skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Economie Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Economie De economische ineenstorting overleven

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door Luc lcdnlf Luc lcdnlf 13 jaren, 5 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Gisteren of zo las ik een opmerking over een “volkstuintje” als buffer bij een eventuele economische crisis. Er is dus nood aan degelijke informatie over het onderwerp. Ikzelf heb die niet, ik ben even onwetend als de meerderheid. Gelukkig heb ik een boek ontdekt die mij degelijke informatie verschaft.

    Ik ben bezig een Engelstalig boek te lezen over de gevolge voor Jan met de pet als er zich een economische ineenstorting zou voordoen. Ik maak er ook een uitgebreide Nederlandstalige samenvatting van. Tachtig pagina’s zijn er besteed aan de kunst van het vechten. Die zal ik niet op internet plaatsen, om juridische problemen te vermijden. Ik ben aan pagina 50 van de 170 pagina’s gekomen.

    Geregeld plaats ik een nieuw stukje onder wat al is geplaatst en meld dat in een berichtje, zodat zij die dat willen het kunnen doornemen.

    Vanaf nu is de Ik-persoon Fernando “FerFal” Aguirre uit Argentinië

    Surviving the economic collapse
    De economische ineenstorting overleven Gebaseerd op de ervaringen van een ervaringsdeskundige van de economische ineenstorting van Argentinië

    Achterflap:
    Heb ik je aandacht?

    Goed dat is de bedoeling. Ontspan nu. De wereld zal niet vergaan, ze wordt alleen een beetje … ingewikkelder. In dit boek vind je een waaier van onderwerpen die ik als essentieel beschouw als iemand voorbereid wilt zijn voor harde tijden:

    Hoe je familie, jezelf, je huis en je voertuig voorbereiden

    Hoe je financiën voorbereiden, zodat je niet tegenkomt wat miljoenen in mijn land hebben meegemaakt.

    Hoe je voorraden voorbereiden voor voedseltekorten en onderbrekingen van nutsvoorzieningen.

    Hoe correct te vechten met een stoel, vuurwapen, mes, pen of iemand wurgen met je blote handen indien nodig.

    Het belangrijkste, hoe een goede waakzaamheid te bereiken om te vermijden dat je dat alles moet doen.

    Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat je in dit boek zal vinden. Het gaat over houden, een meer bekwame persoon te zijn en volledig het politiek correct watje uit je systeem te weren. Je zal beter presteren tijdens de crisis, maar ook in een auto-ongeval, in een aardbeving, bij ontslag of bij scheiding. Je zal ernstige problemen aanvaarden als onderdeel van het leven en er mee afrekenen, liever dan in je broek te doen bij elk individueel ongemak. Het gaat niet over het “aanbidden” van de grote ondergang, maar over een beter, gelukkiger, meer bekwame persoon te worden in elk aspect van het leven.

    Grapje: Dit boek is enkel bedoeld voor opvoeding en entertainment. De auteur en uitgever kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het gebruik van de verstrekte informatie. Zorg dat je op de hoogte bent van de wetgeving in je land.

    Wat gebeurde er in Argentinië?
    In december 2001 bereikte de situatie het punt dat terugkeer onmogelijk was. Na jaren van corrupt overheidsbeleid,het opbouwen van een buitenlandse overheidsschuld en het doorschuiven van de afbetaling naar het volk, ontplofte de situatie in een serie van gewelddadig protest en plunderingen doorheen het land.

    Dertig mensen lieten het leven, de noodtoestand werd afgekondigd, bankrekeningen werden bevroren en de economische activiteit kwam tot een stilstand.

    Argentinië is een land dat voedsel produceert, maar kinderen stierven van de honger, omdat mensen werkloos waren en de inflatie het land verarmde. Het werd pas echt dramatisch toen de banken hun deuren sloten. Winkels aanvaardden geen elektronische betalingen meer. Cash is koning in de eerste fase van een economische ineenstorting. De algemene gekte heeft min of meer een jaar geduurd.

    Men kon maximaal 250 peso van je bankrekening halen, als je zoektocht naar geld succesvol was. En dat was dan nog voor hen die geluk hadden. Voor werklozen en de armen was 250 peso een ongekende luxe. De lonen daalden van 841 USD voor de crisis naar 250 USD na de crisis.
    Ondertussen was de elite, net voor het uitbreken van de crisis het land uitgevlucht in hun privé-jets en met koffers vol geld. Dat onder het oog van verborgen camera’s en tot frustratie voor de rest van de bevolking.

    Met een pennenstreek verloor de bevolking 66% van hun herdverdiende geld. Er was geen andere mogelijkheid, was het excuus. Onze wereld was plots veranderd. De rest van de wereld leefde nog in de tijd van voor en na Christus, wij leefden in de tijd van voor of na de crisis. Iedereen rond de tafel had gereisd. Dat was dan zonder uitzondering voor de crisis, erna was dat niet meer mogelijk, behalve dan voor de elite.

    Dat was pas het begin. Niemand had de misdaad, inflatie, corruptie, de algemene verlaging van onze culturele standaarden en levenswijze verwacht. Onze levens waren voor altijd veranderd. In dit boek wil ik je op zijn minst klaar stomen voor die veranderingen, als en wanneer ze zich in jouw land voor doen.

    Waarom dit boek?
    Je kan ook veel terugvinden op mijn blog: http://www.ferfal.blogspot.com
    Er is veel informatie beschikbaar die niets met de realiteit te maken hebben of die op absoluut niets is gebaseerd.

    Toch zijn er veel mensen die beseffen hoe broos onze gemeenschap is en die het belang beseffen niet te wachten op anderen om hen te redden. Zij leren, maar de meeste boeken zijn niet geschreven door een ervaringsdeskundige.

    Militaire en wildernis overlevingstechnieken zijn weinig toepasbaar in moderne survival. Militaire gevechtstraining kan nuttig zijn, omdat geweld ongetwijfeld een groot probleem zal zijn. Er is echter een verschil tussen deel uitmaken van een militaire machine en er alleen of enkel samen met de naaste familie voor staan.

    Geloof niet de woorden van toeristen dat het allemaal zo erg niet is. In Buenos Aires eten mensen, geen ratten maar mannen, vrouwen en kinderen van de afval die anderen weggooien. Dat is het resultaat van de sociale ineenstorting die van de middenklasse armen, en van de armen wanhopige thuislozen maakte.

    De meeste Argentijnen reageren niet als ik. Zij spreken liever niet over die dingen. Met hard werk en een beetje ontkenning, negeren zij de overval of de verkrachting. Ik behoor echter tot de weinigen die trots zijn en het niet aanvaarden.

    Ik vind het abnormaal dat kinderen sterven van de honger in een land dat voedsel exporteert. Ik besliste dat er iets aan gedaan kan worden om voorbereid te zijn op de problemen waarmee wij geconfronteerd worden en dat wij dat al jaren doen.

    Met dit boek deel ik mijn ervaring met jullie. Wat werkt, wat niet werkt en vele ander observatie die je zullen helpen voorbereid te zijn op jouw persoonlijke situatie.

    Wat mag je van dit boek verwachten?

    Engels is een tweede taal voor mij. Matthew Bracken, auteur van “Enemies”triologie, hielp mij.

    Je krijgt een eerlijk “First hand” verslag van iets dat je binnenkort zal meemaken. Dat is uniek. Omdat geen commerciële uitgever bij de publicatie is betrokken is het boek niet “gefilterd” om het politiek correct te maken. Het boek is oprechte, op de realiteit gebaseerde informatie, zo gewelddadig als het echte leven kan zijn in bepaalde gevallen.
    Dit boek handelt over een aantal onderwerpen die je MOET weten gedurende een crisis.

    De USA bijvoorbeeld, gaat nu door de eerste fasen van een economische ineenstorting. Mensen zijn meestal bang voor hun job en hun financiële situatie. De economische crisis is nog geen sociale crisis geworden. De grotere armoede, gecombineerd met een gebrek aan hoop op een betere toekomst, creëert een nieuw niveau van apathie.

    Een paar van de problemen ten gevolge van de economische crisis zijn een significante stijging van geweld en epidemieën door gebrek aan hygiëne en algemene armoede.

    Tip: Als je het nog niet doet, wordt gewoon je handen te wassen (goed wassen!) als je terug thuis komt. Gebruik alcohol gel, hoewel zeep meestal voldoende is. Dat is zolang je water hebt.

    Ik bedoel dit boek als een handleiding dat je zal helpen vee beter doorheen de crisis te navigeren en je een paar harde lessen zal besparen.

    Je zal je echter niet altijd akkoord zijn of je er goed bij voelen. Je zal je waarschijnlijk een beetje naakt en kwetsbaar voelen. “Fair” en “niet fair” zal geen betekenis meer hebben voor je. Je zal ook beseffen hoe stom het is op een systeem te vertrouwen om je veilig en in leven te houden, als het systeem alleen maar ontworpen is om zichzelf te beschermen.

    Hoe dit boek te gebruiken?

    Dit boek is bedoeld als een handleiding voor modern overleven, vooral gericht op de verschillende aspecten van het leven na een sociaal – economische ineenstorting. Een paar dingen moet je begrijpen.

    Wat wij in Argentinië meemaakten was niet meer of niet minder dan de sociaal – economische ineenstorting van min of meer een doorsnee westerse gemeenschap die het (schijnbaar) goed deed op vlak van economie. Dat was tot het verderf achter de façade aan de oppervlakte kwam. Ik heb over schuld en corruptie geholpen door het buitenland dat zijn eigen doelstellingen heeft.

    Boenos Aires is nog altijd een gesofistikeerde stad met zijn eigen charisma. Argentinië was dus geen bananenrepubliek.

    Een tweede belangrijk punt dat je moet onthouden is dat je tussen de lijnen moet lezen. Ik ben 100% eerlijk, maar de verkeerde mensen beledigen kan je veel moeilijkheden opleveren, dus zeg je sommige dingen niet luidop.

    In het wereldje van survival zijn er twee acroniemen die gemeengoed zijn.
    “SHTF” of “shit hit the fan” of in brede zin, iets is heel erg mis gelopen. Ik gebruik het voor de economische ineenstorting in Argentinië in december 2001. Eigenlijk is het karrenvracht vol “shit” dat in een turbinemotor is terecht gekomen, omdat het elk aspect van het leven negatief heeft beïnvloed voor tientallen jaren.

    “TEOTWAWKI” of “The end of the World as we know it.” Het einde van de wereld zoals wij die kennen. Drastisch hé, maar de wereld is niet gestopt te bestaan, behalve dan in films. SHTF – gebeurtenissen, zoals sociaal – economische ineenstortingen, burgeroorlogen, het vallen grootmachten, zijn wel geregeld aan de orde.

    Nog een laatste ding. Soms gebruik ik schuttingswoorden. Als je er last van heb, wordt “man” of “vrouw”, afhankelijk van je geslacht. In overlevingssituaties kan je geen watje zijn. Sentimenteel gedoe kan je missen in een situatie van leven of dood. Je moet dan kunnen doden zonder te aarzelen.

    Waarom voorbereiden?
    Toen ik negen jaar oud was, kreeg ik mijn eerste overlevingsmes. Ik leerde er schuilplaatsen in de natuur mee maken en nog allerlei overlevingstechnieken. Maar toen mijn broer beroofd werd in een gewapende overval, bleek dat andere kennis en mentaliteit nodig is om te overleven in de wereld waarin wij leven.

    In goede tijden kunnen mensen het zich veroorloven om verwend en lui te zijn en anderen de dingen te laten doen die ze zelf zouden moeten ter hand nemen. Misdaadcijfers zijn laag en “die dingen” gebeuren niet waar jij leeft. Maar op een dag verandert dat en gebeurt het wel waar je leeft. Dan merk je hoe kwetsbaar je bent.

    Ik heb het niet over enkel maar misdaad. Ik spreek over allerhande rampen, zoals natuurrampen, sociale onrust of een familielid dat ziek wordt en medische hulp nodig heeft. Je bereidde je financieel niet voor en je had geen medische verzekering.

    Het is godgeklaagd dat sommige mensen nog geen autowiel kunnen verwisselen. Jaren kan dat goed gaan, tot je beseft dat het systeem kan falen.

    Als je van “voorbereiden” paranoia wordt en er ’s nachts van wakker ligt, doe het dan niet. Om zo’n crisis te overleven moet je een opgewekte en positief ingestelde persoonlijkheid zijn, ander raakt je aan de drugs of de drank of raak je depressief.

    Anderzijds moet je ook niet verlangen naar een SHTF om een nieuwe start te kunnen maken. Het is bijlange na geen pretje en het vooral niet fair. Als je nu niet succesvol bent, zal je het in moeilijker omstandigheden zeker niet zijn.

    Ik bereid mij voor, omdat ik er ’s nachts beter van slaap.

    Soorten survivalmensen

    Er zijn die een invasie van de Russen en de Chinezen verwachten. Anderen de wraak van god. Zij proberen zo ver mogelijk van anderen te leven. Zij zouden moeten kennis hebben van boeren in Zimbabwe en hoe criminelen ze afmaakten.

    Dan zijn er die geld genoeg hebben en de duurste spullen die nauwelijks gebruikt zijn. Voor hen is overleven meer een hobby.
    Anderen concentreren zich enkel op militaire tactieken en schieten met vuurwapens. Overleven is meer sport. Ze hebben geen voedselvoorraad, weinig praktische bekwaamheden en denken ze financieel voorbereid zijn, omdat ze een goed betaalde job hebben, waarvan ze ten onrechte denken die niet te kunnen verliezen. Daarom sparen of investeren ze niet.
    Gelukkig zijn er ook die mensen die survival als een levenswijze beschouwen, maar deel blijven uitmaken van de maatschappij, vechten voor hun rechten, de materialen hebben en het belangrijkste, de geestelijke ingesteldheid en training.

    Ze hebben noodplannen en misschien een tweede locatie om heen te gaan. Ze vergroten hun spaarmiddelen en als het mogelijk is, ook hun investeringen. Zij netwerken en hebben gelijkdenkende vrienden, maar ook vrienden die er niet aan mee doen. Zij functioneren in de maatschappij, zonder er aan te willen ontsnappen.

    Dit is de verstandigste werkwijze volgens mij. In plaats van op een tragische gebeurtenis te wachten, leven zij hun leven, maar bereiden zij zich ook voor. Als er niets gebeurd is dat fantastisch, maar als er wel iets gebeurd, zijn zij beter voorbereid dan 99% van de mensen.
    Het “little house on the prairie” syndroom

    Hiermee verwijs ik naar de mensen die denken terug zullen gaan naar de levenswijze van de negentiende eeuw, inclusief de waarden en normen van die tijd. Hoe aantrekkelijk dat ook is, die tijd is voorbij.
    Ook mag je verwachten dat de echte kerken zullen sluiten en dat evangelische kerken zullen ontstaan. De “brave” priester troggelt zoveel mogelijk geld af en slaapt met jullie dochters. En dan zijn er nog die dingen zoals satanisme, hekserij en magie.

    Inschatting van de risico’s

    Dit is je eerste stap in het maken van een objectief en voeten-op-de-grond-plan. Veel SHTF’s vereisen gelijkaardige maatregelen, maar eens je effectief een lijst maakt, zal je dingen beter zien.
    Zijn er orkanen of aardbevingen in jouw streek? Wordt misdaad een groeiend probleem? Is dat de ergste of meest waarschijnlijke bedreiging? Denk ook aan overstromingen, bosbranden, ijsstormen, uitvallen van nutsvoorzieningen.

    Hoe veilig is je job? Heb je genoeg gespaard om zes maanden zonder werk te zitten? Hoe ziet de regering er uit? Een beetje te “over – beschermend” bij wijze van spreken?

    Maak een lijstje met in kolom 1 van de vijf grootste dreigingen van meest waarschijnlijk tot minst waarschijnlijk. In kolom 2 zet je hetzelfde lijstje, maar nu van meest gevaarlijk tot minst gevaarlijk.
    Tip: Als gezondheidsproblemen niet op je lijstje voorkomen, ben je ofwel geen mens of wel is je lijstje niet juist opgemaakt. Ontslagen worden, zou er ook op moeten, tenzij je Bill Gates noemt.

    Bereid je op alles voor maar begin bovenaan de lijst. Als tijd en middelen schaars zijn begin met de meest waarschijnlijke en dan met de meest gevaarlijke dreiging. Brainstorm over hoe je met elk probleem wilt om gaan en over de benodigde middelen en vaardigheden die vereist zijn.
    Geest en lichaam klaar stomen

    Tot hier op website geplaatst.

    Een economische crisis, net zoals elke andere SHTF , kan je beter aan, als je zowel in geest als in lichaam voorbereid bent.

    1) Wordt man

    Het zal hard, unfair en pijnlijk worden, zowel fysiek als psychisch. Raad eens? Je zal er door moeten. En bij mama uithuilen zal niet helpen.
    Een iets dat ik opmerkte tijdens mijn buitenlandse reizen is het “watjes – fixatie” proces dat evident is in ontwikkelde landen. Een man die elke maand 500 dollar aan persoonlijke schoonheidsproducten spendeert, dat gaat er bij mij niet in. Het zal ook niet passen in een gewelddadige en meedogenloze wereld.

    Tip: Je seksuele geaardheid kan mij geen bal schelen, maar een homoseksueel is hier ongetwijfeld een favoriet doelwit. Er “vrouwelijk” uitzien, vertaalt in “zwak” in de taal van de sociale roofdieren. Als het op u slaat, verstop het zovee als mogelijk.
    Ras, religie, seksuele geaardheid of er enkel maar zwak uitzien … elk excuus is goed voor sommige roofdieren.

    Met sterk bedoel ik ook een job hebben en verwacht geen bureauwerk, enkel en alleen omdat je goed opgeleid bent. Wees dankbaar dat je een job hebt als het slecht gaat en maak gerust je handen vuil.

    2) Reken af met het geïndoctrineerde sociale gedrag dat er vanaf je geboorte in gedrild is.

    Programeer jezelf om gewelddadig te reageren als je op één of andere wijze verast of bedreigd voelt. Het zijn psychologische, onbewuste reacties die je tot nu toe nog niet veel opgemerkt hebt.
    Als iemand je bijvoorbeeld een klein duwtje geeft, terwijl je in een massa mensen staat, zal je meestal uit de weg gaan. Als iemand je aankijkt en iets zegt, luister je aandachtiger en doe je een stapje dichterbij, zelfs als die persoon een volledige vreemde is.
    Verander dat.

    Jaren hebben ik mijzelf aangewend om “nee” als natuurlijke reactie te hebben in de meeste gevallen. Verrassend genoeg is dat eerder waardevol geworden voor mij, zowel in de omgang met vreemden als in de dagdagelijkse conversaties en in zaken doen.

    3) Zorg dat je lichaam paraat is.

    SHTF of niet, in vorm geraken is DE allerbelangrijkste voorbereiding die je zou moeten nemen. Het heeft geen zin om een te kunnen schieten als een wereldkampioen als je geen 100 meter kunt lopen om aan moeilijkheden te ontkomen. Je lichaam is je meest waardevolle psychisch hulpmiddel. Je brein levert de software, je lichaam de hardware.

    4) “Upgrade” je lichaam zoveel als mogelijk

    Ik heb mijn ogen met laserstralen in orde laten brengen. Vroeger droeg ik contactlenzen. Ik droeg geen bril, omdat die verloren of beschadigd kan geraken in een gevecht, maar vooral omdat je er zwakker en kwetsbaarder door uitziet. Je kan dat missen als kiespijn.
    Vaccinaties is iets dat de meeste mensen niet vertrouwen. Laat je toch maar vaccineren, want veel ziekten steken terug de kop op als armoede en gebrek aan hygiëne toeslaat.

    5) Laat je tanden verzorgen

    En laat ook verdachte moedervlekken weghalen. Kortom, doe alles wat je zou doen als je wist dat er vanaf volgende maand geen dokters of tandartsen ter beschikking zijn. In SHTF – situaties kan het vinden van medische hulp “gecompliceerd” zijn. Ingeval een economische crisis krijg je de zorg erbij van hoe je een arts kunt betalen.
    JE SCHUILPLAATS
    Je huis
    Iedereen in het wereldje van survival heeft al van “de wet van drie” gehoord. Drie minuten overleven zonder lucht, drie uur overleven zonder schuilplaats in extremen weersomstandigheden, drie dagen overleven zonder water en drie weken overleven zonder voedsel.
    In modern overleven, zijn er aantal vereisten waaraan je schuilplaats moet voldoen. Je moet niet alleen beschermd zijn voor de elementen, , maar ook waar je veilig bent voor toenemende misdaad en waar je je bezittingen spaarcenten bewaard, die je niet meer aan de bank toevertrouwd.

    Stad of platteland?

    In 2001 kenden wij dagen van pure anarchie en wetteloosheid duurde weken. Zelfs tot op vandaag zijn er buurten waar de politie niet durft te komen. Nu moet je even goed luisteren. Steden bestaan voor een reden en neen, ze zullen niet ten prooi vallen aan vlammen en niet iedereen zal naar het platteland verhuizen.

    Wil je wat weten? Het zijn juist de mensen van het platteland die het hard te verduren krijgen, als SHTF de dingen verandert. Dat kan je leren van gelijkaardige gebeurtenissen uit het verleden.
    Straatovervallen gebeuren natuurlijk niet zo veel, maar ”homejacking” is een echte nachtmerrie. Eén iemand had wat bezittingen verkocht en werd gefolterd tot hij dood was, om er zeker van te zijn dat hij het geld niet ergens begraven had.

    In minder dan een jaar gingen wij van een kleine landbouwgemeenschap naar een twee brutale moorden en voordurende diefstal in minder dan een jaar. De boerenbuiten kan fantastisch en zeer veilig zijn als alles goed gaat. Het zal het hard te verduren krijgen tijdens SHTF.

    Landbouwers in Argentinië besteden een groot deel van de dag en de nacht aan het afschieten van waarschuwingsschoten als zij voorbijgangers zien. Zij aanvaarden dat een deel van de oogst zal gestolen worden. Een tienjarige dief doodschieten? Je komt in de cel terecht en als je vrij komt, zal je beseffen dat er vele meer hongerige kinderen zijn plaats hebben ingenomen.

    Niemand die zegt dat SHTF faire zal zijn. De politie zal er niet zijn om je te beschermen, maar wel om je de bak in te draaien. Dat is het leven. Heb je er een probleem mee? Doe god een proces aan.

    In de steden zal de bevoorrading ook vlugger op gang komen. Het platteland is veelal gespecialiseerd in bepaalde gewassen of diersoorten, waardoor er schaarste zal heersten aan veel andere levensmiddelen.
    Ik raad niet aan om in een grote stad te wonen, een kleine of middelgrote stad met voldoende jobs, scholen, entertainment en zeker goede medische verzorging.

    Beide ouders zullen uit werken moeten om rond te komen en grootouders of kinderopvang zal nodig zijn als de kinderen niet de ganse dag naar school kunnen.

    Je zou binnen het kwartier een goed hospitaal moeten kunnen bereiken.
    Als geweld een groot probleem wordt, kan je met de buren uit de onmiddellijke omgeving een beveiliging organiseren.

    Als je nog ideeën hebt over hoe SHTF te overleven, zoek dan op internet of je scenario al is voorgekomen, zo niet, verspeel je wellicht je tijd.
    Wordt vervolgd ….

    Beveiliging thuis

    Beveiliging van je huis volledig uitleggen, is een boek op zichzelf. Toch enige raadgevingen.

    Zorg voor versterkte buitendeuren in een versterkt kozijn geplaatst. Meeste inbrekers stampen de deur gewoon in of gebruiken een koevoet.
    Denk als een inbreker. Hoe zou je in je eigen huis inbreken?
    Plaats lichten rond het huis die in werking treden als er beweging gedetecteerd is. Dit is goedkoop, maar zeer effectief.
    Heb buiten camera’s die in werking treden als er beweging gedetecteerd is. Meestal door jagers gebruikt om wild te ontdekken. Een fotoke van een inbreker helpt de politie enorm.
    Heb een alarm. Deze moet flink wat lawaai maken en je GSM kunnen opbellen.

    Installeer veiligheidsbaren voor de ramen, die je van binnen uit kunt losmaken in noodgevallen.

    Vermijd materialen die gemakkelijk kunnen branden.

    Plaats veiligheidsfolie op de ramen (“shatter proof film” of “safety coating”) Het houdt je venster samen als het breekt.

    Plaats kwaliteitssloten op de deuren.

    Beveilig ook de binnendeur naar de garage.

    Laat geen gerief achter in de tuin.

    Bied geen mogelijkheden om zich te verstoppen achter beplantingen of lage muurtjes.

    Verhinder het inkijken in je huis door middel van gordijnen.

    Bezit twee safes. De eerste verstop je om te vinden, de andere bevat de echte waardevolle spullen en verstop je zeer goed.

    Beveilig je huis beter dan die van de buren. Een inbreker volgt liefst de weg van de minste weerstand.

    Sluit je domein af met een hek in ijzer waarvan het over klimmen is bemoeilijkt. Of plaats een muur. Misschien ben je niet in de mogelijkheid dat te doen, maar het is wel één van de beste beveiligingen.

    Plaats veiligheidsverlichting op batterijen, die aan gaan als de stroom uit valt.

    Persoonlijke beveiliging
    Beveiliging is iets waar je het meest bezorgd om moet zijn in geval van SHTF. Misdaad vergroot naarmate werkloosheid en frustratie erger wordt.
    In huis

    Elk gezinslid moet dezelfde discipline aan de dag leggen.
    De buitendeuren van je huis zijn altijd gesloten. Punt uit.
    De deur blijft dicht tot men 100% zeker weet wie er voor de deur staat. Politie of de vertegenwoordiger van de elektriciteitsmaatschappij zullen wachten tot je gebeld hebt met hun hoofdkwartier.

    Plaats een deurspion en een intercom met camera.

    Geef je sleutels niet aan vreemden.

    Open alleen vensters waar niet zomaar kan binnengeklommen worden om het huis te verluchten. Een open venster is even goed als een open deur voor een inbreker.

    Plaats dingen die gemakkelijk omvervallen en flink wat leven maken in de buurt van vensters.

    Het kwetsbaarste ogenblik is in en uit het huis gaan. Doe het snel en kijk eerst door de vensters en de deurspion.

    Zorg dat iemand de post ophaalt en “fake” vuilniszakken buiten zet als je met vakantie gaat.

    Je garagepoort zou automatisch moeten openen en sluiten.

    Geef geen persoonlijke informatie via de telefoon.
    Uiteindelijk zullen veel mensen aan je voordeur komen bedelen. Geef niets. Kinderen geef ik enkel iets te eten. Komen ze t wee dagen op rij, stuur ik hen weg.

    Honden

    Romeinse keizer sliepen omringt door honden, omdat ze zelfs hun eigen lijfwacht niet vertrouwden. Beter dan een hond, zijn twee honden.
    Leer je honden dat zij alleen op een vaste plaats mogen eten of enkel eten van jou mogen aanvaarden, om vergiftiging te voorkomen.

    Kleine honden

    Ze kunnen goede wakers en goede jagers zijn. Ze zijn economischer om te houden dan grote honden. Een buur schepte eens over hoe gemeen zijn Rottweiler wel was. Ik zei hem dat mijn hond mij enkel moest waarschuwen en dat ik wel zelf zou afrekenen met een eventuele indringer.

    Grote honden

    Ze krachtiger en intimideren meer. De bezitter moet meer verantwoordelijkheid aan de dag leggen, dan bij een kleine hond. De meeste hondenbezitters beseffen niet dat een hond onvoorspelbaar kan zijn.

    Train geen enkele hond om aan te vallen. Zorg enkel voor hen, breng tijd met hen door en geef ze de nodige basisopvoeding. Het zal zijn terrein bewaken en zal aanvallen als het denkt dat zijn “familie” in gevaar is.

    Te voet

    Crisis of niet, je moet voort met je leven. Zodra een minimum aan openbare orde is herstelt na een SHFT, moet je terug naar je werk of naar school, maar je zal een paar meer voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
    Wees een “grijze muis”. Kleed je zoals de meeste mensen. Sommigen zijn gekidnapt geweest omdat ze er “rijk” uitzagen.

    Vermijd het dragen van juwelen, omdat het veel gestolen wordt. Argentijnse vrouwen kopen en dragen nog altijd gouden juwelen, maar alleen op bijzondere gelegenheden en met de nodige voorzorgen.
    Draag altijd goede schoenen. Ze kunnen je uit een noodsituatie helpen en je kilometers ver over onbegaanbaar terrein thuis brengen. Vrouwen, probeer degelijkheid aan elegantie te koppelen.
    Houd je omgeving in de gaten. Ik kan het niet genoeg herhalen. Draai je volledig om of loop weg. Je moet geen schrik hebben om je belachelijk te maken.

    Omdat de meest homejackkings gebeuren bij het betreden of verlaten van je huis, houd de juiste sleutel in je hand als je thuis komt of naar je auto gaat.
    Plaats je auto voorwaarts, zodat je snel kan wegrijden in geval van nood.
    Gedraag je altijd met het nodige zelfvertrouwen.

    Bedreigingen identificeren

    Weten waar je voor moet uitkijken is niet zo gemakkelijk als de meeste mensen denken. De meeste misdadigers zien er uit als gewone mensen die soms beter gekleed en verzorgd zijn dan jij. Zowat iedereen komt dus in aanmerking als bedreiging.

    Je zoekt dus mensen die nerveus zijn of niet op hun plaats lijken te zijn, zoals mannen zonder tas of rugzak in het winkelcentrum tijdens de werkuren. De helft van alle overvallen gebeuren met behulp van een motorfiets, omdat wegvluchten makkelijker is.

    Meest voorkomende misdaden

    De meeste misdaden hier, komen overal ter wereld voor, alleen zijn ze veel gewelddadiger. Handtassendiefstallen, gouden kettingdiefstallen, GSM diefstallen, maar ook gewapende diefstallen op straat, zijn dagelijkse kost geworden.

    Ook “express” kidnapping is tegenwoordig in. Ze pakken je op op basis van je uiterlijke of de auto waarmee je rijdt. Ze rijden vervolgens met je rond tot je familie een niet al te grote som geld op tafel legt. Of ze rijden van de ene geldautomaat naar de andere en dwingen je geld uit de muur te halen.

    “Virtuele” kidnapping is ook een methode. Als je het huis uit bent, bellen ze je familie met de mededeling dat je gekidnapt bent, terwijl er niets aan de hand is.

    Gewelddadige homejackings zijn dagelijkse kost. Soms wordt een huis ingenomen en ingericht als hoofdkwartier om van daar uit de ganse buurt te “bewerken” met inbraken.

    Ook verkrachting neemt toe.

    Netwerksites op internet worden gebruikt om slachtoffers te kiezen.
    Wat de mensen het meest bezorgd maakt, zijn niet alleen de misdaden, maar het geweld en de pure boosheid waarmee die worden uitgevoerd door misdadigers die folteren, verkrachten en moorden zonder er een goede reden voor te hebben.

    Dit zijn nog enkele onderwerpen die later aan bod komen.

    Je geld
    Cash is koning
    Het belang van waardevolle metalen
    Recensie bestendige jobs
    Geld verdienen
    Vast goed
    De kunst van afbieden
    Gebruik van goud en buitenlandse munten
    Networking en vrienden maken

    Nu gaat het haast uitsuitend over … veiligheid, tot vervelens toe, vrees ik, maar ik blijf lezen, want de schrijver weet waarover hij spreekt.

    Wordt vervolgd …

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN