skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Aandelen Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Aandelen Nu aandelen kopen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Luc lcdnlf Luc lcdnlf 12 jaren, 9 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    Gorcum
    Bijdrager

    Naast het feit dat ik wat wil gaan oefenen met sprinters / turbo wil ik ook nog circa 10.000 euro investeren in aandelen. Ik heb diverse informatiebronnen bekeken en aardig wat kennis opgedaan.

    De kans dat een fonds Air France KlM of Aegon volledig naar 0 stort is niet groot.
    Airfrance staa nu op een koers van 10,8, maar het EV per aandeel is 23,21. Hetzelfde beeld zie je bij Aegon.

    Wat mis ik nu? Deze 10.000 is bedoeld als langetermijn investering (10 jaar is geen probleem). Is het nu te verwachten dat deze aandelen ook zeker echt gaan stijgen, uiteraard als de economie ook weer uit het dal klimt? Maar zijn koersen richting EV dan ook direct weer vanzelfsprekend?

    Ik zit bij de AEX te kijken naar geschikte fondsen maar veel bedrijven hebben een veel hogere koers dan eigen vermogen.

    Wie kan mijn visie bevestigen dan wel compleet de grond in boren :)?

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    banken en verzekeringen: blijf er van weg, want de financiële crisis is nog niet gedaan

    vliegtuigmaatschappijen: ik begrijp nog altijd niet dat iemand daar in wil investeren, maar daarover geen zinnig commentaar mijnentwege, behalve dan dat de olieprijs steeds zwaarder weegt in het kostenplaatje.

    Onlangs zei ik nog tegen Satilmus dat beleggen in weze heel erg simpel is. Het is zo dom als het groot is (vergeef mij de Vlaamse uitdrukking als je een Nederlander bent, is goed bedoeld hoor)

    De eerste beweging die je in de gaten moet houden is de evolutie van de verhouding Dow Jones en goud. Die gaat eerst van 1 ounce goud voor de Dow Jones naar 30 ounce goud voor de Dow Jones, daarna van 30 naar 1. Als de beweging van 1 naar 30 bezig is, kan je beter aandelen bezitten, als die bezig is van 30 naar 1 ben je beter af met edelmetalen. Eén beweging duurt gemakkelijk twee decennia of twintig jaar (zoek op het forum het artikel dat ik uit verschillende Engelstalige bronnen samenstelde voor uitgebreide uitleg)

    Wij zitten in een 30 naar 1 beweging op dit ogenblik. De verhouding is nu ongeveer 7,5 en met ups en downs dalende.

    Als je aandelen koopt, koop dan aub aandelen met een koerswinstverhouding van maximaal 15 en een PEG-ratio van lager dan 1. Dat zijn objectieve criteria die je helpen alle mooie praatjes te ontzenuwen en te negeren. Er zitten in de andere aandelen ook wel mooie winsten, maar het risico op mooie verliezen is ook veel en veel groter.

    Probeer te kiezen voor bedrijven die een “toegevoegde waarde produceren”. Hierbij denk ik aan Philips, Bekaert, Umicore, en vele andere. Dat is uiteraard zeer erg persoonlijk. Dat heb ik afgekeken van Warren Buffet. Wat moet je met een bedrijf dat geen toegevoegde waarde creëert? Winst genereren is dus niet voldoende.

    Waarom heb ik nu geen aandelen? Omwille van die beweging 30 naar 1. Later als die beweging zal voltooid zijn en iedereen denkt dat edelmetalen nog mooie winsten zal afgeven en schijnbaar zelfs gelijk zullen krijgen, zal ik op het gemakt mijn aandeeltjes inslaan.

    Ik hoop dat jij hier iets aan heb.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN