skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Beginners Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Beginners Hoe werkt een stop-loss order en hoe en wanneer gebruiken ?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Luc lcdnlf Luc lcdnlf 13 jaren, 4 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert1964
    Bijdrager

    Hallo,
    In de titel zit al mijn vraag.
    Graag enkele reacties.
    Dank bij voorbaat.
    Geert1964

    #link naar dit bericht
    chel
    chel
    Bijdrager

    Hoe een stop-loss order werkt is afhankelijk van de broker waarbij jij jouw orders plaatst. Wie is jouw broker?

    Wanneer gebruiken.
    Ik ben van mening altijd, maar bij sommige beleggingsproducten (Speeders, Tubo’s en Sprinters) zit een stop loss ingebouwd. De vraag is of je het zo ver moet laten komen. Iets eerder uitstappen is vaak beter. Bij optie-orders kan het zijn dat de betaalde premie het maximale verlies is en dat is ook een soort stop loss.

    Als je deze vraag specifieker maakt ten aanzien van het beleggingsproduct dat je voor ogen hebt, dan zijn er ongetwijfeld bezoekers op dit forum die jou beter kunnen helpen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert1964
    Bijdrager

    Mijn broker is vooralsnog Binckbank.
    Ik ben geinteresseerd voor stop-losses bij aandelen.

    #link naar dit bericht
    chel
    chel
    Bijdrager

    Er zullen vast meer forumbezoekers zijn met een account bij Binck. Zij kunnen waarschijnlijk aangeven hoe je daar een stop-lossorder opgeeft.

    Wel of geen stop-lossorder opgeven bij de aankoop van aandelen. Mijn advies is; ja altijd doen.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    @geert1964: een stoploss betekent letterlijk “stop het verlies” of in beter Nederlands: beperk het verlies.

    Bij beleggen moet je rekening houden dat het anders kan gaan dan je had verwacht: gebruik dus altijd een stoploss als een soort plan B.

    Met een stoploss order geef je aan de broker op wanneer hij een positie moet verkopen. Dat kan op drie manieren:

    1. door een koerslimiet op te geven.
    2. door een traling-stop op te geven
    3. door een bracket-limiet op te geven: zie: http://forum.dekritischebelegger.nl/beleggen/slim-instappen%E2%80%A6-bracket-orders/

    Stel dat je wilt beleggen in ASML en je verwacht dat de koers zal stijgen van € 28,06 nu naar € 30.

    ad 1) je kunt een stoploss opgeven op bijvoorbeeld 26 euro. Als de koers dan op dit niveau zakt, verkoopt je broker automatisch je positie.

    je kunt ook opgeven dat je het wilt verkopen op € 30. Als je niet de hele dag voor je pc zit of de tijd hebt is het dus handig.

    2). Je kunt ook opgeven dat je broker de positie moet verkopen als de koers x% afwijkt van de instapkoers.

    Hoe gebruiken met Binck

    Je klikt op “Orders” en daarna op Geavanceerde order.

    Je kiest bovenaan bij type voor Aandelen.
    En daana kies je de fondsnaam

    Lager bij Conditie kies je bij conditietype Koerslimiet/traling stop

    Bij grens kies je Hoger en gelijk
    bij koers vul je in jouw geval 26 in

    Bij order kies je bij opdracht : koop
    Bij aantal vul je het aantal in
    Dan valideren

    Bij limiet kun je er soms niet in zitten doordat het bijvoorbeeld te fel stijgt en vraag en aabodkoers wegvalt.

    Attachments:
    Stoploss_order.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert1964
    Bijdrager

    Beste Satilmis,
    Ik heb de documentatie over stoplosses nog eens gelezen op de site van Binckbank. Wat jij aanraakt zijn geavanceerde orders. Zover ben ik nog niet. Je kunt bij Binckbank ook stoplosses hebben bij gewone orders. Er is de stop loss en de stop limiet. Nu moet de stopprijs bij verkoop van aandelen lager liggen dan de huidige waarde en indien limiet moet deze kleiner zijn of lager liggen dan de stopwaarde.
    Is dit interessant om te gebruiken bij de verkoop van een aandeel.
    Dat vraag ik mij vooral af.
    Als het aandeel stijgt in waarde, kun je bijv. de volgende dag een hogere stoploss inleggen. Zo profiteer je maximaal van een stijgende koers, denk ik. Dus door dagelijks je stopwaarde aan te passen, kun je er het maximale uithalen.
    Ben ik juist hiermee ? En dient de stoploss hiervoor ?
    Nog een bijkomend vraagje : op hoeveel procent van de huidige waarde moet je de stopprijs opgeven ?
    Groeten,
    Geert1964

    #link naar dit bericht
    chel
    chel
    Bijdrager

    Voordeel van een stop loss is dat je de gemaakte winst niet (volledig) inlevert of je maakt minder verlies bij een verkeerde keuze.

    Nadeel is dat je op het verkeerde been kan worden gezet door een vals signaal.

    Het voorgaande had je zelf ook al ontdekt, want anders stel je geen vraag over stop loss.

    Een vals signaal wil je zo veel mogelijk voorkomen. Een vals signaal betekent immers dat je het bewuste aandeel verkoopt vanwege het bereiken van de stop loss terwijl het aandeel na de kleine dip blijft stijgen. Dit heeft ook alles te maken met een beleggingshorizon. Een kleine dip voor een daytrader is een rimpeling of niet eens zichtbaar voor een lange termijnbelegger. Van belang is dan ook te bepalen of je voor de korte of de lange termijn belegt en wat versta je onder kort of lang?

    In mijn optiek kun je niet stellen dat je op X procent van de huidige waarde een stop loss moet instellen. Dat kan wel per aandeel, maar niet als percentage dat geldig is voor de hele markt. De volatiliteit van de aandelen is immers niet gelijk. Met andere woorden, voor sommige aandelen zijn koersuitslagen van 5% heel normaal en bij andere aandelen komen dergelijke koersuitslagen nooit voor.

    Je kunt een stop loss bepalen op basis van marktgevoel, volatiliteit en een analysemethodiek. Er zullen vast meerdere bezoekers van dit forum zijn die jou de voor en nadelen van deze en andere stop-loss-methodieken kunnen uitleggen. Wellicht heb je al een voorkeur voor een stop-loss-methodiek en zo je welke?

    Overigens kun je bij de meeste brokers een moving stop loss opgeven. Deze koppel je in absolute (euro’s) of relatieve (%) zin aan de koers. Dat is bij Binck ongetwijfeld mogelijk. Hierdoor hoef je niet periodiek de stop loss bij te stellen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert1964
    Bijdrager

    Beste chel,
    Moving stop loss lijkt mij het ideaal.
    Misschien is dit mogelijk via geavanceerde orders bij Binckbank.
    Dit moet ik eens onderzoeken.
    Maar het is alleszins niet gemakkelijk om de mogelijkheden van dit soort orders onder de knie te krijgen, zonder dat je ze ook daadwerkelijk uitprobeert in de praktijk.
    Maar ik heb momenteel geen geld of geschikte aandelen, waarbij ik dat zou kunnen doen.
    Groeten,
    Geert1964

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    In Forex zou er enorm gesjoemeld worden met de stop loss niveau’s van de mensen. Het zou mij niet verbazen dat er soms beursschommelingen om reden van de stop lossen worden veroorzaakt.

    Attachments:
    Forextrading_Eerst_en_Vooral_lezen_!!!.pdf

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN