skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Tides Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Tides Sell Yom Kippur

Tags: 

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door Elmer Elmer 13 jaren, 6 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Elmer
    Elmer
    Bijdrager

    Het aardige van een seizoensgebonden adagium is dat je er jaarlijks op terug kunt vallen. ‘Sell Rosh HaShana and buy Yom Kippur’ is er zo eentje. Bij zonsondergang op 8 september begon Rosh HaShana, hetgeen 2 dagen duurde tot vrijdag 10 september. Yom Kippur begint vrijdagavond 17 september eveneens bij zonsondergang.

    Vorig jaar schreef ik: “Buy Rosh HaShanah, Sell Yom Kippur”, bewust het omgekeerde adagium omdat dat mijn verwachtingen voor 2009 weerspiegelde. Het adagium zou oorspronkelijk zijn dat je je aandelen van de hand moet doen tijdens de aanvang van Rosh HaShanah (joods nieuwjaar) om ze 10 dagen later rondom Yom Kippur (dag van de verzoening) weer terug te kopen. Het adagium is ontstaan in de jaren ’20 van de vorige eeuw bij aandelenhandelaren op Wall Street. Veel van die handelaren hadden (en hebben) een Joodse achtergrond en ten einde zich volledig op de religieuze verplichtingen te kunnen focussen zou het beter zijn dat de portefeuilles tussentijds liquide waren. In het artikel van vorig jaar verwees ik naar een onderzoek dat liet zien dat sinds 1915 het gemiddelde rendement van de Dow Jones in deze tussenliggende periode -0,62% bedroeg. Dat bevestigt in principe het gezegde. Dat wil niet zeggen dat het daarom elk jaar klopt. De joodse kalender wijkt af van onze Gregoriaanse kalender aangezien de joodse kalender op de maanstanden gebaseerd is. Het is daarom interessant om te bezien wat de tides voor 2010 over dit adagium zeggen.

    Laten we om te beginnen eens kijken naar de high tides with the greatest value, de waterstanden van Battery Park, dicht in de buurt van Wall Street. De laagste waarde die zich bevindt tussen de hoogste hoge waterstanden geeft aan dat dan de zwaartekrachten (de aantrekkingskracht van de zon en de maan ten opzichte van de aarde) het geringst zijn. Dit voorspelt – in beginsel – een top op Wall Street. We zien in het bovenstaande overzicht dat de laagste waarde 146 cm is, zichtbaar op donderdag 16, vrijdag 17 en zaterdag 18 september. De nautische software die ik gebruik (Nobeltec) rondt de waarden af. Wanneer ik daarom doorklik in die software naar de achterliggende, niet-afgeronde, getallen zie ik respectievelijk 147 cm, 145 cm en 146 cm. Met andere woorden: de laagste waarde 145 cm valt op vrijdag 17 september en suggereert daarmee een top voor Wall Street op die datum. Het lijkt echter goed om tevens een blik te werpen op de zogenaamde tidal sum. De tidal sum is de optelsom van alle extreme waarden gedurende een etmaal: de hoogste en de laagste hoge waarden, de hoogste en de laagste lage waarden en de hoogste en de laagste tidal swings (= amplitude tussen de hoogste en de laagste waarden):

    De tidal sum geeft de laagste waarden eveneens op donderdag 16 en vrijdag 17 september (540 cm). Kijk ik ook hier naar alle achterliggende, niet-afgeronde, waarden dan geeft 16 september 542 cm en 17 september 536 cm. Met andere woorden: ook de tidal sum geeft aan dat een top ligt op 17 september.

    Met deze analyse zijn we er nog niet. De kans bestaat namelijk dat een zogenaamde inversie optreedt. Een inversie wil zeggen dat we een top verwachten maar dat een bodem volgt en omgekeerd. Door middel van mijn zelfontwikkelde inversie-indicator ben ik in staat de inversies te onderkennen. Vanaf de bodem op 8 september jl. treden namelijk twee inversies op: één op 13 september en één op 14 september. Wat betekent dit? Dit betekent dat een top verwacht mag worden op 13 september plus of min 1 dag. In principe zouden we derhalve niet gaan stijgen maar gaan dalen richting 17 september. Echter, door de inversie op 14 september wordt dit weer omgedraaid: op 14 september plus of min 1 dag volgt een bodem. Samengevat geeft dit dus een top rond 13 september, dan een daling met een bodem rond 14 september, gevolgd door een stijging richting 17 september plus of min 1 dag. Kijkend naar het adagium heeft het er dus eerder schijn van dat het dit jaar weer het omgekeerde is, derhalve Buy RoShanah, Sell Yom Kippur.

    Elmer Hogervorst
    http://www.goudtekoop.nl
    http://www.hogervorstadvies.nl
    http://weblog.goudtekoop.nl
    http://www.twitter.com/goudtekoop

    Elmer Hogervorst is auteur van de tweewekelijkse publicatie ‘de Zon, de Maan en uw Beleggingen’. U kunt gratis het exemplaar van 22 augustus 2010 hier downloaden. Stuur Elmer een email om zonder verdere verplichtingen een gratis exemplaar te ontvangen.


    Attachments:
    Tides_14_september_2010_figuur1.jpg
    Tides_14_september_2010_figuur2.jpg

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN