skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 7 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 141 tot 160 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    06-08-2011:
    Ik heb dit weekend de programma-code en wat uitleg geplaatst op het ta-script-forum in de gann-topic met daarin een voor ta-script nieuwe indicator onder de naam Gunner.
    De topic waarin deze indicator staat is –> http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=6271#p6271
    *
    Grafiek 1:

    Wist de koers van de AEX -index zich de eerste maanden nog keurig boven het 50% niveau van dit grote square te bewegen, deze maand ging het toch wel goed mis, hoewel de maand pas 5 koersdagen oud is.
    Zoals ik een (aantal) updates hieronder al eerder weergaf in de daggrafiek, geeft de RSI(14) dit al aan sinds midden Maart.
    Gaat de koers de vorige bodem op 194,99 weer opzoeken, of is het slechts even een korte dip ?
    .
    Grafiek 2:

    In grafiek twee ziet u dat afgelopen Dinsdag de koers nog even twijfelde bij die twee Midas lijnen, op Woensdag sprong de koers er met een zwaai overheen richting het zuiden van de grafiek.
    De verwachting vanuit de gemeten cycli ( goudgele vlammetje) voorspelt ook weinig goeds.
    Ondanks de ferme daling van de afgelopen dagen zit de RSI(14) nog lang niet onderin.
    .
    Grafiek 3:

    Leek het er afgelopen weekend nog op dat de koers steun zou gaan vinden op de 4-e dubbele cirkel, op Maandag werd ruw een einde gemaakt aan deze illusie.
    Het koersdoel ( waarvan je je altijd af moet vragen af dit wel gehaald gaat worden) kwam daarmee in deze analyse techniek te liggen op de volgende dubbele cirkel, de groene.
    Deze werd op Donderdag al bereikt, en op Vrijdag vond er een test vanaf de onderzijde plaats waarbij steun werd gevonden op het 50% niveau van het square (getekende stippellijntje) .
    *
    Komende nacht wanneer de beurs weer open gaat, en ook morgen ochtend wanneer de handel hier weer opengaat kunnen er rare bokke sprongen worden verwacht, dit vanwege de lagere rating van de VS en hoe dit wordt uitgelegd door de diverse beleggers.
    Hou hier rekening mee, en wanneer u dit niet kan, sta dan even aan de zijlijn.
    *
    Dan voor de verandering maar weer eens even een EW-golf-telling.
    Ik hou dit nog altijd bij hoewel ik ze niet zo vaak meer plaats tegenwoordig.
    Vanaf midden Februari zien we een driegolf omlaag.
    Dit is alleen maar uit te leggen als de eerste golf van een correctiegolf.
    Dat kan dan zijn een flat of een dubbel zigzag.
    U weet vanuit mijn vroegere EW-analyses dat het golf bereik van een correctie golf absoluut niet moet worden onderschat en veelal niet onderdoet voor een impulsgolf beweging.
    Ik zet hier onder één van mijn EW analyses neer, waarbij u in uw achterhoofd moet houden dat er nog een handjevol mogelijkheden zijn; en dat u altijd moet handelen op het actuele koersverloop en nooit op verwachtingen.

    Grafiek 4:

    U ziet dat het koersdoel van deze Dubbele Zigzag inmiddels gehaald is, maar ook dat er nog iets meer in het vat kan zitten.
    Ook is er een telling mogelijk waarbij we nu begonnen zijn aan de derde golf omlaag, met dramatische koersdoelen tot gevolg … maar die zien we dan vanzelf wel komen toch ?
    We wachten af …
    .
    Een update met grotere grafieken vindt u terug op:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-08-2011:
    Waar ik al voor waarschuwde, bokken -sprongen vandaag op de beurs, een ware achtbaan —> en uiteindelijk omlaag!
    En dan hoor je verhalen over paniek ….beleggers doen maar wat … niemand weet waar het heengaat enzovoort.
    Toch is dat niet helemaal waar, op het afgesloten forum waar ik vandaag zat werd tot op de fractie van de minuut exact gehandeld, griezelig gewoon om te zien hoe de koers toch eeuwenoude wetten gewoon volgt.
    Ik mag/kan daar verder niet veel over vertellen, maar wilde even rechtzetten dat TA op zulke dagen niet zou werken, dat is overduidelijk WEL het geval.
    Ook heel eenvoudige dingen werken gewoon op zulke dagen.
    Neem nu het volgende, ik plaatste dat vandaag nog even als voorbeeldje van uiterste simplicity op het forum.
    Grafiek 1:

    In bovenstaande grafiek ziet u de SP500 cash grafiek (15 minuten) vanaf de opening Zondagnacht tot aan vanmiddag een uurtje of vier.
    De paarse lijn kan de neklijn worden van een kop -schouder -patroon, was de boodschap bij deze grafiek.
    Ik heb daar destijds in 2002-2003 veel over geschreven, het is een heel mooi patroon, wat ook toen in de daling telkens weer zijn waarde liet zien, elke keer weer werd elk volgend koersdoel meer dan gehaald.
    .
    Hieronder ziet u even de grafiek op dit moment , bijna 23.00 uur.

    Grafiek 2:

    U ziet het, een mooie kopschouder uit het boekje, compleet met retest van de neklijn, 25 punten alleen al als minimale koersdoel.
    De S&P gaf zelfs nog een toetje op dat minimale koersdoel 😉
    .
    Daarom zeg ik ook altijd, volg niet wat u of een ander ‘denkt te weten’… volg de grafiek!
    .
    Terwijl de roetsbaan af en toe even stilstond vandaag, mijn Gunner-overlay even uitgebreid met de achtste verdeling in het tijdframe, en op verzoek even een koers -bar -teller ingevoegd.
    De grafiek van de AEX index ziet er daarin als volgt uit:

    Grafiek 3:

    Na het doorbreken van de rode ‘double arc” was het volgende koersdoel de eronder gelegen groene ‘double arc’.
    De AEX-cash grafiek staat op het moment van schrijven 23:15 uur, rond de 275.
    Er is nog wat tijd te gaan tot morgen ochtend, maar een lagere opening kan worden verwacht, en misschien gelijk bij opening even wat winst nemen op de ingenomen shorts van vandaag?
    .
    We gaan het meemaken.
    Laat u door niemand gek maken, volg de grafiek en niks anders!!
    .
    De update is ook met grotere grafieken te bekijken onder de link: –>
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Echt weinig tijd voor u , druk-druk-druk 😉
    Toch even de volgende update:
    ..
    14-08-2011:
    Overal om je heen zie je landen die hun huishoudboekje niet meer op orde schijnen te hebben, terwijl het NIBUD zo goed zijn best doet 😉
    Terwijl het in basis zo eenvoudig is; als je honderd binnenkrijgt moet je niet meer dan honderd uitgeven — doe je dat wel dat ga je failliet.
    Hoe kan het dan toch dat je wereldwijd ziet dat het ene na het andere Land in de problemen komt, kan men allemaal niet meer rekenen?
    Ik denk dat het komt doordat men allemaal, linksom of rechtsom in de val is gelopen die de FED bij zijn oprichting in 1913 heeft klaar gezet.
    De FED is geen Staats eigendom, maar eigendom van ‘de Banken’.
    Eerdere pogingen de FED op te zetten stranden, maar in 1913 lukte het uiteindelijk wel.
    Diegenen die in het verleden het ‘probleem FED’ doorzagen en probeerden tegen te houden … kunnen het niet meer navertellen, ze stierven door ouderdom en soms/meestal werd men een handje ‘geholpen’;)
    En nu staat dan de crisis weer voor de deur … of we zitten er ( nog steeds) middenin.
    Crisis betekent volgens de Dikke van Dale een toestand waarin oude leefgewoonten ontoereikend zijn voor een harmonieuze oplossing.
    In de Griekse taal verstaat men onder Crisis “het moment van de waarheid’….
    En het Chinese karakter voor Crisis staat voor twee betekenissen … ‘kans en bedreiging’.
    We zitten nu in een mix van dit alles, waarbij duidelijk blijkt dat het betalen van schulden via nieuwe schulden geen enkele oplossing biedt.
    Laten we maar van het Chinese karakter uitgaan, het zien als een bedreiging met nieuwe kansen … maar dan moeten we die kansen wel grijpen … hard en doortastend optreden in plaats van weer nieuwe schulden te stapelen op oude schulden…
    … dat hard en doortastend optreden mis ik echter …. alles wat ik tot nu te zie is PEN –> Pappen En Nathouden …
    Maar ik zie niet alles … dus wie weet …
    **
    Hoe verging het onze geweldige AEX index de laatste dagen.
    Grafiek 1:

    U ziet het grote square vanaf September-2000 met daarin de Maand grafiek, wat weer is onderverdeelt in kleinere Squares.
    In het grote square zijn de groene horizontale lijnen de 1/8 lijnen; afgelopen week werd steun gevonden op het gebied van de 3/8 lijn.
    .
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 de semi -logaritmische Point&Figure grafiek van de AEX.
    Na doorbraak van de lichtpaarse horizontale lijn die ik een tijdje geleden had ingetekend daalde de koers snel waarna een min of meer zijwaartse beweging werd/wordt gevormd.
    De onderste blauwe lange termijn steunlijn kan nu worden getrokken, alsmede een rode lange termijn weerstandlijn ( die daar al langer in de grafiek ligt).
    Verder ziet u een korte termijn rode weerstandlijn die samen met de onderste blauwe steunlijn een driehoek wil gaan vormen.
    Kijkt u ook eens naar de kerncijfers in het tabelletje rechts naast de grafiek.
    Na de top in September-2000 staat de koers momenteel — elf jaar later — nog steeds 58% onder die top.
    Buy-and-Hold, ofwel kopen en stil blijven zitten kan dus beroerd uitpakken.
    Nu zal dat op lange termijn best wel goed komen, hetzij door waarde stijging van de aandelen … of via inflatie, enorme inflatie, waarschijnlijk de enige manier om de schulden te betalen, en zo niet uw geld in te pikken, maar wel de ‘waarde’ ervan!
    Laten we eens naar iets positiefs kijken 🙂

    Grafiek3:

    Nadat de koers begin deze maand over de Midas lijn heen omlaag sprong is deze in weinig dagen fors gedaald en zien we de laatste dagen pogingen omweer omhoog te komen wat tot u toe nog niet erg gelukt is; het lijkt meer op de vorming van een vlaggetje, en wanneer dat achteraf zo blijkt te zijn dan moeten we er rekening mee houden dat die meestal halverwege de stok blijken te hangen.
    Het goudgele vlammetje aan het einde van de grafiek rechts heb ik even weergegeven in de kleur grijs om geen verwarring te krijgen met de gele stippellijn ( de Thomas DeMark Supply line).
    We zien dat dit vlammetje (de verwachting) vanuit de gemeten cycli verdere druk omlaag verwacht, maar u ziet ook onder in de grafiek dat de rode lijn ( signaal/ruis -verhouding) inmiddels de kritische waarde bereikt heeft waarop deze nog wel betrouwbaar is.
    .
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 de uur grafiek van de AEX -Index, met daarin een (minder mooi) kop -schouder patroon.
    Het koersdoel vanuit dit patroon is inmiddels gehaald.
    Interessant is het laatste stukje van de grafiek, de koersontwikkeling en de RSI(14).
    Ik heb dat even vergroot, en vervolgens in het gele kadertje in de grafiek geplaatst.
    Als eerste ziet u dat vanaf 05-08 tot 09-08 de koers een lagere bodem zet maar dat de RSI(14) niet volgt (gele streepjes) en later ziet u dat de koers geen hogere topjes neerzet maar dat de RSI(14) dit wel doet ( paarse streepjes).
    Vanuit mijn stukjes over de RSI(14) weet u wat hiervan het gevolg kan zijn …;)
    Ik wilde u er enkel even op wijzen.
    .
    Is de bodem nu gezet afgelopen week?
    We zagen steun in grafiek 1 op een achtste lijn.
    Koersdoel in de uur grafiek is bereikt.
    In grafiek 1 in de update van 11-08 kon u zien dat de S&P ook steun vond op het 50% retracement niveau.
    In de Gunner grafiek hieronder ziet u dat intraday op afgelopen Dinsdag steun werd gevonden op een prijslijn en de crosslijn, en dat het koersslot van de afgelopen dagen deze week alle steun vonden van de Groene dubbele cirkel.

    Grafiek 5:

    De groene dubble cirkel biedt mooi steun zoals u ziet.
    De twee intraday prikkers erdoorheen worden lost-motion genoemd, ik heb dat al wel eerder in andere vergelijkbare situaties genoemd.
    ***
    **
    *
    Afgelopen week werd dus op diverse manieren steun gevonden door diverse Indexen of aandelen.
    Is dit een teken dat de bodem er staat?
    Wie weet, maar … let op die mogelijkheid van een vlag halverwege de stok, kijk naar die RSI(14) in de uurgrafiek, let op de richting van de druk in de gemeten cycli-grafiek, kijk naar de driehoek in de P&F grafiek en bedenk dat steunen er net zoals weerstanden zijn om doorbroken te worden.
    Handel op de grafiek, niet op de verwachting!
    Wees alert!
    Er is nog geen bevestiging voor een bodem!
    **
    *
    Uitleg over de Gunner grafiek etc. vindt u op ta-script.com in de topic –> [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=6291#p6291[/url]
    Kijk enkele berichten voor en na die posting.
    ..
    .
    Dan nog even kort het volgende:
    In grafiek 2 hierboven, de point & figure grafiek, kunt u aflezen dat de AEX 58% onder z’n alltime-high in September-2000 staat.
    Hieronder even de P&F grafiek voor de Dow Jones.

    Grafiek 6:

    We zien een mooie opgaande lijn sinds het dipje in 2009.
    In het tabelletje rechts zien we dat de DJIA ‘slechts’ 21% noteert onder zijn alltime-high, terwijl dit bij de AEX 58% is !!
    Doet de DJIA het nu zo goed, of doet de AEX het nu zo slecht?
    Tja, volgens mij moet daarbij het begrip ‘waarde’ worden meegenomen.
    Kijkt u eens naar onderstaande grafiek.

    Grafiek 7:

    U ziet in het groen de waarde van de Dollar sinds ruwweg het jaar 2000.
    In het lichtblauw heb ik daar de waarde van de Euro tegenover gezet.
    Wanneer het middel waarmee je de ‘waarde’ van een Index weergeeft zelf in ‘waarde’ daalt, zul je er daar meer van moeten aandragen/neertellen dan wanneer deze gelijk blijft/stijgt.
    De Dollar is duidelijk in waarde gedaald, dus het aantal Dollars wat je neer moet tellen voor een gelijkblijvende of zelfs dalende ‘waarde’ van de Index zal moeten toenemen.
    Dit soort dingen moet je meenemen in de diverse verhalen die je leest; bijvoorbeeld over bijvoorbeeld een DJIA van 20.000.
    Op mijn vragen aan dergelijke ‘voorspellers’ over hoeveel de Euro op dat moment waard is, want dat is voor ons de ‘werkelijke’ ‘waarde’ heb ik tot nu toe nog nooit geen antwoord gekregen .. 🙁
    Dus wat is dan de ‘waarde’ van die DJIA op dat moment?
    Die 20.000 Dollar voor de DJIA zegt mij in elk geval niets.
    .
    Zo heb ik nog heel veel grafieken hier voor me, maar wanneer u slim bent bekijkt u ze zelf even via mijn diverse indicatoren, neem bijvoorbeeld even de Euro/Dollar en plaats daar even de Ichimoku-Kinko-Hyo grafiek in, samen met het MurreyMath frame erin, en de Overextendend Indicator van Mikula eronder …
    Enz. enz….. ofwel, doe zelf uw huiswerk!
    *
    **
    Met EW kan ik momenteel net die kant op die ik wil en dat is slecht voor een indicator, onbetrouwbaar.
    Ik kan exact dat patroon weergeven in EW wat ik wil, (positief en negatief) en dat is niet wat ik wil zien in een indicator, dus ik plaats op dat gebied even niets.
    .
    Veel wijsheid gewenst.
    Die van mij zit in de inmiddels lege fles, ik heb snel de kurk erop gedaan, weet ik tenminste morgen waar ik dat kan vinden ..

    Grotere grafieken onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Succes!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Goedemorgen Jan,

    weer bedankt voor de geweldige informatie

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    15-08-2011:
    De AEX opende met een gap omhoog, wat later tijdens de beurssessie weer werd gedicht waarna de koers weer steeg en afsloot met een winst van 1,8 punten ofwel 0,62% op een slotkoers van 293,7o.
    Ten opzichte van de beursdagen afgelopen week was de beweging vandaag klein.
    Interessant is om te bekijken waar de opmars vandaag intraday tot tweemaal toe stuitte.
    Als eerst even het MurreyMath frame.
    Grafiek 1:

    U ziet de dagkoers van de AEX in het Murreymath frame van 128 dagen.
    Vandaag probeerde de koers door het gebied van de 3/8 lijn heen te breken wat niet lukte en de koers ketste intraday tweemaal af.
    De verticale lijnen zijn tijdlijnen, en rondom deze lijnen mag zie je vaak een wijziging in de trend.
    De horizontale lijnen zijn prijslijnen, en dienen vaak als steun en/of weerstand.
    Kijkt u eens hoe mooi dat vaak opgaat, terwijl koers en frame elkaar niet zien, het frame is niet afgeleid van het koersverloop zoals u inmiddels wel weet.
    **
    *
    Laten we even kijken bij de Gunner – overlay, waarbij het frame wordt geplaatst volgens het koersverloop van de eerste impuls.
    Grafiek 2:

    Excuses voor het kleine plaatje, maar dat heeft een reden die u hierna zult zien.
    In grafiek 2 is duidelijk de bijna Doji van vandaag in de grafiek te zien die afketst op de roze horizontale prijslijn, die 50% lijn die het square in tweeën deelt.
    Ook hier op de verticale tijdlijnen vaak een wijziging van de trend.
    **
    *
    Laten we eens gek doen, en het MurreyMath frame samen met Gunner overlay in de grafiek plaatsen.
    Grafiek 3:

    Kijkt u eens hoe mooi diverse Tijdlijnen samenvallen, en ook diverse prijslijnen.
    Jammer dat door het verkleinen van de grafiek voor de website deze wat onduidelijk wordt, maar u kan hem ook zelf op uw scherm zetten, de code hiervoor staat op ta-script.com
    .
    Hou de RSI uur grafiek in de gaten, en dan wel vanaf begin Augustus en de toppen nu, zie grafiek 4 hieronder.
    Grafiek 4:

    .
    Grotere grafieken op: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    Veel wijsheid.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Geronimo
    Geronimo
    Bijdrager

    Dank voor je bijdragen, Jan, maar is het misschien mogelijk dat er voortaan ook koersdoelen genoemd worden?

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Hallo Geronimo,

    Bedankt voor het lezen van mijn hersenspinselen.
    Ik geef eigenlijk nooit (niet meer) koersdoelen, en ben heel voorzichtig of geef ze niet wat betreft marktrichting enz.
    Dat zijn ‘dingen’ die zomaar kunnen veranderen.
    Wanneer je een analyse maakt op de AEX op basis van het slot op 17:35 uur, dan loopt de markt nog gewoon door.
    Al sowieso nog een kleine 4,5 uur in de VS, en dan verder overnight.
    Wanneer ik dan ‘s-avonds koersdoelen zou geven, moet ik ‘s-morgens een uurtje eerder opstaan om de website weer aan te passen en de wijzigingen door te geven.
    Dus dat doe ik niet (meer).
    Ik probeer alleen een stukje ‘educatie’ te geven, zoals met mijn stukjes over de RSI, en ik breng af en toe één van de indicatoren onder het voetlicht, zoals recentelijk bijv. de Gunner-overlay.
    Het één is goed bruikbaar voor een bepaalde groep, en het andere is weer bruikbaar voor een andere groep.
    Men mag (moet) zelf verder met die indicatoren om er wat uit te halen, ik breng alleen één en ander onder de aandacht.
    Wanneer je bijvoorbeeld mijn stukje over de RSI gelezen hebt, dan weet je vanzelf waarmee ik doelde op de laatste grafiek van gisteravond.
    Je weet dan ook wanneer dat koersdoel niet meer gehaald zal worden.
    *
    Er is maar één manier om winst te maken op de beurs, en dat is door zelf je huiswerk te doen.
    *
    Ik lees dan ook nooit koersdoelen van een ander, tenzij ze onderbouwd zijn met een analyse techniek die ik nog niet ken,of dat men sterk afwijkt van mijn idee.
    *
    Het opvolgen van andermans koersdoelen zonder zelf mijn werk te doen heeft mij in het begin(verleden) veel geld gekost.
    De koersdoel gever zei dan: ‘sorry het liep anders’… en ik was mijn centjes kwijt 😉
    Je kan je instap en stop alleen goed/juist bepalen wanneer jezelf goed thuis bent in een bepaalde techniek.
    En verder is een en ander afhankelijk van moneymanagement (zonder dat maak je op de lange duur altijd verlies) en dat is weer afhankelijk van je portefeuille, persoonlijke omstandigheden enz.!
    Wanneer er vragen zijn over één van de indicatoren die ik geplaatst heb, dan wil ik dat best wel beantwoorden, maar … één vraag per keer a.u.b.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Geronimo
    Geronimo
    Bijdrager

    Dank voor je uitvoerige reactie, Jan. Een helder verhaal. Ik blijf je analyses volgen waarvoor mijn hartelijke dank.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    17-08-2011:
    Goeie avond /goeie morgen 😉
    Het lijkt erop dat de beleggers afwachtend zijn, of het even niet meer weten, wellicht beide.
    Grafiek 1:

    Intraday een verschil van 8 punten, voor de intraday handelaar een mooie dag.
    End of Day is er niets gewijzigd.
    We zien wel een opmerkelijk patroon.
    Het patroon is een doji, en dan in de variant van de Riksja-man.
    Daarbij omsluit het ook nog eens de voorgaande koerscandle, en dat zie je niet vaak.
    Ziet u trouwens hoe mooi de prijslijn van het square voor weerstand zorgde vandaag, en de 2/3 derde lijn voor steun?
    En ook hoe mooi de opening en het slot van vandaag op de dalende 1X1 lijn van het square ligt.
    Na een opgaande trend, en wellicht dat we de stijging vanaf 11-08 zo mogen/willen beschouwen, dan is dit patroon meestal een waarschuwing voor wijziging van de trend.
    Het patroon is in elk geval het toppunt van besluiteloosheid onder de beleggers.
    *
    Het patroon waarschuwt voor daling, ga echter niet direct uit van de verwachting, volg de grafiek!
    *
    Ziet u trouwens hoe mooi steun en weerstand wordt aangegeven door het square wat betreft prijs, en ook hoe mooi trendwijzigingen worden aan gegeven rondom het 50% punt in tijd van het square en rondom het 100% punt in tijd van het square, dat alles plus of min een dag.
    En dat zonder voorgaande koershistorie!
    Daarin ligt de kracht van de Gann lijnen, de squares en nog veel meer!
    .
    Succes gewenst voor morgen, en morgen waarschijnlijk geen update!
    .
    Bij onduidelijke grafiek, kijk op http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,

    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-08-2011:
    En aan al het mooie komt een einde, neem de volgende grafiek:

    Grafiek 1:

    De Augustus Future grafiek van de AEX index.
    Deze deed tot expiratie keurig zijn werk, en we zien in de grafiek dat afgelopen Vrijdag keurig steun werd gevonden op de prijslijn van het square.
    U ziet ook dat de koers zich bevind in het gebied van de derde set dubbele cirkels, dat is het eerste doelgebied en stevig steun gebied.
    Onder in de grafiek ziet u de Overextended indicator van Mikula weergegeven.
    Kort door de bocht gezegd mag u een wijziging in de trend verwachten wanneer deze indicator hapert bij een graden lijn , 45- 90 135 enz.
    Het Gunner-square en de Overextended indicator zijn beide gebaseerd op Gann toepassingen, en het mooie ervan is dat ze beide werken zonder koershistorie, zoals bijvoorbeeld ook het MurreyMath frame.
    En koershistorie is er nu eenmaal niet bij dergelijke Future contracten, dus daar doen deze indicatoren dan leuk hun werk.
    Hoewel nog ruim een week te gaan, kijken we toch al even naar de maand grafiek.

    Grafiek 2:

    U ziet voor deze Maand Augustus een lange zwarte koerscandle, erg negatief.
    U ziet ook dat de koers de afgelopen tijd bijna de 3/8 lijn in het grote square bereikt heeft.
    Alltimelow die ik weet voor de AEX is 2,68 op 28-April-1952.
    Alltimehigh ligt op 703,18 op 5-September-2000
    De 3/8 lijn ligt op –> 703,18-2,68)/8*3 –> 262,69
    De low lag de afgelopen tijd op 265,85.
    Nog een procentje te gaan voor deze lijn wordt bereikt.
    **
    *

    Grafiek 3:

    In grafiek 3 van de update van 14-08 was de druk van gemeten cyclus omlaag.
    In bovenstaande grafiek 3 ziet u dat dit nog steeds het geval is.
    We zien ook dat de correctieve beweging van de afgelopen week een driehoekje/een vlaggetje vormt; en wanneer dit werkelijk zo is dan lijkt de koers naar onder uitgebroken te zijn.
    ‘Zeker’ weten we dit pas wanneer de koers lager gaat dan 265,85.
    Vlaggetjes hangen meestal halverwege de stok………
    **
    *

    Grafiek 4:

    In grafiek 4 de daggrafiek van de AEX -index met de Ichi-Moku-Kinko-Hyo ofwel de Cloud indicator.
    Ook ziet u weer gegeven twee set ringen vanuit de WUSK1 indicator met Fibonacci instelling.
    U ziet de ondersteunende werking van de 78,6% ring (wit) van de tweede set.
    **
    *

    Grafiek 5:

    Schrikt u niet van het aantal lijntjes, u ziet de maand grafiek van de AEX -index en de horizontale lijnen zijn de lijnen van het Statische Square van Gann.
    Rechts in de grafiek ziet u de waarde van die lijnen en op hoeveel graden deze lijnen in het SQ9 staan.
    We zien dat de beweging deze maand tot nu toe al een compleet rondje in het SQ9 gemaakt heeft.
    Van 180 graden naar 180 graden.
    Dit soort bewegingen zagen we ook in 2008.
    Ook is in grafiek 4 mooi te zien dat toen de opgaande trendlijn vanuit 2009 werd doorbroken het goed gedaan was met de opgaande trend.
    Je kan vanaf die tijd ook heel mooi een dalende lijn trekken over de toppen (niet ingetekend).
    **
    *
    Nu we toch even aan het stoeien zijn met het SQ9; laten we die even weergeven met de kalenderdagen eromheen getekend.

    Grafiek 6:

    Sorry, door te proberen alles in een klein plaatje te zetten wordt het wat onduidelijk.
    U ziet het Square of Nine met 10 rondjes.
    Ik heb de datum ring even met 21-Februari op 374 punten gezet, de top van Februari dit jaar.
    Een vergroting ervan vindt u links boven in de grafiek.
    In het square of nine zelf heb ik in de kleur geel even een vierkant en twee driehoeken ingetekend.
    U ziet ook een dikke groene lijn, deze heeft een afstand van 144 dagen vanaf het beginpunt 21-Februari.
    In de vergroting rechts boven in de grafiek kunt u aflezen dat we dan de datum 18-19 Juli hebben.
    Dit was het moment in de koersgrafiek waarop er een countertrend van vier dagen begon.
    50% is een belangrijk punt.
    50 % van een cirkel is 180 graden en in de kalender is dat 182/183 dagen.
    Ik heb dat punt in de grafiek hieronder even vergroot weergegeven.

    Grafiek 7:

    U ziet in grafiek 7 dat 180 graden of 182/183 dagen de komende week bereikt wordt.
    Wanneer we een rood lijntje trekken vanuit het hart van de SQ9 naar afgelopen vrijdag 19 Augustus dan zien we dat deze het SQ9 kruist bij een koers van 266 – 267.
    Deze koers werd bijna bereikt afgelopen vrijdag.
    **
    *
    We kunnen vervolgens ook door elke hoek van het gele vierkant of de gele driehoek een lijntje trekken vanuit het centrum van het Square.
    Je krijgt dan een 60 graden verdeling, welke nog een keer onderverdeeld is zodat er een 30 graden verdeling ontstaat.

    Grafiek 8:

    Ik heb deze grafiek even een klein stukje ingezoomd zodat de data ook voor u leesbaar zijn.
    De eerste 30 graden verdeling valt net buiten het beeld, maar staat er rond 22/23 Maart, een dag na de seasonal-date op 21- Maart.
    De tweede 30 graden ziet u rond 22/23 April, het Paas weekend.
    De derde keer dertig graden = 90 Graden = hoek van een Square; valt op 23-24 Mei. Dit was het startsein voor een countertrend van 5-6 dagen.
    De vierder keer 30 graden = 120 graden = 1/3 van de totale cirkel; valt op 23-24 Juni. Dit was het startsein voor een countertrend van 9 dagen.
    De vijfde keer 30 graden geeft al datum 25-Juli. Dit was de startdatum voor een zeer grote afdaling in de koersgrafiek.
    De zesde keer 30 graden geeft 180 graden, is 50% in de cirkel. Die datum is dan rondom 25 Augustus, en of dat wat dat teweeg brengt mogen we komende week meemaken .. spannend .. ;))
    Zoals u kan zien in bovenstaande, zijn gewoon data waarop je even extra alert moet zijn.
    **
    *

    Grafiek 9:

    In grafiek 9 even ouderwets Fibonacci toegepast op de grafiek van de S&P500 index.
    U ziet de retracement uitgezet over de koersbeweging vanaf de top in 2007 tot het dalletje in 2009 .
    U kan zien dat afgelopen vrijdag de low mooi stopte op het 50% niveau, een niveau waar de koers al eerder wat mee geworsteld heeft.
    Verder ook even uitgezet de retracement over de koersbeweging vanaf het dalletje in 2009 tot het topje in 2011.
    U kan zien dat de low op 09-Augustus lag op 38,2% retracement.
    **
    *
    Kijken we tot slot nog even naar de AEX grafiek met de RSI(14) eronder weergegeven.

    Grafiek 10:

    In grafiek 10 ziet u de grafiek van de AEX index op basis van slotkoersen, de RSI(14) wordt immers berekent uit de slotkoersen.
    In Maart, bij de rode A ziet u de RSI(14) onder de linkse stippellijn dalen, de onderzijde van de Bull range.
    Daarna lukt het de RSI(14) niet meer om boven de bovenzijde van de Bear range uit te komen (punten met rode B) wat aangeeft dat de RSI(14) in de Bear range blijft, negatief dus.
    We zien dat ook aan de koersgrafiek die sinds die tijd lagere toppen blijft maken.
    Bij punt C zien we dat de RSI(14) door een paarse steunlijn heen daalt, en dat de AEX index uit zijn koerskanaal valt, en daarna ging het hard.
    Bij het rode streepje bij punt D zien we divergentie tussen koers en indicator, de koersrichting keert daarna.
    Nu bij E zien we een lagere slotkoers in de index grafiek dan bij D, maar de RSI(14) lijkt hier misschien niet in mee te willen gaan, Opletten dus !
    Zie mijn stukjes over de RSI(14).
    .
    Er zijn diverse signalen die wijzen op een koersomkeer op dit niveau, maar diverse die wijzen op een verdere daling vanaf dit niveau.
    Zodra de low van begin Augustus wordt uitgenomen, mogen we veel lagere koersen verwachten.
    Volg de grafiek, niet het idee!
    .
    Grafieken in het groot te bekijken op :
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan ;))

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    22-08-2011:
    Een prachtige dag op de beurs met een intraday beweging van ruwweg 11 punten, een eldorado voor de intraday handelaar.
    Op end of day basis bekeken is er niet veel gewijzigd, de beurs sloot een paar puntjes hoger dan het slot van vrijdag.
    Wel is leuk om te zien waar het hoogste punt van de dag zijn weerstand vond en waar werd afgesloten vandaag.

    Grafiek 1:

    U ziet dat de koers zijn hoogste punt plaatste net tegen de rode 50% WUSK1 lijn, en dat werd afgesloten op de 61,8% WUSK1 lijn.
    Ik laat het even hierbij, later deze week meer.
    Succes,
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-08-2011:
    Ik heb een grafiek gemaakt voor de AEX vanaf de ATL op 28-04-1952 naar de ATH op 05-09-2000 met daarin een achtste verdeling van Gann.
    Grafiek 1:

    We zien dat de 62,5% correctie op de stijging vanaf 1952 tot 2000 het niveau is waarop de AEX koers op 09-Augustus steun vond rond de koerswaarde 265,85.
    In de grafiek ziet u dat deze achtste verdeling ligt op 265,4.
    **
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u de AEX grafiek met daarin de WUSK1 ringen volgens Fibonacci.
    U ziet de steun van de witte (78,6%) en de weerstand van de lichtrode (50%) lijn.
    **
    Grafiek 3:

    Ik plaats ook even de MurreyMath grafiek op 128 dagen basis voor u.
    U ziet dat de low van 9-Augustus keurig op de 1/8 lijn steun vond.
    Na het afketsen van de koers op deze 1/8 lijn probeerde de koers weer in de trading range ( 3/8 –5/8) terug te komen, maar ketste af op de onderzijde ervan, de 3/8 lijn.
    U ziet in deze grafiek weer een ‘gouden regel’ van Murrey terug komen, en wel dat de beste kans voor een long-positie de 1/8 MM lijn is (effe uitstappen bij 3/8 😉
    **
    De reden waarom ik even deze 3 grafiekjes pak, is om te laten zien dat het allemaal niet zoveel uitmaakt wat je nu precies volgt, wanneer je maar wat volgt; en dat dan ook opvolgt 😉
    In alle bovenstaande drie grafieken komt die 265,x terug als een mogelijk steun niveau !
    **
    *
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 de bekende grafiek met de MIDAS lijnen en de ‘Thomas DeMark supply and demand lines’
    Deze lijnen zijn een afgesproken wijze van plaatsen van deze lijnen als steun en of weerstand lijnen.
    Wie deze grafiek van vorig weekend erbij pakt, zal zien dat er op dezelfde wijze als vorig weekend weer een vlaggetje is ingetekend.
    En weer zien we een mogelijke uitbraak uit deze vlag omlaag.
    Zo’n vlag is een correctie patroon, en correctie patronen kunnen zich uitbreiden met nieuwe correctiepatronen waardoor weer grotere correctiepatronen ontstaan.
    Je weet eigenlijk pas achteraf wanneer het patroon gereed was.
    **
    Was dat nu te verwachten dat die mogelijkheid er was dat dit correctie patroon zich uitbreidde?
    Ja, de grafieken gaven vorig weekend al geen eensluidend antwoord, ik vermeldde al dat er grafieken waren die omlaag en anderen die omhoog aangaven als mogelijkheid.
    Wat betreft EW is/was de mogelijkheid van een uitgebreidere correctiegolf zeer wel aanwezig.
    Laat ik de laatste golf intekenen als een impulsgolf, één van de diverse mogelijkheden ….
    Grafiek 5:

    In grafiek 5 ziet u een mogelijke EW telling, een impuls telling vanaf Februari dit jaar.
    Met de paarse lijnen aangegeven ziet u de retracement van golfje 2 op golf1, en wel 88,6%
    Deze was hoog, 88% (wat overigens niet vóór stemt voor een impuls telling), maar vanuit één van mijn eerdere werkstukjes weet u dat 88,6% een ‘instinker’ is en vaak wijst op een scherpe koersomkeer de andere kant op!
    Dat zagen we deze keer dan ook weer, en wel weergegeven door golf drie !
    Daarna zien we dus een golf drie omlaag, die we als zeer ruim tov. golf 1 mogen bestempelen.
    De correctie van golfje vier omhoog, tot nu toe, was klein, ergens rond de 25%, wat te verwachten is/was omdat golf 2 en vier elkaars tegenpolen zijn ( correctie golf twee was immers hoog).
    We zien ook in de grafiek dat golf twee erg eenvoudig is.
    En we weten vanuit EW dat wanneer correctiegolf twee eenvoudig is, dat correctiegolf vier meestal uitgebreid kan worden.
    De gele stippellijn nu in bovenstaande grafiek geeft de percentage aan voor golf 5, wanneer vier al geplaatst zou zijn, en dat laatste is nog maar de vraag.
    Wanneer golf vier er al staat, dan mogen we voor golf 5 een lengte verwachten, gezien de lange golf 3 (extended?) van een waarde rond de 161,8% ofwel richting 245.
    Bedenk echter ook, golfje vijf kan truncated zijn/worden, en dan komt de koers niet meer onder het einde van golf drie.
    De retracement en de expansie zijn ingetekend met mijn Fibonacci -retracement indicator welke ik dit weekend op ta-script.com heb geplaatst in de topic Gann.
    **
    *
    Jaja 😉
    *
    Een vervelende correctie golf, gevolgd door toch nog een leuke daling, moeten we daar erg ver voor terug in de koersgeschiedenis?
    Nou nee, kijkt u eens naar de volgende grafiek.
    Grafiek 6:

    In grafiek 6 ziet u ruwweg het jaar 2008 met een stukje ervoor en een stukje erna.
    U ziet hier een wat uitgebreidere golf 4 (blauw ingetekend) waarna nog een golfje vijf volgde onder de koers van golf drie.
    In het rood heb ik even de golf één onderverdeelt, en daar ziet u een voorbeeld van een truncated golfje vijf.
    De rode vijf komt niet onder de laagste koers van golf drie uit.
    .
    Handelen op golf drie is het meest lucratief zoals u in beide grafieken ziet.
    Handelen op golf vijf is erg speculatief, enige zekerheid dat deze voorbij golf drie komt heb je pas wanneer deze golf dat doet, en dan mag je pas rekening gaan houden met 100%, 127%, 161% etc.
    Daarom …
    ————-> volg de grafiek en niet je idee!
    .
    **
    *
    Grotere (duidelijker) grafieken ziet u op:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    **
    *
    Effe wat anders ….
    Ik werk niet veel, maar wanneer ik werk maak ik lange dagen, 5-6 uur slaap is daarbij ‘normaal’ geworden, ik ben ‘a workaholic’ 😉
    Ik ben daardoor weer aan wat weekjes vakantie toe.
    Nog een paar dagen e.e.a. afwerken, en dan duik ik weer een ‘korte periode’ onder.
    Wellicht plaats ik af en toe wat, maar wanneer ik onderweg ben plaats ik niets.
    Dus de komende weken wellicht geen enkele grafiek, en misschien af en toe iets, maar dat geeft niets, u staat tenslotte op uw eigen benen ;-))
    .
    Na mijn vakantie onderbreking, of wanneer de centen op zijn, ben ik er weer, tot ziens !! :-))
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan S 😉
    .

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Goedendag Jan,

    weer hardstikke bedankt zover en geniet van het effe onderduiken!

    #link naar dit bericht
    vgoossens
    vgoossens
    Bijdrager

    Laatste techn analyse Gann trader;

    31 Aug; 284 en 1213 Prognose: 297 en 1228 lijkt het maximaal haalbare, zitten in de eindfase van de huidige herstelfase (gezien volume ontwikkeling, volumes waren erg hoog in de neerwaarste golf, bij herstel relatief lage volumes). Korte termijn daling van 1 a 2 weken, testen low’s afgelopen weken, Low 7 sept (afwijking van +/- 10 dagen). Belangrijke low 3/7 okt.

    http://goedbeleggen.wordpress.com/gann-trader-technische-analyse/

    Attachments:
    Gann.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    roelof1962
    Bijdrager

    JanS schreef:
    22-08-2011:
    Een prachtige dag op de beurs met een intraday beweging van ruwweg 11 punten, een eldorado voor de intraday handelaar.
    Op end of day basis bekeken is er niet veel gewijzigd, de beurs sloot een paar puntjes hoger dan het slot van vrijdag.
    Wel is leuk om te zien waar het hoogste punt van de dag zijn weerstand vond en waar werd afgesloten vandaag.

    Grafiek 1:

    U ziet dat de koers zijn hoogste punt plaatste net tegen de rode 50% WUSK1 lijn, en dat werd afgesloten op de 61,8% WUSK1 lijn.
    Ik laat het even hierbij, later deze week meer.
    Succes,
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    Beste Jan

    kan ik ook zo’n SQ9 maken, en heb je nog wat meer uitleg hoe dat precies werkt.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-09-2011:

    Zo, de vakantie zit er weer op, hebben we dat ook weer gehad 😉
    Net voordat ik met vakantie ging schreef ik hieronder al dat de kans groot was dat de vierde golf waarin de AEX-index zich op dat moment bevond uitgebreider zou gaan worden omdat de tweede golf kort en eenvoudig was.
    Dat is dan ook wat er ontstond, een uitgebreidere vierde golf, die een kleine retracement had op de derde golf, wat te verwachten was omdat de tweede golf erg diep corrigeerde.
    Mooi was ook om te zien dat deze correctieve vierde golf plaats vond in een ‘circle of conflict’ gelegen tussen de 1/8 en 3/8 MurreyMath lijn in het MurreyMath frame.
    Grafiek 1:

    In de grafiek met de ‘Thomas Demark supply and demand lines’ is de vierde golf en de uitbraak daaruit ook mooi te zien.
    Grafiek 2:

    De koers ging hard naar beneden afgelopen week toen deze door de rode Thomas DeMark Demandline brak.
    Ik heb de verwachting vanuit de gemeten cycli (goudkleurig) laten staan rechts in de grafiek, maar u weet dat deze onbetrouwbaar is omdat de rode lijn in het onderste gedeelte van de grafiek onder de blauwe lijn is gekomen (gemeten signaal / ruisverhouding is erg slecht).
    *
    Laten we even kijken hoe de EW-telling, zoals gegeven in grafiek 5 van de update van net voor de vakantie het eraf brengt tot nu toe.
    Hieronder ziet u een bijgewerkte grafiek van deze telling.
    Grafiek 3:

    U ziet in grafiek 3 dat de lengte van golf vijf inmiddels de waarde van 127,2% op golf één heeft bereikt.
    Dit is een belangrijk punt, want rond dat niveau ligt ook de waarde van 38,2% op golf drie; en waar meerdere punten samenkomen heb je een cluster.
    We zagen afgelopen vrijdagmiddag dan ook de koers afketsen vanaf dit niveau.
    Betekent dit nu dat golf vijf geplaatst is?, nee dat kunnen we nu nog niet zo stellen.
    Ook kunnen we golf vier op een iets andere wijze tellen.
    Grafiek 4:

    U ziet dat er een iets gewijzigde telling is toegepast op golf 4.
    De golf bereikte tot nu toe in deze telling een waarde van 88,6%, een waarde waarvoor ik u in het verhaaltje van net voor mijn vakantie nog op attent maakte, op dat niveau van 88,6 % zie je vaak een sterke koersomkeer.
    Ook komen we hier de waarde 245 weer tegen.
    *
    **
    Hoewel golf 5 kort in tijd is, moeten we voorzichtig zijn met er vanuit te gaan dat er sowieso direct lagere koersen op het bord zullen staan.
    Houden we de telling van grafiek 3 aan, dan is aan de minimum voorwaarden voor golf vijf voldaan
    Houden we de telling van grafiek 4 aan, dan is nog niet aan de minimaal te verwachten voorwaarden van golf vijf voldaan.
    Let op dat er staat ´minimaal te verwachten´.
    Golf vijf kan in beide gevallen dus best fors langer worden, zowel wat betreft tijd als koerslengte.
    *
    **
    Onzekere tijden, en dat zie je terug in het koersverloop, volg daarom de grafiek en niet het idee.
    .
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even onder de link: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    roelof1962 schreef:

    Hallo Roelof1962,
    Een verhaaltje over deze kwart-cirkels heb ik een paar jaar geledne geschreven.
    Het is nog te lezen onder de link:
    http://www.jstas.com/WUSK/WUSK.htm
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    01-10-2011:
    Weinig tijd voor een update, één van de computers heeft een defect moederbord.
    *
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u de bekende grafiek met de Thomas DeMark Supply and Demand lines.
    Het slot van afgelopen vrijdag lag onder de rode Demandline.
    *
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u de cloud grafiek, hierin is goed te zien hoe negatief het beeld is.
    In deze grafiek heeft de koers nog wat ruimte omhoog voordat deze weerstand ondervindt van de wolk.
    *
    Grafiek 3:

    In grafiek 3 ziet u de AEX grafiek met daarin weergegeven de seasonal-indicator van Gann ( zie ta-script.com).
    De verticale grijze lijnen zijn de exacte seasonal-dates, de verticale stippellijnen zijn de 50% niveaus in tijd.
    De Seasonal-date van 23-September kwam dit jaar keurig op tijd.
    Verder ziet u nog enkele gekleurde verticale banden, dit zijn banden uitgezet vanaf een bepaalde datum ( bodem of top) waarna gewerkt is met het getal 7 of 49 (Death-zones).
    De lichtblauwe-band heeft als oorsprong de top van 13-Juli-2007, en de blauwe band staat hier 49-maanden later weergegeven.
    U ziet hoe mooi hier het einde van golf 3 wordt weergegeven ( zie telling van vorige update).
    De licht paarse verticale band heeft als oorsprong de top van 18-Februari-2011, en staat 49 kalenderdagen na die top weergegeven, en geeft einde golf twee aan, u weet vast nog wel: die 88,6% 😉
    De donkerrode band heeft ook als oorsprong 18-02-2011, en staat 49 koersbars later weergegeven, en geeft heel mooi het begin van golf 3:3 aan.
    De lichtgrijze band heeft als oorsprong het dalletje van 18-07-2011, en valt heel mooi samen met de seasonal-date van 23-09 en het dal in de koers op dat moment.
    U ziet nu onder andere waarom Dhr. Gann zo gek was op dat getal 7 en het kwadraat ervan (49).
    *
    Let u ook eens op de laatste twee koerscandles in grafiek 2 en in grafiek 3.
    De combinatie van die twee koerscandles wordt een bearish harami genoemd.
    Het geeft aan dat er even een rem is geplaatst op de voorgaande opgaande trend.
    Het is tevens een inside-day, u weet wel, de bestuurder in de auto voor u trapt op de rem, nu nog even afwachten wat hij gaat doen …, linksaf-rechtsaf of gewoon rechtdoor …;)
    *
    Grafiek 4:

    In grafiek ziet u de AEX grafiek met daaronder weergegeven de RSI(14) en de Composite-index van Mevrouw Brown.
    Links in de grafiek ziet u de top van 18-Februari van dit jaar.
    Daarna begon de koers te dalen en midden Maart dit jaar dook de RSI(14) onder de lichtblauwe horizontale lijn, de onderzijde van de bull-range, waarmee werd aangegeven dat de trend overduidelijk was gekeerd.
    Het is daarna tijdens stijgingen in het koersverloop de RSI(14) niet meer gelukt om boven de bovenzijde van de bear-range uit te komen (lichtgrijze horizontale lijn) , wat aangeeft dat de trend duidelijk negatief is, ondanks de tussentijdse oplevingen.
    In September ziet u dat de koers steeds lagere bodems neerzet, maar dat de RSI(14) en de Composite-index dit niet doen, de Composite-index geeft zelfs een duidelijke divergentie aan.
    De bodems in de RSI(14) in deze periode blijven ook boven de onderzijde van de bull-range ( maar zit nog wel in de bear-range).
    Dit waarschuwt allemaal voor een komende omkeer van de koers, die dan ook keurig op de seasonal-date van 23-September kwam.
    *
    Grafiek 5:

    In grafiek 5 ziet u even een Gann-Square uitgezet vanaf de top in 18-Februari tot de bodem op 23-September dit jaar.
    De horizontale groene lijnen zijn 1/8 lijnen.
    U ziet de weerstand na 23 September van de 1/8 en daarna van de 2/8 lijn.
    Afgelopen Donderdag werd ook weerstand ondervonden van een andere lijn, ziet u ‘m ?
    Ik zal hem even inteken voor u, het is een zogenaamde Gann lijn.
    Grafiek 6:

    Ik heb er even vijf ingetekend in bovenstaande grafiek.
    U ziet de weerstand van deze Gann lijn afgelopen drie dagen.
    *
    Grafiek 7:

    In grafiek 7 ziet u de MarketProfile grafiek van de AEX over de laatste maand.
    U ziet dat het min of meer zijwaartse koersverloop van de afgelopen weken een prachtige Gauss-verdeling tevoorschijn tovert.
    De ‘centre line’ ligt rond de 278.
    De andere lijnen geven de standaard deviatie 1 en 2 aan.
    Zie mijn eerdere uitleg daarover.
    Deze lijnen worden als steun en weerstand niveaus gezien, ik heb de waarden in de grafiek weergegeven.
    *
    Dan weet u vast nog wel uit eerdere stukjes van mij dat alles is opgebouwd uit een combinatie van golfbewegingen.
    In de koersgrafieken noemen we de resultante van al die onderliggende golven (cycli) de dominante golf beweging, en dat is dan de golfbeweging die de invloed vanuit al die bij elkaar opgetelde cycli laat zien.
    In de volgende grafiek heb ik dit even weergegeven voor de Euro/Dollar grafiek, die zoals u wel weet de laatste tijd een beetje is gedaald.
    Grafiek 8:

    De rode lijn is een optelsom van 26 onderliggende cycli gemeten in de afgelopen 25 jaar, met een Bartels waarde kleiner dan 0,48.
    De rode lijn is dus de dominante cyclus, het geeft de druk aan van de onderliggende cycli, wat niet het koersverloop behoeft te zijn!
    Houdt u ook rekening met de beruchte inversies!.
    .
    Wanneer de grafieken te onduidelijk zijn klikt u even op http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    *
    Volg de grafiek, niet het idee !
    .
    Succes !
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-11-2011:
    Hieronder wat overpeinzingen dit weekend, gaat u er even voor zitten …;)
    Vandaag heb ik de grafiek van de DAX onder die van de AEX geplaatst.
    Grafiek 1:

    We zien dat sinds September-2000 de AEX grafiek duidelijk in een neerwaartse trend zit, lagere bodems en lagere toppen.
    Voor de DAX is dit echter anders.
    De DAX plaatste in Juli 2007 zelfs een hoger topje dan in het jaar 2000, en ook de bodem in Maart 2009 was hoger dan de bodem in 2003.
    Hoe gek het ook lijkt, de DAX zit sinds 2000 gewoon in een opwaartse trend (op langere termijn bekeken).
    *
    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u de AEX grafiek met daaronder de RSI(14) en de Composite Index.
    De RSI(14) en de Compostie Index divergeerden al sinds begin Augustus met het koersverloop, en zoals inmiddels is gebleken (zie eerdere updates) draaide de koersrichting keurig op de seasonaldate van Gann.
    Na 23 September steeg de koers, waarbij de RSI(14) eigenlijk een beetje te enthousiast stijgt, dit moeten we in de gaten houden.
    De Composite Index stijgt minder enthousiast mee.
    *
    Grafiek 3:

    In grafiek 3 de DAX XETRA met daaronder de RSI(14) en de Composite Index.
    We zien in deze grafiek, die eerder een bodempje neerzette dan de AEX grafiek divergentie ontstaan tussen de RSI(14) en de Composite Index.
    Dan kan beroerd uitpakken.
    *
    Grafiek 4:

    In grafiek 4 ziet u de SQwtb indicator weergegeven in de grafiek.
    De squares zijn in dit geval uitgezet vanaf de top in 18-Februari dit jaar, vanwaar uit ze zijn berekent.
    Vaak vindt een wijziging van de koersrichting plaats rondom de verticale lijnen van de squares, of rondom de kruising van de schuine lijnen.
    Horizontale lijnen zijn vaak weerstand of steun -gebieden, kijkt u bijvoorbeeld eens naar de 540 graden lijn , dat is 50% in een groter square.
    .
    Wanneer, en ik zeg duidelijk wanneer, er een bodem zou zijn geplaatst op 23-September, en niet alleen een tijdelijke omkeer van de korte trend, dan moeten we vanaf 23-September een nieuwe SQwtb uitzetten.
    Ik heb dat alvast gedaan vanuit 23-September-2011 in de volgende grafiek.
    Grafiek 5:

    De koers ketste afgelopen Vrijdag in eerste instantie af van de 50% lijn, dat is 180-graden ( verderop kan u lezen dat op het moment dat de 180 graden lijn werd geraakt een complete impulstelilng gereed was vanaf 23-September).
    Een duidelijke draai in de koers zien we rondom de 50% in tijd van het eerste kleine square, dat is bij de kruising van de diagonalen.
    *
    Bij bovenstaande reeks grafieken hoort natuurlijk ook de Gunner grafiek thuis, ik heb hem hieronder even afgebeeld
    Grafiek 6:

    Ook hier moeten we natuurlijk, wanneer 23-September de bodem blijkt te zijn, een nieuw square plaatsen vanaf die datum.
    Grafiek 7:

    De grafieken spreken voor zichzelf.
    *
    Nu we toch zo leuk met squares aan het stoeien zijn, laten we er even een top-bodem square bij plaatsen, zoals Gann dat vermeldde.
    Grafiek 8:

    U ziet hier een full-square van Gann afgebeeld, gebaseerd op de top van 18-Februari en het dalletje van 23-September dit jaar.
    Vanaf 23-September ziet een grijze ruit omhoog getekend, en u ziet hoe mooi de koers de rechterzijde van deze ruit volgt.
    Doel is de rechter bovenpunt, maar er is geen enkele garantie of de koers dit gaat opvullen.
    Deze ruit is een tool die luistert naar de naam Quadrilateral (een variant op Gartley) en die gaan we straks gebruiken bij een roterend vierkant in de koersgrafiek, met daarin een uitbreiding op het Gann embleem, ik kom er in de loop van dit jaar wel op terug, zodra het schip met tijd aanmeert 😉
    *
    Kijken we nog snel even naar wat Fibonacci retracements.
    *
    EW-tellers zijn het eigenlijk nooit met elkaar eens, soms zelfs achteraf niet 😉
    Zo zijn er EW-ers die de golf vanaf 18-Februari tot en met 23-September dit jaar als een complete impulsgof (1-2-3-4-5) neerzetten, en wanneer dit zo blijkt te zijn, dan is de koersstijging vanaf 23-September in eerste instantie te beschouwen als een reactie op dat totale koersverloop.
    *
    Dan zijn er EW-ers, die er vanuit gaan dat zo lang de koers niet boven het onderste horizontale blauwe lijntje in bovenstaande grafiek uitkomt, dat de complete golf vanaf 18-Februari nog niet geplaatst is, en dat de koers nog steeds bezig is in golf 5 van die impulsgolf of zelfs golf 4 ….
    *
    Wat het moet zijn weet ik zo net niet, maar wel dat we voor deze twee scenario’s ook minimaal twee verschillende Fibonacci retracements uit moeten zetten.
    Ik zet die in volgorde even hier neer.
    Grafiek 9:

    In grafiek 9 ziet door middel van de paarse lijn de impulsgolf weergegeven met daarna de mogelijke retracement daarop.
    *
    Grafiek 10:

    In grafiek 10 ziet u dan de tweede mogelijkheid, en dat is dat golfje 5 nog niet gereed zou zijn en het koersverloop vanaf 23-09 een golfje 2:5 zou zijn.
    Wat hier weer opvalt is die 88,7% retracement waarde die het koersverloop momenteel bereikt heeft.
    U weet vanuit het korte verleden dat dit een niveau is waar u heel scherp op moet letten.
    Ik breng daarvoor nog even de golf twee correctie in de impulsgolf vanaf 18-Februari dit jaar in beeld.
    Grafiek 11:

    U zag de heel erg mooie ‘ sqauring of price and time’, wat ik even heb aangegeven met het paarse cirkeltje.
    U weet allemaal nog wel wat er na het bereiken van dit niveau plaats vond.
    *
    **!!
    Wanneer ik een intraday -EW -telling maak van het koersverloop vanaf 23-September, dan tel ik dit het beste als een compleet geplaatste impuls, een golfje 1.
    Dit pleit er in principe voor, dat op 23-09 een complete impulsgolf geplaatst is, daarmee zou grafiek 10 dan de voorkeur krijgen boven grafiek 11, en gaan we komende week eerst even omlaag als reactie op de stijging vanaf 23-09, voordat we daarna verder omhoog gaan.
    Op deze wijze, zou het eerste golfje omhoog dan de inleiding zijn voor een einde jaars rally!
    We gaan het (hopelijk) allemaal meemaken, maar uw weet inmiddels wel –> volg de grafiek en niet het idee!
    Bedenk: dit zijn slechts twee scenario’s, een greep uit veel meer scenario’s!
    *
    Ik stop hier, mijn tijd is bijna weer om, ik heb u wat voorbeelden willen geven van enkele van de indicatoren die ik geschreven heb voor ta-script toepassingen.
    Ik sluit af met de volgende intraday grafiek van de AEX -index op 15-minuten basis, en wel die ‘saaie’ Ichi Moku Kinko Hyo grafiek; die wolk grafiek die veel beleggers ‘links’ laten liggen, ik vermoed vanwege ‘ onwetendheid’ .
    Grafiek 12:

    Op basis van bovenstaande grafiek was u ingestapt rond de 275 (toen ook de paarse lijn boven de wolk uitkwam) , dat op 05-10 rond een uurtje of half drie tot kwart voor drie in de middag.
    Momenteel staat de koers ruim tien punten hoger, en dat in een kleine drie dagen, is toch mooi meegenomen, en dat alleen door ‘domweg’ de grafiek te volgen.
    Wie korter op de bal wil spelen, maar wel gewoon de grafiek wil volgen zonder verder na te denken, pakt bijvoorbeeld de rainbow indicator samen met de rainbow oscillator of gewoonweg de belltrend; deze indicatoren werken ook op intraday basis.
    Het is maar wat past bij uw wijze van handelen, en hoe kort u op de koers wilt zitten.
    *
    Dan is het hier in mijn kleine bedrijfje, ‘ crisis of niet’ , zo stinkend poepie druk met het werk, dat veel van mijn vrije uren in ‘ overwerk’ gaan zitten.
    Daarnaast willen we nog dit jaar de winkel- en magazijn- automatisering ‘ updaten’.
    Waarmee ik maar aan wil geven, dat het voorlopig bij weekend updates blijven, en wellicht niet meer elk weekend, en ook kreeg ik de melding dat ik mijn maximale (gereserveerde) capaciteit op de server van de website-hoster nagenoeg bereikt heb, dus wissen of extra bijbetalen .
    Ik hoop echter dat ik de afgelopen tien jaar zoveel voorbeelden heb aangedragen, dat u mij eigenlijk niet nodig hebt.
    Hou het eenvoudig, probeer niet die ultieme Top of Bodem te pakken, volg nou gewoon de grafiek, pas altijd een stoploss toe, en het kan dan echt niet misgaan!
    Gaat het toch fout, dan heeft u teveel naar een ander geluisterd in plaats van uw huiswerk te doen!
    De ultieme top of bodem pakt u alleen met diepgaande studie, en dat is een ander forum.
    .
    Bij onduidelijke grafiek-weergave kijkt u even op: [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]

    Vriendelijke groet,
    Jan 🙂
    .

20 berichten aan het bekijken - 141 tot 160 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN