skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Reacties op columns Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Reacties op columns Permanente portefeuille bevrijdend

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Satilmis Satilmis 14 jaren, 5 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Heb jij ooit al eens een belegging gekocht waarvan je verwacht dat het zal dalen in waarde? Het is iets dat maar weinig beleggers ooit hebben gedaan.

    Permanente portefeuille bevrijdend

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Een ijzersterke portefeuille, die tegen een stootje kan, en toch weet mee te profiteren als alles “up” gaat.

    Bedankt voor het delen, Marc.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Keo, Van harte dank voor het compliment. Waardeer ik ten zeerste.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Ik wens je hierbij uitdrukkelijk te bedanken om me kennis te laten maken met Harry Brown’s permanent portfolio. Ik heb me nooit kunnen laten verleiden tot beleggen omdat het me allemaal te onzeker leek en heb mijn geld steeds in vastgoed voor eigen bewoning gestoken (met succes tot nu toe).

    De permanente portefeuille zie ik als enig mogelijk alternatief en ik zou me beter voelen moest ik niet zo aan mijn bakstenen vasthangen voor mijn koopkrachtzekerheid.

    Ik las al je columns met veel belangstelling maar had nog graag je mening over het volgende:

    – Is de permanente portefeuille geschikt voor korte termijnen (6 maand ofzo)?
    – Ik kan zelf wel enkele van deze risico’s inschatten, maar welke niet voor de hand liggende risico’s zie je als ik het heel simpel hou en met mijn Binck Bank rekening aanschaf:
    25% ETFS Physical Gold
    25% OLO 3.000% 2005-2010 28/03
    25% OLO 5.000% 2004-2035 28/03
    25% iShares MSCI Europe ex-UK
    – De manier waarop jij je permanente portefeuille hebt opgebouwd vergt nogal wat inspanning, welke stappen kunnen eenvoudiger, welke zijn onontbeerlijk?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Marcdemesel
    Bijdrager

    Dag baksteen,

    Hartelijk dank voor je waardering. Dat doet me goed. Blij te horen dat de permanente portefeuille je aanspreekt. Geen beter moment inderdaad om van bakstenen naar een permanente portefeuille over te schakelen dan vandaag. De markt is juist op een keerpunt en je kan vandaag nog steeds schitterende winsten uit vastgoed vastspijkeren en beschermen tegen een mogelijks zeer pijnlijke vastgoed crash.

    De permanente portefeuille is geschikt voor 6 maand omdat je niet kan weten wat er de komende 6 maand zal gebeuren. Op 6 maand kan onze munt in elkaar storten zoals in Ijsland en alle producten dubbel zo duur worden. Op 6 maand kan de beurs 100% omhoog zijn. Op 6 maand kan vastgoed serieus omhoog maar ook serieus omlaag zijn. Op 6 maand kunnen al onze grootbanken verdwenen zijn of onze overheid failliet gaan. Op 6 maand kan goud halveren of verdubbelen in prijs.

    Op 6 maand kan er ook gewoon niets gebeuren. Je kan het niet weten, maar 1 ding weet je wel. Als je alles in vastgoed hebt en de markt crasht in een paniek de komende 6 maand zal je veel kwijt zijn. Als je alles op een spaarrekening hebt en je bank gaat over kop dan heb je nada over binnen 6 maand en mag je in de rij gaan aanschuiven voor lege garanties.

    Dus of het nu voor 2 dagen is, 6 maand of de rest van je leven. Het kapitaal dat belangrijk is voor je, waarvan je de koopkracht niet mag verliezen, dien je te beschermen tegen de verschillende economische klimaten die ons morgen kunnen overkomen. Als er dan morgen, of binnen 3 maand iets zou gebeuren ben jij gelukkig degelijk beschermd.

    – “Welke niet voor de hand liggende risico’s zie je als ik het heel simpel hou en met mijn Binck Bank rekening aanschaf:
    25% ETFS Physical Gold
    25% OLO 3.000% 2005-2010 28/03
    25% OLO 5.000% 2004-2035 28/03
    25% iShares MSCI Europe ex-UK”

    Goud etf’s uit de Eurzone hebben meestal geen goud maar zijn etn’s, dat zijn schuldbewijzen dat je eigenlijk koopt gekoppeld aan de prijs van goud. Als de bank/uitgever failliet gaat, dan ben jij je goud dus ook kwijt. Dat risico mag je niet lopen want het goud zal je broodnodig hebben wanneer er een serieuze crisis ontstaat, end e kans dat die uitgever dan failliet gaat omdat goud dan zoveel stijgt in waarde is reeel.

    Maar zelfs indien de etf echt goud zou hebben (in zwitserland heb je een degelijke), dan nog kunnen je effecten van je etf verloren gaan indien binckbank over kop gaat. Ook omwille van die reden wil je het goud fysiek hebben. Fysiek goud kopen kan je bij elke grootbank en is vrij eenvoudig.

    De aandelen etf iShares MSCI Europe ex-UK is een goede keuze.

    De OLO 3.000% 2005-2010 28/03 zijn ok voor de korte termijn portie, de 25% cash.

    Maar voor de lange termijn obligaties zou ik toch de Duitse kopen omdat de Belgische nauwelijks stijgen tijdens een deflatie, zoals 2008 heeft aangetoond. Je kan de Duitse eenvoudig kopen via een belgische grootbank die dan wel een 0,5% commissie rekent maar is toch de moeite.

    – “De manier waarop jij je permanente portefeuille hebt opgebouwd vergt nogal wat inspanning, welke stappen kunnen eenvoudiger, welke zijn onontbeerlijk?”

    Dat is waar. Ik heb er de stappen uit gelaten die buitenlandse avonturen vergen.

    Hier wat me een degelijk compromis lijkt:
    25% goud: fysiek goud opgeslaan in kluis, te kopen bij je grootbank of gold4ex.be / thesilvermountain.nl
    25% cash: OLO 3.000% 2005-2010 28/03, via je binckbank rekening
    25% obligaties: 30 jarige Duitse staatsobligaties (isin DE0001135366), te kopen bij je grootbank of http://www.bocklandt.be/
    25% aandelen: iShares MSCI Europe ex-UK, via je binckbank rekening

    Dat is een goede start van een degelijke permanente portefeuille.

    Is dit wat je zocht?

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Schitterend! Bedankt voor de informatie.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN