skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Opties Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Opties Winst pakken op ING?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Donald 14 jaren geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Avatar
    Donald
    Bijdrager

    Ik heb met aandacht het artikel ‘Winst pakken op ING gelezen?’ echter heb een probleem met de berekening. Misschien kan iemand helpen door aan te geven of ik een denkfout in deze maak.

    Volgens de schrijver heeft hij het volgende gekocht :
    Koop aandeel ING 6,88
    Verkoop call ING dec 2013 strike € 7,68 2,25
    Verkoop put ING dec 2013 strike € 6,14 1,85
    Totale kosten zijn dus (6,88+2,25+1,85)= 10.98

    Nu is de waarde :
    Koop aandeel ING 7,37
    Verkoop call ING dec 2013 strike € 7,68 2,10
    Verkoop put ING dec 2013 strike € 6,14 1,45

    Totale opbrengst is dus (7,37+2,10+1,45)= 10,92

    Dis is een verlies van 0,06 cent over een investering van 10,98 euro (0,5 %)

    De schrijver geeft aan dat hij een winst van 37 % boekt, echter dit lijkt zo omdat hij de waarden van de opties aftrekt van de aandeelkoers. Aangezien deze minder zijn geworden lijkt het dus een toename echter volgens een simpele berekening (zie hierboven) is het een verlies ipv ‘mega’winst !

    Maak ik een denkfout ?

    http://forum.dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/winst-pakken-op-ing/

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    Geloof niet dat je een denkfout maakt wellicht gebruik je niet de correcte namen maar dat maakt niet zoveel uit.

    Bij de ingenomen positie gaat de bedenker er vanuit dat ING een opgaande of een zijwaartse beweging gaat maken. Je koopt dus de aandelen vervolgens verkoop je de opties liefst gelijktijdig in een combinatie order. In onderstaande opstelling (van het plaatje dus) ga ik uit van een normaal kostentarief zit je bij een tussenpersoon of bank anders dan Binck dan verschillen de kosten natuurlijk.

    Dus kopen aandelen verkopen of Open Verkoop opties (call en put). Bij het sluiten van de positie worden de verkochte opties weer teruggekocht (anders gezegd je short positie wordt gesloten of opgeheven).

    ING is inderdaad gestegen dus de winst komt uit de aandelen en de verkochte puts. Bij opzetten van dergelijke posities werk je meestal met gelijke aantallen dus op iedere 1000 aandelen verkoop je 10 contracten. Variaties zijn mogelijk zo kan je alleen gedekt schrijven (schrijven wordt het short gaan van opties genoemd wordt ook premie nemen genoemd) dus op de aandelen alleen calls opties schrijven (of verkopen of premie nemen)

    Puts schrijven (of verkopen) is eigenlijk niets anders dan aandelen kopen en calls verkopen is eigenlijk niets anders dan verkopen van aandelen. Alles tegen de prijzen van de strikes m.a.w. zoals in het voorbeeld € 7.68 voor de call € 6.14 voor de put.

    Er zijn variaties mogelijk we noemen dat wiebelen omdat je positie niet meer stabiel is zo kan je meer contracten puts of call dus i.p.v. van onderstaand voorbeeld 10 er 13 schrijven. Het risico van het wiebelen is dat je meer risico loop stel ING wordt overgenomen dan zal je over de opties waar je geen dekking in de vorm van aandelen hebt een risico lopen.

    Het bovenstaande voorbeeld is dus niet stabiel omdat je altijd de kans loopt dat de geschreven put opties worden uitgeoefend.

    De opstelling is een beetje klassiek zal niet zeggen ouderwets maar tegenwoordig kopen we geen aandelen meer maar nemen we turbo’s hierdoor daalt je investeringsbedrag.

    Het nadeel is dat de bank of je tussenpersoon altijd een margin vraagt m.a.w. er wordt gecontroleerd of je genoeg geld hebt om de geschreven posities te kopen of te verkopen indien deze wordt toegewezen. Het assignen of toewijzen is een situatie waarbij de tegenpartij; je bent passief als schrijver of verkoper van opties; besluit de posities uit te oefenen.

    Uitoefenen of assignen is niets anders dan het beëindigen van de positie dat recht ligt bij de koper van de geschreven posities als verkoper ben je dus passief als koper ben je activator anders gezegd als kopers heb je een recht als verkoper verleen je een recht tot.

    Posities kunnen altijd worden uitgeoefend maar dat zal alleen gebeuren indien er een bepaald voordeel is dus of wanneer de opties ITM (in the money) of dat ze een bepaald recht vertegenwoordigen b.v. dividend. Dat is de reden dat er contracten worden aangegaan van het jaar 2013 de kans dat deze worden uitgeoefend is klein. De tussenpersoon zal turbo’s, sprinters of speeders niet als dekking zien en daarom een hogere margin vragen of eisen.

    Schrijf je gedekt op aandelen of calls en puts dat is wel sprake van cross margin deze is altijd lager dan een eenzijdige margin.

    Zo ik begrijp nu wel dat niemand een reactie geeft op een simpele vraag je kan je beter bezig houden met elkaar vliegen af te vangen of raadsels te denken over nummers en getallen of je bezig te houden de waterstanden in het closet van Scheveningen of elkaar beschuldigen van bedriegen en oplichterij of het gebrek aan empathie en het al niet hebben van titel. Gek leert de ervaring dat als je eenmaal wel de moeite doet een antwoord te geven daarna allerlei zoekers van spijkers op laag water foutjes of al dan niet verbeteringen of geachte verbeteringen gaan aanbrengen.

    Hoop derhalve dat ik wat licht heb laten schijnen op je denkfout hetgeen denkfout was maar meer een verkeerde aanname.

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    Een knopje voor het redigeren zou wenselijk zijn; vooral voor de ouderen onder ons; met name voor het verbeteren van de teksten excuus derhalve voor de fouten zeker nu Peerke op mijn dubbel focus leesbril aan knagen is.
    Nog maar een x het plaatje wat boven niet zo duidelijk is.

    Attachments:
    AEX.jpg

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    @noach Zeer heldere en leerrijke bijdrage!

    Mijn complimenten en bedankt!

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Donald
    Bijdrager

    Hoi Noach

    Sorry voor mijn late reaktie.
    Bedankt voor je uitleg.

    M. vr. gr.,

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN