skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Beleggen Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Beleggen Nieuwe belegger, maandelijkse inleg

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar KouCap 6 jaren, 3 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Gijst
    Gijst
    Bijdrager

    Hallo,

    Ik wil vanaf januari/februari 2018 500 per maand gaan beleggen, aangezien ik dit per maand ongeveer missen kan, de rest spendeer ik of zet ik op mijn spaarrekening als direct liquide buffer. Dit is zodat ik niet aan mijn portefeuille hoef te komen bij een paar tegenvallers.

    Ik heb al een broker (DeGiro) uitgezocht, en een aantal ETF’s die mij interessant lijken.

    Ik heb nog een aantal problemen met het samenstellen van mijn portefeuille, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Een beetje achtergrond:
    Ik ben 20 jaar, en volg momenteel een economische studie (Accountancy). Een klein beetje basiskennis had ik dus al, verder heb ik het boek “Miljonair met een gewone baan” gelezen en ben ook bezig met “De intelligente belegger”. Verder lees ik het FD en heb ik me ingelezen in beleggen (internet).

    Waar ik al wel achter ben is dat ik passief in en ETF wil beleggen; simpelweg omdat ik het gevoel heb dat ik de markt toch niet ga verslaan zonder naast studie en werk nog een leven over te houden. Het lukt de meeste actieve beleggingsfondsen namelijk nog niet eens.

    Ik heb zoals hierboven dus genoemd nog wel wat problemen met het samenstellen van mijn portefeuille. Er wordt veel aangeraden 80/20 in aandelen/obligaties te verdelen (100%-leeftijd). Ik heb zelf wel het gevoel dat dit misschien (te) riskant is? En waarom geen vastgoed?
    Het beleggen wil ik bovendien als lange termijn doen, om voor later een leuk potje op te bouwen (miljonair hoeft niet per se.. 🙂 )

    Voor de verdeling had ik dus een paar vragen:
    Wat is voor mijn leeftijd in jullie ogen een goede verdeling?

    Zelf had ik een aantal ideeën:
    250 euro in aandelen (50%)
    150 euro in obligaties (30%)
    100 euro in vastgoed (20%

    300 euro aandelen (60%)
    150 euro in obligaties (30%)
    50 euro in vastgoed (10%)

    350 euro in aandelen (70%)
    100 euro in obligaties (20%)
    50 euro in vastgoed (10%)

    400 euro in aandelen (80%)
    100 euro in obligaties (20%)

    350 euro in aandelen (70%)
    150 euro in aandelen (30%)

    Mijn doel is overigens 6.5-10% (netto) rendement op lange termijn te halen.

    Ik zie veelal adviezen zonder vastgoed, terwijl ik denk dat je het zo beter spreid, veel gebruiken ook als argument “je investeert al in vastgoed door een eigen huis te nemen”. Terwijl, ik dat meer als uitgave in persoonlijke sfeer zie, hier ga je geen rendement uit halen.

    Heeft iemand een verhouding wat hij zelf aanhoudt, en tot nu toe over lange termijn een prima rendement geeft? en evt noemen welke ETF, en een onderbouwing voor je verdeling?

    Ik denk dat mijn voorkeur heeft 70-20-10 of 65-25-10 (aand-obl-vastgoed), ik heb hier echter geen onderbouwing voor maar meer een ‘gevoel’ en zoals ik weet kan je beter niet op je gevoel af gaan bij beleggen.

    Bedankt voor het lezen en ik zie jullie reactie graag tegemoet! 🙂

    #link naar dit bericht
    Avatar
    KouCap
    Bijdrager

    Hoi Gijst,

    Ben je opzoek naar voorbeeldportefeuilles met daarin ETF’s en actieve beleggingsfondsen verdeeld naar asset allocaties (verdeling aandelen, obligaties, vastgoed en cash)?

    Neem even contact met mij op prive. Wellicht dat ik je kan helpen.

    Groet,

    Bram

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN