skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 7 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 161 tot 180 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    12-10-2011: Effe snel de AEX voordat ik tussen de lakens duik.
    Ik verwacht(te) een correctie, maar de AEX stijgt nog steeds door, kan gebeuren, maakt mij niet uit!
    Is dat een probleem, volgens mij niet zolang u maar gewoonweg de grafiek volgt, dat is het enigste wat u en ik moet doen.
    De grafiek bepaalt wat er gebeurt (is) , en alleen daarop kunnen we handelen.
    Het maakt niet uit wat u denkt… of ik denk .. wat er gebeuren moet; wanneer al die kippen zonder kop het op een kopen zetten, gaat de grafiek gewoon omhoog.
    Zo simpel is het, en zo eenvoudig moeten we het houden.
    Wanneer dan ook de grafiek stijgt moet u gewoon meegaan omhoog, ook al vindt u dat het omlaag zou moeten gaan … tenminste .. als u wat wilt verdienen.
    Ik plaats even snel één grafiek, want ik moet er morgen erg vroeg weer uit …
    Grafiek 1:

    U ziet in bovenstaande grafiek dat de koers zich nog steeds boven de wolk bevindt in de 15-minuten grafiek, de korte termijntrend is dus nog gewoon up sinds de instap op of rond de 275 ( zie eerdere analyses hieronder).
    Een verkoopsignaal is er nog steeds niet geweest, dus wie dit ook volgt heeft al 25 punten in de pocket binnen 12 dagen, daar kun je niet tegenop werken, toch?
    Met een paar futures loop je binnen, kassa zogezegd.
    Ik heb een paar rode strepen getrokken in de koers, RSI en Composite Index grafieken.
    Wie mijn stukjes omtrent de RSI(14) gelezen heeft, weet dat de rode strepen aangaven dat er nog een hogere koers achteraan zou komen ( die kwam dan ook ) en die weet dan ook dat de blauwe strepen waarschuwen voor een mogelijke correctie op komst.
    *
    De C golf heeft op dit moment, zeker met de avondhandel meegerekend tot 22:00 uur , een Fibo 1.27 lengte bereikt van de A golf.
    Gezien de RSI en de Compostie Index, kan er een daling volgen, kan .. maar volg de grafiek, en wees alert.
    .
    Houdt deze nacht het koersverloop in de gaten, dat is deze nacht erg belangrijk !
    .
    Ik duik effe de bedstee in, veel succes morgen !
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    15-10-2011:
    Midden Oktober alweer, nog een paar weken voordat de klok een uur terug gaat, en nog maar ruim twee maanden voordat het jaar al wéér om is.
    Prachtig weer voor deze tijd van het jaar, en dat is vast de reden voor die mooie uptrend sinds de seasonaldate van Gann 23-September.
    Op die dag keerde de richting van de trend in de AEX grafiek, en er lijkt maar geen einde aan te komen.
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u de daggrafiek van de AEX index, met om elke kalender week een box getekend.
    U ziet dat na het prachtige omkeer patroon in de candlestick grafiek op 23-September er drie mooie weken van koersstijging zijn ontstaan.
    Vanaf de bodem op 23-September tot aan het slot vrijdag 14-Oktober een stijging van 46 punten ofwel bijna 18% !
    Je denkt dan: ‘daar moet toch minimaal een keer een correctie op komen’.
    *
    Laten we even verder kijken.
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 is de AEX index weergegeven in het MurreyMath 32-daags frame.
    Dit jaar start het nieuwe frame op 6-Oktober, dus wanneer u mijn ta-script code voor dit frame gebruikt moet u de datum even aanpassen.
    U ziet dat de koers het nieuwe frame binnen stapt op de 4/8 lijn, en fors is doorgestegen naar de 7/8 lijn waarop deze in eerste instantie afketst.
    In het stukje uitleg op mijn oude website vindt u dat MurreyMath van mening is dat de 7/8 lijn de beste mogelijkheden biedt voor een eventuele short positie, waarbij ik niet zeg dat u dat moet doen, volg altijd de grafiek.
    Meer uitleg over Murreymath basis vindt u onder de volgende link: [url]http://members.chello.nl/j.schotsman/Uitleg%20Murreymath.htm[/url]
    *
    U weet, handel nooit in tegen de trend.
    En die trend is op diverse tijdniveaus natuurlijk verschillend.
    Wanneer we op korte termijn kijken, bijvoorbeeld via de 15-minuten grafiek, dan is die trend al ruime tijd nog steeds omhoog.
    Grafiek 3:

    In grafiek is de bekende Ichimoku Kinko Hyo indicator weergegeven in de AEX grafiek.
    Sinds het bevestigde koopsignaal rond de 275 is er nog geen verkoop signaal geweest in deze indicator, en is de trend perfect omhoog.
    Let u eens op de RSI(14) en de Composite index welke onder de grafiek staan weergegeven.
    Ik heb het al zo vaak verteld, dat ik het deze keer niet doe, maar die grafiek geeft weer dat we Maandag …. gaan 😉 ( afhankelijk van onvoorziene gebeurtenissen dit weekend natuurlijk).
    *
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 ziet u de WUSK indicator weergegeven vanaf het bodempje op 23-September.
    Een mooie eerste impuls omhoog, weergegeven via de blauwe pijltjes, gevolgd door een correctie en een volgende impuls golf.
    Alle andere ringen zijn vaniut de eerste impuls berekent en weergegeven, via de Fibonacci verhoudingen in dit geval.
    Vrijdag ketste de koers in eerste instantie af op die 88,7% ring, ik heb wat met dat getal 😉
    .
    Laten we eens even de indicator voor Automatische Gannlijnen de Gannlijnen in dit stukje grafiek tekenen.
    Grafiek 5:

    Ook hier weer de blauwe pijltjes die de eerste impuls aangeven vanaf 23-September.
    De correctie na deze impuls vond steun op de gele 2X1 lijn.
    Na het opveren vanaf deze gele 2X1 lijn kruipt de koers omhoog langs de blauwe 3X1 lijn, een zeer goede prestatie wat niet ‘eeuwig’ volgehouden kan worden.
    Bij terugval mogen we steun verwachten op de gele 2X1 lijn en vervolgens op de rode 1X1 lijn.
    *
    Kijkt u nu eens naar de volgende grafiek.
    Grafiek 6:

    U kan de vergelijking van WUSK en Gunner niet ontgaan wanneer u beide grafieken vergelijkt.
    U weet, in WUSK ziet u de lijnen weergegeven volgens Fibonacci, u kan ook andere waarden ingeven.
    In de Gunner grafiek weet u vanuit mijn beknopte uitleg op ta-script.com dat de cirkels liggen op waarden wortel(2), wortel(3) en wortel(5), de bekende groeigetallen.
    In de Gunner grafiek gaat serieus weerstand ontstaan voor deze uptrend rond de komende groene dubbele cirkel met daar tussen in ( afhankelijk van de datum) de horizontale lijn van het Square.
    Dit punt ligt dan in de WUSK grafiek op de 100 en 105,9 % lijn.
    *
    Wanneer u naar de laatste figuren kijkt, zult u begrijpen waarom ik vaak een Gann Square teken, zoals in de vorige updates een Square vanaf 28-02 naar 23-09 dit jaar.
    Kijkt u daarvoor maar eens naar grafiek 7 hieronder.
    Grafiek 7:

    U ziet, één en ander zit gewoon standaard in dat square van Gann.
    *
    Nog één grafiek, en dan stop ik met het in beslag nemen van uw tijd.
    Grafiek 8:

    In grafiek 8 ziet u de candlestick grafiek van de AEX index met een Gann swing overlay.
    De swing chart is een erg mooie chart met veel informatie, ik zal hem in de toekomst wat vaker weergeven.
    Waar ik nu even kort op wil wijzen is dat de koers afgelopen Vrijdag in feite is afgeketst op het niveau rond de hoogste koers van 5-Augustus dit jaar.
    Indien komende week de koers verder omhoog zou gaan, dan ligt de volgende duidelijke weerstand rondom het gap wat ontstaan is begin Augustus.
    Ik heb de waarden even in de grafiek weergegeven.
    We zien ook een heel mooie weergave van de zijwaartse trend, en wanneer we de uitbraak hieruit in de Point&Figure grafiek gebruiken als doel berekening komen we rond de 320 uit.
    Dat laat ik een andere keer wel zien, ik duik zo meteen de bedstee in.
    De 4/8 lijn van het Square ligt op 315,3.
    Veel succes komende week, en bedankt voor het lezen.
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even op:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan;)

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    17-10-2011:
    Wat een beweging in de koersgrafiek vandaag, geweldig!
    In de 15-minuten grafiek opende de dag met een gap omhoog ….. maar interessant was om te zien dat de RSI(14) niet boven de waarde van afgelopen vrijdag uitkwam .. een kleine waarschuwing!
    Na de opening ging de koers nog wat hoger, maar de RSI(14) ging niet mee en de Compostie Index divergeerde al als waarschuwing.
    En toen ging de koers dalen, en het ging snel, vanaf de high op 307,52 naar een low op 297,75 en dat zijn dan 9,77 punten ofwel 3,177% (iets meer dan Pi)
    Grafiek 1:

    Duidelijk is te zien in grafiek 1 dat de opgaande trend sinds 5-Oktober in deze grafiek is gebroken, tenminste wat betreft IchiMoku Kinko Hyo begrippen.
    .
    Grafiek 2:

    De koers deed vandaag een poging om boven die 88,7% lijn uit te komen, maar dat mislukte.
    We zien nu een hogere opening dan de dag ervoor, en in de AEX net niet, maar in de FTI grafiek ( die hieronder staat afgebeeld) een lager slot.
    De FTI grafiek loopt tot 22:00 uur door zoals u weet.
    We hebben dus een Bearish Engulfing patroon in de candlestick grafiek; een trend omkeer patroon.
    In bovenstaande grafiek vond de koers vandaag op slot steun op de witte cirkel.
    In de avondsessie is de koers erdoorheen gedaald.
    Grafiek 3:

    In de AEX FTI grafiek ziet u duidelijk het Bearish Engulfing patroon.
    Eerste te verwachten steun in grafiek 2 is de gele Gann lijn ( 2×1).
    Let u ook eens op de steunen die u vanuit de Cloud grafiek kan en mag verwachten, ze zijn vaak voortreffelijk, zie mijn stukje daaromtrent (Cloud grafiek op dagbasis niet afgebeeld).
    *
    We zien een eerste impuls omhoog vanaf 23-September.
    Dan vanaf de top op 29-09 een kleine correctie tot 04-10 waarna de koers de volgende impulsgolf neerzet.
    Moeten we dit zien als een 1-2-3 waarna we dan nu wellicht aan 4 begonnen zijn en vijf nog volgt?
    Of is dit de complete a-b-c- vanaf 23-09 en gaan we nu in sneltrein vaart omlaag?
    Ideeën genoeg, EW-scenario’s meer dan voldoende op voorraad, maar achteraf weten we het pas exact.
    Volg daarom de grafiek en niet mijn of uw idee!
    .
    Ziet u trouwens hoe mooi die Gann technieken geen koersverleden nodig hebben, zoals die ontbreekt in de FTI grafiek.
    .
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even op: [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Veel succes, ik duik zo de bedstee in.
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Goedemorgen Jan,

    weer bedankt voor de complete informatie!
    Ik probeer hier steeds weer mijn voordeel mee te doen hoewel dat vandaag de dag niet makkelijk is.
    Ik heb trouwens nog een vraag.

    Wat zijn de beste indicatoren om de geldstromen van bijv. de AEX maar ook andere indices te meten? Daar zou ik van u graag een antwoord op hebben.

    Ik hoop dat dit lukt,

    alvast bedankt Mar Tielbek

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    23-10-2011:
    Vandaag eens wat andere grafieken van mijn schermen afgeplukt dan die welke ik meestal laat zien.
    Ik geef deze keer eens wat meer de nadruk op EW scenario’s, voor zover ik die denk te begrijpen.
    *
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 staat het koersverloop van de AEX index afgebeeld over de afgelopen 60 jaar in een logaritmische weergegeven weekgrafiek.
    Te zien is dat de grafiek sinds 1951 met vallen en opstaan gestegen is, waarbij perioden van snelle stijgingen en soms zeer snelle dalingen elkaar afwisselen.
    Net als in de jaren 80 vorige eeuw, wordt ook nu de laatste jaren de onderste paarse trendlijn getest.
    De top van de grafiek ligt in het jaar 2000 in de maand September.
    We zoomen even in op het gedeelte van de grafiek na deze (voorlopige?) top.
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 staan de laatste elf jaar afgebeeld in een logaritmisch weergegeven weekgrafiek.
    We zien de top bij A in September-2000, gevolgd door bodem C in Maart-2003,waarna een lagere top dan A wordt geplaatst bij B in Juli-2007 gevolgd door een lagere bodem dan C bij punt D in Maart 2009.

    Tabel 1:
    Datum Top – koers Dal – koers Stijging / daling Tijd – maanden
    September-2000 703,18
    Maart-2003 217,80 -69% 30
    Juli-2007 563,98 159% 51
    Maart-2009 194,99 -65,4% 20
    Februari-2011 374,19 91,9% 23

    De laatste top op Februari-2011 is nog speculatief natuurlijk, deze is nog niet bevestigd.
    We zien dat de stijgingen na een bodem procentueel fors zijn, maar niet opwegen tegen de dalingen.
    Ook duren de stijgingen langer in tijd.
    Bodems vinden plaats in Maart. (Maart, het begin van de lente, het begin van de stijging).
    De trend is op de termijn van grafiek 2 duidelijk omlaag.
    *
    Vanaf de top in September-2000 zien we een eerste golfbeweging omlaag (A-C), gevolgd door een tweede golfbeweging omhoog (C-B) welke weer wordt gevolgd door een derde golfbeweging omlaag (B-D).
    Een driegolf zou een complete correctie kunnen zijn, maar je kan je dan de vraag stellen of deze driegolf compleet is.
    Stellen we de stijging vanaf Mei 1952 tot aan September-2000 op 703,18 – 2,68 = 700,5 punten
    De daling vanaf September 2000 tot aan Maart-2009 bedroeg 505,51 punten
    Dat is 505,51/7,005 –> 72%.
    Is toch een zeer aannemelijk getal voor een correctie die beëindigd zou kunnen zijn.
    *
    Laten we de dalingsgolven na September-2000 eens iets uit elkaar plukken.
    Ik doe dat met weekgrafieken, dus een ruwe EW-telling.
    We beginnen met de golf vanaf September-2000 naar Maart-2003.
    Grafiek 3:

    In grafiek 3 ziet u dat deze golf beweging bestaat uit diverse zig-zag golven, en de totale beweging is daarom een Dubbele Zigzag ( DZ).
    *
    Nu kan een dubbele zigzag golf een complete correctie golf op zichzelf zijn, maar ook onderdeel ( een eerste golf) van een groter correctie patroon zijn.
    *
    Welke patronen in de Elliott Wave analyse hebben een Dubbele Zigzag als eerste golf denk je dan.
    Dat zijn, mede in aanmerking genomen dat we hier spreken over een dalende Index:
    ** Ending diagonal ( 26%)
    ** Flat correctie golf ( 15%)
    ** Contracting Triangle ( 24%)
    ** Expanding Triangle (18%)
    *
    De Ending Diagnoal valt af, want dat is altijd de laatste golf in een grotere beweging.
    Blijft dus over de Flat, de Contracting Triangle en de Expanding Triangle.
    *
    Laten we de tweede golf eens onder de loep nemen, die golf welke loopt vanaf Maart-2003 naar Juli 2007.
    Grafiek 4:

    Ik vind het een moeilijk te tellen golf, zelfs achteraf 😉
    De golf verloopt impulsief, maar ik zie het niet als een impulsgolf.
    Ik tel deze golf als een zigzag correctiegolf, mede omdat deze het meest voorkomt bij de genoemde mogelijkheden als tweede golf ( Flat-correctie – 51%) (Contracting-Triangle – 69%) en de (Expanding-Triangle -85%).
    Ik heb er ook geen enkele moeite mee wanneer u deze golf liever telt als een dubbele zigzag.
    *
    Krijgen we het koersverloop na Juli-2007 omlaag.
    Grafiek 5:

    U ziet een mogelijke telling als een impulsgolf.
    Maar, het volgende is ook mogelijk.
    Grafiek 6:

    Ik kom er iets verder in de tekst op terug.
    We kijken even naar de golfbeweging vanaf maart-2009 naar het topje in Februari-2011.
    Grafiek 7:

    U ziet, ik maak er een mooie zigzag van, een A-B-C
    Dan de daling vanaf 18-02-2011 naar 23-09-2011
    Grafiek 8:

    Het is een impulsgolf, waarbij de 4 op meerdere plaatsen kan worden neer gezet.
    ***
    **
    *
    We gaan straks even in op de telling vanaf 23-September-2011, maar we gaan nu even uitzoomen om te zien wat we tot dusver hebben.
    [color=#4000FF]Variant 1: [/color]
    Grafiek 9:

    We zien vanaf September-2000 een samentrekken driehoek waarvan de koers dan aan de laatste golfbeweging omlaag begonnen is.
    De koers zal minimaal onder de 233 komen te liggen en vrijwel ‘zeker’ onder de 215.
    Lager is zeker mogelijk, zelfs tot aan nul maar dat laatste verwacht ik niet.
    Een kleine variant op dit patroon is dat IV nog niet geplaatst is en hoger komt te liggen.
    *
    [color=#4000FF]Variant 2: [/color]
    Grafiek 10:

    In deze variant is de koers sinds de top in Juli-2007 begonnen aan de laatste zigzag golf omlaag.
    De C van deze golf moet nog worden geplaatst, en deze C golf is meestal een impulsgolf.
    De eerste golf omlaag staat al (grijze 1) en met de grijze twee is het koersverloop momenteel bezig.
    Daarna komt de kaskraker, golfje 3, en de daling wordt afgerond met een 4 en een 5.
    Verwachte koers … net zo’n drama als bij grafiek 9.
    Het verdere koersverloop, met name de ontwikkeling van golfje 3 zal het ons bijbrengen.
    Dit scenario vervalt natuurlijk zodra golfje 2 boven de B van 18-02-2011 uitkomt, daar heb ik weer andere varianten voor.
    Die laat ik voor nu nog even op de plank liggen,mocht de koers boven de B golf uitkomen,dan presenteer ik die wel.
    .
    ..
    Tot zover even een korte vooruitblik met enige onderbouwing waarom ik tot grafiek 9 en 10 ben gekomen.
    Bedenk! er zijn nog meerdere scenario’s.
    Laten we even inzoomen op het golfverloop van dit jaar.
    Grafiek 11:

    Ik open even met de Point&Figure grafiek.
    Ik heb even de plaats van de B golf (18-Febrauri-2011) en de 1:5 en de (nog niet geplaatste) 2:5 ingetekend.
    Een eerste koersdoel bepaling vanuit P&F geeft een mogelijk koersdoel rond de 316.
    Golf 1:5 had een lengte van 374,19 min 256,36 –> 117,83 punten.
    Een retracement van 50% geeft als doel een koers van 315,3 en een retracement van 61,8% geeft als koersdoel 329.
    Laten we even via de intraday EW telling kijken hoe en waar we kunnen komen.
    Grafiek 12:

    In grafiek 12 ziet u een mogelijke intraday telling vanaf de low op 23-September.
    Er staat een complete driegolf ingetekend, dat kan zoals in grafiek 12 te zien is de eerste drie golven van een impulsgolf zijn.
    Golfje 4 kan geplaatst zijn, maar ook uitgebreider worden.
    Weergegeven is het te verwachten doel van golf 5 wanneer golf 4 nu al geplaatst is.
    In normale gevallen ligt het doel van golfje 5 dan tussen de 312,6 en 347,9; maar in uiterste gevallen kan het koersdoel liggen tussen 309,4 en 406,2.
    Wanneer echter de koers boven de waarde 374,19 uitkomt, is deze golfbeweging vanaf 23-September natuurlijk geen correctie meer op de daling vanaf 18-Februri tot en met 23-September.
    Er speelt dan een ander scenario.
    We moeten ook bedenken dat een impuls vanaf 23-September omhoog geen complete correctie kan zijn, dat kan alleen de eerste golf van een grotere correctiegolf zijn, een zigzag bijvoorbeeld, de tijd zal het leren.
    **
    *
    Drie golven waarvan de eerste en de derde golf een impulsgolf is, kan natuurlijk ook prima een Zigzag golf zijn.
    Ik heb dat scenario hieronder even weergegeven.
    Grafiek 13:

    U ziet in grafiek 13 een compleet geplaatste zig-zag golf, een A-B-C.
    Dit kan op zichzelf een complete correctiegolf zijn, in dit geval als correctie op de daling vanaf 18-02-2011 tot aan 23-09-2011.
    De koers mag dan nu niet meer boven de waarde van de rode C uitkomen ( 307,52).
    Echter kan deze A-B-C golf ook een W golf zijn van een dubbele zigzag.
    De daling na de rode C is dan de X golf, die al geplaatst kan zijn of uitgebreider kan worden, waarna de Y golf nog omhoog volgt ( ZZ)
    Ik heb even de waarden bijgeplaatst voor een eventuele Y golf, wanneer de X golf geplaatst zou zijn.
    **
    Let op, bovenstaande grafieken en koersdoelen zijn berekent zoals de koers er op afgelopen vrijdag 21-10 op het koersen bord stond.
    Zoals u mijn tekst al wel begrijpt, zijn er meerdere scenario’s, en een doorbraak van kritieke koersen kan een ander scenario op de voorgrond schuiven als meest aannemelijk.
    Ga dus niet zondermeer uit van weergegeven koersdoelen!
    .
    Nog even twee grafiekjes voor het slapen gaan 😉
    Grafiek 14:

    In grafiek 14 ziet u de Midas lijn van Dr. Levine.
    De blauwe lijnen ingetekend vanaf 23-Spetember geven het ” greed-channel” weer.
    .
    Grafiek 15:

    In grafiek 15 ziet u dat de correctie van de afgelopen week plaats vindt tussen de 6/8 en 7/8 lijn in het MurreyMath frame op basis van 32-dagen..
    *
    Grafiek 16:

    In de WUSK grafiek 16 ziet u dat de koers na het verlaten van de blauwe 3X1 Gann lijn steun heeft gevonden op de gele 2X1 Gann lijn en er op af is geketst.
    .
    Zo dat was het al weer voor vandaag, misschien af en toe een grafiekje komende week, veel werk en weinig tijd.
    .
    Bij onduidelijke grafieken of slechte tabel-opbouw kijkt u even onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Volg de grafiek!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    @ Satilmis,

    Het is voor mij onmogelijk om op de chat te komen, na het invullen van de Nickname blijft het urenlang rustig …
    Verder, via IE is de opbouw van de website zeer rommelig, onlogisch.
    Ofwel, via IE ‘ziet de website er niet uit’
    Dit als opbouwend commentaar bedoelt, veel mensen gebruiken nu eenmaal Windows IE.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    24-10-2011:
    Koersdoelen en mogelijkheden staan in de weekendupdate hierboven.
    Vandaag slecht één grafiekje
    Grafiek 1:

    U ziet de FTI grafiek met daarin het Gunner square.
    Dit bestaat uit Gann toepassingen, uitleg en de indicator voor ta-script vindt u op ta-script.nl op het forum aldaar onder de topic Gann.
    U ziet het mooie van Gann, ook al is er nagenoeg geen koershistorie, toch kunnen heel mooi steun en weerstand gebieden worden bepaald.
    Het ligt natuurlijk aan het koersverloop van morgen, maar met de candle van vrijdag en de candle van vandaag kan er zomaar een bekend candlestick patroon in ontwikkeling zijn.
    Wees alert!
    Volg de grafiek!

    Bij onduidelijke grafieken kijkt u op:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-10-2011:
    En de wereld draait gewoon door, toch nog een kleine zekerheid elke dag 😉
    Even snel twee grafieken en dan duik ik de bedstee in.
    Grafiek 1:

    Tja, en dat krijg je er dan van, wanneer je grafieken met belangrijke lijnen publiceert, dan houden de beleggers zich daaraan :-))
    Onzin natuurlijk, maar toch leuk om te zien hoe de koers vandaag zijn uitersten vond op de blauwe 100% lijn en de gele 88,7% lijn in combinatie met de 2X1 gele Gannlijn.
    In de FTI grafiek van de AEX is het wat mooier te zien, maar ook in de AEX grafiek zoals hierboven weergegeven, (minder mooi maar toch) zien we een avondster.
    Dit wijst op een mogelijke verdere daling van de koers.
    U weet, zodra de koers de gele 2X1 Gann lijn doorbreekt, is het koersdoel de eronder gelegen rode 1X1 Gann lijn.
    **
    Wanneer u mijn korte weekendupdate bekeken hebt, dan zal u opgevallen zijn dat grafiek 12 waarschijnlijk het juiste scenario wordt.
    De minimale koerswaarde om het patroon geldig te maken is vandaag nipt gehaald (stond tussen haakjes weergegeven in die grafiek).
    Het zou daarom zomaar zo kunnen zijn dat het patroon compleet is, maar kijk uit voor verrassingen, het patroon is nog niet bevestigd, en de gele 2X1 Gann lijn is nog niet doorbroken … nog niet ….
    Maar wanneer doorbroken, ligt het vizier zomaar op 276,7 ; om maar een dwarsstraat te noemen 😉
    .
    Nog een mooi voorbeeld om te zien waar vandaag de koers zijn kop stootte.
    En dat is de grafiek waarin het werk van Dr. Levine wordt weergegeven:–> de MIDAS grafiek.
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u het werk van Dr. levine, de Midas grafiek ( zie http://www.ta-script.com voor verdere uitleg) .
    In het groen ziet het ‘greed-channel’ weergegeven.
    Dit is weergegeven volgens de waarden van Dr. levine, zoals door hem bepaald in de jaren negentig van de vorige eeuw.
    Dus niet aangepast aan de waarden van de grafiek, ik bedoel dus niet pas-gemaakt voor een leuk plaatje.
    Duidelijk is te zien hoe de koers al diverse malen zijn kop heeft gestoten aan de bovenzijde van het ‘greed-channel’ (bovenste groene lijn).
    Zo ook vandaag.
    **
    Een koersdaling lijkt op handen te zijn, maar volg niet deze gek, volg uw eigen gebrek 😉
    *
    Kleine tip ….
    Zorg voor dit weekend voor wat extra cash in huis, niet dat ik dit op kom halen, maar de banken kunnen soms zomaar het komend weekend besluiten een paar weekjes op vakantie te gaan …. iedereen heeft tenslotte recht op vakantie .. toch ? .. of zou er iets anders kunnen spelen … ?!?
    Zal wel niet, maar toch …… doen!
    .
    Ik sluit hiermee af, morgen weer een cursus techniek van een belangrijke Duitse fabrikant, ze gaan proberen aan mijn halve hersencel wat extra informatie toe te voegen, gaat ze niet lukken, maar proberen kunnen ze het altijd 😉
    Daarom effe op tijd de bedstee in, kan het daar in elk geval niet aanliggen …. toch?
    .
    Laat je niet gek maken!
    Denk nuchter na!
    Volg de grafiek!
    Volg niet deze gek met zijn eigen gebrek!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    30-10-2011:
    Slechts een paar grafieken dit weekend, veel is er niet gewijzigd en ik heb voor morgen nog veel voorbereidend werk liggen wat klaar moet!
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u dat de stijging van de koers van de AEX -index afgelopen week stokte in het gebied van de Gap die begin Augustus in de grafiek werd neergezet.
    Die gap ligt ruwweg tussen 315,5 en 320 zoals is aangegeven in de grafiek.
    Een gap gebied dient vaak als steun of weerstand gebied.
    Ook weet u dat gaps vaak worden gesloten, alleen wanneer dat dan plaatsvindt weten we meestal niet.
    De koers kwam afgelopen einde van deze week ook een dalende trendlijn tegen.
    Ook ligt de gap via Fibonacci of Gann op een belangrijk niveau.
    Dat ziet u in onderstaande grafiek.
    Grafiek 2:

    U ziet dat de koersstijging aan het einde van deze week (even) is gestopt op het 50% niveau.
    De paarse streep is hierbij de referentie ( 18-02 / 23-09) en de koersstijging na 23-09 zien we als een retracement daarop.
    Een waarde die we bij Fibonacci retracements altijd meenemen (ondanks dat dit geen Fibonacci niveau is) en ook bij Gann is dit 50% niveau altijd erg belangrijk.
    Vandaar dat 315-316 een richtniveau is/was voor mij.
    Een volgend punt in deze grafiek, wanneer de koersstijging blijft doorgaan) is dan het 61,8% retracement niveau, en dit ligt rond de waarde 329.
    .
    Passeert de koers de 50% ( gap)? , gaan we door naar de 61,8%? of gaan we vanaf deze 50% dalen?
    Ik kan er net het EW-patroon over neerzetten wat we willen.
    Ik ga dat nu even niet doen, de patronen van vorige week zijn nog goed bruikbaar.
    We moeten gewoon met de grafiek mee gaan.
    Zoals ik op een forum las: niet denken, niet rekenen, gewoon de grafiek volgen.
    Kijkt u eens naar de volgende grafiek:
    Grafiek 3:

    U weet vanuit mijn eerdere updates wel dat toen de koers de blauwe Gann lijn doorbrak de eerste ‘zekerheid’ die we hadden op dat moment was dat de koers de gele Gann lijn zou gaan opzoeken en daar steun zal vinden.
    Zo is het meestal geweest, en zo zal het meestal zijn.
    Zo ook deze keer, u ziet hoe mooi de koers na het doorbreken van de blauwe Gann lijn steun vond op de gele Gann lijn.
    Het heeft dan ook echt geen nut eerder negatief te worden dan pas dan nadat deze gele Gann lijn door de koers wordt doorbroken.
    De ‘zekerheid’ die we dan weer hebben is dat de koers de rode Gann lijn gaat opzoeken, zo is het meestal geweest en zal het meestal weer gaan gebeuren.
    *
    In grafiek 3 hierboven ziet u dat de witte 105,9% lijn door de koers is doorbroken.
    Een tweede set is nu geplaatst, voor het geval de koers verder stijgt.
    *
    Afgelopen woensdag was de laagste koerswaarde 301,65.
    De koers nam in de dagen erna een enorme sprong naar de hoogste waarde van 318,18 ofwel 16,53 punten in ruim een dag tijd.
    Op vrijdag volgde er een correctie van 7,07 punten ( half wortel uit twee).
    Dat is een correctie van 42,7%.
    Is op zichzelf niets vreemds aan, een ‘heftige tegenbeweging’ mag als reactie worden verwacht op een ‘sterke stijging’ in zo’n korte tijd.
    Al met al, wanneer je het koers verloop bekijkt –> erg veel onzekerheid onder de beleggers, een klein kruid vat, opletten of er geen vonken in de buurt komen, want dan …
    .
    Laat je niet gek maken door allerlei verhalen, volg de grafiek en laat het laatste puntje over aan de gokkers onder ons.
    .
    Bij wazige of onduidelijke grafieken kijkt u even onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    01-11-2011:
    Even vanaf het kantoor waar ik werk (nouja..werk .. 😉 ; dus een andere lay-out dan u van mij gewend bent; overuurtjes .. betaal ik mezelf goed voor 😉
    .
    En de koers sloot op Maandag onder de gele Gannlijn …. (zie weekend-update).
    .
    Grafiek 1:

    Ik heb even de 30-minuten grafiek van de AEX index voor u weergegeven in bovenstaande grafiek.
    U herkent wellicht de Ichi Moku Kinko Hyo grafiek.
    Door velen afgedaan als een saaie – te late- grafiek — laat ze maar in die waan 😉
    U ziet dat de koers afgelopen vrijdag corrigeerde maar nog wel in de wolk bleef hangen.
    Op afgelopen Maandag ( gisteren) dook de koers onder de wolk en ging zijwaarts, dit om even de lagging-line (paars) de tijd te geven om mee te komen 😉
    In de loop van Maandag kwam zelfs met dit trage medium een zeer sterk verkoopsignaal!
    Wie op Maandag niet short zat, zat op Dinsdag echt fout ;), maar die had dan ook liggen pitten .. toch?
    Dat moet je echt niet doe onder de baas z’n tijd!, laat staan onder beurs -tijd 😉
    .
    Ik kan nog veel meer redenen aandragen waarom u op Maandag op korte termijn short moest zitten, maar ik ga dat niet doen, bovenstaande trage methode moet u toch wel overtuigen.
    *
    **
    Dinsdag met een gap omlaag.
    Gaan we die gap sluiten?
    Ketst de koers af op de wolk?
    Mijn glazenbolletje is al jaren lang stuk!
    Wat zie ik wel …
    **
    Zet u schrap .. 🙂
    Ik zie vanaf 23-September een ‘moeilijk’ te tellen golf omhoog , die ik zowel kan tellen als een A-B-C en als een 1-2-3-4-5 (impuls).
    Die golf omhoog ( wat het ook is of wordt) werd vrijdag geplaatst, en we zitten nu –>
    1) Of in de correctie op die opgaande golf — omlaag…en daarna weer omhoog ….(verdergaande impuls of een dubbele zigzag),
    2) Of de opgaande golf vanaf 23-09 is compleet als een A-B-C en we gaan verder omlaag als een nieuwe impuls, vervolg op de impuls vanaf 18-02 — 23-09.
    **
    Ik laat de mogelijkheden en benamingen even achterwege …
    Ik heb even diverse EW scenario’s bekeken, en heb geen eenduidige conclusie daaruit; dus laat u ook niet een eenduidige conclusie ‘aansmeren’.
    *
    De mogelijkheid bestaat:
    1) Dat er vanaf 23-09 een A-B-C omhoog staat als W-golf, de correctie die nu gaande is is dan een X golf (die niet erg diep gaat) en daarna gaan we verder omhoog in de Y golf.
    2) Dat er vanaf 23-09 een Impuls omhoog staat, als zijnde een A golf van een zigzag die nu met de B golf bezig ( 61,8% reactie?) is waarna nog een C golf omhoog plaats gaat vinden.
    3) Dat de correctie omhoog vanaf 23-09 (50%) nu wel gereed is, en we verder omlaag gaan in een golf drie, met verschrikkelijke – zeer beroerde (op vele vlakken/terreinen) koersdoelen.
    Ik heb de scenario’s die daarbij horen een zevental jaren geleden vanaf mijn website destijds verwijdert vanwege de vele commentaren daarop.. maar het lijkt er nu op dat … we wachten het af.
    .
    Ga niet vooruit lopen denken.. dus gokken .. volg nou gewoon de grafiek, speel daarop in, laat die laatste paar puntjes aan Mr. X., het volgen van de koers en de trend moet u meer dan voldoende opleveren om dat laatste te mogen missen/aan een ander te laten.
    .
    Wie het onderste uit de kan wil, krijgt dat deksel op …. waar was dat ook alweer op 🙂
    *
    Ofwel, gun een ander ook wat 😉
    .
    De beweging omhoog in de 30 minuten grafiek hierboven lijkt niet compleet, dus morgen wellicht eerst weer wat omhoog…. voordat ….
    .
    Volg de grafiek!
    .
    Bij een onduidelijke grafiek kijkt u even onder de link –> http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    02-11-2011:
    Tja, een dag met een inside koersbeweging ten opzichte van de dag ervoor –> besluiteloosheid / afwachten van de beleggers, ze zijn zeer gestudeerd maar weten het effetjes niet ..;)
    Weet u, de koers zakt nu: 1*–> of snel door, 2*–> of gaat weer omhoog -gap sluiting- en op naar de 340-350 ++; zo simpel is het!
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u het Gann square, wat ik al vaker heb laten zien.
    Vanaf 23-September dit jaar steeg de koers tot halverwege het Square, de 50%, een moeilijke barrière, de 4/8 lijn in het MurreyMath frame.
    We zien in grafiek 1 een terugval vanaf die 50% tot een stukje voorbij de 1/3 lijn van het gehele square(blauwe lijntje) , is dan ook gelijk 1/3 van de halve beweging.
    Een stukje erdoor, dus de 38,2% is bereikt.
    Wanneer de koers nu opveert (en het gap vult) is een dubbele zigzag vanaf 23-09 zeer aannemelijk, en is als ideale doel het bereik 338-353 het richtpunt, met als uitersten 337-367.
    *
    **
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 de WUSK grafiek, maar dan met gehele cirkels met op Fibo formaat.
    We zien dat de koers afgelopen Maandag sloot onder de gele Gann lijn, en dit in combinatie met de Ichi Moku Kinko Hyo grafiek (Cloud) op 15 minuten basis, was een belangrijk signaal om mogelijk short te gaan, wat ik gisternacht al meldde.
    Dinsdag werd dit bevestigd, de koers opende met een gap omlaag, en vond steun op de witte cirkel.
    Goed is te zien dat vandaag een inside day is, besluiteloosheid/afwachten …
    *
    **
    Grafiek 3:

    In grafiek 3 de Point&Figure grafiek van gisteren .. maakt niks uit …
    We zien heel mooi de horizontale weerstand waar de koersstijging stuk liep, en waar de koersdaling steun vond (paarse lijnen).
    Mooi zo’n P&F grafiek, en we zien op ‘korte termijn’ een driehoek ontstaan, nu nog even volgen waar de koers de driehoek verlaat …!
    *
    **
    Grafiek 4:

    Ik sluit af met de grafiek van Dr. Levine, de MIDAS grafiek, de volume gewogen steun-weerstand grafiek.
    U ziet hoe mooi de koers steun vond in de (paniek)-daling van Dinsdag, en het gemodder op Woensdag; op de volume lijn vanaf 23-09-2011.
    .
    En morgen …. volg nou gewoon de grafiek, kijk even naar het nacht verloop, ga nou niet raden en gokken… want die laatste twee kosten meestal geld!
    .
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even op:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    De fles is leeg, ik duik de bedstee in 🙂
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Geronimo
    Geronimo
    Bijdrager

    Goedemorgen Jan, terwijl jij hopelijk nog ligt te slapen 😉 ben ik al op en heb jouw grafieken bekeken. Een helder verhaal, Jan. Ik volg je de laatste tijd met regelmaat en heb zelf ook diverse indicatoren van jou gedownload. Zeer boeiend allemaal! Ik wil je hartelijk bedanken voor al het werk dat jij iedere keer weer verricht. Chapeau hoor!

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Bedankt dat je steeds weer tijd vrij maakt om mijn commentaar te lezen Geronimo, ik vat dat op als een compliment 🙂
    .
    Vriendelijke groet,
    jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    03-11-2011:
    Opende ik gisteravond nog mijn commentaar met de woorden “inside day” , vandaag was dat duidelijk niet meer van toepassing, een prachtige bullish-candle zagen we te voorschijn komen op het scherm.
    De lows van de twee dagen ervoor diende als een keurige steun voor de koerscandle van vandaag, and the only way was up!
    Zo snel als de totale som van de bedrijfswaarden op de beurs miljarden kunnen toenemen … je blijft met je ogen knipperen 😉
    We zien wel in de AEX – FTI grafiek van vandaag een mooie gap-sluiting, in de AEX-index grafiek komen we nog een stukje tekort, maar wellicht morgen …
    *
    Even tussendoor, ik maakte gisteren de opmerking dat bij een op vering van de koers we moesten gaan denken aan een dubbele zigzag, maar ik had vergeten te vermelden dat de koers daarbij natuurlijk wel boven de 318,18 moet uitsprinten, daaronder is op zeer korte termijn het beeld nog steeds negatief.
    Afijn, u volgt zelf de koers, u ziet de scenario’s voorbij schieten, ik ga het daar dan ook even niet over hebben vandaag.
    .
    Voordat ik de bedstee induik wilde ik nog even een paar grafieken laten zien, en wel met als onderliggende toon dat het niet uitmaakt wat je volgt, wanneer je dat dan ook maar volgt.
    Uit diverse methoden/grafieken/indicatoren volgen toch altijd weer dezelfde signalen.
    Zoals vandaag: –> waar lag in de AEX-grafiek de steun, en waar lag de mogelijke weerstand?
    Grafiek 1:

    U herkent de MurreyMath grafiek, kijkt u eens naar de steun op de MiniMurreyMathline tussen 5/8-6/8 (50%) en naar de 7/8 lijn.
    En dat frame ligt daar al eeuwen te wachten … 🙂
    En dit is dan volgens Murrey ….
    By the way, let u ook eens op de verticale tijdlijnen, vaak een tijd – moment van koerswijziging
    **
    Pakken we even het werk van Dr. Levine erbij, de MIDAS grafiek.
    Grafiek 2:

    We zien de mooie steun van de blauwe MIDAS lijn vanuit 23-September.
    We zien dat de koers vandaag bijna de rode Midas lijn bereikte, deed dat net niet, wellicht morgen?
    En dit is dan volgens Dr. Levine ….
    *
    Grafiek 3:

    In grafiek 3 de WUSK grafiek.
    Steun op de witte 78,6% lijn, en weerstand rond de blauwe 100% lijn.
    En dit is dan volgens WUSK.
    *
    Nog eentje dan …
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 het Square volgens Gann.
    Mooie steun op de groene interne verdelingslijn van het Square, weerstand op de rode verdelingslijn van het square (kom ik een andere keer wel op terug).
    En dit is dan volgens Gann.
    .
    U ziet, wat u ook volgt, de steun en weerstand momenten rollen er vanzelf uit.
    Hoe simpel kan het wezen, hoe simpel kan het zijn, toch?
    Wat me altijd blijft intrigeren is het MurreyMath frame, dat kijkt niet naar de koers, de lijnen erin liggen vast!
    En toch werken ze zo mooi, let op, de 7/8 lijn –> u weet wel !
    Wat ik ook zo intrigerend vind, is WUSK.
    Kijkt u eens naar het tweede setje, en dan naar de cirkels, en dan naar de raakvlakken van dat tweede setje met het verleden!
    Let u bijvoorbeeld eens op de gele cirkel van het tweede setje, en het startpunt van het eerste setje ( blauwe pijltje omhoog op 23-September).
    Die gele lijn ( het zou de 88,7% ook eens een keer niet wezen) wordt volledig bepaald door de reactie van de koers na het doorbreken van die 100% lijn volgens de regeltjes.
    Frappant toch ?
    *
    En zo ziet u:
    of u nu Murreymath volgt ( grafiek 1) met die lijnen waarvan de waarden al eeuwen vastliggen
    of dat u Dr. Levine volgt met zijn Midas indicator, die werkt met prijs en volume
    of dat u WUSK volgt, een prijs-tijd-combinatie
    of dat u Gann volgt met één van zijn methodes, in dit geval het top-bottom-square
    ..
    Het maakt niks uit, de diverse methoden geven op nagenoeg gelijke waarden de signalen af van mogelijke steun en / of weerstand.
    .
    Gewoon grafiekje volgen en daarop handelen, niet gokken, laatste puntje voor een ander, op tijd incasseren.
    Meer is niet nodig voor winst, achja, nog één ding .. wees niet te inhalig, want dat dekseltje uit die oude spreekwoorden .. dat is er nog steeds!
    .
    Ik duik de bedstee in, misschien dit weekend nog een paar woordjes ( maar het weekend zit eigenlijk al vol) en zo niet, dan Maandag weer.
    Tot ‘ziens’ !
    .
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Succes gewenst, denk nuchter na, volg nou gewoon die grafiek!
    Niet denken maar doen.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Geronimo
    Geronimo
    Bijdrager

    JanS schreef:
    Bedankt dat je steeds weer tijd vrij maakt om mijn commentaar te lezen Geronimo, ik vat dat op als een compliment 🙂
    .
    Vriendelijke groet,
    jan 😉

    Dat is precies zo bedoeld, Jan! Bedankt weer voor je dagelijkse update. We gaan het beleven 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    05-11-2011:
    Aanstaande Maandag is het weer zover, dan hebben we weer een ‘mid-seasonal-date’ te pakken.
    07-November ligt precies tussen de Seasonaldates 23-09 en 22-12 in. ( Gann)
    Grafiek 1:

    Ik heb even ruim een jaar data in grafiek 1 geplaatst, en dan ziet u dat vorig jaar deze datum een omkeer in de koersrichting te zien gaf.
    Soms werken deze datums heel mooi als datum voor een trendwijziging (zoals bijvoorbeeld afgelopen 23-September) , soms gebeurt er ook niets op zo’n dag.
    **
    *
    De koersdaling vanaf 18-Februari t/m 23-September kunnen we als een eerste golf van een grotere golf omlaag bekijken.
    (Er is ook een ander scenario, bekijk daarvoor de afgelopen weekend updates).
    De koersstijging vanaf 23-September is dan een koerscorrectie op de daling vanaf 28-2/23-9.
    Deze golf beweging ziet u in grafiek 2.
    Grafiek 2:

    U ziet vanaf 23-09 een golf omhoog, gelabeld als een A.
    Vanuit mijn eerdere updates weet u dat deze golf te tellen is als een impuls, maar ook als een zigzag.
    Wanneer we deze A tellen als een impuls, dan is dat de eerste golf van een zigzag en is de koers momenteel bezig met de B golf waarna de stijging weer wordt hervat als een C golf.
    Wanneer we deze A tellen als een zigzag, dan wordt de letter A een W.
    De koers is dan momenteel bezig in de X golf, waarna de koersstijging verder gaat als de Y.
    *
    Die B golf (X) lijkt mij nog niet geplaatst, maar ingeval van een X zou het zo maar kunnen.
    Laten we die golf even nader bekijken.
    Grafiek 3:

    U ziet dat ik nog een daling verwacht richting de paarse C.
    Komt de koers niet meer onder de blauwe X in grafiek 3, dan moeten we in grafiek 2 de letter A vervangen door een W, de letter B vervangen door een X ( die dan al geplaatst is)en is de koers omhoog om in grafiek 2 letter Y te gaan plaatsen.
    Dat de koers onder de blauwe x komt is dus cruciaal.
    **
    *
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 ziet u het Square wat ik al eerder geplaatst heb.
    Het Square heeft als hoekpunten de high van 18-02 en de low van 23-09 dit jaar.
    Het groene ruitje geeft het mogelijke koersvervolg aan, een daling naar de groene lijn in het square, en dan weer omhoog.
    **
    *
    We kunnen een Square van Gann ook met andere uitgangspunten tekenen.
    We nemen dan de Gannfan en de zero-lines als uitgangspunten voor het Square.
    U ziet dit in grafiek 5 hieronder.
    Grafiek 5:

    In grafiek 5 ziet u het Square met als uitgangspunten de Gann fanlines, en de Zero-lines.
    Ook hier heb ik even een groen ruitje ingetekend, met het verwachte koersdoel, in dit geval de 50% lijn van het Square.
    U ziet dat het ruitje vrij schuin naar beneden getekend is, dus verwacht het koersdoel in de eerste dagen van de komende week.
    **
    *
    Ik sluit af met de Square-WTB grafiek, u weet wel de grafiek die het Square berekent uit de koerswaarde waarop het Square is gestart.
    Grafiek 6:

    De prijs en de tijd component van deze squares worden berekent vanuit de start koers, in dit geval de low van 23-September.
    De groene en rode gestippelde lijnen zijn de 1X1 lijnen van het square, en zijn steun of weerstand niveaus.
    De horizontale lijnen zijn steun/weerstand niveaus.
    Maar ook het snijpunt van de 1X1 lijnen zijn steun weerstand niveaus, de 50%.
    Dat geldt ook voor de tijd, vaak vindt er een trend omslag plaats ( zeer korte termijn) bij zulke kruisingen, of de verticale lijnen van het square.
    **
    *
    Ik vertelde u afgelopen week al dat ik het dit weekend kort zou houden, dus tot hier en niet verder.
    *
    Doel staat in grafiek 3, maar u weet: -> volg de grafiek en niet het idee <-!
    .
    Bij onduidelijke grafieken –>[url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Geronimo
    Geronimo
    Bijdrager

    Nou, je zou het kort houden, Jan – maar ik vond het weer heerlijk uitgebreid 😆 Dank voor je moeite en tot de volgende update.

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Goedemorgen Jan.

    Ik volg uw beschouwingen op de voet en vind ze om te beginnen zeer leerzaam.
    Om de een of andere reden laat u de uitkomst steeds een beetje in het midden maar ik leer langzaam maar zeker tussen de regels door mee te lezen.

    Laten we eerlijk zijn zonder uw prachtige informatie zou zou de dag zo leeuk niet beginnen. 🙄

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Humor is belangrijk deze dagen Mar 🙂

20 berichten aan het bekijken - 161 tot 180 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN