skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Aandelen Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Aandelen Koers-winstverhouding

Dit onderwerp bevat 17 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Ruben 13 jaren, 4 maanden geleden.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Voor alle aandelen die genoteerd zijn aan de AEX, AMX, BEL20, CAC40, DAX en FTSE100, is de koers-winstverhouding berekend. Zie http://www.indexx.nl

    Reacties welkom!

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Ik heb nu ook dividend en dividendrendement per aandeel toegevoegd.

    Hoe kan ik deze website verder verbeteren? Tips en suggesties zijn welkom!

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ruben, je hebt prachtig werk geleverd. Bovendien zeer nuttig.

    Ik zou de suggestie doen om ook het dividendrendement te plaatsen van het laatste dividend ten opzichte van de koers. Dat is een feitelijk gegeven en geen raming van de analisten die terug onzeker is.

    Bovendien zou ik de mogelijk scheppen om de aandelen te schikken naar dividendrendement voor het laatst gekende jaar en voor het toekomende jaar. De gebruiker kan dan naar eigen inzicht opteren voor zekerheid of voor prognose.

    De site is bijzonder goed geschikt voor de dog of Jones methode.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Dag Luc,

    Dank voor je suggesties! Ik ga kijken hoe ik een en ander het beste kan vormgeven.

    Groet,
    Ruben

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ruben,

    In deze pdf file van een financieel tijdschrift vind je op de negende bladzijde (pagina 6 van het tijdschrift) een artikel over dividendrendement en een voorbeeld van hoe je de gegevens op jouw website zou kunnen voorstellen.

    http://www.veb.net/Effect/2010-05-15_10/2010-05-15_10.pdf

    groet

    Luc

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Dank voor de suggestie! Ik heb de dividend overzichten aangepast, het ziet er zo beter uit.

    Mocht je nog meer verbeter voorstellen hebben, dan verneem ik het graag!

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ruben, je site ziet er prachtig en nuttig uit.

    Als ik in aandelen stap (nu nog niet) dan zal dat zijn volgens het principe van de Dog of Jones, gecombineerd met de door mij herontdekte trendrichting (bestaad al langere tijd, maar je hoort of ziet er bijna niets over op internet) en dan heb ik actuele info ivm dividendrendement nodig.

    Ik heb nog twee sugesties. Ik merk dat je aandacht besteedt aan “theorie”. Er zijn, zo heb ik gelezen meerdere strategieën gebaseerd op dividendrendement en K/W. Een kort overzicht van deze strategieën verhogen nogmaals de waarde van je site, volgens mij.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Dank voor het compliment en ook voor de suggesties. Ik zal binnenkort aandacht besteden aan strategieen m.b.v. k/w en dividend.

    Waarom stap je nu nog niet in aandelen?

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Ruben,

    Persoonlijk ben ik een groot voorstander van de permanente portefeuille. Eigenlijk is dat meer een vorm van sparen dan van beleggen, maar in de meeste omstandigheden is het veilig, zeker en beperkt winstgevend.

    De PP (permanente portefeuille) bestaat uit
    25% aandelen goed bij welvaart
    25% sobligaties (meestal langlopend overheidsschuldpapier) goed bij recessie
    25% cash (meestal kortlopend overheidsschuldpapier) goed bij deflatie
    25% goud goed bij inflatie

    Je herschikt je portefeuille elk jaar, maar ook wanneer één element minder dan 15% of meer dan 35% waard is geworden.

    Al dertig jaar geeft de PP bijna elk jaar winst.

    Wat de toekomst zal brengen, weet ik niet, maar ik vermoed dat het weinig fraais zal zijn op economisch vlak. Het laatste nieuws is dat deflatie de kop op steekt. Bovendien is een default van overheden of een schijnbaar plotse hyperinflatie niet denkbeeldig.

    Als de PP bovengemiddeld beschermt tegen een default, dan beschermt een PP in het geheel niet tegen hyperinflatie, waarvan is geweten dat die meerdere jaren kan aanhouden.

    Aandelen beschermen tegen hyperinflatie. De aandelen van Zimbabwaanse bedrijven behielden hun waarde na de hyperinflatie. Ze beschermen echter niet tegen deflatie. Staatsobligaties beschermen niet in beide situaties. Cash beschermt enkel in deflatiespiraal op voorwaarde dat het niet in kortlopende staatsschuldpapier is belegd, maar echt cash wordt aangehouden. Het enige dat je koopkracht beschermt in alle scenario’s, behalve welvaart is goud. In nominale waarde kan het dalen ten gevolge van deflatie, maar op het einde van de rit kan je er evenveel mee kopen als aan het begin.

    Aandelen in België, verlies je automatisch als de bank failliet gaat. In Nederland is het risico minder groot, maar het kan ook. Sommige bankinstellingen onder Amerikaanse wetgeving, geven zulke goede kostenresultaten, omdat zij de aandelen “uitlenen” om short op te gaan. Van mij mag je vertellen wat je wilt, maar in het huidige klimaat is het aanhouden van aandelen onderhevig aan grotere risico’s dan normaal. In het recente verleden kon je ze alleen kwijtraken doordat de aandelen in waarde daalden en je je verlies niet wilde nemen. Nu zijn er nog andere risico’s bijgekomen.

    Dat neemt niet weg dat er opnieuw een dag komt dat aandelen interessant worden. Dat zal ongeveer zijn wanneer het grote publiek aandelen volledig zullen verguizen. Dan zal ik heel veel profijt hebben aan je website, Ruben. Laat je dus niet ontmoedigen door deze negatieve boodschap. Ik had ook graag een andere boodschap willen brengen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Luc,

    De permanente portefeuille kende ik niet, interessante strategie!

    Toch ben ik niet zo’n voorstander van goud. Dat is nu een erge hype, zie bijvoorbeeld Willem van Middelkoop die geen kans onbenut laat om goud te promoten.

    Het valt me verder op dat er veel angst is m.b.t. het kopen/houden van aandelen. Dit zou dus best wel eens een goede tijd kunnen zijn om in te stappen, mits dat verstandig gedaan wordt uiteraard.

    Groet,
    Ruben

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Ik heb op mijn website een blog geschreven over de koers-winstverhouding als strategie.

    Feedback is welkom!

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Op mijn website heb ik voor alle aandelen genoteerd aan de AEX, AMX, BEL20, CAC40, DAX en FTSE100 heb ik de winst per aandeel in 2007, 2008, 2009 en 2010 in een overzicht gezet.

    #link naar dit bericht
    Benji
    Benji
    Bijdrager

    Beste Ruben,

    Als ik het goed begrijp, ben je bezig met het opstellen van een eigen website. Ik heb een interessante site gevonden waar je gratis tools aan je eigen website kunt toevoegen. Misschien heb je er wat aan. Succes ermee!

    #link naar dit bericht
    chel
    chel
    Bijdrager

    Ruben,

    Welke winstcijfers gebruik jij op jouw site?

    Ik heb wel een pagina met winstcijfers gevonden. Zijn dat de broncijfers?

    En zo ja, waar haal jij de winst van het lopende boekjaar vandaan?
    Is dat een consensuscijfer of van een getal van één analist?

    Misschien is die informatie ergens op jouw site te vinden. Die informatie heb ik dan gemist.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Kees D.
    Bijdrager

    Goeie website, ik zet hem meteen bij mijn favorieten

    Kan je ook de k/w van de OMX er bij zetten ?

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Dag Chel,

    Voor berekening van de koers-winstverhouding gebruik ik inderdaad de pagina met winstcijfers.

    Groet,
    Ruben

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ruben
    Bijdrager

    Vanaf heden zijn de k/w, dividendrendement en wpa voor alle aandelen genoteerd aan de OMX Stockholm 30 ook op de website gezet!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN