skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Beleggen Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Beleggen Ik krijg 18.000 euro vrij, wat kan ik doen? (iets anders dan traden)

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door vgoossens vgoossens 13 jaren, 1 maand geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Stel even, een belegger krijgt een bedrag van 18.000 euro ter beschikking en wil daar in 2011 wel een klein risico op lopen, met de kans op een stukje winst.
    Ik doe eens even een suggestie…

    – Stel, je koopt daarvoor 600 aandelen RD. Dat kost op dit moment ongeveer 15.600 euro.
    Je koopt ook de Put optie Dec 2011/28 voor 3,20 per stuk (x6 x 100) totaal 1.920 euro.
    Daarmee ben je als belegger dus tot de derde vrijdag van dec 2011 ingedekt Waarbij je zeker weet dat je 28 euro per aandeel = 16.800 euro totaal voor je aandelen terug kan krijgen.
    Cash blijft er een paar honderd euro op de rekening staan.
    RD gaat dit jaar ook een paar keer kwartaal dividend uitkeren… normaal gesproken rond de 32 cent per aandeel per kwartaal. Het eerste kwartaal is net geweest.
    De belegger gaat daar in mijn ogen minstens 190 euro per kwartaal mee verdienen, dus 576 euro. (Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de ex dividend momenten in 2011 zijn. Ik verwacht in November de vierde ex dividend datum van het jaar.

    De belegger kan later in het jaar, als de aandelen RD eventueel wat gestegen zijn, desgewenst Call opties schrijven op de aandelen. Het levert wat premie op, maar ook een maximering van de mogelijke koerswinst.

    Stel, de aandelen RD stijgen niet, en blijven onder de 28 euro. Dan heb je aan de derde vrijdag van december het volgende:

    600 aandelen waarvoor je op basis van de gekochte put opties (die je dan als houder actief moet uitoefenen als ze onder de 28 noteren) een bedrag van 16.800 euro.
    Er was nog 400 cash en er is 570 euro aan dividend ontvangen.
    Minstens 17,770 euro als je geen Call opties schrijft en de koers van RD onder de 28 blijft.

    Dat is dan je maximale verlies. We praten over een bedrag van 230 euro verlies… Dat lijkt me te overzien als de winstkansen er ook zijn. (Neem een niet te dure broker!)

    Zou de koers van RD wel omhoog doorzetten en naar bijvoorbeeld 30 euro per aandeel gaan, dan ziet het er als volgt uit.
    De gekochte Put optie is dan waardeloos, maar er is wel een opbrengst van 600 x 30 aan aandelen= 18.000 + 380 cash, + 570 dividend. Bijna 1000 euro winst als de koers van RD naar 30 wil stijgen.
    Dat kan nog meer worden als je bijvoorbeeld de dec/30 of zelfs nog hoger ergens aan het eind van de zomer kan schrijven voor bijvoorbeeld een paar dubbeltjes. Dat is de keuze die de aandelenbezitter kan maken.
    18.000 euro een klein jaar op 2% rente zou nog ongeveer 300 euro tot de derde vrijdag van December opleveren. De inflatie is minstens net zo hoog.
    Het is maar een idee…

    Wie heeft er andere ideeën voor 18.000 euro die dit jaar nog te beleggen zijn?

    Bron: Tom Lassing – beursboxforum

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Deze techniek komt van “modelportefeuille” waar Tom Lassing aan meewerkt.

    Je wilt RD kopen en je hebt het geld op je rekening staa. Als de aandelen geleverd worden, ben je dus niet ontevreden.

    Je schrijft de 600 putopties mrt11/25,5 aan 0,26 of winst 156. Stijgt de koers krijg je de aandelen niet geleverd, maar dan schrijf je opnieuw 600 putopties. Levert 0,5% op maandbasis op.

    Zodra je de aandelen geleverd krijgt, stap je over op de techniek zoals Tom in openingsbijdrage beschrijft.

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    @luc,
    Je schrijft de 600 putopties mrt11/25,5 aan 0,26 of winst 156.
    Je bedoelt natuurlijk je schrijft 6 putopties. A.u.b. onervaren optie bellegers niet op het verkeerde been zetten :))

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    De bel legers zitten op dit moment in Libië.
    Moet zijn: beleggers :))

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Cash, het is hoe je het bekijkt. Je schrijft in werkelijkheid 6×100 contracten. Je moet dus altijd schrijven in pakketten van 100 opties. Daarom zijn 6 contracten even juist als 600 putopties.

    Dat het verwarrend is voor beginnende beleggers is waar. Goed dat je er de aandacht op vestigt.

    #link naar dit bericht
    cash
    cash
    Bijdrager

    @luc,

    Cash, het is hoe je het bekijkt. Je schrijft in werkelijkheid 6×100 contracten. Je moet dus altijd schrijven in pakketten van 100 opties.

    Tekst moet zijn: je schrijft 6 contracten. Elk contract bevat 100 aandelen.
    Nogmaals je schrijft dus geen 600 contracten. Dit is überhaupt gedekt met 600 aandelen in bezit niet mogelijk zonder een mega margin voor de overige 594 opties die jij wilt schrijven.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    In dit geval heb jij gelijk, Cash, en heb ik mij verkeerd uitgedrukt.

    #link naar dit bericht
    vgoossens
    vgoossens
    Bijdrager

    Idee; koop Noront c$ 0.82

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN