skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Goud niet zo duur als het lijkt

Dit onderwerp bevat 85 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Bluevision 12 jaren, 5 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 21 tot 40 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Deze morgen, na het schrijven van mijn korte bijdrage, moest ik mij haasten. Ik maak vlug mijn boekentas klaar, trek haastig mijn jas aan, rijd met mijn scooter als een gek naar het station, loop voor zot naar het perron en ik kan nog net op tijd op de trein naar Brussel springen. “Oef” ik slaak een zucht van verlichting, ik kom vandaag niet te laat. Wat doet de trein? Nog twintig minuten stilstaan in het station. ..

    De permanente portefeuille werkt in elke economisch klimaat. De PP zal niet werken bij hyperinflatie, maar dat is een probleem van vertrouwen en niet van economie. Van de winst word je niet rijk, elk jaar gemiddeld zowat vijf procent bovenop inflatie. Er zijn ook verliesjaren, hoewel die eerder zeldzaam zijn. Als belegger interesseer je dat niet echt, maar als spaarder kan je er zeker je voordeel bij doen.

    De portefeuille wordt steevast als volgt samengesteld.
    25% goud, goed bij inflatie
    25% aandelen, goed bij welvaart
    25% obligaties, goed bij recessie
    25% cash, goed bij deflatie

    Minstens elk jaar breng je terug evenwicht in de portefeuille, door bij te kopen wat onder de 25% is weggezakt en te verkopen wat boven de 25% is uitgestegen. Je brengt eerder evenwicht als een onderdeel boven de 35% is uitgestegen of onder de 15% is weggezakt. Dit evenwicht herstellen is een belangrijk onderdeel van de winstgevendheid van de PP. Doe het niet en de winstgevendheid zak zienderogen weg.

    De PP is bijgevolg een systeem dat reageert op wat is en niet gaat voorspellen. Als je wekelijks je resultaten in een grafiek zou uitzetten, zou je JanS stelling “volg de grafiek” kunnen plakken op dit systeem.
    Nu nog even terug naar het onderwerp goud, waar dit topic over gaat. Waarom bezit je goud? Is het omdat het zo mooi blinkt en het zo mooi klinkt om rond te bazuinen? Is het omdat je zo op goud verlekkerd bent? Dan zit je fout volgens mij.

    Voor mij is de enige goede reden om goud te bezitten, het beschermen van potentiële welvaart die je in het verleden hebt opgebouwd en voor de toekomst reserveer. Ik heb het over potentiële welvaart. Zolang je het aan de kant houdt, heb je de kans op welvaart, maar niet de welvaart zelf. Zo zou je perfect als schooier en een bedelaar door het leven kunnen gaan met twintig kilo goud ergens ver weg in een kluis verstopt (zonder waardeoordeel over de beschreven levensstijl)

    Ik ken iemand die beweert dat zijn huis 500000 euro waard is. Ik zeg dat zijn huis niets waard is. Grof? Wellicht wel, maar toch zit er een grond van waarheid in mijn redenering. Hij woont in zijn huis en wil het niet verkopen. En zolang hij niet wilt verkopen, is zijn huis geen bal waard. Zijn huis kan 500000 euro waard zijn, als hij het wilt verkopen. Zolang hij het niet wilt verkopen, kan hij er in wonen en kost het huis geld aan onderhoud en belastingen.

    Gelukkig weegt het nadeel van de kosten niet op tegen het voordeel van het wonen, maar daar gaat mijn redenering niet over. Ik probeer hier enkel duidelijk te maken, dat je heel goed moet afwegen waarom je een bezit aanschaft en waarom je het eventueel bewaart voor gebruik in de toekomst. Zolang het een eerbaar bezit is, is er geen enkele goede reden om het bezit ervan te verwerpen of juist te begeren, behalve het waarom je het wilt hebben of juist niet wilt hebben.

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Zelfs Mr. T adviseert nu om goud te verkopen 🙂

    Mr. T, het bekende figuur met de gouden halskettingen uit de populaire TV-reeks ‘The A-Team’ adviseert tegenwoordig om uw goud te verkopen vanwege de hoge prijzen.

    http://www.youtube.com/watch?v=pWAu7FmKbYc

    #link naar dit bericht
    Silverrock
    Silverrock
    Bijdrager

    Ik had me eigenlijk voorgenomen om me alleen bezig te houden met mijn eigen beleggingen en niet meer te proberen om anderen te overtuigen van het belang van goud en zilver. Maar aangezien Jans een leuk verhaaltje heeft neergezet wil ik daarop toch een kleine reactie plaatsen.

    Ik vraag me al jaren af wat sommigen hebben tegen het beleggen in Goud (of zilver). Het zou niet eens ‘echt’ beleggen zijn omdat er geen rente of dividend op verkregen wordt. So What! vraag ik me dan in alle eerlijkheid af, ik dacht dat het bij beleggen ging om winst te maken dus er meer voor terugkrijgen dan dat je ervoor hebt betaald.

    Iemand die willens en wetens de kop in de grond steekt voor een mogelijkheid om geld te verdienen lijkt mij niet echt een slimme belegger. Niet dat ik Jans niet slim vind, ik vind hem zelfs een zeer goede analist maar begrijp desondanks niet wat hij nu precies tegen goud heeft.

    De grafieken die hij laat zien tonen toch onomstotelijk aan dat een belegging in goud (ook in euro’s) gewoon een zeer goed rendement heeft laten zien. Vanaf 1999 zelfs een verviervoudiging van de koers een stijging die dus helemaal niet alleen afhankelijk was van een dalende $-koers.

    Wat zal de toekomst brengen? Dat is een heel ander verhaal. Ik ben de mening toegedaan dat goud (en zilver) nog veel verder zullen stijgen zelfs een verveelvoudiging van de huidige koers. Onmogelijk hoor ik velen zeggen, mijn vraag is dan waarom??

    Als we puur grafiek technisch kijken is dat zeer wel mogelijk, uiteraard met tussentijdse correcties/crashes, maar fors hogere koersen zijn zeker mogelijk. Laten we eens een vergelijking maken tussen de Dow Jones index en Goud in een groter timeframe.

    In de jaren 20 bereikte de Dow een piek op 381 punten na een jarenlange stijging, vervolgens ontstond de 1929 crash en daalde de DOW uiteindelijk naar een dieptepunt van 41 punten, een daling van 349 pt. of te wel 89 %. Het duurde vervolgens 26 jaar (tot 1955) voordat de Dow dit punt weer bereikte en vanaf daar steeg de DOW uiteindelijk naar een top van ruim 14.000 punten. Een astronomische stijging van vele duizenden procenten… zie grafiek.

    Laten we dit nu eens vergelijken met goud.

    In 1980 bereikte goud een piek op $825 waarna een crash volgde die de koers terugbracht naar uiteindelijk $ 253 in 1999, een daling van ruim 69 %. Het duurde vervolgens tot medio 2008 voordat de oude high weer werd gebroken een periode van 28 jaar.
    Als we nu de grafiek van de DOW als voorbeeld zouden nemen dan zou dat betekenen dat we nog genoeg in het vat hebben zitten, een stijging van vele duizenden procenten zou dan niet onmogelijk zijn in deze eeuw. Goud is inmiddels al veel verder gestegen dan de oude high en lijkt dus een beging te hebben gemaakt. zie grafiek.

    Nu zullen uiteraard velen beargumenteren dat je de beide indexen niet met elkaar zou kunnen vergelijken, mijn vraag is dan waarom niet??

    De DOW geeft niet alleen de economie weer maar tevens ook de inflatie daarin, immers een $ van nu is beslist niet hetzelfde als een $ van 1929 of 1955 dus het aantal punten van de Dow is voor een deel te wijten aan inflatie.

    Nu wordt gezegd dat goud een vluchthaven is voor inflatie (geldontwaarding) dit betekent dus in principe dat je de goudkoers voor de inflatie zou moeten gaan corrigeren hetgeen zondermeer al beduidend hogere standen zou moeten inhouden.

    De Dow geeft de verschillende stadia aan van de economische ontwikkeling o.a. een steeds snellere technologische ontwikkeling die een drijvende kracht is/was achter vele bedrijven en die hun beurskoersen deed exploderen waardoor de DOW die giga stijging kon maken.

    Deze economische ontwikkeling zou je kunnen vergelijken met de veranderingen op wereld niveau die nu bezig zijn. Nieuwe regio’s nemen het stokje over, Azië, het Midden Oosten en Latijns Amerika zijn de groeiers van de toekomst. Vooral Azië en het Midden Oosten kennen culturen die een totaal andere waarde toekennen aan het fysieke bezit van edelmetalen. Hier wordt het als een kostbaar bezit gekoesterd en niet als een of ander relikwie uit de oudheid.
    Wat de economische ontwikkeling was voor de DOW is de groeiende vraag naar goud uit deze gebieden die er voor zal zorgen dat de goudkoers verder zal blijven oplopen.

    De 2 sterkst groeiende landen, China en India hebben samen ruim 2,5 miljard inwoners die allen zeer veel interesse hebben in het bezit van goud en zilver. Aangezien de welvaart in deze landen zal blijven stijgen is alleen deze vraag al genoeg voor een langdurig opstuwend effect op de goudprijs. De andere stuwende effecten hoeven dan niet eens te worden besproken zoals de beleggingsvraag uit het westen, inkopen van Centrale Banken en het steeds verder dalende vertrouwen in de diverse fiat-munten.

    Moet je blind in Goud/Zilver stappen?? Natuurlijk niet dat doe je bij andere beleggingen toch ook niet, niet tenminste als je een slimme belegger bent. Zullen er tussentijdse dalingen komen?? Uiteraard, dat hoort bij elke belegging niets stijgt in een rechte lijn omhoog maar zoals een oude beurswijsheid aangeeft: In een Bull Markt geldt : Buy the dips !!!

    Met vriendelijke groeten,
    Roy.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Weer een mooi onderbouwd verhaal Roy, altijd ‘goed’ om te lezen.
    .
    Ik wil echter één ding even recht zetten, en dat is dat ik “iets tegen Goud zou hebben”.

    Dat is niet zo !! Ik vind dat Goud in de rij beleggingen voor de toekomst ook in een portefeuille thuishoort, net als onroerendgoed, hoewel dat op dit moment meer ontroerend is ;), etc. etc. .

    Ik bedoelde echter heel wat anders te zeggen met het stukje van gisteren, maar ik begrjp dat ik daar slecht in geslaagd ben, echt helder is het stukje ook niet vind ik achteraf, ik had het beter ‘s-morgens vroeg kunnen schrijven.

    Grafiektechnisch is Goud gewoon een prima belegging geweest de laatste jaren, ook al goed te zien in de grafiek van Roy, en ook in die van mij.
    Wanneer je handelt, is iets anders als beleggen .., dan kijk ik altijd naar de grafiek en minder naar waar de grafiek op slaat, het is dan meestal korte termijn werk.

    Ik bedoel dus dat het voor het handelen in principe niet uitmaakt of je handelt in Philips, de Index, of in opties op boerenkool.
    Waar ik nu met het stukje van gisteren eigenlijk een beetje op wilde reageren, ik had dat er wellicht bij moeten zetten, is op kreten als “alweer een top voor Goud” etc. etc.

    Op korte termijn bekeken, is Goud niet in waarde gestegen, dus die kreten kloppen niet !

    De stijging in de Goudgrafiek tov. de Dollar is alleen maar gestegen doordat de Dollar in waarde gedaald is.

    In de Goudgrafiek tov. de Euro zien we een daling, omdat de Euro in waarde gestegen is.

    Je zou ‘bijna’ kunnen zeggen dat in dat gedeelte van de grafiek , het laatste stukje dus, Goud stabiel in waarde gebeleven is. (kort door de bocht ..)

    En vandaaruit verder redenerend (had ik ook wat meer tekst bij moeten zetten) zeg ik dan (weer kort door de bocht) –> ‘wat heb ik aan een voorspelling die zegt dat Goud straks 4.000 Dollar doet, wanneer er niet bij staat hoeveel Euro’s dat is.

    Wanneer de VS maar bij blijft printen, kon daar wel eens een enorme (hyper?) inflatie ontstaan (komen ze ‘voordelig’ van hun schulden af) en ( weer kort door de bocht) de Dollar wel eens dusdanig weinig waarde overhouden dat er voor gelijkblijvende waarde in Goud, gewoon 4.000 Dollar neergeteld moet worden, maar hoeveel Euro’s zijn dat op dat moment ? Want mijn bankboekje vermeld Euro’s.

    De stijging van Goud in de Dollar grafiek (de laatste tijd) is dus in feite een waarde daling van de Dollar die je ziet, niet een stijging van de waarde van Goud.

    Om daarvan te profiteren, die stijging in de Dollar grafiek van Goud, zul je dus de Dollar moeten hedgen tov. de Euro.
    Ik heb nooit willen zeggen dat je geen Goud als belegging moet nemen, wat dat betreft zit ik in het ‘Eric’ kamp 🙂

    Ik hoop dat het zo iets beter duidelijk is wat ik probeerde te zeggen.
    Praten in de praktijk kan ik beter dan iets schrijven, je kan dan reageren wanneer je merkt dat je verkeerd begrepen wordt, dat is iets wat ik mis wanneer ik wat schrijf met een bepaald idee in mijn hoofd.
    .
    Iedereen een prettig weekend !
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Silverrock
    Silverrock
    Bijdrager

    JanS,

    Hehehe ik wist ook wel in grote lijnen wat je bedoelde maar wilde eigenlijk voor de ‘buitenwacht’ een punt maken, was ook niet als een aanval op jou bedoeld. Maar het leek idd net alsof je ‘iets’ tegen GOUD in zijn algemeenheid had 🙂 Je hebt uiteraard gelijk dat de stijging van de laatste weken (de blow off ??) in zowel Goud als Zilver hoofdzakelijk ligt aan de daling van de dollar… die overigens techisch bekeken aan een herstelletje zou moeten beginnen wat dan weer mooi een technische correctie in $ voor Goud en Zilver zou/kan betekenen zodat de oude weerstanden als steun kunnen worden getest.

    Gezien de emorme aangekondigde nieuwe QE in de VS van mss wel 1000 miljard denk ik dat de ECB niet achter kan blijven als de $ finaal onderuit zou gaan dus moeten die massaal $ gaan kopen… en dat doe je alleen door euro’s ‘bij te drukken’. Dus ik verwacht dat na een gezonde correctie ook de opmars in euro’s gewoon weer verder gaat.

    Een prettig weekend gewenst en doe Eric de groeten als je hem weer eens ziet of spreekt, Tis al een hele lange tijd geleden 🙂

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Eric is regelmatig aanwezig op een
    ander besloten forum.
    Eric zoekt niet zo de publiciteit.
    Maar wanneer ie spreekt, zwijgt de rest, je krijgt er toch geen speldeknop meer tussen 🙂

    Ik zal hem de groeten doen 😉

    Is idd. al weer een lange tijd terug dat we ‘vergadering’ hadden .
    Misschien zou ik weer eens wat voor de oude-garde moeten organiseren …

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    AFM waarschuwt voor goudkoorts

    De AFM waarschuwt goudbeleggers dat investeren in edelmetalen gevaarlijk kan zijn. Zeker in economisch goede tijden.

    http://www.z24.nl/beurs24/artikel_177115.z24/AFM_waarschuwt_voor_goudkoorts.html

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Koopsignaal: AFM waarschuwt tegen goud

    Diverse media berichtten vandaag over de boodschap van AFM om voorzichtig met goud te zijn. Een goed koopsignaal lijkt me. Vergelijkbaar met de adviezen van The Economist, die je ook doorgaans tegenovergesteld moet uitvoeren. Is de AFM ineens verworden tot beleggingsadviseur?

    Als liefhebber van vrijheid ben ik tegen welke autoriteit dan ook wier onnodige werkzaamheden ik gedwongen moet financieren. Maar nu ik er toch voor betaal, wil ik graag weten wat haar missie is:
    De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de financiële markten: op sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Het is belangrijk dat het publiek, het bedrijfsleven en de overheid vertrouwen heeft in de financiële markten. En dat de markten op een duidelijke en eerlijke manier werken. Daarom houden we toezicht op de financiële markten.

    Ah, de AFM is er zodat wij vertrouwen hebben in de financiële markten. Misschien is dat wel de reden, mijnheer Hoogervorst, dat ik goud koop. Omdat ik, en een groeiend aantal anderen, geen vertrouwen meer heb in de financiële markt. Goud koop ik niet als investering, maar als verzekering. Voor wanneer stront de spreekwoordelijke ventilator raakt.

    Lees ook de volledig arbitraire verdeling die AFM maakt in haar bericht over goud. Als je het zelf bewaart, dan geen toezicht van onze vrienden. Als iemand anders het bewaart, dan wel. Wat? Dus als ik het in de tuin van mijn buurman begraaf met zijn medeweten, dan moet ik Hans bellen?

    Indien de AFM zich werkelijk zou bekommeren om het vertrouwen op de financiële markten, dan zou zij adviseren zichzelf en de DNB op te heffen. En te streven naar een vrije, financiële wereld waarin banken gewoon failliet kunnen gaan. Er geen afgedwongen depositogarantiestelsel is en waar private munten vrij kunnen concurreren.

    Misschien ben ik inmiddels al te paranoïde, it could well be. Maar dit advies van de AFM is gewoon ingefluisterd door Fout Wellink die de schapen binnen de hekken wil houden. Goud is anathema voor centrale banken. Ze moeten het niet. Het bedreigt hun megalomane hobby, het plannen van jouw wereld.

    Mensen reageren vaak op Vrijspreker met de boodschap dat wij dogmatisch op goud gefocust zijn. Het gaat niet om goud, het gaat om vrijheid. Ieder ander metaal, of ieder geldsysteem dat vrijwillig wordt geadopteerd, heeft mijn zegen. Geld is niet automatisch goud, maar goud en zilver zijn wel gekozen als geld in het verleden. Keer op keer, en niet zonder reden.

    Bron: http://www.vrijspreker.nl/wp/2010/10/koopsignaal-afm-waarschuwt-tegen-goud/

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Kijk, ik plaatste dit al hierboven op 15-10, Prechter zegt het nu ook op 22-10:

    “But the weak dollar was responsible for the great majority of gold’s strength.”

    U kan het lezen in het stukje onder de link:

    http://www.marketoracle.co.uk/Article23697.html

    Prettig weekend allemaal 🙂

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    @jans heeft gelijk. De goudmarkt gaat niet over goud maar over valuta.

    Recent is een onderzoek geweest naar het verband (correlatie) tussen de goudprijs en inflatie en de dollarkoers door Ibbotson Associates.

    Het blijkt dat sinds 1978 het verband tussen de inflatie en de goudprijs ten hoogste 0,08 is. Dat is een zeer zwakke verband. Een perfectie correlatie is +1 of -1. In het eerste geval bewegen twee variabelen gelijk op. In het tweede geval bewegen ze tegengesteld. Een correlatie van bijna 0 betekent dat inflatie en de goudprijs gemiddeld bijna geen positief verband met elkaar hebben.

    Daarentegen zijn de dollar en de goudprijs wel sterk met elkaar verbonden. De correlatie tussen de dollar en de goudprijs was in de afgelopen 30 jaar -0,65.

    Dat betekent dat de dollar en goud elkaars tegenpolen zijn. Als de dollar sterker wordt, daalt de goudprijs en andersom.

    Dus goud is vanuit deze standpunt gezien ook een monetair fenomeen. Een langdurige verzwakking van de dollar zal de goudprijs omhoog stuwen.

    Het netto-effect voor Europese beleggers kan tegenstrijdig zijn.

    Een interessant plaatje van valuta’s ten opzichte van goud.

    De Amerikaanse dollar, de euro, de Japanse yen, het Britse pond maken allen snoekduik ten opzichte van de prijs van het edelmetaal.

    [attachment=1001,190]

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Kijktip:vanavond VPRO’s Goudzoekers over goud, met Willem Middelkoop.

    Uitzending: woensdag 27 oktober, 19.25 uur, Nederland 2

    Goudzoekers duikt in goud en onderzoekt of goud een nieuwe zeepbel is of dat het edelmetaal iedereen rijk gaat maken.

    De goudprijs breekt alle records en dus zijn veel mensen op zoek naar gouden sieraden die omgesmolten en verkocht kunnen worden. In Duitsland worden in rap tempo automaten opgesteld waar je goud kunt pinnen. En er worden initiatieven opgestart om met goud te kunnen betalen, zoals in Drachten.
    Waar komt deze hype vandaan? Heeft het te maken met berichten in de media over de euro of Griekenland? Of zijn het optredens van mensen als Willem Middelkoop die zeggen dat je geld niet meer veilig is?

    Een gesprek met voormalig journalist en goudbelegger Willem Middelkoop en Matthijs Bouwman als de criticaster.

    http://www.youtube.com/watch?v=5Kw9ZE_6pbY

    #link naar dit bericht
    Avatar
    herman59
    Bijdrager

    Het VPRO programma heeft mij echt aan het twijfelen gebracht, met name de opmerkingen van mathijs bouwman, aan de andere kant is Willem Middelkoop een van de enigen die de crisis voorspeld heeft en laten we hopen dat de rest van zijn voorspelling niet uitkomt.
    Bij een meltdown van het monetaire stelsel, wat heb je dan nog aan goud?, is het volkstuintje niet veel belangrijker?
    Maakt het trouwens verschil baar goud in je bezit te hebben of als waardepapieren in de kluis van een bank???

    #link naar dit bericht
    Silverrock
    Silverrock
    Bijdrager

    Herman,

    Als de hel zooi in elkaar sodemietert kun je met edelmetalen (goud/zilver) alle kanten op… das dan het enige dat waarde vertegendwoordigt de vraag zal alleen zijn hoeveel….

    Die Mathijs vergeet echter 1 ding in zijn redenatie, je kunt de huidige omstandigheden niet vergelijken met de vorige bubble of welke bubble dan ook… De westerling kent geen waarde toe aan goud, zeit het puur als vluchthaven zoals alle ‘nieuwe’ economen denkt men nog steeds dat fiat money de enige way to go is…

    Alleen de westerling heeft het straks niet meer voor het zeggen. De shift naar andere volkeren is ingezet, en dat zijn volkeren die een totaal andere waarde toekennen aan Goud, Zilver enz. Dit zal de stuwende kracht worden, zijn en blijven achter deze nieuwe ‘gouden eeuw’… We hebben het dan over iets meer dan de helft van de wereldbevolking die interesse heeft in het bezit van deze metalen….

    Een struisvogelpolitiek van de westere economen helpt daar niet tegen… hun leerboeken zijn daar niet op geschreven, it’s a total different ball game, probleem is alleen dat men het niet wil onderkennen…

    Een zeg nu zelf als het systeem in elkaar dondert dacht je dan echt dat de bankfilialen dan nog opengaan of zijn?? hoe wil je dan in godsnaam bij jouw kluis kunnen komen????

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Goud zet een nieuw record neer en stijgt boven de $1.380 per ounce.

    SAN FRANCISCO (MarketWatch) — Gold futures rallied to a record over $1,380 an ounce Thursday, and silver futures rocketed more than 6%, after investors piled into precious metals as a hedge against the sinking U.S. dollar after the Federal Reserve rolled out a new, $600 billion of extraordinary stimulus measures to prevent deflation. Gold for December delivery closed up $45.50, or 3.4%, to $1,383.10 an ounce. Silver for December delivery surged $1.61, or 6.6%, to $26.04 an ounce. December copper rose 13 cents, or 3.4%, to $3.91 a pound. Palladium rallied $32.05, or 5%, to $674.75 an ounce. And January platinum advanced $58.70 an ounce, or 3.5%, to $1,755.90 an ounce.

    Inflatie? Het is toch meer de dollar die verder terrein verliest waardoor de goudprijs stijgt?

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    DNB houdt goudvoorraad geheim

    De Nederlandsche Bank wenst geen openheid te geven over de Nederlandsche goudvoorraad. Voor enkele critici is dat reden om aan de bel te trekken, gezien de monetaire onzekerheid en de snel stijgende goudprijs.

    Met een handtekeningenactie hopen deze critici de politiek te kunnen verleiden te vertellen hoe groot de Nederlandse goudvoorraad is, en of die überhaupt nog bestaat. Het is bekend dat Nederland een grote goudreserve heeft, maar de omvang daarvan is geheim. ‘Dat klopt’, zegt de woordvoerder DNB tegen Quote. ‘In de wet staat namelijk dat dit geheim is.’ In het jaarverslag van DNB staat wel dat de bulk van het Nederlandse goud in New York ligt. Het is daar in de jaren ’30 naar toe verscheept, met het oog op een eventuele Duitse inval. De Amerikanen hebben veel van dat goud weer ‘uitgeleend’, het officiële verhaal is aan Indiase juweliers, inderdaad een vrij vreemde lezing.

    Dat werpt de vraag op of de Nederlandse claim op goud uit New York wel verzilverd kan worden, mocht dat nodig zijn. Die geheimhouding van DNB stamt al van koning Willem I, vertelt goudpusher Willem Middelkoop aan Quote. De koning-koopman richtte een financiële instelling op die aan de basis stond van onder meer DNB en ABN Amro, en de monarch had geen enkel belang bij transparantie. Dat gold ook voor andere vorstenhuizen in Europa, vandaar dat het buiten Nederland niet anders is.

    ‘Bankiers leven bij de gratie van geheimzinnigheid’, aldus Middelkoop, die de waarde van zijn beleggingsfonds Gold & Discovery Fund naar eigen zeggen ruim zag verdubbelen in 2,5 jaar tijd. ‘Een kleine groep, in Europa liepen de vorstenhuizen vroeger voorop, benadeelt de grote groep voor eigen gewin. Prins Willem-Alexander is nu nog commissaris van DNB. Dat houdt binnenkort trouwens wel op. Banken en vooral centrale banken hebben zich altijd weten te onttrekken aan de regels die verder wel voor iedereen gelden. Een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur bijvoorbeeld is kansloos zodra het over de centrale bank gaat. Er is een gezegde in de financiële wereld: als een centrale bankier praat, liegt hij.’

    http://www.quotenet.nl/biz/dnb-houdt-goudvoorraad-geheim.php

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Kijker aan Zet met prof Eijffinger en Willem Middelkoop over goudstandaard.

    http://www.rtl.nl/xl/u/6479437c-de06-36e0-9bbe-8110d26b9326

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Hoe goud te waarderen ten opzichte van andere beleggingen?

    Zakenbank Societe Generale heeft een rapport samengesteld waarbij naar de relatie tussen goud en valuta’s wordt gekeken.

    Voor iedereen die in goud wil beleggen, biedt deze opsplitsing een duidelijk beeld waarom je in het edelmetaal moet beleggen of er juist er vanaf moet blijven.

    http://bit.ly/bOQKbU

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Superbelegger George Soros: omstandigheden ideaal voor stijging goudprijs.

    George Soros is at it again with more comments on the gold market. This time he admits that conditions are ideal for gold to rise. He claims that the actual deflationary pressures combined with fears of inflation will continue to propel gold higher. He also claims that gold will go parabolic before the bull market ends.

    George also believes that there are too many hedge funds that are exposed to gold. Isn’t Soros’s fund a hedge fund? Anyway, I guess it is ok when George and his fund are long but not other hedge funds.

    Back to the gold market, Soros sees a coming mania followed by a collapse. The third stage that Soros describes could very well be a ways off as we are early in the second phase, and it is the longest phase in a bull market.

    Michael Pento, Chief Economist at Euro Pacific Capital stated in response to Soros’s comments, “He’s (Soros) straddling the fence, why would he claim that their are deflationary pressures and at the same time claim that there are fears of inflation? He says that there are fears of inflation, but there’s a reason for that and that is because there is inflation everywhere you look.”

    Pento also commented, “What deflationary pressures is he (Soros) talking about? Everything you buy is going up in price and the Fed is intent on raising the rate of inflation to 2% as measured by the government, even though in reality it is already much higher than that.”

    Following Soros can be fairly entertaining because he gets the playbook ahead of time and knows where certain markets will be taken in advance. As Pento mentioned, there is tremendous inflation, so for now just accumulate physical gold and silver on the pullbacks. In the future we will try to help King World News readers to interpret any SorosSpeak so there won’t be any confusion.

    http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2010/11/22_George_Soros_-_Conditions_Ideal_for_Gold_to_Rise.html

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    China voert 500% meer goud in.

    China Gold Imports Soar Almost Fivefold on Inflation.

    China’s gold imports jumped almost fivefold in the first 10 months from the entire amount shipped in last year as concern about rising inflation increased its appeal as a store of value, said the Shanghai Gold Exchange.

    Imports gained to 209 metric tons compared with 45 tons for all of 2009, Shen Xiangrong, chairman of the bourse, told a conference in Shanghai today. China, the world’s largest producer and second-biggest user, doesn’t regularly publish gold-trade figures and rarely comments on its reserves.

    Bullion soared 27 percent this year as the dollar dropped on concern that the trillions of dollars governments are pumping into the global economy may debase the value of currencies. China has pledged to use price controls and may raise interest rates a second time this year to slow inflation that has gained to the highest level since 2008.

    “The central bank may now be approving all gold import” applications, Albert Cheng, managing director of the World Gold Council’s Far East department, said in an interview. “The government hasn’t officially said that China is encouraging private gold investments, but we in the industry suspect it. And you can see the big jump in the delivered gold imports through the exchange has to be approved by them.”

    Gold demand in China gained in the first half as government measures to cool the property market and falling equities spurred investment, the gold exchange said July 7. About 70 percent to 80 percent of the imports in the first 10 months were made into mini-gold bars, which Chinese investors like to hold, the exchange’s Shen said.

    Inflation Expectations

    “Given China is the world’s biggest gold producer, the sharp increase in its imports is a big surprise,” said Hiroyuki Kikukawa, general manager of research at IDO Securities Co. in Tokyo. “People there need to buy gold to hedge against inflation as the country’s tightening monetary policy drives investors from stocks and properties to gold.”

    China’s consumer prices jumped 4.4 percent in October, the fastest pace in two years, and above the government’s full-year target of 3 percent. China’s central bank raised interest rates in October for the first time since 2007 and ordered banks on Nov. 10 and Nov. 19 to hold more money in reserve.

    “The expectation for higher inflation has fueled great interest among investors to hold physical gold, which led to higher imports,” the gold exchange’s Shen said. The exchange traded 5,014.5 tons of gold in the first 10 months, up 43 percent from a year ago, Shen said.

    Investment Demand

    Bullion for immediate delivery rose 0.3 percent to $1,392.07 an ounce at 5:36 p.m. in Shanghai after yesterday touching $1,397.50, the highest price since Nov. 12. The metal reached a record $1,424.60 an ounce on Nov. 9 and is set for a 10th annual gain.

    China’s investment gold demand may reach 150 tons this year, up from 105 tons last year, the World Gold Council’s Cheng said. That compares with 3 to 4 tons 10 years ago, Cheng said.

    “The investment demand we estimate already reached 120 tons in the first three quarters, and it usually spikes in the fourth,” Cheng said. Global investment demand for gold of 1,901 tons last year exceeded jewelry consumption of 1,759 tons for the first time in three decades, according to London-based researcher GFMS Ltd.

    China’s gold market may double in the next decade as retail investment and jewelry demand gain, the World Gold Council said Nov. 3. Consumption may climb to 800 tons to 900 tons in the next ten years, said Wang Lixin, the council’s Greater China general manager. China’s jewelry and investment gold demand was 428 tons in 2009, according to the council.

    Relaxed Rules

    Sales of gold products such as bars by China National Gold Group Corp., owner of the country’s largest deposit of the metal, jumped as much as 40 percent in the first half, Song Quanli, deputy party secretary at the company, said July 7.

    China’s central bank in August said that it would let more banks import and export gold and allow overseas companies more access to trading. Gold demand growth in China will likely be supported by rising disposable income levels and the country could surpass India as the world’s biggest bullion consumer, Deutsche Bank AG said Aug. 6.

    China’s plans to relax gold-trading rules may boost demand and increase trading volumes on the Shanghai Gold Exchange, the bank said. Demand will continue to grow, making China one of the top importers together with India, IDO’s Kikukawa said.

    Gold imports this year by India have already exceeded 2009 levels as consumers boost jewelry purchases, the World Gold Council said Nov. 17. Imports totaled 624 tons by the end of the third quarter, compared with 559 tons in all of 2009, according to the council.

    Output Grows

    China’s gold output may rise to 340 tons this year, from 314 tons last year, solidifying the nation’s position as the world’s largest producer, Zhang Fengkui, section chief of the raw materials department at the Ministry of Industry and Information Technology, said on Oct. 16.

    The country should raise its gold holdings and its 1,054 tons of reserves are inadequate compared with the 8,133 tons held by the U.S. and 3,408 tons by Germany, Meng Qingfa, a researcher at the China Chamber of International Commerce, said on Oct. 27.

    Gold accounts for 1.6 percent of the reserves held by the People’s Bank of China, according to the World Gold Council. The country increased reserves by 454 tons to 1,054 tons since 2003, the State Administration of Foreign Exchange said last April.

    Bron: http://www.bloomberg.com/news/2010-12-02/china-gold-imports-jump-almost-fivefold-as-inflation-outlook-spurs-demand.html

20 berichten aan het bekijken - 21 tot 40 (van in totaal 86)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN