skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Hoe hoog kan goud gaan voordat het piekt?

Tags: 

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Luc lcdnlf Luc lcdnlf 12 jaren, 3 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Eigenlijk is dit een reactie op JanS opmerkingen over goud. Denken JanS en ik ongeveer hetzelfde over goud? Ik weet het niet, misschien is alleen ons timeframe verschillend. Let op, JanS heeft “bewezen”, ik niet. Hoogstens ben ik kroeggoeroe, als je dat weet dan weet je het wel, maar zelfs de “domsten van de hoop” heeft recht op een mening en mag die ventileren. Nu beschouw ik mij niet als de “domsten van de hoop”, maar wel als iemand die harder en langer werkt dan de gemiddelde belegger. Zoals altijd heb ik geleend van anderen die veel slimmer zijn dan ik.

    Met de info hieronder kan je voor jezelf inschatten hoe hoog goud ongeveer zal stijgen in dollar en in euro en in hemdsknopen als je dat zou willen. Wat moet je nog meer hebben? Het antwoord: “iemand die het voor je uitrekent”, ligt mij op de tong. Dit zomaar uitschrijven, zou eerder een minachting van de lezer zijn. Dat kan niet de bedoeling zijn. Beschouw het dus aub enkel als een grapje.

    Vanaf nu de informatie die in aan U kwijt wil en die niet van mijzelf komt.

    Zal goud naar $10.000 of $1000 of zelfs $100.000 evolueren? Eigenlijk is een er een cijfer op plakken een misleidende wilde gok.

    Door Dr Krassimir Petrov op Feb 19, 2008

    Vreemd genoeg gaven analisten een lange termijn prognose van $2.000 tot $3.000 eens goud de $850 grens had doorbroken. De auteur is het er niet mee eens. Die prijs zou eerlijk zijn moest dat de prijs van vandaag zijn, maar het kan vier tot vijf jaar duren eer wij er zijn. Het probleem is dat prijs-inflatie en geldhoeveelheid in die periode kan geëvolueerd zijn waardoor het prijsdoel van goud ook evolueert met ongeveer dezelfde snelheid als de inflatie.

    Om een idee te krijgen van het ogenblik dat de bull-markt in goud voorbij zal zijn, is volgende aanpak geschikt. Gedurende tientallen jaren, swingen de relatieve prijzen van echte en financiële bezittingen weg van hun eeuwenoude gemiddelde. Onvermijdelijk keert de trend en swingt de prijs naar een tegengestelde uiterste. Een goede graadmeter voor de prijs van financiële bezittingen is de Dow Jones index. De beste graadmeter voor producten is goud. De verhouding Dow – goud vertelt ons hoeveel ounces goud er nodig zijn om één eenheid van de Dow Jones Index te kopen. Als vandaag de Dow op 13600 staat en goud op $800, dan is die verhouding 17.

    De geschiedenis leert ons dat die ratio kan stijgen tot een niveau tussen 20 en 50, terwijl die kan dalen tot een niveau van 1 tot 2. Daarom kunnen wij aannemen dat goud zal pieken wanneer de waarde ongeveer gelijk is aan de Dow Jones index.

    Deze methode vertelt ons noch het tijdstip, noch het prijsniveau van goud. Het prijsniveau zal afhangen van de wijze waarop de Fed inflatie zal bestrijden. Er zijn drie scenario’s mogelijk: deflatie, stagflatie en sterke inflatie.

    Deflatie houdt in dat de geldhoeveelheid en het krediet in belangrijke mate daalt, zoals tijdens de Great Depression. Comsumenten – en productprijzen zouden snel dalen, de aandelenbeurs en de vastgoedmarkt zouden in elkaar klappen. In die tijd daalden de prijzen ongeveer 10 keer terwijl de goudprijs maar een klein beetje steeg. Omdat de Fed er alles aan doet om deflatie te voorkomen, is dit scenario weinig waarschijnlijk.

    In geval van deflatie zou de Dow gedurende jaren weinig stijgen, net zoals dat tussen 1966 en 1980 was. Goud steeg toen van $35 naar $850. Een sterke inflatie verhinderde de Dow om te dalen, maar deed de goudprijs maal 25 gaan. Als deze situatie zich voordoet, dan blijft de Dow in de buurt van 10.000 – 15.000 en is een voorspelling van $10.000 voor goud realistisch.

    Bij sterke inflatie van jaarliks 15-25% kan de Dow drie vier keer sterker maken, zeg maar ergens tussen 30.000 en 50.000. Een brood zou dan een $20 kosten. Dan zou de goudprijs tussen $20.000 en $50.000 kunnen noteren.

    Tot zover het artikel van Dr Krassimir Petrov

    De volgende grafiek laat zien wanneer de Dow in dollars steeg, maar de Dow – goud – ratio tegelijkertijd begon te dalen, wat ongewoon is voor een echte bullmarket.

    Wat is de reden van dit verschijnsel? Het antwoord is “inflatie”. De 2001 – recessie was ernstig en de vrees toen was een deflatie in Japanse stijl. Eén manier om deflatie te bestrijden is het veroorzaken van inflatie door de interest te doen dalen en het krediet te vergroten tot zelfs de proporties van een zeepbel. Het resultaat is een devaluatie van de US dollar.

    De zwakke dollar deden de prijzen van zowat alles de lucht in gaan en aandelen waren geen uitzondering. Door de dow uit te drukken in de waarde van echte dingen, zoals goud, olie of andere grondstoffen, krijgen wij een beter idee van wat er gaande is.

    Reacties van een lezers

    Veel mensen discuteren over de vraag of wij in een inflatoire of deflatoire periode zitten. Het mooie van de Dow – goud – ratio is dat, als je geloofd dat deze langer termijn trend eindigt bij ongeveer 1 het geen belang meer heeft. Short de S&P en ga long in goud en op lange termijn heb je geld verdiend.

    Dit zijn nog andere vaststellingen over de ratio van de voorbije 100 jaar. De expansiefase schijnt 2/3 van de cyclus te bedragen, terwijl de contractiefase 1/3 tijd in beslag neemt. Groei schijnt gradueel te gebeuren, terwijl dalen abrubt gebeurt. De expansiecyclussen worden steeds korter (32-23-18 jaar). De meest recente expansie is tergelijk de korste en de stijlste in groei. De contractie na de twintiger jaren illustreert dat een korte stijging gewoonlijk wordt gevolgd door een scherpe val. Dit zou nu niet anders moeten zijn.

    De laatste observatie is misschien de meest significante. Over de drie cyclussen bekeken, zijn de toppen hoger en de dalen lager. Als deze trend zich handhaaft, zou het toekomstige dal de laagste van de laatste 100 jaar moeten zijn.

    Artikel oorspronkelijk geschreven door Kan Jan

    Alles naar best vermogen uit het Engels vertaald en samengevat

    Tot slot nog een tienjarige grafiek van de evolutie van de goudprijs in dollar en in euro. Beslis voor jezelf of de goudprijs in euro stijgt als je je timeframe groot genoeg neem en als het nog stijgt als je timeframe enkele maanden, of weken of dagen is. Meteen begrijp je waarom ik daar naar refereerde in mijn inleiding. En reken uit voor jezelf of goud nog stijgingspotentiëel in euro’s heeft.

    (grafiek goud euro dollar 10 jaar)

    Tot slot, bedenk ook dat de ECB, de Europese centrale bank, even graag geld bij drukt om het overheidsschuldenprobleem te lijf te gaan.





    Attachments:
    Goud_art_01.jpg
    Goud_art_02.jpg
    Goud_art_03.jpg
    Goud_art_04.jpg
    goud_euro_dollar_10_jaar.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    gooswout
    Bijdrager

    Op advies heb ik mijn goudfondsen recent verkocht.
    Mischien is het al beschreven maar was het niet zo dat men in goud vluchtte als het slecht ging met aandelen en andersom, wat nu hopelijk gaat gebeuren, als aandelen stijgen de goudprijs zakt????

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Jack Hoogland vertelt er het volgende over:
    Deze vrijdag in StockTradingNieuws
    Als je in 1971 voor een bedrag van $10.000 goud had gekocht en je had dat 10 jaar vast gehouden, dan zou je dat goud rond 1980 voor minimaal $500.000 weer hebben verkocht. Als je die $500.000 daarna in bijvoorbeeld de S&P-500 had belegd en je had tegen het jaar 2000 verkocht, dan zou je het luttele bedrag van $5.000.000 op je rekening hebben. En als je daarvoor weer goud had gekocht, dan zou je nu $25.000.000 op je rekening hebben.
    En dan zou je zelfs bij lange na niet aan de laagste koers hebben gekocht en aan de hoogste verkocht. Zelf heb ik dit uiteraard niet voor elkaar gekregen, al is het maar omdat ik daar te jong voor ben. En bovenstaand voorbeeld geef ik u ook niet om te laten zien hoe gemakkelijk het is om snel rijk te worden. Want dat is het niet. Daarbij moet ik u eerlijk bekennen dat de les die in het hierboven vermelde stukje tekst verborgen zit pas in de afgelopen jaren heb geleerd (ik ben ook maar een mens).
    Gek genoeg was er geen glazen bol nodig om in de hierboven vermelde jaartallen de juiste actie te ondernemen. In 1971 liet Nixon de goudstandaard los zodat centrale bankiers onbeperkt geld konden printen. In 1980 ging Volcker zeer duidelijk het gevecht aan met de toen enorm hoge inflatie. In 2000 was het zeer duidelijk dat aandelen véél te duur waren. En was het zeer duidelijk dat centrale banken na de Nasdaq-crash weer geld gingen printen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN