skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Zilver Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Zilver Zilver kopen?

Tags: 

Dit onderwerp bevat 35 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Satilmis Satilmis 11 jaren, 4 maanden geleden.

16 berichten aan het bekijken - 21 tot 36 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Wat is de reden achter de stijging van de #zilverprijs? Het blijkt dat de vraag van beleggers naar het edelmetaal de voornaamste oorzaak was achter de stijging van de zilverprijs (met 78% in 2010). Ook het herstel van de vraag in de industriele sector droeg er aan bij dat de prijs van 'the poor mans gold" vleugels kreeg. Dat blijkt uit een studie van de Silver Institute.

    NEW YORK (Commodity Online): Booming silver investment was the primary source of the astounding 78 percent intra-year increase in silver prices in 2010. A sturdy rebound in total fabrication demand, led by the industrial sector, was also significant, according to World Silver Survey 2011, released today by the Silver Institute.

     

    Silver Price and Investment
    Silver posted an average price of $20.19 in 2010, a level only surpassed in 1980, and a marked increase over the $14.67 average price in 2009. This buoyancy is very much alive today, with the 2011 price averaging $31.86, based on the London fix, through the end of the first quarter.

    World investment rose by an impressive 40 percent last year to 279.3 million troy ounces (Moz), resulting in a net flow into silver of $5.6 billion, almost doubling 2009’s figure.

    Exchange traded funds (ETFs) registered another sterling performance in 2010, with global ETF holdings reaching an impressive 582.6 Moz, representing an increase of 114.9 Moz over the total in 2009. The iShares Silver Trust accounted for almost 40 percent of the increase, with other notable gains achieved by Zurcher Kantonalbank, ETF Securities, and the Sprott Physical Silver Trust.

    A significant boost in retail silver investment demand paved the way for higher investment in both physical bullion bars and in coins and medals in 2010. Physical bullion bars accounted for 55.6 Moz of the world investment total last year. Coins and medals fabrication rose by 28 percent to post a new record of 101.3 Moz. In the United States, over 34.6 million U.S. Silver Eagle coins were minted, smashing the previous record set in 2009 at almost 29 million. Other key silver bullion coins reaching milestones include the Australian Kookaburra, the Austrian Philharmoniker, and the Canadian Maple Leaf–all three posting record highs in 2010.

    Increasing a hefty 47 percent last year to 178.0 Moz, implied net silver investment recorded its all-time high. Much of the increase was due to ETFs, the over-the-counter market, and investment in physical bars.

    Fabrication Demand
    Total fabrication demand grew by 12.8 percent to a 10-year high of 878.8 Moz in 2010; this surge was led by the industrial demand category. Last year, silver’s use in industrial applications grew by 20.7 percent to 487.4 Moz, nearly recovering all the recession-induced losses in 2009, and is now seeing pronounced advances in 2011. Jewelry posted a gain of 5.1 percent, the first substantial rise since 2003, primarily due to strong GDP gains in emerging markets and the industrialized world’s improving economic picture. Photography fell by 6.6 Moz, realizing its smallest loss in nine years, as medical centers deferred conversion to digital systems. Silverware demand fell to 50.3 Moz from 58.2 Moz in 2009, essentially due to lower demand in India.

    Mine Supply and Costs, Above-Ground Stocks, Scrap Supply, Producer Hedging and Government Sales

    Silver mine production rose by 2.5 percent to 735.9 Moz in 2010 aided by new projects in Mexico and Argentina. Gains came from primary silver mines and as a by-product of lead/zinc mining activity, whereas silver volumes produced as a by-product of gold fell 4 percent last year. Mexico eclipsed Peru as the world’s largest silver producing country in 2010, and Peru is followed by China, Australia and Chile. Global primary silver supply recorded a 5 percent increase to account for 30 percent of total mine production in 2010.

    Primary silver mine cash costs remained relatively flat year-on-year, falling by less than 1 percent to $5.27/oz. from a revised $5.29/oz. in 2009.

    Net silver supply from above-ground stocks increased to 142.9 Moz in 2010, primarily due to higher scrap supply, a shift of net-producer hedging to the supply side, and a considerable rise in net-government stock sales. Regarding scrap supply, 2010 witnessed a 14 percent increase over 2009 as gains in industrial and jewelry recycling exceeded an ongoing decline in recovery from photographic sources.

    The swing to net-producer hedging of 61.1 Moz ended a four-year run of de-hedging and is attributed to higher silver prices and was limited to a group of by-product, rather than primary silver producers.

    Net government sales of silver rose to 44.8 Moz, primarily the result of increased sales from Russia, with China and India remaining relatively silent for the second consecutive year.

    http://www.commodityonline.com/news/Silver-prices-gain-78-in-2010-on-rebound-in-fabrication-demand-37996-3-1.html

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Een aantal grafieken van zilver

     


    Attachments:
    zilver_04.jpg
    zilver_03.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    nog twee grafieken van zilver


    Attachments:
    zilver_02.jpg
    zilver_01.jpg

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    @luc,

    Mooie grafieken, complimenten.

    Ik beleg zelf (nog) niet in zilver. Als ik zo naar de grafieken kijk ziet het er behoorlijk toppend uit. Eerst maar eens een correctie afwachten om eventueel  in te stappen zou ik zeggen als (zilver) leek. Ben wel benieuwd naar andere meningen, Mitzi b.v.?

    Groet,

    Cash

     

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Zilver zit in een ijzersterke opwaartse trend. Bij grondstoffen is het handig om te kijken naar vraag -en aanbodverhoudingen. Bij een overspannen vraag zal elke verstoring in het aanbod lijden tot hogere prijzen.

    Gisteren heb ik een bericht hier gepost over de vraag naar zilver. Het blijkt dat de vraag van beleggers naar het edelmetaal de voornaamste oorzaak was achter de stijging van de zilverprijs (met 78% in 2010). Ook het herstel van de vraag in de industriele sector droeg er aan bij dat de prijs van 'the poor mans gold" vleugels kreeg. Dat blijkt uit een studie van de Silver Institute.

    Naast vraag en aanbod verhoudignen is het ook nuttig om te kijken naar de componenten van de vraag en het aanbod. Voor de vraag geldt dus dat vooral beleggers meer van het edelmetaal kopen. Dit zijn dus naar hun aard volatiele bewegingen. Ook is er meer vraag van zilver vanuit de industrie die structureler is.

    Ook moet in ogenschouw genomen worden dat de zilvermarkt een kleine markt is waarbij veranderingen in vraag en aanbod de prijs flink in beweging kunnen zetten.

    Zilver zit in een sterke opwaartste trend en in zo'n trend is short gaan op het edelmetaal verlieslatend. Wij zien wel dat de zilverprijs bezig is aan een short blow off fase. Zie onderstaande grafiek. De huidge prijs ligt substantieel hoger dan het historische gemiddelde. Voor mij een reden om op te letten.

    Dus: short gaan op zilver is verlieslatend terwijl je op moet passen met long posities. Om te profiteren van de stijging zou ik een kleine long positie nemen.

    Grafieken van http://www.welt.de/finanzen/article13114498/Inflations-Angst-treibt-Silber-auf-31-Jahres-Hoch.html





    Attachments:
    Zilverprijs_vanaf_1971.jpg
    Zilverprijs_vanaf_2000.jpg
    Import_van_China_van_zilver.jpg
    Goud_zilver_ratio.jpg
    Vraag_naar_zilver_onderverdeeld_naar_sectoren.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Cash en Satilmis, jullie hebben beiden een steekhoudende opmerking. Toch wil ik niet zomaar mijn winstkansen opgeven. Ik heb volgende simpele strategie bedacht om toch enigszins de kool en de geit te sparen.

    Je maakt voor één van de turbo's zilver het gemiddelde van de slotstand van de laatste drie dagen. Je zet een stoploss op die prijs. Gaat de koers door die stoploss, verkoop je al de turbo's zilver die je lopen hebt. Twee minuten werk per dag en je kan misschien nog een tijd genieten van aanzienlijke stijgingen tegen een verantwoord risico.

    Slotstand gisteren: 10,70, eergisteren 10,19 en nog een dag eerder 10,04. Tel de drie waarden samen en deel die som door drie, dan geeft dit een stoploss van 10,31 voor de beursdag van maandag. Als de koers niet door de stop zakt, dan herbereken ik dinsdag een nieuwe stoploss.

    Voorlopig vergroot ik mijn positie in zilver niet.

     

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    Dat is nou zo mooi aan dit forum. Je leert niet alleen over beleggen.

    Neem nu het spreekwoord hierboven van ons gewaardeerd forumlid Luc:



    De kool en de geit sparen

    Waar komt de uitdrukking de kool en de geit sparen vandaan?

    De kool en de geit sparen betekent ‘bij een conflict beide partijen tevreden willen stellen’, ‘als de belangen van twee partijen botsen niemand voor het hoofd durven/willen stoten’. Vaak wordt de uitdrukking gebruikt in een zin met een ontkenning: ‘Je moet niet altijd proberen de kool en de geit te sparen.’

    De uitdrukking gaat volgens het <i>Groot Uitdrukkingenwoordenboek</i> van Van Dale (2006) terug op een Frans raadsel (<i>ménager/sauver la chèvre et le chou</i>). De opgave van het raadsel is als volgt. Een man moet een wolf, een geit en een kool de rivier overzetten. Hij mag in de boot maar één dier of ding tegelijk meenemen én alles moet heelhuids overkomen. Dat betekent dat de geit niet de kans mag krijgen de kool op te eten, en de wolf mag de geit niet aanvallen. Hoe vaak moet de man overvaren om de kool en de geit te sparen?

    De oplossing is: de man moet zeven keer van de ene naar de andere kant varen:

    1 eerst de geit overzetten
    2 leeg terugvaren
    3 de kool overzetten
    4 de geit mee terugnemen
    5 de wolf overzetten
    6 leeg terugvaren
    7 de geit weer ophalen

    bron: onzetaal.nl

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Bubbel in #zilver? De prijs van zilver is de afgelopen tijd fors gestegen.

    In mijn vorige post ben ik ingegaan op de fundamentele factoren achter de stijging van de zilverprijs. Een van die factoren is de toenemende vraag van beleggers naar het edelmetaal. Beleggers anticiperen op een verdere stijging zodat ze meer ETF’s en turbo’s kopen. Naar hun aard zijn dit dus vooral speculatieve aankopen die snel opdrogen bij een prijsdaling.

    De vraag is dus of zilver te populair is. De prijs van zilver bevindt naar mijn mening in de laatste fase van de stijging, de blow off fase.

    http://trading-trends.com/custom/091105mm05bubblestages.jpg

    Op dit punt stappen particuliere beleggers op media-aandacht, enthousiasme en hebzucht. De opmars van de zilverprijs kan hier fors wezen.

    Vraag van beleggers naar zilver

    Het is dus belangrijk om de vraag van beleggers te bekijken. Er zijn verschillende manieren om deze markt onder de loep te nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar het grotere plaatje.

    ETF’s op zilver

    Bij een prijs van zilver van $35 was de gezamenlijk waarde van ETF’s die in zilver beleggen gelijk aan $20,7 miljard. Zoals u hieronder kunt zien is dat piepklein ten opzichte van populaire aandelen.

    http://www.caseyresearch.com/sites/default/files/SilverETFInvestmentisPuny_0.png

    Marktwaarde zilverindustrie

    Een andere manier is om te kijken naar de waarde van zilvermijnbouw bedrijven.

    Ook hier kunt u uw vergrootglas bij pakken. Deze industrie is minuscuul ten opzichte van andere sectoren.

    De krantensector die afkalft is nog steeds 26 maal groter. Farmaciebedrijven zijn 213 maal groter.Zelfs de goudmarkt is 19 maal groter.

    In de afgelopen tijd heb ik weinig personen gehoord over het beleggen in zilver en de belangstelling daarvoor is matig. Dit wordt dus ook ondersteund door de bovenstaande cijfers.

    Zilver is dus geen markt die ongekend populair is bij beleggers. Wel is de prijs in de afgelopen zeven maanden meer dan verdubbeld.

    Niets gaat in een rechte lijn omhoog. Dus er zal een correctie komen. Maar belangrijk is dat dit gebeurd in een opgaande lijn. Iedere correctie is dan een koopmoment in tegenstelling tot een bear market.

    De komende tijd zal de prijs naar mijn mening nog fors gaan stijgen vanwege de blow-off fase. Dat zal vooral gebeuren als particulieren massaal in deze markt willen instappen.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Krausz grafiek zilver in euro. Voorlopig nog geen vuiltje aan de lucht. Mijn actie(s) zijn "hoogtevrees" acties. Gewoon uit voorzorg.

    Attachments:
    zilver_01.jpg

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    cash schreef:
    Dat is nou zo mooi aan dit forum. Je leert niet alleen over beleggen.

    Neem nu het spreekwoord hierboven van ons gewaardeerd forumlid Luc:


    <h1>
    De kool en de geit sparen</h1>

    Waar komt de uitdrukking <i>de kool en de geit sparen</i> vandaan?

    <i>De kool en de geit sparen</i> betekent ‘bij een conflict beide partijen tevreden willen stellen’, ‘als de belangen van twee partijen botsen niemand voor het hoofd durven/willen stoten’. Vaak wordt de uitdrukking gebruikt in een zin met een ontkenning: ‘Je moet niet altijd proberen de kool en de geit te sparen.’

    De uitdrukking gaat volgens het <i>Groot Uitdrukkingenwoordenboek</i> van Van Dale (2006) terug op een Frans raadsel (<i>ménager/sauver la chèvre et le chou</i>). De opgave van het raadsel is als volgt. Een man moet een wolf, een geit en een kool de rivier overzetten. Hij mag in de boot maar één dier of ding tegelijk meenemen én alles moet heelhuids overkomen. Dat betekent dat de geit niet de kans mag krijgen de kool op te eten, en de wolf mag de geit niet aanvallen. Hoe vaak moet de man overvaren om de kool en de geit te sparen?

    De oplossing is: de man moet zeven keer van de ene naar de andere kant varen:

    1 eerst de geit overzetten
    2 leeg terugvaren
    3 de kool overzetten
    4 de geit mee terugnemen
    5 de wolf overzetten
    6 leeg terugvaren
    7 de geit weer ophalen

    bron: onzetaal.nl

    Cash bedankt! Leuke informatie.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Short of long op zilver?

    Uit de chat van 30 april 2011:

    15:24:22 ‹Luc lcdnlf› dag Sat, moet jij de koninginnendag-markten niet afschuimen op zoek naar zilveren lepeltjes?
    15:35:54 ‹Satilmis›
    15:36:23 ‹Satilmis› nee, het ene zolder verhuist naar de andere zolder
    16:29:29 ‹Luc lcdnlf› prachtig werk geleverd
    16:30:03 ‹Luc lcdnlf› ik hoop dat je slechts de helft van de “oude” zolder op de “nieuwe” zolder hebt gelegd
    16:30:46 ‹Luc lcdnlf› Op twee plaatsen op dit forum lees ik dat mensen shortposities op zilver innemen of pogen in te nemen.
    16:30:58 ‹Luc lcdnlf› Ikzelf doe daar niet aan mee
    16:31:25 ‹Luc lcdnlf› als zilver daalt, sta ik liever aan de kant, maar short gaan, vind ik bijzonder onverstandig

    19:24:19 ‹Luc lcdnlf› ik ga eens kijken wat mijn systeem zegt
    19:24:22 ‹Luc lcdnlf› even geduld
    19:45:53 ‹Luc lcdnlf› ondertussen merk ik dat er op vrijdag 29/04 en maandag 2/5 geen officiële London Fixing is, wat de rare bokkesprongen in zilver en goud kunnen verklaren
    20:11:26 ‹Luc lcdnlf› http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/shareimg/1304187039.jpg
    20:11:57 ‹Luc lcdnlf› Als Rocema op EOD cijfers wordt berekend, heb ik een ander resultaat.
    20:12:28 ‹Luc lcdnlf› De twee andere tradingsystemen die parallel lopen geven beiden “buy long”
    20:13:01 ‹Luc lcdnlf› http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/shareimg/1304187170.jpg
    20:13:22 ‹Luc lcdnlf› Op basis van deze grafiek zou je toch nooit short gaan of ik ken er niets meer van
    20:13:58 ‹Luc lcdnlf› http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/shareimg/1304187221.jpg
    20:14:33 ‹Luc lcdnlf› De daling is op dagbasis gewoon een terugkeer binnen de grenzen van de Bollinger bands
    20:14:59 ‹Luc lcdnlf› http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/shareimg/1304187286.jpg
    20:15:12 ‹Luc lcdnlf› Dit is het enige verontrustende signaal
    20:16:00 ‹Luc lcdnlf› Als de koers op zowel dagbasis als vierdagenbasis buiten de BB bands is getreden, durft dat de voorbode zijn van een belangrijke correctie
    20:16:26 ‹Luc lcdnlf› Dat is de reden dat ik liever even niet op zilver trade
    20:16:53 ‹Luc lcdnlf› maar short gaan is volgens mij niet zo verstandig als je op EOD basis handelt
    20:28:21 ‹Luc lcdnlf› Ik wens iedereen nog een fantastische avond toe.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Ik kreeg twee mooie grafieken één van #zilver en één van #goud van onze columnist Roger Broekhuizen.


    Attachments:
    Zilver_4_mei_2011.jpg
    Goud_4_mei_2011.jpg

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    #Zilver end of day daggrafiek van Mitzi. Steun en weerstanden.

    http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/shareimg/1305405667.gif

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    #Zilver end of day daggrafiek van Mitzi. Steun en weerstanden. Op de chatbox plaatst hij regelmatig grafieken. U kunt meedoen als u ingelogd bent.

    Klik op het plaatje voor een vergroting

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Een goed artikel over de vraag -en aanbod verhoudingen op de zilvermarkt:

    http://www.marketupdate.nl/nieuws/goud-en-zilvermarkt/infographic:-vraag-en-aanbod-in-de-zilvermarkt/

16 berichten aan het bekijken - 21 tot 36 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN