweede kleur aanmaken.

    Pff hoop dat het duidelijk is. 😉

    Heb jij ooit gewerkt met de trend-indicator van Nico Bakker (combinatie van 5 korte en 5 lange termijn gemiddelden)? Zal eens proberen om die in een Excel sheet te gieten.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ronny, ik plaats in het weekend mijn nieuwe up date van mijn bestand. Ik moet nog kijken hoe ik het kleiner dan 2M krijg, eventueel in zipfile. Daarin zit sedert kort de trend-indicator van Nico Bakker en sedert vandaag de OBV. Alleen heb ik het bestand niet meegebracht van mijn werk. Ik had er geen tijd meer voor.

    Ik heb backtesten gedaan op mijn indicator, zoals jij die nu kent en op de indicator van Nico Bakker en op de combinatie van mijn indicator en die van Bakker. De beide apart geven minder goede resultaten dan de samenstelling van beiden.

    Mijn systeem is u dus gebaseerd op cloud, Bollinger band en de domino-score (van Nico Bakker). Naast dat alles heb ik er de ADX en de OBV bijgenomen. Ook de trendmatrix, mijn eerste nuttige instrument dat ik in elkaar bokste, is opgenomen in aparte tabbladen.

    Door deze trendmatrix en door wat de grafiek mij vertelt, te volgen, heb ik nu een tweede keer op rij de KBkroegenwedstrijd gewonnen. Dat is ook een aanwijzing dat ik op de goede weg ben met mijn spullen.

    Enige wat in nog niet heb ontdekt is objectieve in- en uitstapmomenten die “builen tegen de blutsen” (ik bedoel winst en verliestrades samengeteld) voor voortdurende winst zorgen.

    Daarom denk ik nog aan de demand- en suply-lijn van DeMark, opnieuw een idee van JanS. We zien wel waar wij geraken met ons systeem. In elk geval zit er muziek in.

    Bedankt voor de uitleg, die ik nog niet begrijp, maar dat is zo erg niet, ik ga die in elk geval opslaan en op een later tijdstip herbekijken.

    Ook met je eerste reactie ben ik heel erg blij. Had niemand gereageerd, had ik niets meer over mijn inspanningen op dat vlak op het forum geplaatst. Ik deel graag het beste wat ik heb, maar dan moet er toch iet of wat respons zijn en liefst, als het kan, een uitwisseling van informatie zijn.

    Dus in het weekend, morgenavond heb ik er de tijd niet voor vanwege kookles, plaats ik mijn laatste versie van mijn excelfile.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Unzip en open “cloud AEX zonder cijfertjes” Als het goed is zou cel A447 in het tabblad “AEX” geselecteerd moeten zijn.
    Open “cloud AEX cijfertjes”. Daarin vind je enkel de lange termijn EOD waarden van de AEX.
    Selecteer cellen A1 tot en met G4116
    Kopiëren
    En in “cloud AEX zonder cijfertjes” in cel A447 plakken.
    Bestand opslaan en vanaf hier kan je verder werken. Ik moest het zo doen om het bestand op het forum te krijgen. Anders wordt het te groot. Deze minihandleiding is GEEN poging uw intelligentie te beledigen.

    Dit is het bestand waarmee ik vandaag werk. Het evolueert nog altijd. Degenen die de evolutie een beetje gevolgd hebben, kennen al de cloud, de Bollinger band en de Murrey Math, hoewel deze laatste niet zo goed uit de verf komt, omdat het voorlopig niet lukt die in Excel na te maken.

    Nieuw is de domino – score van Nico Bakker. Die bleek wonderwel een meerwaarde te zijn binnen mijn systeem. Ook nieuw voor jullie is de trendmatrix, voor mij een oude getrouwe, omdat het mijn allereerste nuttige creatie in Excel was. Door heel veel EOD-cijfertjes te testen, een voortschrijdend gemiddelde en wat rekenwerk, ontdekte ik een methode waarmee je de kans kan bepalen binnen welke grenzen de koers zal eindigen. Zeker op kortere termijn is het een nuttig hulpmiddel. Het gaat hier over de slotkoers, niet over de hoogste of laagste koers van de dag. Eigenlijk een beetje het principe van de Bollinger Bands, maar anders uitgevoerd en anders voorgesteld.

    Voor de kroegen-gok baseer ik mij altijd op de 50% score. De grafiek gebruik ik om te kiezen voor stijgen of dalen. Je kan dus op voorhand bepalen wat mijn gokje zal worden.
    Uiteindelijk wil ik nog iets doen rond de Thomas DeMark lijnen, maar dat lijkt mij andere koek om in Excel geprogrammeerd te krijgen. Ideeën en hulp zijn meer dan welkom.

    Attachments:
    beurs_Luc.zip
    cloud_AEX_cijfertjes.xlsx

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Luc, heel erg knap die trendmatrix.
    Ik had gisteren nog even de domino score toegevoegd aan mijn bestand. Door de indicatoren zo zelf te maken in excel krijg je een veel beter inzicht ervan vind ik. Zeker omdat ik nog maar pas bezig ben vind ik dat wel belangrijk.

    Toen ik er zo mee bezig was kwam ik op een idee, er wordt nl. geen rekening gehouden met hou de koers evolueert t.o.v. de verschillende MA-banden. Hetzelfde geldt voor de onderlinge verhouding tussen de korte en lange termijn gemiddelden-band.

    Hetgeen ik hiermee wil zeggen is dat in een sterke uptrend de koers zich zowel boven de korte-en lange termijn band zou bevinden en de korte MA boven de lange MA. Echter wordt hiermee geen rekening gehouden.

    Wat denk jij, zou het de moeite zijn om die factoren ook op te nemen?

    Wat betreft de Thomas DeMark lijnen wil ik wel eens kijken, maar heb daar weinig info over. Als jij wat hebt van formules ed wil ik best helpen.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ronny,

    Dank voor het compliment.

    Ook ik heb de ervaring dat door de indicatoren na te maken, je een beter inzicht krijgt. Vroeger, in de tijd dat de dieren nog spraken, gaf men de raad om de indicatoren één voor één uit te rekenen en uit te tekenen op grafiekpapier. Vandaag is het zo gemakkelijk dat mensen die moeite niet meer nemen. Dat is fout.

    Wat betreft de verschillende MA banden. Ik heb dat ook al eens nagemaakt in excel, zoals ik van de grafieken van Beurstoppers kon afkijken. Onafhankelijk van de weg die ik bewandel, zal het een goed systeem zijn. Daar twijfel ik niet aan. Alleen denk ik niet dat het nog een toegevoegde waarde zal zijn. Daarom heb ik het losgelaten.

    Iemand die je zeker in de gaten moet houden, omdat hij heel eerlijk en oprecht goede informatie ter beschikking stelt, is JanS. Hij zorgt er wel voor dat jij en ik er een inspanning moeten voor doen om er iets zinvols uit te halen. Hij heeft gelijk, mijn inziens. Niet voor zijn ego, maar voor jouw en mijn portemonnee. Ik heb het al meermaals voor mijzelf gedaan en mijn informatie gedeeld.

    Ik plaats hier wat ik al heb gemaakt ivm Thomas DeMark en met de MA-banden. Het zijn werkdocumenten, die nog GEEN toegevoegde waarde hebben !!! Laat weten als je het binnengehaald heb, dan kan Satilmis deze bestanden weer verwijderen voor mij.

    Attachments:
    MA_Eurodollar.xls
    Thomas_Demark_forex_system.pdf
    TD_AEX.xlsx

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Ok heb ze binnen. Zal er de komende dagen eens naar kijken en laat je iets weten als ik vordering maak.

    Ik heb JanS zijn commentaren ook al wat gevolgd en zitten inderdaad goed in elkaar (mits wat denkwerk :-), maar kan hem toch nog niet altijd volgen. De tijd zal het mij wel leren. Mijn bedoeling is om werkelijk te swing-en daytraden maar eerst moet ik een goed systeem hebben gevonden dat als ruggesteun gebruikt kan worden. Lees momenteel de boeken van dr. Alexander Elder en ben al veel wijzer geworden.

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    Beste Luc,

    Ik ben nieuw hier.Complimenten…….
    Ik heb het excelblad gedownload en ziet er interessant uit. Ga het eens bestuderen. Ik heb wel 2 vragen:
    1. omzet AEX? Is dat het aantal future contracten?
    2. waarom niet automatisch elke dag koersen inladen in het bestand?

    Ik weet wel hoe dat simpel kan in Excel.
    Groet.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Cash, kan je ons proberen uit te leggen hoe je automatisch koersen kan inladen in Excel. Ik tracht nl. een New HIGH-New LOW indicator van de ESTOXX50 en SP500 te maken, maar dan moet ik van alle aandelen (resp.50 en 500) de koersen inladen en dat is handmatig niet te doen.

    Zodra deze klaar is zal ik hem hier uiteraard posten.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN