skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Goud niet zo duur als het lijkt

Dit onderwerp bevat 85 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Bluevision 12 jaren, 5 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 61 tot 80 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    Afgezien van het feit of goud nu wel of niet een goede belegging is dat is het dus niet omdat het geen dividend uitkeert het is dus een speculatieve belegging. Maar afgezien daarvan begrijpt iedere kleuter dat je geen 13% in een assets klasse moet stoppen.

    Op goud kan je geen opties schrijven of kopen je kan het dus niet afdekken (kan wel maar veronderstel dat ze het niet doen) Is te zot voor woorden.

    De verantwoordelijke moet terstond worden ontslagen.

    Is de eerste les op de schriftelijke cursus beleggen voor dummies verdeel je centjes over verschillende mandjes en ieder mandje mag niet meer dan 7.5% van het totaal zijn.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    De Nederlandse regering heeft wel vaker ons goud verkocht.
    Wat Amerika doet is tijd bijkopen door nog meer geld te drukken. Vanaf 1971 (de loskoppeling van Bretton Woods) een oorlog moest namelijk gefinanceerd worden. Vanaf toen zijn de geld gaan bijdrukken. Dus al 40 jaar heeft de hele wereld spullen geleverd die Amerika niets heeft gekost. Alleen wat hout en inkt. Nu begint de hele wereld door te krijgen dat de dollar eigenlijk niets waard is. Wat is dan wel wat waard???

    Wat wel wat waard is is wat niet bijgedrukt kan worden. Dus grondstoffen. Je zult zien dat deze grondstoffen (goud,uranium, maar ook levensmiddelen) blijven stijgen, sterker nog dit proces is al ingaan gezet. China voert geen goud meer uit. Hebben bijna 600 ton vorig jaar ingekocht. Bijna net zoveel als India. De helft van de wereldproduktie. Ze zullen wel blij zijn als nederland weer wat wil verkopen. Toen het IMF vorig jaar wat verkocht, was India er als de kippen bij. Ik kan nog uren verder gaan. Maar je kunt ook een paar jaar afwachten en kijken wie gelijk heeft. Vanaf 2000 zitten we in een bull-markt van goud. Elke bull-markt duurt zeker 15 jaar dus nog 5 jaar. Deze 5 jaar zullen anders verlopen. Het goud zal exploderen.

    M.v.g.
    Rob.

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    Ok duidelijk ik verkoop huis en haard, hond en kind doe de brommert in de verkoop en wissel het om naar goud. Beleggen is simpel het pad wat we moeten bewandelen zonder gevaar.

    Iedereen rijk die het advies opvolgt.

    Voorspellen is simpel toekomst helder op het netvlies gelijk een kwatrijnen van Nostradamus.

    Enturie 1a
    Kwatrijn 35
    Quatrain XXV

    De jonge leeuw zal de goude overwinnen
    Op het krijgsveld van een enkelvoudig duel
    In een kooi van goud
    zit iemand tot het middel te koop

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    Kom kom, Noach niet te somber.

    Kijk zoals het nu gaat kan het toch eigenlijk ook niet! 40 jaar geleden zaten we met de hele buurt om een zwart/wit tv te kijken. Nu is er een op elke kamer. 10 jaar geleden hadden we een hypotheekschuld van 80.000 per gezin. Nu 185.000 per gezin. (Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld). Dus wat gaat er gebeuren. Je ziet het al in Amerika. De FED koop alle slechte leningen op. Dan lijkt het of het goed gaat met de bedrijven. Maar niet met de staat. Als alle mensen daar hun salaris zouden afstaan aan de staat zou het nog niet de schuld dekken. Dus gaan we naar de hyper-inflatie.
    Dollar naar beneden. Goud omhoog. Alle grondstoffen zullen gaan stijgen. De boeren zullen de winnaars zijn.

    Ga maar eens op internet rondneuzen en zeg of ik verkeerd zit.

    Gr. Rob.

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    Als je een directe lijn legt tussen boeren en de opbrengsten van grondstoffen dan heb je niet begrepen. Las gisteren een verhaal over tarwe en de hoge prijs kwam er op neer dat de boeren het graan voorlopig in de schuur houden dacht nog bij me zelf weer niet begrepen dus. Las een verhaal over een directeur bij Unilever die zich boos maakte over de speculatie van handelaren op voedsel. Is wonderlijke wereld die van het voedsel niet aan beginnen om het te begrijpen doet Rogers ook niet.
    Boeren die rijk worden niet dus beren die rijk worden dat wel natuurlijk.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Voor mij is fysiek goud bezitten op dit ogenblik een blijk van goed geldbeheer. Je kan er op dit ogenblik procentueel haast niet genoeg van in voorraad hebben.

    Nu kunnen wij er ellenlange discussies over voeren, maar alleen de tijd zal het gelijk van voorstanders of tegenstanders van (te) veel goudbezit bewijzen.

    Let op, ik ben geen “goldbug”. Er komt een ogenblik dat ik het goudbezit terug zal beperken, maar dat is zeker nog niet vandaag en wellicht “morgen” nog niet, maar het zal eerder “overmorgen” zijn.

    Mijn “proficiat” gaat dus naar de beheerders van het pensioenfonds en mijn “foei” naar degenen die alle machtsmiddelen gebruiken (misschien zelfs misbruiken) om de beheerders te verhinderen het beleid te voeren waarvan zij denken dat dit het beste is voor het fonds.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    robbir schreef:

    Dollar naar beneden. Goud omhoog. Alle grondstoffen zullen gaan stijgen. De boeren zullen de winnaars zijn.

    Gr. Rob.

    Dat alle grondstoffen en edelmetalen in waarde zullen stijgen, daar ben ik van overtuigd, dat de boeren er beter van worden, durf ik betwijfelen. Het zullen wel de grote producenten zijn die met de grote winst zullen gaan lopen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    Hoi Luc,

    Inderdaad, het is slim om fysiek goud te bezitten. Maar de goudmijnaandelen zullen het beter doen. De junior(goudzoekers) en senior(zijn al mijnen) hebben in 2010 al een rendement laten zien van 500% tot 1000%. (niet alle mijnen natuurlijk). Niet alleen de goudmijnen. Ook uranium en de belangrijkste is natuurlijk rare-metals (aarde-materialen). Deze grondstof gaat in tv/labtops, batterijen, dvd/cd, brilleglazen, windtunnels, enz. enz. China bezit 97% van deze grondstoffen. Deze grondstof wordt steeds minder uitgevoerd door china. Dus je kunt al raden wat er met deze aandelen gaat gebeurden. Exploderen.
    Gr.
    Rob.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Een tijd geleden had ik het in dit topic over de technische analyse van zilver. Hoewel ik op fundamentele basis op dit ogenblik elke negatieve technische analyse straal negeer en ik er van overtuigd ben dat die markt zwaar wordt gemanipuleerd, lijkt het mij toch leuk ook te redeneren op basis van technische analyse. Ik ben geen trader. Dat is vooralsnog te hoog gegrepen voor mij.

    Ik gebruik enkel methodes waarbij een excelfile alle berekeningen doet en de grafieken maakt. Zo vergroot ik de objectiviteit. Ik kijk enkel naar de waarde in "onze" munt, de euro. Bovendien gebruik twee timeframes, op basis van vier dagen en op basis van één dag.

    Op vier dagen basis is het verdict simpel. Er is hoogstens een begin van correctie gemaakt. Zij die riepen dat dit het begin van een ramp was, hebben, voorlopig althans, flink ongelijk. Enkel de trendrichting is twee periodes negatief geweest. Het optie spectrum staat sedert augustus vorig jaar op drie, de maximale score. Die indicator schreeuwt om nog meer daling.

    Op dagbasis is er wel een serieuze correctie geweest, maar ook daar lijkt die correctie op basis van de indicatoren eerder aan de kleine kant.

    Op de Ichimoku-grafiek is duidelijk te zien dat de koers zich in de wolk bevind en dat er dus noch van stijgen, noch van dalen kan gesproken worden. Daar waar de koers steun vond op de onderste grens van de wolk, ondervind die nu weerstand van de bovenste grens.

    De analyse op basis van Bollinger Bands is ook heel leuk. Negentig procent van de tijd blijft de koers binnen de grenzen van de BB-band. Aangezien de bovengrens van de cloud en de Bollinger band nagenoeg samen vallen, zou het mij niet verbazen dat de koers nog een tijdje blijft hangen rond het niveau van 22 euro. De MA20 is nog altijd dalend.

    Vorige keer gaf de grafiek op basis van exponentieel voortschrijdende gemiddelden een gemengd beeld. De koers ondervond weerstand van de EMA62, maar de EMA13 ondervond steun. Wel, nu kan je mooi zien hoe de EMA62 steun is geweest voor EMA13 en geen weerstand voor de koers is geweest. Het is een eenvoudige, objectieve en efficiënte technische analyse, die 5-13-62 EMA, aangevuld met de EMA200.

    Als de zilverkoers in euro nog weet door de wolk van Ichimoku-grafiek weet te breken, ligt de weg naar hogere koersen terug open. Kans is bestaand dat dit niet onmiddellijk gebeurt.



    Attachments:
    zilver_euro_week_03.jpg
    zilver_euro01.jpg
    zilver_euro02.jpg

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @luc,

    Valt me wel eens op dat je dingen opponeert maar dat je zelden dingen controleert. Doe maar eens een test op de bewering dat een koers 90% van de tijd binnen een Bollinger Bands blijft.
    Zoals je kan zien is het niet waar slechts in 6% van de tijd vertoeft de koers buiten de Bands.
    Hieronder volgt de test dan kan je het zelf zien.

    Dat een Koers binnen de Bol blijft is evident de Bol is niets anders dan een gemiddelde m.a.w. het is dus logisch dat een waarneming binnen de grenzen van het gemiddelde valt. Dat een waarneming binnen de grenzen van een gemiddelde valt is dus niks bijzonders. Dat je constateert en dus niet controleert dat een waarneming in 10% van de tijd buiten de waarneming valt is dus niks bijzonders.

    Dat je een stelling opwerpt en ter controle een Wolk grafiek gebruikt is wellicht nog curieuzer een Wolk is dus niet anders dan de visuele projectie van een gemiddelde en wel 9 en 26 MA gemiddelde.

    Over dat amateur zijn kan ik zeggen dat er geen verschil is tussen amateurs en profs wel zijn er profs die werken als amateurs het minste wat je kan doen is iets controleren of het klopt.

    Neem een echt koersenprogramma Excel is echt iets voor amateurs en zondagschaatsenrijders die op maandag de Elfstedentocht willen rijen in augustus.

    De Test op het bestaan van koersen buiten de Bollinger Bands
    If Close > BollingerUp[20](close) Then
    Pos= Pos + 1
    endif

    If Close< BollingerDown[20](close) Then
    Neg = Neg + 1
    endif

    T=(Pos+ Neg) / 100
    P=Pos/T
    N=Neg/T

    Return T,P,N

    Attachments:
    Test.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    @Noah,

    Verbetering van vergissing. De koers blijft 94% van de tijd binnen de Bollinger bands ipv de vooropgezette 90%.

    Als mijn bewering ivm de koers van zilver in euro en de wolk te amateuristisch is, stel ik voor dat iemand anders een gefundeerde mening weer geeft. Daarvoor dient het forum, toch?

    Sorry, maar noch in de winter, noch in de zomer ga ik schaatsen … of bedoelde je hiermee iets anders???

    Noah, het is beter geen twisten te starten of voort te zetten op het forum. Daar komt “vodden” van. Laat het dus aub rusten. Geef je mening over mijn ideeën, verbeter mij waar nodig, maar laat iedereen in zijn of haar waarde. Ik heb echt je hulp niet nodig om mij op dit forum belachelijk te maken. Ik kan dat perfect alleen doen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    Artikel uit Xander nieuws.
    Gr. Rob.

    Biljoenen om slechts 5 banken overeind te houden

    Tijdens de orkaan Ike werd de kantoortoren van JP Morgan in Houston flink beschadigd. De vele gebroken ruiten zijn symbolisch voor wat er gaat gebeuren als de monstrueuze derivatenmarkt uiteindelijk in elkaar klapt.

    De echte reden waarom Ben Bernanke, topman van de Amerikaanse Federal Reserve, blijft doorgaan met het pompen van biljoenen dollars in de Wall Street banken is: derivaten. Volgens de Amerikaanse controlerende autoriteit voor bankzaken en derivaten hebben Amerikaanse commerciële banken voor $ 223,4 biljoen aan derivaten in hun bezit, waarvan 95% in handen is van slechts vijf banken. Onafhankelijke financiële experts schatten dat de totale waarde van derivaten nog veel hoger is, namelijk ruim $ 1 biljard (2)- zo’n 16 x meer dan de totale waarde van de hele wereldeconomie. Daarom kunnen deze banken nooit oneindig overeind gehouden blijven worden, hoeveel geld er ook wordt bijgedrukt.

    De vijf banken die de Amerikaanse dollar leegzuigen en daarmee de hele financiële wereldeconomie steeds verder ondermijnen zijn: JP Morgan, Bank of America, Citibank, Goldman Sachs en het Britse HSBC. Ondanks het feit dat Ben Bernanke -‘dollar vernietiger par excellence’- vele biljoenen in deze banken pompte zijn de koersen van deze banken nog steeds niet teruggekeerd op het niveau van vóór het bankroet van Lehman Brothers in 2008.

    JP Morgan bezit meer derivaten dan de totale waarde van de wereldeconomie (ca. 60 biljoen).

    Bernanke blijft volgens eigen zeggen geld bijdrukken -zo wordt er al weer enige tijd gepraat over Quantitative Easing ronde 3- om de rente laag te houden, wat de huizenprijzen zou moeten ondersteunen. Wat hij er niet bij zegt is dat $ 188 biljoen van de $ 223 biljoen aan derivaten -13 x het BNP van de VS- op de balansen van de grote banken gerelateerd zijn aan rentetarieven.

    Nu loopt niet al dit geld risico, omdat deze derivaten op een groot aantal manieren verhandeld kunnen worden, waardoor het risico is verspreid. Maar stel dat slechts 4% van deze derivaten risico loopt en daarvan slechts 10% daadwerkelijk in elkaar klapt, dan zijn deze vijf belangrijkste banken ALLES kwijt wat ze bezitten. Met andere woorden: dan zouden JP Morgan, Bank of America, Citibank en Goldman Sachs ophouden te bestaan.

    Bernankes voorganger, Alan Greenspan, wist al in 1999 dat als de derivatenmarkt opengesteld zou worden voor controle door derden, dit de hele markt in elkaar zou doen storten. Dat is geen verzinsel maar officieel vastgesteld. Natuurlijk weet Bernanke dit ook en daarom is alles wat hij doet gericht op maar één ding: proberen de door derivaten opgeblazen en daarom doodzieke huishoudboekjes van de ‘too big to fail’ banken overeind te houden.

    Het feit dat de bankdirecteuren en -managers dit geld gebruiken om zichzelf en hun werknemers record bonussen te betalen bevestigt de bij de burgers heersende overtuiging dat het lot van de aandeelhouders -laat staan dat van het volk- deze mensen geen lor kan schelen. Het enige wat hen interesseert is voor zichzelf zoveel mogelijk geld bij elkaar te graaien, zolang deze megafraude nog voort kan blijven duren.

    Wanneer dit stinkende systeem in elkaar klapt is niet bekend, maar DAT het in elkaar zal storten is een zekerheid. Op een bepaald moment zal de complete wereldwijde $ 600 biljoen tot ruim $ 1 biljard grote derivatenmarkt met een donderend geraas imploderen, iets waar geen enkele geldpers, hoe snel deze ook drukt, tegenop gewassen is. Dan is het definitief GAME OVER voor Wall Street en de Federal Reserve. (1)

    Xander
    Bron: (1) Seeking Alpha

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    James Turk, voorspelt dat #goud $8,000 kan bereiken ergens in 2013-2015. De “”expert op bankgebied en edele metalen” voegt er aan toe dat dit ” conservatieve” schattingen.

    Persoonlijk vind ik dit een idiote verwachting. Krankzinnig. Hij heeft belang om dit soort extreme uitspraken te doen omdat hij de oprichter is van de site GoldMoney.com, samen met zijn zoon Geoff Turk in 2001.

    Laten we even kijken wat zijn argumentatie is:

    Turk, the founder of digital gold currency GoldMoney, said individuals should own bullion not as an investment, but as a wealth preserver.

    “Gold is not a commodity. It is not volatile. It is not an investment. Gold is money,” Turk told an audience of nearly 1,000 delegates.

    He illustrated gold’s ability to retain its purchasing power by comparing the price of oil in British pounds, US dollars, German marks, euros and gold. Only gold had maintained its purchasing power since 1950, with massive losses for the currencies, especially the pound.

    “Gold is a form of money that holds its value over time,” said Turk, adding, “capital is a precious resource that is best preserved with gold.”

    He explained gold’s fundamentally different character as a tangible asset that was accumulated, or saved, rather than consumed. It’s value derives from its utility as a medium of exchange for things like food, shelter and communication.

    “Gold as money is a mental tool that enables economic calculation unchanged through human history,” Turk told the audience of mining and investment professionals.

    Turk bases his forecast on a long-range view of boom-bust cycles. He believes we are currently moving through a bust of epic proportions as individuals, companies and governments are forced to restore balance to their balance sheets.

    “The bust has not yet peaked and you should own gold to preserve wealth until it has.”

    He projected the cycle via a ratio of the Dow Jones Industrial Average to gold. He assets that the ratio will again revert to one, and that’s where his $8,000/oz prediction lands.

    Turk said that a collapse of the dollar was inevitable because the United States, among other countries, was in a structural crisis that could not be avoided via interest rate increases.

    “The US is not suffering from a cyclical deficit, but a structural one. It is a path to hyper-inflation.

    “Japan’s credit rating has just been cut. It is probably the first slow fuse to be lit.”

    Turk laid his thesis against the strong correlation of the Federal Reserve’s monetization of US debt with the S&P 500. Since the launch of quantitative easing, the correlation has been almost perfect.

    Meanwhile, he pointed out that the US appears to have entered a “debt compounding” phase. As a result, the country is now extremely vulnerable to even moderate increases in interest rates which have begun to move up.

    “We cannot replicate the previous [1980s] high interest rate cure for mismanagement of the economy,” Turk concluded. He believes the US currency will inevitably collapse as a consequence.

    http://minefund.com/wordpress/2011/02/09/8000-gold-by-2013-2015-may-be-too-cheap/

    Nergens zie ik deze tekst een concrete berekening. Het gaat om “long-range view of boom-bust cycles”, “ratio of the Dow Jones Industrial Average to gold” “collapse of the dollar” “path to hyper-inflation”.

    Het lijkt me dan onwaarschijnlijk dat de goudprijs dat niveau aantikt. Maar zoals 2008 liet zien, kan het onwaarschijnlijke ook uitkomen, dus sluit niets uit.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    $ 8.000 wie weet.
    Ligt er maar helemaal aan of en hoever de waarde van de Dollar onderuit gaat.
    Over het nieuwe $ 100 biljet las ik nog een leuk stukje:
    http://www.roadtoroota.com/public/261.cfm

    Eigenlijk maakt het me niet veel uit hoeveel Dollar Goud waard is, ik ben veel nieuwsgieriger naar hoeveel Euro dat op dat moment is 😉
    .
    En ik ben met je eens Satilmis dat je altjd goed moet kijken wie zo’n stuk schrijft, en wat zijn of haar drijfveer is of kan zijn.
    .

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    Artikel uit Xandernieuws.

    Gr.

    Rob.

    Volgens steeds meer financiële topmannen is er geen redden meer aan en zullen de landen van de eurozone één voor één als dominostenen omvallen, totdat het hele systeem in elkaar stort.

    Het hoofd van de Duitse Bundesbank, Axel Weber, is de laatste in een lange rij financiële topmannen die het zinkende schip verlaten. Door de focus van de internationale media op de revolutie in Noord Afrika hebben veel mensen duidelijk niet in de gaten wat er achter gesloten deuren van Europa’s hoogste financiële instelling, de Europese Centrale Bank (ECB) besproken wordt, namelijk de reële angst dat er in 2011 een massale bankrun in Europa zal plaatsvinden.

    Het nieuws dat de vertrekkende president van de Bundesbank niet het nieuwe hoofd van de ECB wil worden kwam als een volslagen verrassing. Nadere analyse wijst echter uit dat het een volkomen logische beslissing was van Weber. Aan het einde van januari 2011 liet de inmiddels afgezette Egyptische president Mubarak bij het uitbreken van de protesten onmiddellijk de beurs en de banken sluiten. De ECB volgde deze ontwikkeling nauwgezet en hielp de toen nog in functie zijnde president aan vers bijgedrukt geld, zodat er na de heropening van de banken geen massale paniek zou uitbreken.

    De ECB-bankiers wilden namelijk ten koste van alles voorkomen dat een eventuele massale paniek onder de Egyptenaren zich verder zou verspreiden door Noord Afrika en naar Europa. Slechts enkele dagen eerder had Lorenzo Bini Smaghi, een hoog directielid van de ECB, in een interview voor het eerst openlijk gesproken over het gevaar van een bankrun in Europa.

    Bij een bankrun proberen veel mensen tegelijk hun geld en spaartegoeden van hun rekeningen af te halen. Omdat iedere bank slechts een heel klein percentage cash geld bezit -het leeuwendeel van het (grotendeels digitale) vermogen is geïnvesteerd en belegd-, zijn de pinautomaten bij een bankrun heel snel leeg en volgt een technisch bankroet. Volgens sommige schattingen zullen slechts 1 op de 20 mensen geld kunnen opnemen vóórdat de banken en pinautomaten noodgedwongen moeten sluiten.

    ECB-directielid Smaghi verklaarde dat zodra in een land zoals bijvoorbeeld Ierland het staatsbankroet dreigt, de rekeninghouders het vertrouwen verliezen in hun banken en er vervolgens een bankrun kan ontstaan. Mohammed el-Erian, hoofd van één van de grootste beleggingsfondsen ter wereld (Pimco), voorspelde zo’n bankrun al in 2010 – en werd daarvoor uitgelachen. Inmiddels laat ook de bekende -of beruchte- Amerikaanse Council on Foreign Relations echter weten dat er met het oog op de situatie in Ierland en Spanje de komende maanden een bankrun verwacht kan worden.

    Op 3 januari 2011 brachten CNN en het zakenmagazine Fortune gezamenlijk het nieuws ‘2011: Jaar van de Bankrun? – Zal een bankrun Europa op zijn knieën brengen?’ Volgens dit bericht zal de toenemende angst onder Europese rekeninghouders er toe leiden dat steeds meer mensen hun geld van de bank zullen halen. Het zou slechts nog een kwestie van tijd zijn voordat de gewone man zijn vertrouwen in de banken zal verliezen. Nu heeft dus ook ECB-directielid Lorenzo Bini Smaghi zich bij deze visie aangesloten.

    Uit Ierland -het groene eiland dat diep in de rode cijfers verkeert- komen net als uit Griekenland de afgelopen weken verontrustende berichten. Het bankensysteem in beide landen staat onder steeds grotere druk omdat er massale hoeveelheden geld worden opgenomen. Voorbeeld: de Ierse spaarders hebben in de laatste 3 maanden 23,7% van hun vaststaande rekeningen gehaald en in andere landen ondergebracht. De Ierse centrale bank moet maandelijks vele miljarden van de ECB lenen om überhaupt nog te kunnen functioneren. Niet voor niets werd de status van Ierland door het kredietbeoordelingsbureau Moody’s afgewaardeerd naar ‘junk’ (rotzooi).

    Landen zoals Griekenland, Spanje en Portugal staan er even beroerd voor. De scheidende president van de Bundesbank Axel Weber hoeft niet over profetische gaven te beschikken om te zien hoe lang het huidige systeem nog intact zal blijven vóórdat het instort. Zodra dat gebeurt -volgens de mensen die het kunnen weten dus al in 2011- zit hij in ieder geval niet aan het hoofd om er de verantwoordelijkheid voor te hoeven nemen.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Vraag naar #goud op hoogste punt in 10 jaar.

    Demand for gold reached a 10-year high with spending reaching a value of $150bn (£93bn) in 2010, as Chinese and Indian consumers increased jewellery purchases and the world’s central banks became net buyers for the first time in more than two decades.

    http://www.guardian.co.uk/business/2011/feb/17/gold-demand-hits-10-year-high?CMP=twt_iph

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    De Nederlandse super Autoriteit, AFM, heeft beslist dat u geen goud meer mag kopen, of maakt het steeds moeilijker.

    Dit bericht werd ons toegezonden. Ik kon het eerst niet geloven en heb er dus wat telefoontjes tegenaan gesmeten. Daarbij steeg mijn verbazing over hoe snel mijn vroegere verwachtingen bewaarheid werden. Hier volgt het artikel volledig om de lezer de tijd van een link te besparen:

    AFM sluit grens voor goud

    De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt het buitenlandse bedrijven moeilijk om aan Nederlanders goud te verkopen.

    Dit bericht kwamen wij tegen op de website van StocktradingNieuws

    Het betreft nieuwe Nederlandse klanten van Goldmoney, een Engels bedrijf wat handelt in goud.

    “Goldmoney heeft besloten om voorlopig even geen nieuwe klanten te accepteren die woonachtig zijn in Nederland of de Nederlandse Antillen. De directie heeft een brief van de AFM ontvangen, als gevolg van het feit dat de AFM een richtlijn heeft veranderd die betrekking heeft op buitenlandse aanbieders van goudrekeningen. Het betreft hier een specifiek Nederlandse situatie, die zich in geen enkel ander land ter wereld voordoet.

    Goldmoney heeft als policy dat het constructief wil samenwerken met de autoriteiten en heeft ons daarom gevraagd om niet verder hierop in te gaan. Op basis van mijn gesprek met de directie van Goldmoney, verwacht ik dat dit een tijdelijke maatregel is.” Tot zover StocktradingNieuws

    DNB en AFM hechten aan papiergeld

    De financiële autoriteiten in Nederland maken zich de laatste tijd behoorlijk druk om het goudbezit van Nederlanders. Vorige week nog de veroordeling van het pensioenfonds voor de glasindustrie, die op last van De Nederlandsche Bank binnen 2 maanden het grootste gedeelte van zijn goudvoorraad moet verkopen. DNB vindt het niet in het belang van de deelnemers om zoveel goud te bezitten. Zie ons artikel hierover. Ondanks dat goud van 2000 tot 2010 met een kleine 500% is gestegen, vinden de DNB en de AFM goud kennelijk een risicovolle belegging. Ter vergelijking; De AEX is in dezelfde periode met 56% gedaald.

    Goud en Geld

    Hieronder een verhaaltje, welke ons per e-mail werd toegezonden door Jack Hoogland, wat pijnlijk duidelijk maakt hoe het is gesteld met de wereld van GELD en GOUD.

    In het jaar 1913 werd de Federal Reserve opgericht. En in dat jaar was de Amerikaanse dollar nog “as good as gold”. Je kon naar de bank gaan met bijvoorbeeld een biljet van $50 en dat daar inwisselen tegen 2,42 ounces goud. De Federal Reserve bestaat nu dus 98 jaar. In een artikel las ik een schitterend voorbeeld waarin duidelijk wordt hoe dramatisch de Federal Reserve in die lange periode is geweest voor de koopkracht van de Amerikaanse dollar.

    Jan en Kees 1913

    Het verhaaltje gaat over twee vrienden, Jan en Kees, die in 1913 ieder $100 bij elkaar hebben gespaard. Ze willen die $100 opzij zetten voor later. Jan graaft een kuil in zijn tuin en legt daar die $100 in. Kees gaat echter naar zijn bank, ruilt die $100 in voor 4,84 ounces goud. Hij graaft een kuil in zijn tuin en legt daar het goud in.

    De achterkleinkinderen van Jan en Kees 2011

    Nu is het 2011 en de achterkleinkinderen van Jan vinden die $100 in de tuin. Leuk. Die van Kees vinden echter die 4,84 ounces aan goud, die maar liefst $6000 waard is! De dollar heeft in 98 jaar Federal Reserve dus maar liefst 98% aan koopkracht verloren. En wat Kees in 1913 kon kopen voor zijn 4,84 ounces aan goud is exact hetzelfde als wat zijn kleinkinderen er nu in 2011 voor kunnen kopen.

    Papiergeld verliest zijn waarde omdat de Centrale Bankiers teveel nieuw geld bijdrukken, zonder enige tegenwaarde. Bij goud is dat niet mogelijk. Daarom, heren van de bank, hecht ik toch meer waarde aan goud dan aan uw achteloos bijgedrukte papiertjes! Het is in de geschiedenis al meerdere malen voorgekomen dat, toen uw papiertjes niets meer waard waren, het goud wat de burgers toen in bezit hadden door u werd geconfisqueerd. Misschien wilt u ons deze keer voor zijn?

    Geplakt uit <http://www.gewoon-nieuws.nl/2011/02/afm-sluit-grens-voor-goud/&gt;

    Mensen, het gaat nog sneller dan ik gedacht had. De dictatuur over u groeit in een onvoorstelbaar tempo.

    Je moet nu echt zorgen dat je je spaarcenten veilig stelt en die ergens in een buitenland veilig bewaren.

    Gr. Rob

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    Te weinig goud voor een terugkeer naar de goudstandaard

    Dit is één van de redenen waarom volgens sommige economen we nooit meer terug kunnen naar de goudstandaard. Er is immers te veel geld in de wereld gekomen…
    In mijn ogen complete onzin. Ze verzinnen uit het niets dollars en euro’s en deze verzonnen munten zou je dan moeten vergelijken met goud en zilver?
    Waarom?
    Als we stoppen met dollars en euro’s uit lucht bij te drukken en een gouden dollar en euro zouden introduceren, dan zijn er twee mogelijkheden.

    1. We brengen het aantal uitgebrachte dollars en euro’s fors terug.
    2. Goud en zilver worden heel veel gouddollars en goudeuro’s waard.

    Het is namelijk niet gezegd dat de huidige waarde van goud ten opzichte van de waarde van de in omloop gebrachte dollars en euro’s juist is…
    Het zou voor een goede overstap naar de goudstandaard goed zijn als we blijven werken met munten die ongeveer zoveel waard zijn als nu. We weten immers hoeveel moeite het kost om het omrekenen naar de oude munt af te leren.

    Ten opzichte van de hoeveelheid geld in omloop moet dan dus de waarde van goud zwaar omhoog worden bijgesteld. Hoe sneller we dat doen, des te voordeliger voor het Westen. We zien namelijk dat het Verre Oosten nu begonnen is met het in grote hoeveelheden kopen van goud en zilver. Des te langer we wachten, des te meer goud en zilver in handen is gekomen van de nu steeds rijker wordende Aziatische landen.

    Nadat we terug zijn op de goudstandaard kunnen banken en regeringen geen geld meer bijdrukken. Immers is geld dan gekoppeld aan goud. Heb je het goud niet, dan ook geen geld. Dit zal enorme gevolgen hebben voor de winstgevendheid en het voortbestaan van banken.

    Banken worden dan net zo winstgevend als de kruidenier op de hoek… en die heeft het zo breed niet.
    Dat is waarom de banken deze terugkeer proberen tegen te houden. Niet omdat het niet goed voor de economie zou zijn, maar omdat het vooral slecht voor hen zou zijn! Banken zouden ineens moeten gaan werken voor het geld.

    De banken gaan nu echter alleen maar voor hun eigen overleving en superwinsten en doen er werkelijk alles aan om dat veilig te stellen. Alles…

    Op dit moment ligt heel veel van de economische visie van Westerse landen bij banken en Centrale Banken. Regeringen luisteren naar bankiers voor het te voeren economische beleid. Vanuit puur het eigen belang van de bankiers is dat dus een heel slechte zaak.

    Wat doen we eraan?

    In feite zou hier hetzelfde moeten gebeuren als wat in Tunesië en Egypte gebeurde. De oude dictatuur moet eruit… Alleen onze dictatuur is een wolf in schaapskleren. Wij hebben hier een poppenkastregering. Het zijn de topmensen bij DNB, AFM en enkele topmannen van grote multinationals die het bij ons economisch gezien voor het zeggen hebben. Het parlement en de regering is een groot toneelstuk wat wordt opgevoerd om iedereen voor de gek te houden over wie het echt voor het zeggen hebben in Nederland en België.
    Het vervelende is, het lukt. Bijna iedereen is voor de gek gehouden en wordt nog iedere dag voor de gek gehouden.
    We stevenen af of de economische klippen waarheen de bankiers ons sturen, maar niemand die wakker gemaakt wil worden. Bankiers fluisteren iedereen sussende woorden toe. Ze weten in hun hart wel beter, maar hun eigen belang is sterker dan hun karakter.
    Liever allemaal naar de verdommenis dan dat alleen de bankiers hun onterechte megawinsten verliezen.

    Gr. Rob.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    robbir
    Bijdrager

    (Reuters) – Demand in China for physical gold and gold-related investments is growing at an “explosive” pace and its appetite for the yellow metal is poised to remain robust amid inflation concerns, said an Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) executive.

    ICBC (1398.HK)(601398.SS), the world’s largest bank by market value, sold about 7 tonnes of physical gold in January this year, nearly half the 15 tonnes of bullion sold in the whole of 2010, said Zhou Ming, deputy head of the bank’s precious metals department on Wednesday.

    “We are seeing explosive demand for gold. As Chinese get wealthy, they look to diversify their investments and gold stands out as a good hedge against inflation,” Zhou told Reuters.

    “There is also frantic demand for non-physical gold investments. We issued 1 billion yuan worth of gold-price-linked term deposits in 2010, but we managed to sell the same amount over just a few days in January this year,” Zhou said, adding that such deposits would easily exceed 5 billion yuan ($759 million) this year.

    Gold imports into China soared in 2010, turning the country, already the largest bullion miner, into a major overseas buyer for the first time.

    The surge, which comes as Chinese investors look for insurance against rising inflation and currency appreciation, puts the country on track to overtake India as the world’s top gold consumer and a significant force in global gold prices.

    Gold prices jumped 30 percent in 2010 and struck an all-time high of $1430.95. Spot silver surged 83 percent last year and is currently hovering at around $30 per ounce.

    Zhou said China’s gold demand could grow at a stronger pace this year compared with 2010, as a choppy stock market and moves by Beijing to rein in property speculation and purchases means more investors will pile their cash in bullion investments.

    “Unlike the property market, investment in the gold sector is something the government is encouraging,” he said.

    Beijing has encouraged retail consumption and announced last August measures to promote and regulate the local gold market, including expanding the number of banks allowed to import bullion.

    “China has a centuries-long cultural attraction to gold and because we have started at such a low base, I think demand growth will likely stay strong for quite some time,” he said.

    Zhou said there was also voracious demand for silver, with the bank selling about 13 tonnes of physical silver in January alone, compared with 33 tonnes in the whole of 2010.

    The scale of China’s gold demand, which has increased on average at a double-digit clip over the past decade, has caught the market by surprise. Data showed China imported 209 tonnes of gold the first 10 months of last year, versus 333 tonnes by India for the whole year.

    The bank on Tuesday launched its second physical gold investment product, which sells gold bars to investors, which can be resold for cash through ICBC based on real-time gold prices.

    The WGC said ICBC’s introduction of this gold investment could lift China’s gold retail investment by 10 to 15 percent in 2011 from about 170 tonnes last year.

    Gr. Rob.

20 berichten aan het bekijken - 61 tot 80 (van in totaal 86)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN