skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX opvallende grafiek

Dit onderwerp bevat 177 reacties, heeft 15 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Satilmis Satilmis 13 jaren, 6 maanden geleden.

18 berichten aan het bekijken - 161 tot 178 (van in totaal 178)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    De sprookjesfee kwam langs in de VS afgelopen vrijdag, en of die nu Greenspan heet of Bernanke .. dat maakt niet uit, de koers wordt altijd weer (eventjes ?) omhoog getoverd 🙂
    Bijna … elke keer weer raak.
    Is Bernanke simpel…of .. de belegger … ?

    Grafiek 1:

    Klik op grafiek om te vergroten (opent in nieuw venster)

    -Het opveren van de koers afgelopen Vrijdagmiddag zorgde ervoor dat de koers niet door de korte termijn paarse steunlijn is gedaald.

    -Daardoor bevindt de koers zich nog steeds in de driehoek gevormd door de paarse en rode lijn.

    -Een Point&Figure grafiek verloopt langzaam, zonder ruis, en geeft ook mooi het zijwaartse verloop van de koers weer binnen bepaalde grenzen van de afgelopen tijd.

    Grafiek 2:

    Klik op grafiek om te vergroten (opent in nieuw venster)

    -Een grafiek die ik al een poosje niet heb laten zien, maar er vandaag weer even bijpak.

    -De gekronkelde gekleurde lijnen herkent u als de volume-gewogen-steun-weerstand-lijnen.

    -De gestippelde lijnen zijn ‘Thomas DeMark supply- demand lines’.

    -Het goudgele waaiertje rechts in de grafiek wordt berekend vanuit de gemeten cycli in de grafiek.

    -Onderin de grafiek ziet u dat de signaal-ruis verhouding boven de minimale waarde van zes zit.

    -Deze grafiek lijkt een stijging te voorspellen de komende dag / dagen.

    -In het zijwaartse koerspatroon van de afgelopen maanden zou dat ook heel goed passen.

    Grafiek 3:

    Klik op grafiek om te vergroten (opent in nieuw venster)

    In grafiek 3 ziet u een combinatie op e.o.d. basis van een 256 daags (gekleurde lijnen) en een 64 daags (zwarte lijnen) van Murreymath.

    Het frame voor 16-32-of 64 dagen is momenteel gelijk.

    Het frame is niet opgeschoven, het opschuiven vindt pas plaats wanneer de koers onder de -2/8 lijn duikt.

    Het is mij dan ook niet duidelijk waarom ik berekeningen ontvang van sommige MurreyMath volgers, die alvast het frame lieten opschuiven … een soort van voorkennis of zoiets ? 🙂

    Ik hou me gewoon aan de basis en aan de grafiek, en u zag afgelopen vrijdag .. de koers wil nog steeds graag in het frame blijven .. zoals Murrey steeds zegt.

    ..

    Ik ben niet positief voor de toekomst .. maar zolang de koers omhoog gaat .. probeer ik mee te gaan .. en probeer op tijd in te stappen op de trein omlaag ..

    Laat wat je denkt buiten schot .. volg de grafiek .. daar ligt de winst !

    ..

    Nog één grafiek, ik wil de bedstee in, heb feest gehad vandaag, etentje – drankje – u kent dat vast wel , mijn Schoon Mama werd 96 jaar, nog goed in het hoofd, ik teken ervoor, maar volgens sommige van u heb ik daar nu al problemen …. 🙂

    Grafiek 4:

    Klik op grafiek om te vergroten (opent in nieuw venster)

    In grafiek 4 even de cash grafiek van de AEX welke doorliep tot afgelopen vrijdagavond 22.00 uur.

    U ziet de dip op afgelopen vrijdag middag, en de stijging na het ‘verhaaltje voor het slapen gaan’.

    Hoelang slaapt de gemiddelde belegger ?

    Ik weet het niet, maar ooit wordt ook die belegger wakker, dus wees alert !

    Grafiek 4 is een kwartier grafiek, u ziet dat de koers stijgt, maar de momentum indicator ( RSI(14) ) eronder stijgt niet mee, dus ondersteunt de koersstijging niet…ofwel –> pas op ! 🙂

    .

    Succes voor morgen..

    Denk nuchter na …

    Laat je niet gek maken – praten !

    .

    Deze week nog een paar updates, en dan ga ik er weer even, zonder laptop, van tussen, dus geen updates.

    1. Effe geen beurs, gewoon relaxen ..

    2. Effe de centen opmaken die ik verdient heb, laat dat niet uw geld zijn !

    3. Ik heb u meer dan genoeg gewaarschuwd, dus wanneer het toch uw geld is –> Bedankt ! 🙂

    .

    Maar bedenk intussen … het kan alleen uw geld zijn doordat u de grafiek niet volgt, ….ik volg gewoon de grafiek … en wanneer u die ook volgt… kan het uw geld niet zijn, toch ?, want ik verdien mijn geld door het volgen van de grafiek , en wanneer u de grafiek volgt kan u niets verliezen … toch,… dus kan het uw geld niet zijn !

    *

    **

    Nog een paar up -dates deze week , en dan tot over een paar weken !.

    Vriendelijke groet,

    Jan 🙂

    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Bedankt Satilmis, voor het plaatsen van de weekend update, ik was te moe.
    .
    Even een korte update, want ik wil naar bed, ik ben al te lang ‘wakker’.
    .
    Ik heb even een korte update gemaakt voor diegen die zelf onzeker is.
    Trek echter uw eigen plan.
    .
    31-08-2010:
    Up-down-up-down … de beleggers lijken wel een beetje onzeker .. 🙂
    Een correctieve golf beweging noemen we zoiets.
    Slingert zo’n koers op zulke dagen nu lukraak heen en weer ?
    Wie niet op de cijfertjes achter de komma let, weet zo langzamerhand wel dat ik daar niet zo over denk.
    In elke koersbeweging zit een bepaalde orde / regelmaat.
    Hij is er, die orde/regelmaat , je moet ‘m natuurlijk wel willen zien 😉
    .
    Grafiek 1:

    Grafiek 1 is een daggrafiek van de AEX index, met daarin de Ichimoku-Kinko_Hyo grafiek en het MurreyMath frame op basis van 8 dagen.

    Een lust voor het oog 😉

    Kijk bijvoorbeeld eens hoe mooi de lijnen van de wolk samenvallen met de 7/8 en +1/8 lijnen van het MurreyMath-Frame.

    Let eens op de rode lijn ( Tenkan_Sen lijn) van de Cloud grafiek, hoe mooi deze samenloopt met de mini-MurreyMath lijn tussen de 5/8 en 6/8 lijn.

    ..

    En die lijnen van het frame liggen daar al eeuwen op u te wachten 😉

    De lijnen van het MurreyMath frame zijn iet afgeleid van de koers !

    ..

    U ziet dat koers zich op dagbasis al geruime tijd onder de wolk begeeft, net als de paarse lagging line ( links nog net even in beeld), een negatief signaal in de daggrafiek.

    Let nu eens even niet op de cijfertjes achter de komma ( dat is voor de marketmakers en Mieren(sensuur) ) en kijkt u dan eens hoe mooi de koers -candles elke dag weer steun of weerstand ondervinden van dit MurreyMath-Frame.

    Op Woensdag van de afgelopen week werd keurig steun gevonden op de 0/8 lijn ( de koers wil in het frame blijven), hoogste koers ketste af op de 3/8 lijn, gesloten werd net onder de 2/8 lijn.

    Dit vond plaats op een 0/8 tijdlijn, altijd een mogelijk moment voor een draai in de koers richting.

    Neem vandaag, Dinsdag, koers opent lager zoals verwacht vanuit de Cash grafiek, en wel rond de mini-Murrey lijn tussen de 1/8 en de 2/8 lijn.

    De markt in de VS gaat open, de Zon gaat weer schijnen, alle problemen zijn verdwenen, en de koers spurt omhoog en ondervindt hinder van .. –> de 4/8 lijn, een zware dobber… 4/8=50% !

    Let erop dat afgelopen Dinsdag plaats vind op de 4/8 tijdlijn, een mogelijk draaipunt.

    .

    Ik stop hier, ik plaats nog even de cash grafiek van de AEX , ik ben al 18 uur op, ik ga even onder wol naast de directrice 😉

    Grafiek 2:

    De overnight grafiek, momenteel rondom de 316 – 317 ofwel de 4/8 lijn in het MM-frame.

    Wanneer u het de afgelopen tijd heeft bijgehouden, zult u opgemerkt hebben dat de koers de volgende ochtend hier inderdaad vaak, dus niet altijd, rondom deze waarde opent, we gaan het meemaken.

    Nog één of twee updates, en dan duik ik voorlopig even onder met Zonnetje, dus wanneer u ergens de Zon ziet schijnen , is de kans aanwezig dat … 😉
    .
    Volg uw eigen verhaal, volg uw eigen idee, het is uw portemonnee !
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    01-09-2010:
    Zoals vanuit de ‘overnight’ grafiek van de AEX cash te verwachten viel vanmorgen opende de AEX-index met een gap omhoog, waarna deze gedurende de dag werd gesloten, en de dag met een forse winst werd afgesloten.
    Diverse e-mail vandaag, ik probeer ze met onderstaande grafieken te beantwoorden.
    Grafiek 1:

    Let in deze grafiek op de 0/8 en de 4/8 tijd lijn.

    vandaag ondervond de koers weerstand van de bovenzijde van de wolk, en de lagging line (paars) ondervond weerstand van de onderzijde van de wolk.

    De koers staat in deze grafiek op uitbreken omhoog .. of dat ook plaats gaat vinden … 🙂

    Laten we even terug schakelen op een groter tijdframe in de Murreymath grafiek.

    Grafiek 2:

    In grafiek 1 ( de 8-daags MurreyMath grafiek) vermeldde ik al te letten op de 0/8 en 4/8 tijdlijn als mogelijke omkeer lijnen.

    In grafiek 2 ziet u dat de 0/8 lijn van de 8 daags grafiek nagenoeg samenvalt ( + of – 1 dag) met de 4/8 lijn in de 64 daags grafiek, een mogelijk omkeer punt.

    De koers ondervond, na diverse andere punten , na de ommekeer op de 0/8 – 4/8 lijn, ook weerstand van de dalende speedlines in grafiek 2.

    *

    Waar kon u deze weerstand van vandaag ook terug vinden als te verwachten weerstand punt ?

    Jawel, in de het square wat berekent wordt vanuit de koersgegevens.

    .

    Grafiek 3:

    U ziet in grafiek 3 de weerstand van de 450 graden lijn in het Square -WTB.

    U ziet ook de steun op de 360 graden lijn, wat samenvalt met de 4/8 tijdlijn in het 64 daags square van MurreyMath of de 0/8 lijn in het 8- daags square van grafiek 1.

    Ik stop hier, ik wil onder de wol.

    Zet gewoon de diverse grafieken op je scherm, zie hoe mooi het samenvalt, en je weet waar steun of weerstand te verwachten is.

    Hoe eenvoudig kan het zijn ….. wanneer u niet focust op ‘het laatste tiende van een punt’ , ofwel ook een ander wat laat verdienen … en daar ziet u het MurreyMath principe terug .. –> neem winst op de steun of weerstand punten ( afhankelijk van het koers verloop) en laat het geneuzel aan de ‘verliezers’.

    De koers voor morgen weet ik niet, ik ben niet helderziende.

    De grafieken geven wel feilloos de steun of weerstand punten aan.

    En daar moet je vanuit gaan, niet van al die commentaren waarbij je kan kiezen voor bull of bear, links laten liggen die goedbedoelde ‘rommel’.

    *

    Zet eens de RSI-JSTAS, de RSI-Brown en de Composite-Index onder de dag grafiek … en u ziet … en van daaruit mag u verwachten … 😉

    .

    Ik zit te denken aan een andere wijze van ‘updaten’ , iets wat minder tijd kost … u verneemt het wel !

    .

    Wellicht nog één update de komende dagen en dan duik ik een weekje of wat onder met Zonnetje, succes gewenst, laat je niet gek maken .. volg gewoon de grafiek, daarin staat alles wat u wilt weten, zonder het sausje van diegene die het u tegen betaling wil vertellen; en zonder dat sausje –> daar ligt de winst !

    .

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    05-09-2010:
    Zomaar even wat gedachten die te binnen schieten wanneer ik naar de week grafiek kijk van de AEX-index.
    Op dit moment is dat dan de logaritmische weekgrafiek vanaf Juli-2007 tot en met vandaag, zie grafiek 1 hieronder.
    Grafiek 1:

    Duidelijk is de afname in het gemiddelde volume te zien na het dieptepuntje in de koers op 9-Maart-2009.
    Maar daar zet ik deze grafiek eigenlijk niet voor neer.
    De koersgrafiek van de AEX-index staat in een logaritmische schaal weergegeven.
    U ziet daarin de klap-flap weergegeven waarbij lijn A dezelfde lengte heeft als lijn B … in een logaritmische grafiek.
    Wat u ook ziet in deze grafiek is het omgekeerde kop-schouder patroon waarvan inmiddels op de traditionele wijze het koersdoel al is bereikt, weergegeven door het grijze horizontale streepje rond de waarde 345.

    Wat mijn belangstelling wekt is het feit dat het koersdoel van de klap-flap-regel in deze logaritmische schaalweergave zo mooi uitkomt rondom dat bodempje in Juli-2008 rond de waarde 375, ik heb er even een rood cirkeltje omheen geplaatst.

    De dalingsgolf waarmee we werken in grafiek -1 loopt van 563,98 in Juli-2007 tot aan de koerswaarde 194,99 in Maart-2009.
    Neem ik via Fibonacci een retracement omhoog van 50% van de daling vanaf de waarde 195 dan kom ik uit rondom de waarde (194,99 + ((563,98-194,99)/2) ) = 379,5
    *
    Dat ligt in de buurt, maar doen we dat wel goed op deze manier, kan/moet dat niet op een andere manier ?
    *
    Grafiek 1 is een logaritmische grafiek, dus waarom werken we niet gewoon eenvoudig met logaritmen?

    Ik had toch even niks te doen, dus ik heb die rekensom even gemaakt.
    De logaritme van 563,98 –> 2,751263703
    De logaritme van 194,99 –> 2,290012339
    Het verschil tussen deze twee waarden is –> 0,4612513639
    61,8% van 0,4612513639 –> 0,2850533429
    De 61,8% retracement vanaf de waarde 194,99 komt dan uit op 2,290012339 + 0,4612513639 –> 2,575065682
    En wanneer we deze waarde dan weer omzetten via ^X(2,575065682) krijgen we de waarde 375,894
    Dat ligt beter in de buurt dan de ‘normale’ 50% retracement waarde op 379,5 ( zie een paar regels hierboven).
    That’s nice 😉
    Ik heb nog even een paar waarden berekent, en deze even in de grafiek geplaatst.

    Grafiek 2:

    De horizontale paarse strepen zijn via de Logaritme bewerking berekent zoals hierboven weergegeven.
    U ziet hoe mooi die 61,8% in de buurt ligt van de bodem bij 1.
    U ziet hoe mooi die 50% in de buurt ligt van de onderzijde van het openings -gap bij 2.
    U ziet hoe mooi die 38,2% in de buurt ligt bij het topje van de week bij 3.
    U ziet hoe mooi de 14,6% in de buurt ligt bij het bodempje van de week bij 4.
    Mevrouw Connie Brown vertelt u dat wanneer uw retracements connectie hebben met ‘belangrijke’ punten in het verleden, dat ze dan aardig op de goede plek liggen.
    D’r is nog veel meer, maar ik stop hier maar weer, de volgende keer meer !
    *
    **
    Ik heb gisteravond nog een een ‘stief kwartiertje’ besteed aan wat bezoeken op de diverse sites zoals ze er zijnop het internet.
    Het zal zeer zeker aan mij liggen, maar –> ‘Ik kan er niks mee ‘.
    De ene site is super positief, de andere super negatief , en vaak is wat weergegeven wordt dat wat men denkt … omdat ‘men’ denkt de toekomst te kunnen voorspellen, terwijl dat toch echt niemand gegeven is.
    Het volgen van de gegevens vanuit de grafiek is de enige zekere weg naar winst.
    Wellicht in het najaar wat meer langere termijn werk, maar laat ik voor nu even kort wat plaatsen over het kortere termijn werk.
    *
    Laten we even snel naar de daggrafiek van de AEX -index kijken.

    Grafiek 3:

    In grafiek 3 de u al wel bekende grafiek met daarin de de ‘Thomas DeMark Supply and Demand lines’, (gestippelde lijnen) de volume gewogen steun-weerstand-lijnen ( de kronkels) en de verwachting vanuit de gemeten cycli ( gele vlammetje recths in de grafiek, met daaronder de rode lijn die aangeeft hoe ‘betrouwbaar’ die verwachting is, des te lager de waarde, des te lager de betrouwbaarheid.
    Op 27-08 liet ik u hieronder eenzelfde grafiek zien, de verwachting was toen omhoog, 320 en/of hoger.
    Die waarde is inmiddels al gepasseerd.
    Grafiek 3 hierboven is een bijgewerkte versie van de grafiek van 27/08.
    U ziet een uitbraak van de koers boven de gele supply-line, wat meestal een koopmoment is, een signaal om long te gaan.
    In één dag werd uitgesprongen boven de blauwe volume gewogen lijn.
    Het gele vlammetje ‘verwacht’ hogere koersen op korte termijn, let echter op de rode lijn onder in de grafiek !
    *
    In grafiek 4 de 15-minuten grafiek, waarbij een meer nauwkeurige instap mogelijk is in dit ritje omhoog.

    Grafiek 4:

    Duidelijk omhoog de laatste dagen, en wie de grafiek volgde zat mee omhoog 😉
    Waarom sommige sites dan toch een verkoop advies gaven een paar dagen geleden, begrijpt u dat ?
    Volg daarom de grafiek, daar ligt de winst.
    Het horizontale blauwe streepje geeft ruwweg de vertraging an de lagging line aan, verder niets bijzonders.
    *
    Ik ben er na vandaag een aantal weken niet.
    Het wordt derde of vierde week September voordat de volgende update weer verschijnt.
    Succes gewenst.
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉
    *
    Grafieken kunt u groter weergeven door er met de muis op te klikken.
    U kunt de update ook lezen onder de link: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    *

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Nakomertje …;)
    .

    Klik op de grafiek voor een vergroting !


    *

    #link naar dit bericht
    chel
    chel
    Bijdrager

    Dag Jan,

    De laatste grafiek begrijp ik niet, maar er zal vast wel ergens in eerdere postings staan hoe je de grafiek kunt/moet lezen. Ik heb een paar weken de tijd om daar naar te zoeken. Dat moet wel lukken.

    Bedankt voor de update en een prettige vakantie toegewenst!

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Nog bedankt chel 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Kort stukje geschreven over de Gauss – MarketProfile en een kort stukje code voor een indicator.

    **
    *
    A. de Moivre —- J.C.F. Gauss– en P-S. Laplace
    Bekende namen vanuit de geschiedenis die alle hebben gewerkt aan onder meer het onderwerp:
    ‘De normale-verdeling’ — ‘De Gauss-verdeling’ — ‘Bell-curve’ — of ook wel de ‘Klokkromme’.
    Een mooie afbeelding van Gauss samen met de Gauss-verdeling komen we onder andere tegen op het oude 10-Mark biljet in de database van de Bundesbank, zoals hieronder afgebeeld:

    De voorzijde:
    Figuur 1:

    De achterzijde:
    Figuur 2:

    In figuur 2, de achterzijde ziet u de Sextant afgebeeld.
    De voorzijde, figuur is echter interessanter voor dit moment, dit stukje tekst.
    De Duitse bank begon met de uitgifte van dit biljet in April-1991.
    U ziet een portret van Gauss met links daarvan de Gauss-verdeling, de Klokkromme.
    *
    Deze Klokkromme komen we als eerste tegen in het door Abraham de Moivre in 1733 uitgegeven werk: ‘Approximatio ad summan terminorum binomii(a+b)^n in seriem expansi ; wie heeft het niet onder zijn nacht-kussen liggen 😉 ?

    .

    Abraham de Moivre leefde van 1667 – 1754.

    Johann Carl Friedrich Gauss leefde van 1777-1855, en heeft deze ‘normale verdeling’ grondig bestudeerd, en later werd deze ‘normale verdeling’ dan ook naar hem vernoemd; de Gauss -verdeling.

    De Gauss -verdeling beschrijft een belangrijke continue kansverdeling die toepasbaar is op zeer veel gebieden, en we vinden de Gauss -verdeling dan ook vandaag de dag terug in de statistiek.

    In de achttiende eeuw ontdekten de wiskundigen al dat een groot aantal metingen op een bepaald gegeven veelal een soortgelijke vorm lieten zien in de grafiek als deze Gauss -verdeling.
    Bij het werken met de Gauss -verdeling krijgen we te maken met termen als gemiddelde afwijking en standaard afwijking, deviatie.
    Ik kom daar verderop nog op terug.
    A. de Moivre gebruikte de ‘Normale-verdeling’ tijdens zijn studie naar de benadering van de binomiale verdeling, Pierre-Simon Laplace ( 1749-1827) gebruikte deze ‘Normale -verdeling voor het bestuderen van meetfouten, en Gauss paste de verdeling onder andere toe bij het bestuderen van Astronomische data.
    .
    Een mooi kort eenvoudig voorbeeldje voor het werken met zo’n kromme komen we bijvoorbeeld tegen op http://www.wisfaq.nl bij een vraag van Esther dd. 25-04-2007.
    Er wordt gevraagd de normale verdeling volgens de standaard regels te berekenen voor 750 potten jam met een gemiddeld gewicht van 460 gram, en een standaard afwijking van 8 gram.
    De vraag iets anders gesteld is: om via de normale -verdeling, dus volgens de Klokkromme te berekenen /weer te geven hoe de verwachting is dat de inhoud van de jampotten uiteindelijk zal zijn.
    De berekening is op dit moment voor dit stukje niet van belang, echter wel de bell-curve of klokkromme die daaruit rolt:

    Figuur 3:

    U ziet dat het meeste aantal potten jam van de 750 stuks een inhoud heeft van 460 gram.
    De potten die de afwijking plus of min van 8 gram ( de Standaars Deviatie SD ) hebben zal lager liggen, en deze vallen dan nog onder de ‘standaard deviatie’ en een nog kleiner aantal zal vallen buiten de standaard deviatie.
    Nu is figuur drie een zogenaamde ‘ideale – situatie’, in de praktijk zal de curve afwijken zoals we straks zullen gaan zien.
    *
    In het stukje: De Cirkel leest u nog wat meer over deze ‘ klok-kromme ‘ en hoe je die onder andere terug vindt in het koersverloop, vandaag breid ik dat een stukje uit.
    ***
    **
    *
    Het volgende stukje komt uit mijn update van 12-December-2009, ik plaats het voor nu belangrijkste stuk daarvan even:
    –>
    Laten we dit weekend even iets aanroeren wat veel mensen ‘links’ laten liggen –> Market Profile.
    Dit komt waarschijnlijk omdat het geen indicator is in de zin van een aankoop of verkoop signaal, hoewel …
    Market Profile geeft meer een overzicht van het handelen van de massa, en daar kan u daar weer op inspelen,.
    Wat is Market Profile ?
    Ik zet hieronder even de beschrijving neer die H.J. Geels zo mooi heeft opgeschreven in zijn boek: “Beleggen met technische analyse” verkrijgbaar onder ISBN nummer 90 77553 03 7
    Een mooi Nederlandstalig boek met een beknopte weergave van de basis betreffende diverse indicatoren en technieken.
    .
    Quote:
    De market profile techniek is ontwikkeld door Peter Streidlmayer in samenwerking met de Chicago Board of Trade (CBOT), de grootste derivatenbeurs ter wereld.
    De market profile techniek is geen indicator, het geeft de marktbeweging op een speciale manier weer.
    Handelaren die deze methode gebruiken zeggen dat ze door deze specifieke visuele weergave de markt beter begrijpen.
    Deze wijze van het weergeven van de koersen is vooral geschikt voor handelaren en beleggers met een korte termijnhorizon.
    Market profile is onder andere gebaseerd op het concept van de normale verdeling.
    Volgens dit concept zijn de meeste (natuurlijke) verschijnselen normaal verdeeld; er is een gemiddelde waarde die het meest voorkomt en daaronder en daarboven komen natuurlijk ook waarden voor, maar met een afnemende waarschijnlijkheid.
    Hoe verder men van het gemiddelde afwijkt, hoe lager de frequentie.
    Een voorbeeld is de lengte van de Nederlandse man, die thans gemiddeld zo’n 1,82 m bedraagt.
    De kans op een lengte van 1,60 m is klein en ongeveer net zo groot als een lengte van 2,04 m.
    Market profile veronderstelt dat de koersen op een bepaalde dag zich ook volgens een normale verdeling ontwikkelen, al realiseren de aanhangers zich terdege dat dit wel een heel ideale voorstelling van zaken is.
    Doorgaans zullen gedurende een bepaalde dag de koersen in een bepaalde richting naar boven of naar onder uitschieten.
    Aangezien de koersen in een grafiek zich op de verticale as bevinden, ziet het koersverdelingsprofiel er bij het market profile anders uit dan de normale verdeling die we in de statistiekboeken tegenkomen.
    Bij het market profile staat de verdeling op de verticale as, terwijl die volgens de normale regels van de statistiek op de horizontale as zou moeten staan.

    Het belangrijkste begrip bij de market profile techniek is de ‘value area’.
    De value area geeft het gebied van de koersverdeling aan waar de meeste ( bij deze techniek 70%) handel plaats vindt.
    Binnen de value area bewegen zich gedurende de dag dus de meeste koersen.
    Volume speelt een belangrijke rol bij market profile.
    Wanneer de koersen buiten de value area komen, terwijl het volume laag is, is het waarschijnlijk dat de koersen weer terug komen in de value area.
    Als echter de koersen van de value area afwijken bij een hoog volume, betekent dit dat de marktpartijen hun ideeën over de waarde van de koers opnieuw evalueren.
    End Quote.
    Ik kon het zelf niet duidelijker neerzetten, vandaar even de overname vanuit het boek van H.J. Geels, bedankt Harry 😉
    ..
    Mooi, laten we dat eens wat uit elkaar plukken.
    De normale verdeling kennen we onder de naam Bell-curve., Gauss-Verdeling of Klokkromme.
    Toevallig heb ik daar een paar maanden geleden nog een stukje over geschreven wat u kan lezen via de link: De Cirkel .
    In dat stukje zag u onder andere de volgende Bell -curve:

    Grafiek 1:

    Wanneer u nu even de horizontale as niet als tijd-as ziet, maar als koers-waarde-as, dan kunt u zich indenken dat volgens deze techniek de meeste koersbeweging, in een bepaald tijdframe, zich moet bevinden in het gebied ‘same as others’, hierboven genoemd de ‘Value Area’.
    Een kleiner gedeelte van de koersbeweging zal zich bevinden in het gebied ‘probably more then others’ of ‘Probably less than others’.
    En een nog kleiner gedeelte daar buiten … in een ideale markt situatie !
    .
    Nu worden koersen altijd op een verticale as weergegeven.
    We moeten bovenstaande Bell curve dan ook een kwart slag draaien.
    .
    Grafiek 2:

    Deze afbeelding komt meer overeen met de wijze waarop de koersen worden weergegeven in onze dagelijkse grafieken; de prijs as als verticale as.
    U ziet nu wat Dhr. Geels beschrijft, het grootste gedeelte van de koersbeweging zal zich afspelen in het gebied ‘Same as others’, Value Area’, 68-70%, daarna een gebied met de rode pijllen, standaard deviatie 1, en daarna met de paarse pijlen, deviatie 2.
    Maar, bovenstaande is het idee in een ideale wereld, met een ideaal koersverloop. … bestaat die wel ?
    .
    Streidlmayer werkte vanaf 1963 als “Floor trader at the Chicago Board of Trade”.
    Hij onderzocht zeer vele publicaties die echter allen probeerden de toekomst te voorspellen, waarbij ze ook allemaal faalden, wat voor hem in hield dat je niet moest gaan proberen de toekomst te voorspellen, maar je informatie moest halen uit de handel van ‘het moment’.
    De market profile grafiek is dan ook ontwikkeld voor intraday trading.
    Oorspronkelijk werd door Streidlmayer gewerkt met de 30- minuten grafiek
    Belangrijk elke dag was de range die gemaakt werd in het eerste uur.
    Dit eerste uur wordt de ‘inital balance’ genoemd en is vaak bepalend voor het verdere verloop van de dag.
    In de loop van dag wordt het verdere beeld gevormd.
    Op deze manier zullen veel soorten patronen ontstaan, elk met hun eigen naam en eigenschappen.
    In dit weekend stukje wil ik eigenlijk alleen maar even de aandacht vestigen op deze methode, omdat deze methode volgens mij ondergewaardeerd is.

    Grafiek 3:

    Grafiek 3 is een 30 minuten AEX intraday grafiek zonder Volume.
    Er kan ook met Volume worden gewerkt in een Market profile grafiek.
    Blauw weergegeven is de value area , het gebied waarin de meeste handel plaats vond, een gebied waarin je meestal een fill zal krijgen voor je opgegeven orders.
    Vaak wordt in een Market-Profile grafiek gewerkt met letters, waardoor de tijdopbouw in de grafiek wordt weergegeven door die letters, a is dan de eerste tijdperiode, b de tweede tijdperiode enzovoorts.
    U ziet dat in deze grafiek de letters vervangen zijn door horizontale streepjes, wat iets informatie wegneemt, wat dan weer is opgevangen door op de achtergrond de candlesticks weer te geven.
    Vroeger moesten dit soort grafieken met de hand worden ingetekend, wat veel werk was.
    Tegenwoordig laten we dit werkje opknappen door computer programma’s.
    Dit heeft tevens tot gevolg dat we nu ook door middel van een druk op de knop andere tijdframes tevoorschijn kunnen halen die beslissingen kunnen ondersteunen bij het eventueel wel of niet meegaan in de handel bij uitbraak uit de ‘Value Area’, zoals eerder vermeld is het volume op dat moment de eerste beslissing daaromtrent.
    Waarom ook andere tijdframes gebruiken ?
    Wel u weet dat de verwachting is dat de koersen zich ruwweg zullen bewegen in de ‘Value Area’.
    Vanwege het fractal principe gaat dit op voor kleinere maar ook grotere timeframes.
    Een grafiek met een groter timeframe dan de 30 minuten grafiek kan dus de verwachting in een 30 minuten grafiek voor een bepaalde richting ondersteunen.
    Hieronder even een Market- profile grafiek voor een wat hoger timeframe.

    Grafiek 4:

    Grafiek 4 is een Market-profile grafiek over een willekeurig aantal dagen, in dit geval vanaf midden Oktober t/m 12-December-2009.
    .
    Even genoeg over Market profile, volgend jaar meer.
    *<–
    Tot zover even uit de Update van 12-December-2009.

    *
    Wie nog even de laatste grafiek 4 bekijkt en deze vergelijkt met de Bell-curve op zijn kant, kan er toch haast niet omheen dat ‘Market Profile’ en de ‘Bell curve’/ ‘Gauss -verdeling’ met elkaar te maken hebben.
    Het is dan wel geen perfecte Gauss -verdeling, maar die Gauss -curve zal dan in de praktijk ook niet altijd overeenkomen met het ideale beeld.

    **
    Even een kort uitstapje …
    Wanneer u naar grafiek -4 uit de update van December 2009 hierboven kijkt moet u toch haast het MurreyMath frame ofwel de achtste verdeling van Gann door het hoofd schieten.
    Ik heb even een tekenig gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.

    Figuur 4:

    In figuur 4 ziet u de Market-Profile van de AEX-index voor de laatste week van October-2009 tot en met de derde week van December-2009 via de daggrafiek.
    Rechts ernaast heb ik even het Basis-MurreyMath frame getekend ofwel de achtste verdeling van Gann.
    De horizontale blauwe 4/8 = 50% is zoals u ziet een belangrijk niveau, het is de geïdealiseerde top van de Bell-curve.
    Let ook eens op het rode 2/8 en 6/8 niveau, u herkent de afbakening van ‘The Value Area’ in de Market-Profile.
    Let ook eens op de gele 1/8 lijn, in MurreyMath terminologie ‘the fast pivot line’.
    Mooie stof voor een volgend stukje.
    **
    *

    Oké Jan, waarom deze paar inleidende regeltjes, wat wil je vertellen ?
    Tja, ik wilde er eerst een groot aantal grafieken tegenaan gooien, maar ik denk ik het met een paar woordjes ook wel af kan 😉
    Kijkt u nog eens naar grafiek -3 hierboven.
    Ik plaats die nog even voor uw gemak hieronder:

    Grafiek 3:

    Het is een dertig minuten grafiek.
    Wat u ziet is dat de tweede curve ligt omhoog verschuift ten opzichte van de eerste, en de derde curve ligt zelfs boven de eerste en de tweede curve.
    Met boerenverstand geredeneerd : de trend is omhoog in dat stukje grafiek ! 😉
    Het weergeven van het koersverloop door middel van “Market Profile” verschaft ons een blik onder de motorkap van het koersverloop.
    Een andere wijze van kijken onder de motorkap van het koersverloop vindt u in het stukje: Onder de motorkap

    Aan het opschuiven van de Bell-curve kunnen we dus zien hoe de trend zich waarschijnlijk gaat ontwikkelen.
    Wanneer we de tijd -as in een koersgrafiek zouden uitzoomen zal bij:
    -> een zijwaartse trend de verschillende Bell-curves elkaar overlappen,
    -> een stijgende trend de verschillende Bell-curves omhoog gaan en een soort van stijgend kanaal vormen,
    -> een dalende trend de verschillende Bell-curves omlaag gaan en een soort van dalend kanaal vormen.

    Conclusie:
    Kort door de bocht zou je kunnen redeneren dat zolang de Bell-curves elkaar overlappen dat de trend zijwaarts is en zodra de Bell-curves elkaar niet meer overlappen dat de trend stijgend of dalend is.
    Dit zou een duidelijke manier van trendweergave kunnen zijn.
    Dit gaat in principe op voor elk mogelijk tijdframe.
    Laten we eens een eenvoudige indicator maken die de trend aan geeft, groen voor een stijgende trend en rood voor een dalende trend, ( ik weet ’t –> oersaai …;-)) waarbij we er vanuit gaan dat de trend stijgend is zodra de Bell-curve omhoog niet meer de voorgaande overlapt en de trend omlaag is zodra de Bell-curve omlaag niet meer de voorgaande Bell-Curve overlapt.

    Dit is een zeer grove benadering waarop diverse verfijningen mogelijk zijn, mooi onderwerp voor een vervolg stukje, maar het gaat hier om het basis idee.

    Ik heb daarom even een kort stukje software code geschreven die een rode lijn plaats wanneer de trend dalend en een groen lijn plaats wanneer de trend stijgend is volgens bovenstaand idee.

    U bent natuurlijk slim, en u handelt daarom niet alleen op het volgende idee, ik wil het alleen even als basis meegeven.

    Ik geef u hieronder even de grafiek van een dergelijke benadering op basis van EOD -koersen en Intraday koersen op basis van een uur.

    Figuur 5:
    Daggrafiek

    Figuur 6:
    Uurgrafiek

    Ach, ’t is leuk .. niet dan 😉
    .
    TA-code vindt u in de Gann topic via de link: TA-script.com -Gann
    *

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉
    .
    Gelezen literatuur:
    http://www.wikipedia.nl
    http://www.jstas.com
    http://www.wisfaq.nl
    Tekst van Dhr. H.J. Geels
    Tekst van Dhr. Richard Johnson
    Tekst van Dhr. Ron Black.
    *
    Disclaimer: Bovenstaande zijn slechts ideeën, verwachtingen en hersenspinsels. Ze hoeven dan ook helemaal niet te kloppen met de werkelijkheid. Handelen met deze gegevens op de beurs is derhalve voor eigen risico, en wordt afgeraden. U kunt daarbij al uw geld verliezen, en meer dan dat !!
    .

    http://www.jstas.com/Gauss.htm

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Jan, bedankt om dit te delen. Ik ga het wel nog drie-en-half keer moeten lezen voor ik het ga snappen, denk ik.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    .
    Korte update van een paar grafieken geplaatst onder de link:

    Korte update

    Grafiekje d’r bij 😉

    Succes,
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ook vandaag weer een korte update geplaatst, weinig tijd, onder de link:

    Korte update

    Alvast een voorblik op een grafiekje uit die update:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    Laat je door niemand van de wijs brengen, volg de grafiek !

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Korte weekend update:

    *
    **
    19-09-2010:
    Fantastisch forum dat http://www.Ta-script.com , je murmelt een keer wat over marketProfile, en gelijk staan de codes alweer klaar :-))
    Market Profile is zeer uitgebreid, ik heb momenteel echt geen tijd er een uitgebreid stuk over te schrijven en een kort stukje kan echt niet, dat doet de waarde ervan erg tekort.
    Daarom heb ik besloten er gewoon tussendoor elke keer wat over te schrijven, en aan het einde van de rit de boel aan elkaar te plakken in een groter artikel.
    In het kleine werkstukje Gauss_verdeling haalde ik de overeenkomst tussen onder andere het koersverloop, de Market -Profile en Gauss aan.
    Nu zal de markt meer niet dan wel de normale verdeling curve volgen van Gauss , maar market Profile geeft wel keurig een blik op hoe de verdeling dan wel is op het toegepaste tijdframe.
    Dhr. P. Streidlmayer trok na jarenlang onderzoek al de conclusie, de markt voorspellen lukt echt niet, je moet werken met de gegevens op het moment dat die gegevens daar zijn.
    Market -Profile is prima geschikt voor het weergeven van intraday informatie, en dan bijvoorbeeld op de 30- minuten grafiek.
    En in de vorige zin staat dan ook exact wat Market Profile is/doet, het is een andere manier van het weergeven van de koersgrafiek.
    Door deze andere wijze van weergeven van de koersen ten opzichte van de tijd in de grafiek worden weer andere dingen zichtbaar die je bijvoorbeeld in een slotkoers grafiek niet zo snel zou zien.
    .
    Ik maak vandaag een begin met market Profile en breidt dat in de toekomst gewoon verder uit met patronen etc.
    Op http://www.ta-script.com staat een uitgebreide versie van Market -Profile en een basic versie.
    Ik gebruik hier de basic versie, die werkt met strepen in plaats van met letters, en die ik in de loop van de tijd steeds wat verder aanpas aan mijn wensen.
    Zodra het ‘wat’ geworden is, plaats ik op ta-script wel de code.
    De eerste aanpassingen welke ik gemaakt heb betreffen het voor of achter de koers schrijven, en het aanpassen van de kleur van de Profiel weergave en het ‘laten verdwijnen van de koers candles’, nog geen ingrijpende aanpassingen dus.
    Tsja, hoe begin je met een uitleg …. laten we gewoon met de grafiek beginnen in plaats van met de theorie, en de theorie er in de loop van de tijd telkens een beetje bij halen.
    .
    Ik pak gewoon de eerste grafiek die op dit moment in mijn blikveld staat.
    De AEX -index op basis van 15 minuten, ik heb behalve de koers even alle indicatoren en getekende lijnen verwijderd.

    Grafiek 1:

    Laten we nu dezelfde koers grafiek eens weergeven via Market Profile, en dan voor de datums 9 en 10 September.
    .

    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u de MP op basis van 15 minuten voor de laatste twee dagen van vorige week, 9 en 10 September.
    In de standaarduitvoering van Market Profile wordt de grafiek weergegeven door middel van letters, op basis van een 30 minuten grafiek.
    Zo wordt voor het tijdvak 08:00 tot 08:30 uur de letter a gebruikt.
    Deze letters noemt men TPO’s ( time price opportunities).
    De koersrange in dit tijdvak wordt dan weergegeven door allemaal letters a in dat gebied te plaatsen.
    De volgende 30 minuten wordt dan weergegeven door de letter b enzovoorts totdat de beurs sluit.

    De letters worden telkens geheel links uitgelijnd.
    De opbouw ziet er dan als volgt uit:

    Grafiek 2a:

    Links in grafiek 2a ziet u de letters verschijnen afhankelijk van de gelopen koers, en rechts in de grafiek ziet u dat de letters links uitgelijnd zijn.
    In grafiek 2 ziet u in principe hetzelfde, maar de letters zijn vervangen door korte horizontale lijntjes.
    Dit geeft een wat rustiger beeld en ruimte om andere indicatoren erin weer te geven.
    Des te langer het horizontale lijntje van die dag, des te meer heeft de handel zicht geconcentreerd op dat koersniveau, een belangrijk punt dus, de beleggers/speculanten vonden tenminste op dat moment dat niveau belangrijk.
    In de Market Profile analyse wordt de langste lijn het ‘Point of Control’ genoemd ofwel ‘fair value’.
    Ik heb even twee rode lijnen getrokken, op het niveau van 09-09 en 10-09, dat zijn concentratie punten waarop de koers de langste tijd rond dobberde, dus waar de beleggers zich het meest behaaglijk voelden, belangrijke punten kennelijk, anders hadden de beleggers/speculanten zich niet zolang rondom dat niveau opgehouden .. toch ?
    Laten we de MP’s van deze week er even bij laten tekenen door het programma …

    Grafiek 3:

    Ik heb het programma de MP’s van deze week er even bij laten tekenen.
    Voor elke dag een profile op basis van 15 minuten.
    Ik heb de twee rode lijnen van grafiek 2, de concentratie punten, ook even weer gegeven in grafiek 3.
    Ziet u hoe mooi de koers van vorige week donderdag en vrijdag steun boden aan de koers van deze week, en hoe mooi dat vorige week al werd aangegeven door deze Market Profile ?
    U ziet ook dat de grafiek van 10-September, vrijdag, een wat breder gebeid heeft waarin de horizontale lijnen even lang zijn, dat is dus een wat breder steungebied dan de enkel lijn die ik getekend heb.
    Ofwel : –> lange lijnen volgens deze koerswijze van weergave geven steun of weerstand niveaus aan voor de korte toekomst.
    *
    Laten we eens gek doen, en de Bell trend erbij tekenen in deze grafiek.
    .

    Grafiek 4:

    Kijk eens rustig en neutraal naar de kleurtjes van de Bell trend.

    U zal dan zien dat vaak al in het laatste kwartiertje de verwachting voor de volgende dag aardig in de richting zit.
    U ziet op deze wijze ook mooi het korte-termijn-trend verloop op zo’n dag.
    Een voordeel van de Bell trend ten opzichte van diverse andere indicatoren is ook dat de Bell trend niet naijlt, geen lag dus.

    Tsjemig, in de grafieken 2-3-4 ontbreekt de koers,…. redt u het nog ..? .. 🙂 …
    Even een grafiek met de koers erin.

    Grafiek 5:

    U ziet hoe mooi het gebied van de Point of Control het gebeid aangeeft waar steun mag worden verwacht.
    Hetzelfde gaat op voor weerstand.
    .
    Volgende keer wat meer over de Market Profile grafiek weergave en zijn eigenschappen, want er is en volgt nog veel meer.
    *
    **
    De wolk in de 15-minuten grafiek was dun voor afgelopen vrijdag.
    De koers opende fors hoger, steeg nog iets door maar aan het einde van de dag werd met een klein verlies afgesloten, en de koers zit in de 15 minuten grafiek weer onder de wolk.

    Grafiek 6:

    *
    Hieronder even de grafiek met de Thomas DeMark lijnen er in ( gestippeld) en de volume gewogen steun-weerstand lijnen.
    De lichtroze volume gewogen lijn, vanuit December-2007 heeft al diverse malen als weerstandlijn gefungeerd.
    Ook nu weer lijkt de koers erop af te ketsen.

    Grafiek 7:

    De druk op de koers vanuit de cycli is omlaag, wat u ziet aan het goudgele vlammetje rechts in de grafiek.
    De rode lijn onder in de grafiek geeft de signaal ruis verhouding aan van de gemeten cycli, en u weet dat een getal boven de blauwe lijn op 6 dB werkbaar wordt geacht, hoe hoger boven deze blauwe lijn, des te beter.
    Duidelijk is in bovenstaande grafiek te zien dat de koers binnen een bepaalde bandbreedte zijwaarts gaat de laatste maanden, en ook dat de uitslagen binnen deze zijwaartse range iets afnemen waardoor er de vorm van een driehoek ontstaat op dat tijdtermijn.
    Nu zeg ik u steeds dat u de koersgrafiek moet volgen, en niet van verwachtingen uit moet gaan, maar dromen mag wel natuurlijk 😉

    Grafiek 8:

    U ziet in grafiek 8 de ingetekende mogelijkheid van een contracting-triangle ( kleiner wordende driehoek) waarvan ik onder andere op basis van grafiek 7 verwacht dat de D golf staat.
    Volgt nog de E golf die helaas erg onbetrouwbaar is wat betreft de plaats waar deze mogelijk eindigt.
    E kan tekort schieten, dus haalt het koersdoel van de onderste lijn niet; of E kan keurig aan de verwachtingen voldoen -> haalt de onderste lijn wel; of er vindt een overshoot plaats–> E schiet door de onderste lijn, iedereen short en vervolgens knalt de koers omhoog.
    Zo heb ik nog diverse scenario’s maar ik zal u er niet mee vermoeien, het blijft hoe dan ook uitkijken en de grafiek volgen !
    .
    Nog even bovenstaande grafiek met de RSI en Composite Index eronder weergegeven.
    U ziet de divergentie in de RSI met de koers bij de punten B en D, en let ook eens op die Composite Index eronder …

    Grafiek 9:

    *
    Laat ik eens afsluiten met twee MurreyMath grafieken, één op basis van 64 dagen en één op basis van 256 dagen.
    7/8 = fast pivot lijn.
    8/8 = koers wil graag binnen het frame blijven.

    Grafiek 10:

    Grafiek 10 is zoals u ziet het 64 daags frame.
    .
    Grafiek 11:

    En in grafiek 11 het 256 daags frame.

    Bovenstaande update is ook te lezen onder de link:
    Update AEX grafieken

    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Bedankt Satilmis !

    Bedenkt u ook eens dat de speedlines-up niet getrokken worden over het koersverloop, maar vast liggen in het MurreyMath frame … en zie eens hoe mooi de koers die volgt/volgde…in de laatste grafiek hierboven …
    Hoewel ….
    *
    En excuses voor de diverse type en stijlfouten in de vorige posting, het wordt tijd voor een curus Nederlands en een cursus typen ….

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Een heel erg korte update onder de volgende link:

    Zéééééér korte update

    Volg je eigen idee,
    succes.
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ik heb vandaag in de weinig beschikbare tijd tussendoor gewerkt aan een verdere uitbreiding van een stukje over ‘Market Profile’, en een paar grafieken geplaatst omtrent het koersverloop van afgelopen week.

    Ik heb vandaag in de weinig beschikbare tijd tussendoor gewerkt aan een verdere uitbreiding van een stukje over ‘Market Profile’, en een paar grafieken geplaatst omtrent het koersverloop van afgelopen week.

    Laat ik dit weekend eens beginnen met de weekgrafiek.

    Grafiek 1:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 1 ziet u de week -grafiek van de AEX met daarin de de Thomas DeMark lijnen. U ziet een maandenlange terug kerende test van de steun rondom het ~~300 gebied. Dit jaar lijkt een kleiner wordende
    driehoek te ontstaan de laatste maanden. Uitbraak afgelopen week boven de
    blauwe supply line is in eerste instantie afgeketst. Breekt de koers omhoog uit deze ‘driehoek’ of omlaag ?? Ik weet ’t niet.

    Nu zijn er natuurlijk veel verhalen in de omloop van ‘mensen die het wel weten’ althans zich als zodanig laten betalen.

    Wie of wat moet u volgen?
    Wel, volgens mij: –> volg niemand behalve jezelf. Ik ben zelfstandige sinds mijn 18-e jaar, en ga de wereld door als vrij eigenwijs 😉
    Weet u, ik werk al meer dan een generatie lang voor mezelf, en wanneer ik al die ‘goede raden’ van al die betaalde goeroes had opgevolgd, dan was ik nu een ‘arme zak’  geweest !
    🙂
    *
    Grafiek 2:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 2 de week-grafiek vanaf 1952. Vanaf de waarde 2,68 tot een hoogste punt van 703,18 in het jaar 2000. Zijn de aandelen nu zoveel in waarde gestegen in die periode of is de munt eenheid waarin de grafiek wordt weergegeven zoveel in waarde gedaald ..?

    Een mix van beide natuurlijk, waardestijging van de bedrijven en waarde daling van de munt waarin de grafiek wordt gepresenteerd, en dan gaat het hard. Liet je begin jaren 50 voor een paar duizend Euro nog een mooi huis bouwen op een groot stuk grond, vandaag de dag moet daar zeg maar ruwweg 300-400 X zoveel voor betaald worden; is die grond en dat huisje daarop nu zoveel meer waard geworden dan destijds, of is de munt gewoon zoveel in waarde gedaald … u weet zelf het antwoord wel.

    Hoge koerswaarden die dan ook waarvoor dan ook worden ‘voorspeld’ zeggen me niet zoveel, belangrijker is de waarde. Een Dow-Jones van nu zeg even 10.000 die over een aantal jaren op zeg even 20.000 staat; zegt mij niets over de waardestijging.

    Maar laten we dit bewaren voor een andere keer, ik dwaal weer eens af 😉
    *
    In grafiek 2 ziet u dat de koers weer aanhikt tegen de rode 50% lijn, net als in 2004. Ook toen lag de waarde van de RSI(14) net als nu rondom de waarde 50. Ook toen schreeuwden ‘velen’ dat er een enorme koersdaling voor de deur stond, kijk wat er toen gebeurde, dat ‘kan’ ook nu gebeuren, je weet ’t niet … volg daarom de grafiek.
    *
    Grafiek 3:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 3 de Thomas DeMark lijnen samen met de volume gewogen steun -weerstand lijnen. De druk van de cyclus is nog steeds omlaag ( gele vlammetje). De bewegingen in de koers zijn erg onrustig, ‘grote’ uitslagen omhoog en omlaag; en dat is al maanden zo.

    Woensdag en donderdag maakte de koers relatief sterke bewegingen omlaag.
    Waar was steun te verwachten? Niet op bovenstaande rode Thomas
    DeMark Demand-line natuurlijk, die werd pas getrokken op vrijdag.
    Nee, steun was te verwachten in een grafiek die u al langer kent:

    Grafiek 4:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    U ziet dat de onderste schaduw van de koerscandle van afgelopen donderdag steun vond op de bovenzijde van de wolk in de Ichimoku Kinko Hyo grafiek.
    De koers schoot vanaf de wolk omhoog, ’t zal wel heet geweest zijn op die plek 😉

    *
    Nu lees ik ‘vaak’ de opmerking dat aan dat heen en weer schieten van de koers niets te verdienen valt. Dat ligt echter helemaal aan het tijdframe waarop u handelt. Als ‘end of day’  trader valt het de laatste tijd inderdaad niet mee, zachtjes gezegd. Maar voor diegene die overdag tijd hebben en/of er hun brood mee willen verdienen kan er natuurlijk ook intraday worden gehandeld.

    Tekort op de koers is mij veelal te onrustig, ik heb vaak wat tijd nodig, maar bekijk bijvoorbeeld eens de volgende uur grafiek.

    Grafiek 5:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 5 ziet u de uur grafiek van de AEX met daarin drie indicatoren. De codes zijn te vinden op http://www.ta-script.com en die van de COG indicator onder de link: http://ta-script.com/forum/viewtopic.php?t=521&highlight=cog

    De bovenste COG is een andere indicator dan die in
    het middelste venster. De bovenste is een vertaling door PaulM, welke werkt met standaard deviaties enzovoorts. De middelste COG is een vertaling vanuit het werk van Dhr. Ehlers door ene JanS 😉

    De onderste indicator is de RSI(14) met instellingen zoals die van Mev. Brown. U ziet in het bovenste venster dat de koers afglijdt
    op de onderste rode lijn van het COG. Donderdag de 23-e zien we de koers afketsen op de Cloud in de Ichimoku Kinko Hyo grafiek, we zien dat de koers ‘steun’ lijkt te vinden op de onderste rode band in de COG grafiek, en we zien dat in de middelste grafiek de COG van Ehlers positief draait.
    Wie voorzichtig is wacht af, je weet immers nooit wat de VS weer gaat doen, en op de vrijdag erop ziet u dat de koers die op Donderdag door de blauwe gemiddelde lijn ging, steun lijkt te vinden op deze lijn, en dat de RSI(14) een fors hogere bodem neerzet, er zit kracht in de
    beweging omhoog.

    Om kort te gaan, wie meeging in deze beweging omhoog kon dit weekend uitgebreid gaan eten :-).

    Ik ga er een einde aan breien …
    Grafiek 6:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 6 ziet u de Future van de AEX op basis van 30-minuten.
    De grafiek weergave is die van de Market Profile, maar dan streepjes in plaats van letters, en als aanvullende waarde de candlesticks er in weergegeven. Ik ben bezig er een stukje over te schrijven, de eerste letters kunt u lezen onder de link:
    http://www.jstas.com/market_profile.htm
    U ziet dat de opening op vrijdag, de Initial Balance, plaats vond rond de POC van afgelopen donderdag. Vrijdag was een trenddag volgens het profiel van dubbele distributie. De POC van vrijdag kwam uit rond de waarde 338.
    De uitleg van de gebruikte afkortingen vindt u in bovengenoemd stukje over de Market Profile.
    .
    Ik krijg diverse e-mails, met de vraag waarom ik geen verwachtingen geef voor de dag van morgen…. ik wil dat niet … ik wil u enkel laten zien wat u met diverse indicatoren kan .. pik daaruit wat u aanspreekt, bestudeer dat vervolgens dieper dan de lichte uitleg die ik er aan geef … en trek daarna uw eigen verhaal.

    Ik heb daar diverse redenen voor, al vaker vermeld, ik laat dat voor nu achterwege. Als afsluiting de laatste grafiek, de fles wijn is bijna leeg, en dan duik ik de bedstee in 😉
    .
    Grafiek 7:

    Klik met de muis op de grafiek voor een vergroting

    In grafiek 7 de P&F grafiek van de AEX. Ik noem het wel de no-nonsense
    grafiek. Er is een tijd geweest dat ik die elke dag plaatste voor alle optie -aandelen, maar de tijd ontbreekt me echt, ik zou er iemand voor in dienst moeten nemen, en dan zou deze service niet meer gratis zijn, dus ‘nu effe niet’ . U ziet dat de koers al maanden en maanden gevangen lijkt te zitten tussen de lijnen van een kleiner wordende driehoek.De ervaring leert, dat ooit de koers een keer uit deze driehoek breekt/wandelt. Dat kan maar op drie manieren (dus de voorspellende goeroe heeft een redelijke kans) en die zijn: omhoog – omlaag -zijwaarts.

    We gaan het meemaken ….
    Volg de grafiek … of had ik dat al
    gezegd … 😉
    Tot later deze week !
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    Een en ander is bereikbaar vanuit de regelmatig bijgewerkte link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .

    Attachments:
    2010-09-24_AEX_FTI_30-min.png

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Even snel,

    Grafiek 1:

    In grafiek 1 de grafiek van de AEX future die loopt tot 22:00 uur.In deze grafiek is het volume meegenomen.

    U ziet, met een klein beetje inbeelding, een mooie Bell-curve ontstaan vandaag, wat staat voor …( je zou  ’t haast niet durven uitspreken..)  een gebalanceerde dag …., distributie … en laten we eerlijk zijn, ondanks de spatjes omhoog en omlaag is er op dagbasis eigenlijk weinig gebeurd .. toch ? Handel omlaag … handel omhoog …distributie …rotatie …. geëindigd waar we begonnen …

    Wat ook opvalt is dat de POC ( paarse lijn) op het zelfde niveau ligt als op de trend-day van afgelopen vrijdag. Laten we dezelfde grafiek even weergeven zonder het werkelijke volume, dus alleen met het volume wat dan
    staat voor  het aantal malen dat die koerswaarde werd weergegeven in
    een half uur grafiek.

    Grafiek 2:

    De zelfde grafiek als grafiek 1, maar dan zonder meerekenen van de omzet, het aantal verhandelde contracten. We zien dat de Bell curve van vandaag
    niet meer zo mooi zichtbaar is. Volume, omzet , is dus belangrijk.

    Wel is de dubbele distributie van afgelopen vrijdag nog goed zichtbaar, en ook .. ligt de POC van vrijdag bij deze manier van weergave op het zelfde niveau als vandaag; zij het een puntje hoger als in grafiek 1.

    Kijkt u ook eens naar de MurreyMath grafiek op basis van 64 dagen vandaag en gisteren … mooi ! Ik stop hier, geen tijd meer over,
    wellicht komend weekend meer.

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Attachments:
    2010-09-28_AEX_FTI_MP_itd30a.png

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Wij sluiten dit draadje, aangezien het te lang is geworden. U kunt verder lezen op Dagelijkse update van diverse grafieken

18 berichten aan het bekijken - 161 tot 178 (van in totaal 178)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN