skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Beginners Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Beginners Kun je eenvoudig, veilig en goedkoop in een beleggingsfonds, met wat rendement?

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door cash cash 13 jaren, 1 maand geleden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    Robbie
    Bijdrager

    Beste forumgenoten, ik ben zelfstandig ondernemer sinds drie jaar en heb wat geld om weg te zetten. Ik heb geen ambitie en tijd om de beurs in de gaten te houden en wil daarom mijn geld (deels) in een fonds stoppen.

    Ik ben bij de grote banken de gebruikelijke testjes ingevuld en kom uit op een profiel “neutraal”. Tot zover niets loos. Nu ben ik een beetje gaan zoeken en ontdek dat bijvoorbeeld RABO alles bij Robeco onderbrengt en daar een extra kostenlaag op legt. Via allerhande sites ontdek je zo van alles.

    Ik hoef niet het onderste uit de kan. Als een rendement van een paar procent boven de spaarrekeningen wordt gehaald (dus nu zeg maar 2,5%, doe er wat bij, kom je op 5% ofzo), dan vind ik het best. Maar bij welk fonds zou ik dan het beste kunnen gaan? Ik zat bijna bij RABO, toen ABNAMRO of SNS, kwam daarna in verleiding voor Ohpen, of Today’s. HELP!

    Komt nog bij: die fondsen zijn om een of andere reden allemaal rond 2003 gestart en zitten nu na de crisis pas weer op hun startpunt qua koers. SLIK. Wie helpt mij?

    Groeten,

    Rob

    #link naar dit bericht
    mereoc
    mereoc
    Bijdrager

    http://www.belegger.nl/column/5378/Beleggen_in_grondstoffen

    Robbie grondstoffen iets voor jou? Inflatie bestendig en bij economische opbloei booming. Succes Mereoc

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Robbie,van belang is ook je beleggingshorizon, hoe lang kun je het geld missen? 1,2,5 jaar? Wil je per se een beleggingsfonds kopen?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Robbie
    Bijdrager

    Dag Satilmis,

    Ik zonder een deel van het geld af in liquide middelen. De rest mag van mij jaren en jaren ergens staan (10-20 jaar). Een paar dingen: ik moet er wel bij kunnen. Niet zoals bij sommige fondsen dat je per maand er iets vanaf kunt halen. Als we een crash krijgen wil ik niet 30% kwijt zijn voordat ik alles weg heb gehaald. Ik dacht aan een fonds, maar twijfel nu. Het concept dat iemand op je spullen let is wellicht wat naief. Een beetje te volgen zo? Ik hoorde van lockfondsen, gewoon Shell, stevige obligaties, grondstoffen, tsjat wat is wijsheid? Het is wel deels voor de oude dag. Ik heb het idee dat er heel veel voor de hobby op deze (en andere) sites zitten en die zitten er toch anders in volgens mij. Een beetje te volgen zo? groeten, Rob

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Robbie, uit je verhaal maak ik op dat je een vrij defensieve belegger bent. Hoeveel procent daling van je portefeuille kun je hebben? Je stelt ook nog eens de voorwaarde dat je het snel liquide kunt maken.

    Het meest robuuste beleggingssysteem voor degenen die een stukje extra rendement bovenop de spaarrente willen is de permanente portefeuille.

    De Europese permanente portefeuille bestaat uit volgende activa:

    25% Aandelen: Breed indexfonds van aandelen uit de Eurozone zoals ‘Vanguard Eurozone Stock Index Fund’
    25% Obligaties: 30 jarige Duitse staatsobligaties, de meest kredietwaardige en krachtigste Euro obligaties.
    25% Goud: Fysiek goud
    25% Cash: Belegd in 1 jaar lopende Duitse staatsobligaties.

    Zie: http://forum.dekritischebelegger.nl/beleggen/de-permanente-portefeuille/de-europese-permanente-portefeuille/

    Ieder jaar dien je wel je portefeuille te herwegen.

    Bij beleggen gaat erom dat je om kunt gaan met risico’s. Hier een uitleg hoe je zelf je risico en rendement kunt bepalen:

    http://forum.dekritischebelegger.nl/beleggen/bepaal-zelf-uw-risico-en-rendement/

    Bij jou gaat het volgens mij om dat je een gespreide portefeuille hebt. Dan kun je bijvoorbeeld een mixfonds kopen.

    Dit fonds biedt beleggers met een defensief risicoprofiel een mooie kans om voor de lange termijn te beleggen waar niet dagelijks naar behoeft te worden omgekeken.

    Zie: http://forum.dekritischebelegger.nl/tip-van-de-week/een-uitstekende-kernbelegging/

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @robbie

    Ga je helpen van de sloot en weer terug op de wal en wel maar dat is niet zeker van de drup in de regen.

    De uitgangspositie wordt gevormd de argumenten die je zelf noemt en wel geen ambitie en tijd en je wilt niet het onderste uit de kan. Bovenstaande overdenkend kan je het beste HAL nemen dit is een geen beleggingsfonds maar een investering maatschappij. Van alle beleggingsfondsen doet HAL het gewoon het beste en dat niet alleen de HAL heeft ook een gouden toekomst. Waarom de HAL en name Martijn van der Vorm het zo goed wil ik graag bewaren voor een latere exercitie
    http://ichart.quintrics.nl/GetIChart.aspx?lid=15010&tfn=beleggerNL.ten&w=480&h=250&i=m&p=180&pc=n&AspxAutoDetectCookieSupport=1

    Maar er is nog een andere mogelijkheid en wel je begint je eigen beleggingsfonds. Zonder nu een analyse te maken en te geven zal de olieprijs de komende jaren stijgen tot 200 dollar een bedrijf wat daarvan gaat profiteren is Royal Dutch.

    Ga bij de oprichting van het persoonlijk beleggingsfonds Robbie uit van een aantal dingen en het is best goed dat je deze argumenten nog eens controleert of ze valide zijn.
    Je hebt een bedrag ter beschikking wat je de komende jaren niet nodig zal hebben (heb je het acuut nodig dan is er niks aan de hand je zet de gekochte assets over in liquide middelen)
    Je wilt een belegging waarbij je niet iedere dag de koersen van het beeldscherm wilt likken.
    Als laatste je wil een belegging met een rendement wat zo rond de 5% ligt.

    In de berekening ga ik uit van 1.000 aandelen en 10 contracten is er minder geld beschikbaar dan verminder je de hoeveelheden. Dus 1.000 aandelen wordt 9.000 of 8.000 en het aantal contracten wordt dan 9 en 8
    Bij de oprichting van Beleggingsfonds Robbie koop je 1.000 aandelen Royal en op het zelfde moment verkoop je 10 contracten RDS strike Call 26/2015 en verkoop je 10 contracten Put 26/2015 je betaalt hiervoor € 18.270,00

    Op 31 december 2015 wordt het Beleggingsfonds Robbie opgeheven en kan hypothetisch de volgende berekening worden opgemaakt.
    De koers van Royal is lager dan € 22,00
    Oei dit is niet leuk hier hebben we niet op gerekend. Het beleggingsfonds krijgt 1.000 aandelen Royal bijgeschreven en moet hiervoor wat de koers ook is € 26,00 betalen. Dividend is voor Robbie Premie idem. Vervolgens worden er 20 contracten geschreven Puts en Calls.
    De koers van Royal is gelijk of hoger dan de € 22.00 Gestort op de rekening wordt (onafhankelijk van de koers) maximaal € 26.000 Dividend is voor Robbie premie ontvangen idem.

    In de tabel is te zien dat bij een break even d.w.z. dat de koers precies 26 is er een winst van 229% kan worden behaald. Als je rekening houdt met 5 jaar dan zou dit een winst per jaar zijn van 45%

    Het beleggingsfonds Robbie maakt natuurlijk kosten. Zou zijn er kosten van het openen, het beheer en de administratiekosten:
    kosten openen € 100,00
    kosten sluiten of doorrollen € 100,00
    administratiekosten € 100,00
    Totaal € 300,00

    Nu kom je op het punt van veilig. Wat is veilig ? Veilig bestaat niet iedere vorm van beleggen heeft een risico en risico wordt beloond met winst meer winst is meestal meer risico. Een investering in Royal wordt gezien als risicovol denk maar aan BP en de enorme koersval die het aandeel gaf.

    Meer risico dan het totale verlies van het beginkapitaal kan niet worden ondergaan.

    Nu is de vraag wil je 5% of waag je 45% is een mooie overdenking voor het weekend.

    Op onderstaande pagina heb ik een tabel neergezet met de verschillende opbrengsten.
    http://sucq.blogspot.com/2011/02/overzicht-aandelen-met-geschreven_19.html

    Wens je veel wijsheid bij de keuze.

    BeursFonds Robbie klinkt goed is ook goed

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Robbie
    Bijdrager

    Dag Noach,

    Hartelijk dank voor de grote moeite die je hebt genomen. Ik zal er eens goed
    in duiken. Ik heb dezelfde vraag gesteld bij belegger.nl en in LinkedIn bij
    Beleggen en tot mijn aangename verrassing heb ik erg veel reacties gehad,
    maar Shell en grondstoffen kwamen overal terug.

    greetz,

    Rob

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Daxen
    Bijdrager

    Beste Noach
    Een bijzonder mooi reken sommetje over het Robbie fonds,het lijkt bijna te mooi om waar te zijn met een jaarlijks rendement van 45 %
    Toch zou ik je graag nog wat vragen.
    Zou je me uit kunnen leggen hoe het afreken bedrag 39400 is samen gesteld,
    Het zou neerkomen op 19,70 per aandeel maar hoe kom je hier aan ?
    het zou toch 22 moeten zijn zoals in je voorbeeld.
    gr Daxen

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @daxen,

    De gemiddelde prijs zal bepaald worden door de onderliggende waarde op het moment dat de opties aflopen. Er zijn twee mogelijkheden op 31 december 2015:
    De koers van Royal is lager dan de strike prijs van 26 dan moeten er 1.000 aandelen worden gekocht tegen € 26 de gemiddelde prijs wordt dan (26 + Call optie + Put optie + ontvangen dividend) = € 21.45 (noot je bent dan in het gelukkige bezit van 2.000 aandelen)

    Tweede mogelijkheid is dat de koers van Royal boven of gelijk aan € 26 noteert de gemiddelde prijs wordt dan € 16,89 (noot je bent niet meer de eigenaar van 1.000 aandelen deze zijn verkocht (assignment) per de afloopdatum)

    Onderstaand de afrekening zoals deze plaatsvinden bij de verschillende mogelijkheden.
    http://sucq.blogspot.com/2010/12/market-power-map.html

    Er is geen rekening gehouden met kosten van depot en administratie. Tevens zou je kunnen aanvoeren dat je geen rente in rekening brengt.
    Hierbij is de verwachtig uitgesproken dat Royal per 2015 hoger noteert dan € 26,00

    #link naar dit bericht
    Avatar
    red baron
    Bijdrager

    Noach, Ik kan je niet helemaal volgen. Stel nu dat in dec 2015 RD 26 noteert. Dan heb ik (netto) 16820 geïnvesteerd. Bij een slotkoers van Euro 26 (of hoger in dec 2015 krijg ik 26.000 op mijn rekening. Dat is 11.5% rendement per jaar. Mocht de notering 16 euro zijn, dan krijg ik nog 1000 aanvullende aandelen geleverd. Hier betaal ik 26.000 voor. Dus totale investering bijna 43000. Huidige (dec 2015) waarde is 32000, oftewel een verlies van Euro 11000. Nu was op het dieptepunt van de crisis RD iets in de buurt van 15 Euro en lijkt me een stijgend scenario niet irreëel. En 11.5% per jaar is aanzienlijk beter dan de 5% waar Rob naar op zoek is. Maar 45% per jaar krijg ik niet uit dit rekenvoorbeeld. Waar ga ik fout?
    Groet,
    RB

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Daxen
    Bijdrager

    Beste Noach
    Hartelijk dank voor je reactie.
    Ik moet zeggen dat ik je zeer deskundig acht in allerlei zaken die hier de reveu passeren,en ik heb het idee dat ik nog ontzettend veel van je kan leren.
    Maar hoe je op 45 % rendement per jaar komt is mij echt een raadsel.
    Als het echt zo zou zijn ,zou ik er geen moment aan twijfelen en het volgende week met één uitvoeren !

    De reactie van RED BARON is me helemaal helder ,zo is ook mijn berekening.
    Ik zie met belandstelling uit naar de oplossing.
    Met vr. gr. Daxen

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @red baron
    http://sucq.blogspot.com/2011/02/overzicht-aandelen-met-geschreven_19.html

    Je betaalt als je het voorbeeld gebruikt € 18.270,00

    Stel de koers van Royal is op het einde van de contractperiode € 26
    Dan ga je ontvangen 1.000 x 26.00 26.000
    Dan heb je ontvangen dividend 5.800 + calls 2.900 + puts 4.700 = 13.400
    Totaal dus € 39.400
    Betaald € 18.270
    € 21.130 = 115% gedeeld door 5 (is niet zo natuurlijk maar goed een kniesoor die er op let) 23% per jaar (zit een foutje in omdat je dan 2 x alles meetelt(dus 15% is het goede winstpercentage)

    Volg met je vinger je de tabel links staat de koers en dan naar rechts wat het rendement is.
    Vrees dat jullie het moeilijker maken dan het is.

    Dit is overigens de basis vorm m.a.w. de meest simpele uitvoering.

    Je kan nu gaan variaties aanbrengen. Dus b.v. geen puts schrijven m.a.w. het risico verkleinen.
    Je kan de positie delta neutraal maken door b.v. het dividend contant te maken en dit om te zetten naar geschreven call opties.
    Je kan een zogenaamde ladder toepassen waarbij je getrapt de positie volstort.
    Je kan de aandelen vervangen door een turbo positie.
    Je kan meer zekerheid verlangen en dan koop je puts met een lagere strike welke gelijk is aan het dividend.
    Je kan er een persoonlijk pensioenplan van maken door geld te lenen en dan weer terug te storten.
    Je kan je voorstellen dat je ieder jaar een constructie in de markt zet.
    Je kan van de ontvangen dividenden of de contanten waarde van te ontvangen dividend een call en een put kopen schrijven op de AEX.
    Je kan de dezelfde contructie bouwen met AEX opties en dan lang kopen en verkopen of schrijven en vervolgens iedere ieder 3 maanden opties verkopen.

    Is echt leuk speelgoed niet te veel blijven stilstaan bij de cijfertjes gaat om de grote lijn en proberen te onderkennen en te herkennen waar de risico’s liggen. Nogmaals BP en Fortis als voorbeeld dit waren de standaard constructies in het verleden met een streep wordt een bom onder het fundament tot ontploffing gebracht.

    In het voorbeeld is uitgegaan van een simpele variant en geen omkijken meer en zeker niet de koersen per dag van het scherm moeten willen likken.

    Problemen gaan komen indien aan het einde van de periode de koers onder de strike komt of dit zo erg is ?

    In mijn berekening is het Break even Point ongeveer € 22.00

    De nominale waarde van het fonds ligt op €15.00 strikt genomen is het risico
    dus € 22 – € 15 = €7

    Over de margin kan ik nog wel iets zeggen. Iedere constructie behoeft een margin. Bij elke nieuwe nieuwe constructie kan er gestapeld worden dus elke nieuwe margin zal de oude als basis dienen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    red baron
    Bijdrager

    @noach. Dank. Ik geloof echter dat je de geschreven put/call opbrengst dubbel in rekening hebt gebracht. Eerst in minder op het aankoopbedrag en vervolgens als deel van de opbrengst op het eind van de rit. En ik geloof dat ik een beetje misrekende met het dividend. Maar zoals je al zei: het gaat om de basis. En daar zit best fantasie in.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Daxen
    Bijdrager

    Beste Noach.
    Red baron heeft het lek boven water .
    En volgens mij zou de berekeing er nu zo uit kunnen zien.
    Voorbeeld:
    Koop nu 100 aandelen R.D. tegen een koers van 26
    verkoop Call en put dec. 2015 serie 26
    dit brengt samen op 2,09+4.7 =7.60
    Dan is de investering 2600-760 =1840
    Als in dec.2015 de koers boven de €26 staat,dan moeten we de aandelen leveren voor 26
    Dan is het rendement op het geinvesteerde bedrag 760:18,4 =41.3%
    Dat is dan 41,3:5=8.26% per jaar
    Daarnaast ontvangen we nog een jaarlijks divident van 145
    dat geeft een rendement van 148:18,4=7,88%per jaar op de investering.
    Dat zou dus een totaal zijn van 8.26+7.88 =16,14% per jaar.
    Hierin zijn voor het gemak geen transactie kosten in verrekend.

    Mocht de koers in dec 2015 lager staan dan 26 dan zal dat het rendement negatief beinvloeden,en zullen we verplicht zijn aandelen te ontvangen
    Maar dat gaat me te ver on dat allemaal uit te rekenen.
    m.v.g. Daxen

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @daxen,

    Gelukkig dat er mensen zoals Red die het overzicht bewaren en de handen aan het stuur houden voor je weet vaar je op de Moezel in plaats van op de Rijn.

    Overzicht in de tabelvorm bij verschillende afrekenprijs:
    http://sucq.blogspot.com/2011/02/overzicht-aandelen-met-geschreven_19.html

    Portefeuille:
    http://sucq.blogspot.com/2010/12/dinsdag-28-12-2010-weeknummer-53.html

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    @daxen,
    Klein typefoutje:
    dit brengt samen op 2,09+4.7 =7.60
    moet dus 2,90 zijn :)).
    Maar dat gaat me te ver on dat allemaal uit te rekenen.
    Zet dit soort berekeningen in Excel en je ziet gelijk bij verschillende aantallen wat er gebeurt.
    Dat zie je ook bij Noach op zijn Blog, alleen kan je daar natuurlijk niet rekenen met andere aantallen.

    Groet,
    Cash

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Daxen
    Bijdrager

    Cash bedankt voor de correctie .Voor wat het excel bestand betreft,dat laat ik liever aan iemand anders over,b.v. aan Noach die is daar zeer bedreven in,ik zou bovendien niet weten hoe ik het voor elkaar moet krijgen,daar heb ik te weinig kaas van gegeten.(ik moet nog heeeel veel kaas eten)

    Noach je noemde in een vorig bericht van 5-mrt 21.55 nog andere mogelijkheden om constructie rond de aex op te bouwen,zou je dat wat nader willen toelichten .
    m.v.g. Daxen

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    @daxen,
    Ik ben gek op kaas :))
    Ik heb als bijlage een klein simpel Excelblad toegevoegd.Speel er maar eens mee kun je zien wat ik bedoel,
    Groet,
    CASH

    Attachments:
    RD_plus_optie_constructie.xlsx

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Daxen
    Bijdrager

    Cash bedankt.
    Maar pas op met kaas eten ! ,de meeste (muize)vallen werken met kaas!

    Ben al even aan het spelen geweest met het excel bestand,ziet er overigens mooi uit.
    In de eerste 4 regels kan ik wel de nodige wijzigingen aan brengen maar in regel 5 krijg ik een melding van beveiliging.
    zou ook niet goed weten hoe je dan de rendement berekening moet maken,bij verschillende koersen.Hier uit blijkt wel dat er nog veel te leren valt!
    groet Daxen

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN