skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Gann Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Gann Gann-forum

Tags: ,

Dit onderwerp bevat 152 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Satilmis Satilmis 13 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 81 tot 100 (van in totaal 153)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Omdat Hurst bij de AEX gelijk en de emoties ongelijk kreeg, heb ik even de S&P 500 erbij genomen. Ook omdat deze laatste, in dollar wordt genoteerd in tegenstelling tot de AEX

    De Gann Roadmap lijkt duidelijk te zijn. De index zit in een dalend trendkanaal.

    Hurst lijkt ook hier een stijging van de koers te verwachten, maar zeker niet meer tot de top van enkele dagen of weken geleden, waarmee het dalend Gann trendkanaal bevestigd lijkt te zijn.

    Attachments:
    gspc_hurst.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Ik heb nu 2 koersdoelen staan, namelijk 309 (307-314) en 293.

    Ik ging uit van 5/8 febr. een bodem. Dat zou kunnen inhouden dat we een bodem gaan zien tussen de 307 – 314 op maandag.

    Maar 293 is ook nog steeds mogelijk, maar dan ligt de bodem wat verder. We noteren nu 323, dus 30 punten omlaag in 2 dagen zie ik niet snel gebeuren, tenzij er iets gebeurt zoals een aanslag. Maar dat verwacht ik (nu nog) niet.

    Ik denk dat ik 8 febr. aanhoud op een koers van 309. Daar sluit ik mogelijk mijn shorts. Ik denk zelfs alles, zowel kort als lange termijn.

    Ik denk dat ik 8-febr. overweeg om long te gaan. Zo te zien zal februari een positieve maand worden, althans lijkt het mij zo dat de opwaartse krachten sterker zijn, dan de neerwaartse. Tot maart zie ik nog steeds ruimte omhoog, tenzij er veel slecht nieuws volgt. Indien het beschreven scenario uitkomt, dan zal ik mogelijk minimaal 11 handelsdagen long gaan, tot maximaal 22 dagen. Daarna wederom short voor de echte daling!

    Wat denken jullie? Staat er al een verkoop datum of koers op de planning?

    Zien jullie in februari ook geen negatieve krachten?

    8-febr, 309

    #link naar dit bericht
    Cees de Vries
    Cees de Vries
    Bijdrager

    Geert,

    Ik kom er morgen uitgebreider op terug. De grote hamvraag is natuurlijk wat er voor beweging gestart is nu.
    Ik denk dat je te ver vooruit kijkt, niemand weet precies of dit een 1e golf van C omlaag is of een ordinaire B-correctie die gekocht moet worden. Kijk niet te ver vooruit, de markt vertelt je vanzelf wat er aan de hand is en voorlopig zijn de kansen voor een crash in wording redelijk groot, daar vanaf 335 nu overduidelijk golf 3 (van 1 of a) gestart is, daar volgt 4 en 5 sowieso nog op dus tijd genoeg. Voorlopig houd ik 14/2 aan om met de vingers bij de knoppen te zitten.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Je hebt helemaal gelijk. Achteraf is het altijd goed te verklaren waar we zitten, maar tot die kunnen we beter de markt laten spreken en niet te ver vooruit kijken. Maar toch, het blijft een leuke hobby om een route uit te stippelen en die te bewandelen.

    Ik bewandel nog steeds hetzelfde pad. Ik zit nog short in S&P en die sluit ik mogelijk morgen. Ik ga nu uit van 1050 – 1035. 1050 is morgen denk ik haalbaar. Indien dat gebeurt, dan sluit ik. 1035 zou ik beter vinden, maar dat is maar even afwachten. We noteren nu al 1066.

    AEX blijf ik tot maandag zitten. Ik verwacht wel een lagere opening, maar dat weet ik nu nog niet zeker. Indien het blijkt dat we lager gaan, dan blijf ik zitten en anders sluit ik bij opening, in de eerste 30 minuten.

    Maar mijn route is nu;
    S&P morgen short sluiten, misschien long? Afhankelijk van de koers.
    AEX maandag short sluiten bij opening, tenzij blijkt dat we lager kunnen,
    Voor beide long op de korte termijn (1 a 2 dagen herstel)
    Daarna weet ik pas of de stijging doorzet, of dalen we verder.
    Als herstel doorzet, dan zit ik long,
    Herstellen we niet voldoende, dan koop ik mijn short mogelijk goedkoper terug.

    Bovengenoemde is voor de korte termijn. Mijn sept puts AEX verkoop ik ook en probeer ik weer goedkoper terug te kopen. Volgende week kijk ik weer verder. Maar toch denk ik dat er een kans is op een bodem morgen of maandag en daarna omhoog. De uiteindelijke richting is omlaag en het blijft speculatief. Maar toch ben ik zeer alert op een omkeer.

    #link naar dit bericht
    Cees de Vries
    Cees de Vries
    Bijdrager

    Geert, niet zo nerveus joh!
    Lees je eigen tekst es terug, de goede analist denkt niet veel, die houdt vast aan scenario (met open mind) en zit de trend uit. Is dat niet de kracht van TA?

    Tenzij je elke 5 minuten je gelijk wilt halen door te scalpen moet je doen wat je wilt, maar dit is niet wat Gann voor ogen had…en we zitten op het Gann-forum…toch :)?

    Be cool, ga desnoods zonder jas naar buiten 🙂

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Inderdaad Cees, belangrijk om de trend uit te zitten. Maar 4 weken geleden schreef ik;

    ———————————-
    Ik zie 241 in de Square of 9 staan en 180 graden verder 343

    Bodem AEX 13-juli. 6 maanden later (180 graden) is 13-jan.

    Volgens de Square of 9 gaat het om groeifactor 3, ofwel 1,5 keer rond (540 graden in astrologische termen).

    Kijken we naar de bodem van 9-mrt. 195 + 90 graden, dan kom ik uit op 271. Top 3-juni was 271,12.

    De top in juni, viel 6 dagen eerder dan 90-graden. 13 – 6 = 7. Dus er is een kans dat we eerder een top zetten dan 13-jan. Alhouwel er astrologisch gezien meer te verwachten is rond 14-jan. houd ik de mogelijkheid open dat we vanaf hier omlaag kunnen.

    AEX bodem 13-juli € 241,36.

    Indien ik de wortel daarvan neem = 15,53576518875

    Daar tel ik er 3 bij op en vermenigvuldig het met elkaar = 343,57

    De top was op 5-jan. € 343,59.

    We zijn er! 343 kan de top voor 2010 zijn.

    De trend wordt in januari gezet, dus indien 2010 slecht wordt is de kans groot dat januari ook slecht zal zijn. Ofwel omlaag tot einde jan/begin febr. is zeer zeker mogelijk.
    ———————–

    Nu zijn we aangekomen op eind jan./begin febr. Al zou ik nu elke keer de bodem verder weg leggen, dan verander ik teveel van trend en denk ik teveel na.

    Iets langer dan 4 weken geleden was mijn koersdoel en tijd

    We kunnen dan deze maand een daling in de AEX verwachten van ongeveer 10% tot 307 eind janauri/begin februrari.
    —————————
    Ik heb nu mijn twijfels of we nu tot 11 febr. 14 of 18 febr. zullen dalen. 8-febr. geloof ik nog wel in. Maar daarna ga ik niet gokken op meer daling. Dan moet ik eerst een bevestiging krijgen.

    Dus vooralsnog ga ik uit van vandaag en maandag sluiten en daarna verder kijken.

    Wat ik heb geleerd is het juist wel goed om veel na te denken. Indien je toppen en bodems kan voorspellen dan is het alleen misleidend, maar tot die tijd blijf ik elke keer mijn verwachting toetsen. Klopt het, dan weet ik dat het werkt. Klopt het niet dan wijzig ik mijn technieken. De grootste lessen zitten in het analyseren van je eigen fouten.

    Het dagelijks uitschrijven van mogelijkheden heeft niks te maken met beleggen op de langere termijn (weken, maanden), maar heeft zeker wel voordelen voor de daghandel.

    Ik kan het nu nog niet goed onderbouwen waarom we lager zullen gaan dan 309. Ik ben inmiddels al weer 1 maand aan de short zijde en overweeg nu de long kant. 8-febr. vind ik een mooie eindbestemming, tenzij alles veranderd en blijkt dat we lager gaan.

    Ik zie 8-febr. 309 nog steeds als een goede eindbestemming, om daarna weer op te veren naar de 320. Tot maximaal 8-mrt.

    Indien ik het mis heb, dan kan ik altijd nog instappen richting de 293. Maar zelf denk ik dat vanaf 8 februari de opwaartse krachten sterker zijn dan de neerwaartse.

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    U kunt de AEX informatie raadplegen

    Aan de Hurst-cycle analyse krijg ik kop nog staart. Die plaats ik zonder veel verder comentaar. De raming van 337 is het gevolg van de laatste stijgingsgolf die afgebeeld staat. De raming van 324 die ruimschoots naar beneden is doorbroken, is gebaseerd op de laaste dalingsgolf en is in tijd dus later dan 337.

    De Gann roadmap laat zien dat de koers binnen het dalend trendkanaal blijft zolang die onder ongeveer de 330 blijft. 306 lijkt een weerstandspunt te zijn. De koers is aan de middellijn van het dalend trendkanaal gekomen. Bij de AEX is dat dikwijls een draaipunt zodat nu zowel een stijging als een verdere daling mogelijk is.


    Attachments:
    AEX_hurst.jpg
    AEX_SO9_roadmap.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Zoals vroeger met de trendrichting, nam ik deze keer ook de Gann-roadmap en Hurst-cycle analyse van op basis van de wekelijkse cijfers er bij.

    Iedereen en zijn of haar schoonmoeder staat te roepen dat de beurs naar beneden gaat. Er is in elk geval op dagbasis een dalend Gann-trendkanaal. toch lijkt de grote daling maar niet te willen vlotten. Ik ben dus maar gestopt met roepen naar mijzelf, want hier wilde ik dat niet expleciet uitroepen. Hier hield ik mij op de vlakte.

    Kijk daarom goed naar de Gann-roadmap voor de AEX op weekbasis. De groene of rode horizontale lijnen en cijfers zijn of weerstanden of steunen die door Gann-technieken zijn berekend (zie de artikelen in column’s) De grijze horizontale lijnen en cijfers zijn het rekenkundige gemiddelde van de groene of rode cijfers en zijn bijgevolg minder belangrijk. Kijk eens goed naar het getal dat de Gann-roadmap voor de AEX op weekbasis heeft berekent en kijk eens naar de laagste stand van de AEX de laatste dagen.

    Mijn idee is dat als dag- en week- een verschillende richting aangeven, het beter is niet in de markt te zitten. Geven zij de zelfde richting aan, dan kan je in de markt zitten met producten die lange tijd lopen en stijgen als de koers de richting uit gaat van die beiden aangeven. Je zal een aantal mooie winsten mislopen, maar je zal ook veel minder voor verrassingen komen te staan




    Attachments:
    AEX_hurst_week.jpg
    AEX_hurst_dag.jpg
    AEX_hurst_week.jpg
    AEX_hurst_dag.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Hierbij de Gann-grafieken


    Attachments:
    AEX_gann_week.jpg
    AEX_gann_dag.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Dit zijn de Hurst-cycle grafieken die bij het commentaar horen. Eén en ander is met de afbeeldingen misgelopen in het eerste bericht dat ik vandaag plaatste.


    Attachments:
    AEX_hurst_week.jpg
    AEX_hurst_dag.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Het herstel nadert zijn einde. We hebben de trendlijn vanaf maart 2009 getest zoals te zien is op de bijgesloten grafiek. De volgende grafiek is het laatste gedeelte van de trend vanaf aug/sept. Het ziet ernaar uit dat die onder de steun is gesloten en we volgende week omlaag kunnen.

    Ofwel positieve krachten nemen af en kunnen volgende week omslaag in negatieve krachten. Sterker nog, ik zie geen positieve krachten. Misschien dat iemand anders een andere mening heeft? De positieve krachten zie ik pas na 15 maart (tussen 19 en 25 maart). Get ready! Volgende week kan een bloedbad worden. De volgende daling is groter en mogelijk zal die ergens rond de seizoenswisseling uitkomen. U bent gewaarschuwd!


    Attachments:
    AEX_26_febr.jpg
    AEX_26febr.jpg

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Vorige week was ik aarzelend over de “nakende” daling, maar bijzonder wantrouwig tegenover een AEX week en dag Gann roadmap die beiden een stijging lieten optekenen.

    Nu is het niet veel beter volgens mij. De AEX heeft nog atlijd het stijgend trendkanaal van de week-Gannroadmap niet verlaten. Wel is de index opnieuw in een dalende dag-Gannroadmap gesukkeld. De Gann-roadmap brengt dus nog geen uitsluitsel over de richting van de markt.

    De Dow Jones lijkt het prille dalend trendkanaal te verlaten. Zou er een nieuw stijgend trendkanaal in de maak zijn? Of zal de daling volgende week hervat worden?

    Op basis van de Gann-roadmap lijkt het verstandiger niet in de markt aanwezig te zijn.

    (Sorry Geert)



    Attachments:
    AEX_gann_dag.jpg
    AEX_gann_week.jpg
    DJ_Gann_week.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Vooral de middelste grafiek vind ik zeer interessant Luc. Mooi werk!

    Ik denk dat het herstel nu zijn einde nadert en we volgende week zullen keren. Als ik het goed zie, dan zou de daling kunnen doorzetten wanneer we onder de 328 komen?

    Ik denk dat we dat deze week al zullen zien.

    Ik had al een order ingelegd voor maandag, maar vanwege de mooie dag gisteren is die al uitgevoerd. Ik zit in ieder geval weer short. Indien we deze week onder de 328 komen, dan blijf ik zitten. Anders zal ik tijdig sluiten.

    Als de daling doorzet, dan zijn mijn ogen gericht op 19/25 maart. 287 – 306.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Ronny
    Bijdrager

    Ben zelf nog maar pas bezig met traden/beleggen en gebruik hiervoor vnl. TA, maar al snel wordt het duidelijk dat deze methode serieuze tekortkomingen heeft. Ik merk dat TA goed in het afbakenen van ranges binnen een duidelijke trend, maar geen idee geeft over tijd of in het voorspellen van een trendommekeer.

    Ondertussen lees ik hier heel veel op het forum over Gann e.d. maar zonder kennis van de basisbeginselen is het niet altijd even makkelijk om de discussies te volgen, laat staan zelf er mee te werken.

    Misschien is het een idee om op de site een lijst van boeken te publiceren die betrekking hebben op de Gann-methode met links naar bv. een online bookstore. Weet dat er hier en daar wel eens een boek wordt genoemd op het forum, maar op deze manier heeft iedereen een duidelijk overzicht, zowel de beginners als de gevorderden.

    Ikzelf ben dus op zoek naar een goed boek waarmee ik kan starten om de Gann-methode aan te leren en toe te passen.

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @ronny

    Je kan de onderstaande link gebruiken om alle boeken; orginele uitgaven; te lezen. Heb je een E-Reader dan kan je deze titels downloaden zonder kosten. Handig is al je de vertaaltool van Google gebruikt om verder te zoeken. Bijna alle boeken over technische analyse staan er op. Geen boeken in de Nederlandse taal daar zitten uitgeversverplichtingen op. Nederlandse boeken zijn bijna altijd vertalingen van Engelse dus veel zal je niet missen. Er zijn wat goede boeken over Gann in het Frans verschenen gek genoeg wordt bijna altijd gereikhalst naar de USA voor de t.a. terwijl de oorsprong van de t.a. in Japan ligt maar goed dat is een ander verhaal. Er zijn z’n 5.000 titels beschikbaar volledig en met plaatjes. Het lezen gaat ook op een windows gestuurd scherm maar beter op een Apple en het best op een E-Book Reader.

    David Keller:
    http://www.docin.com/p-32600194.html
    Gerard Appel (weer die apple)
    http://www.docin.com/p-6364837.html
    Fisher & Fisher
    http://www.docin.com/p-40097020.html
    Chart Pattern:
    http://www.docin.com/p-13196926.html
    Benner/Gann en Elliott
    http://www.docin.com/p-9646202.html
    Kalman:
    http://www.docin.com/p-5155331.html
    Paulos
    http://www.docin.com/p-6459801.html
    John J Murphy – Charting Made Easy
    http://www.docin.com/p-43875058.html

    Veel succes

    #link naar dit bericht
    Noach
    Noach
    Bijdrager

    @ronny,

    Op onderstaande link kan je een gratis programma ophalen om te gebruiken. In het programma zitten alle berekeningen die een gann analist vroeger met de hand deed maar nu automatisch kan laten geschieden. Squares en berekeningen in tijd en prijs alles zit er in.
    http://www.gannalyst.com/index.shtml

    Het programma voed je met een koersenfeed van Yahoo of Duka. Bij Duka kan je ook de grondstoffen vinden zoals goud, koper en de valuta.
    http://freeserv.dukascopy.com/exp/

    Begin met een fonds of een index. Houd het simpel in begin zal je de handen vol hebben met uitvinden van hoe alles werkt. Maar het programma werkt onderwijzend als je geen ingewikkelde berekeningen meer hoeft te doen. Met de Squares kan je trendlijnen trekken op de koersen en voorkomt dat je in een markt zit waarin je niet wil niet zitten. Geeft ook de mogelijke omslagpunten in de tijd en de potentie van de Cardinals dat zijn de horizontale trendlijnen.

    Er zit een modes (study) in waarin je terug kan bladeren in de tijd en dat is handig om te zien hoe een koers verloopt en hoe bepaalde indicatoren zich ontwikkelen. Dag- ,Week- en Maandkoersen kan je nemen. Alles wordt opgeslagen en je kan zoveel templates aanmaken als je zelf wil.

    Veel succes

    Attachments:
    AEX.jpg

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    zitten hier wel kanjers zeg

    kanonnen…….

    dank voor jullie postings

    nu ga ik proberen om het te snappen

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Interessant boeken Noach. Ik zal eens kijken of er nog iets bijzit. Momenteel heb ik nog genoeg boeken te lezen. Maar ik denk dat het zeker aan te raden boeken zijn. Zeker om een begin mee te maken.

    @Haagseharry
    Je kan het programma dat Noach aanhaalt downloaden. Ik werk er zelf ook mee. Dus ik ben benieuwd naar je grafieken. Post je grafieken en aldoende leer je om de beurs te begrijpen.

    @ronny
    Idem dito. Maak een analyse en stel je vragen. Ik denk dat je het dan het snelste leert. Maar een boekenlijst is misschien niet zo’n gek idee. Een topic voor alle bruikbare zaken zou geen kwaad kunnen,

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Richard
    Bijdrager

    Ik heb het een en ander al gelezen hier en ben zeer onder de indruk van jullie kennis, zelf weet ik bijna niks van Gann, het enige wat ik tot nu toe weet is 1 tot 360 graden en de 50% regel en dat Gann-traders dagen tellen.

    Zou graag de basis willen leren van Gann, misschien willen jullie mj wel verder helpen, zal even een grafiek plaatsen.

    Attachments:
    AEX_17_maart_2010.jpg

20 berichten aan het bekijken - 81 tot 100 (van in totaal 153)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN