skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Gann Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Gann Groeilijnen volgens Gann

Dit onderwerp bevat 31 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 13 jaren, 11 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ik wil even de aandacht vestigen op de natuurlijke trendlijnen.
    In 2005-2006 heb ik daar veel over neergezet op de diverse sites, en vandaag op een terrasje kwam dat ineens weer naar boven.
    Natuurlijke trendlijnen zijn lijnen die starten vanuit een high of een low in de trend, en vervolgens verlopen volgens het Square of Nine, met daarbij in acht nemend een bepaalde factor.
    In de genoemde jaren heb ik diverse malen de kracht van deze lijnen laten zien,.
    *
    Een ‘natuurlijke’ groeilijn, ofwel ‘natuurlijk’ volgens het SQ9 geeft in een stijgende trend in combinatie met voorgaande bodems keurig die plaatsen aan waar een trendomkeer kan worden verwacht.
    Idem in een dalende fase, wat ik meermaals heb laten zien.
    Een belangrijk gegeven is dus dat u deze grafieken en er elke dag gewoon even op uw schermen erbij moet houden.
    .
    Oké, voor de nieuwkomers, hoe ziet zo’n grafiek eruit .
    Grafiek 1:
    zie bijgevoegde grafiek

    Grafiek 1 is een 30 – minuten grafiek.
    De groene opgaande lijn is een TTL (True Trend Line)lijn vanuit het SQ9 met factor 4; dus geen lijn over toppen of onder bodems, maar vanuit het SQ9.
    Ik heb een blauw setje geplaatst, een rood setje geplaatst, een donker paars setje geplaatst, en een licht groen setje geplaatst.
    Ziet u hoe mooi de horizontale en verticale lijnen een omslagpunt weergeven ?
    Ziet u ook hoe mooi bij de blauwe pijlen deze lijn gerespecteerd wordt ?
    TTL lijnen zijn zeer belangrijk, ze verschaffen vooraf de mogelijke kantelpunten in de grafiek.
    Dat is niet alleen nu zo, ik heb vele voorbeelden laten zien in voorgaande jaren.
    Ik heb er zelfs in het verleden in een dronken bui een stukje over geschreven, u kan dat lezen onder de link:
    http://www.jstas.com/TTL/ttl.htm (Korte uitleg TTL)
    Om kort te gaan, het verschaft mij een idee omtrent dat wat ik verwacht rondom sommige tijdstippen, doe er uw voordeel mee.
    .
    Ik duik zo de bedstee in.
    .
    Tot de volgende keer !
    .
    Vriendelijke groet,
    .
    JanS ;)]

    Attachments:
    2009-12-15_AEX_TTL.PNG

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Geen interesse kennelijk voor dit onderwerp, ik staak dan ook na onderstaande grafiek de input.
    E.e.a is na te lezen op mijn update link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    De update van de grafiek vindt u onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dagelj1.jpg

    Vel succes gewenst allemaal .

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    Attachments:
    2009-12-17_AEX_30-min.PNG

    #link naar dit bericht
    Cees de Vries
    Cees de Vries
    Bijdrager

    Jan, geef niet te snel op, het is winter bijna, waardoor nieuwe discussie-onderwerpen niet gemakkelijk ontluiken. Plantjes doen het ook beter als het lente wordt. Vergeet niet dat dit voor velen misschien wat hoog gegrepen is en dus wat rauw op het dak kan vallen.

    Ik waardeer wat je doet in ieder geval ten zeerste.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    BrunoB
    Bijdrager

    Ha Jan, ik had e.e.a. al op je eigen site gezien en even niet aan het forum hier gedacht.
    De TTL’s werken vaak bijzonder mooi en ik verbaas me dan ook een beetje dat de lezers hier geen reacties sturen…of waren zij allen al bekend met dit fenomeen…dat lijkt me sterk.

    Aan iedere lezer: schroom niet om vragen/reacties te posten, er zit hier veel ervaring welke u ook nog eens graag iets uitlegt!

    Ik voeg graag nog een reminder toe:

    Pi(etje) precies?

    Eerder in reactie geschreven:
    http://forum.dekritischebelegger.nl/forum/topic/zilver-naar-300

    Top 13-7-2007 = 563,98
    563,98 / pi = 179,5204096
    179,5204096 * fibo 4,618 = 829,02525
    13-7-2007 + 829,02525 dagen = 19-10-2009

    Dal 9-3-2009 = 194,99
    194,99 / pi = 62,0672447
    62,0672447 * fibo 3,618 = 224,55929
    9-3-2009 + 224,55929 dagen = 19-10-2009

    daarna onder hetzelfde stuk:

    Nog even een rekensommetje voor de kortere termijn:

    9-3-2009 (194,99)
    194,99 / pi = 62,0672447
    62,0672447 * 4,618 = 286,62654
    9-3-2009 + 287 = 21-12-2009

    16-10-2009 (328,51)
    328,51 / pi = 104,5679807
    104,5679807 * 0,618 = 64,62301207
    16-10-2009 + 65 = 21-12-2009

    Ik zou denken dat 21-12-2009 belangrijk is.

    (20 dec mars retro, 21 dec Juiter/Neptunus conjunct)

    Cees was nog even zo scherp om bij de high van donderdag op 329,06 op te merken:

    13 juli 2009 (241,36) t/m 17 december 2009 = 157 dagen…
    157 = Pi:2

    ook leuk: 13 juli 2007 t/m 17 december 2009 = 888 kalender dagen
    888 is een equivalent van 111 (het square van de Zon) en zo u wilt van 666
    888 is bovendien in de Chineese cultuur het getal van liefde, voorspoed en geluk.
    Welnu…dat is bereikt…

    En met een voorspelbare Klimaatflop zou het me niet verbazen als de Zure Regen haar her-intreden doet.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    BrunoB
    Bijdrager

    21 december winter solstice en ook nog eens mercurius retro…je vergeet wel eens wat te vermelden.

    330,63 staat er op het bord wat 3,6,9 in zich heeft…niet onbelangrijk volgens Gann.
    333,33 is een derde van 1000 ook niet bepaald over het hoofd te zien.

    Het is toch een beetje vreemd dat het hier zo stil blijft….

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Fibonacci, SRL, Gann en EW

    Fibonacci, de SRL-lijnen van Edson Gould, het meesterwerk van Dhr. Gann en de Elliott Wave telling …. wat hebben deze met elkaar te maken?
    Een korte benadering vanuit een korte lezing welke ik jaren geleden heb gehouden.
    **

    Fibonacci, de SRL-lijnen van Edson Gould, het meesterwerk van Dhr. Gann en de Elliott Wave telling …. wat hebben deze met elkaar te maken?
    Een korte benadering vanuit een korte lezing welke ik jaren geleden heb gehouden.
    **
    De Fibonacci reeks,
    Dat lijkt een simpele reeks getallen, waarin echter veel verwerkt zit.
    De opbouw van de reeks is echter zeer eenvoudig:
    0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144,233 etc ….
    Elk getal bestaat steeds uit de optelling (som) van de er aan voorafgaande twee getallen.
    Delen we een getal door het voorgaande getal, dan geeft dat de verhouding 1,618
    Delen we een getal door het opvolgende getal, dan geeft dat de verhouding 0,618
    Dit wordt de Gulden snede genoemd.

    Bruikbare verhoudingen voor de technische analyse uit deze reeks vinden we door het getal 233 te delen door andere getallen in de reeks:
    233:610 = 0,382
    233:377 = 0,618
    233:233 = 1
    233:144 = 1,618
    233 : 89 = 2,618
    Andere verhoudingen welke u vaak tegenkomt kunnen eenvoudig worden bereikt door bewerking van de getallen uit de gulden snede, dus door bewerking van de getallen 0,618 en 1,618:
    0,618 x 0,618 x 0,618 = 0,236
    0,618 x 0,618 = 0,382
    Wortel(0,618) = 0,786
    Wortel(1,618) = 1,272
    1,618 x 1,618 = 2,62
    1,618 x 1,618 x 1,618 = 4,236
    En zo verder.
    Bovenstaande zijn ze niet allemaal, maar het zijn wel de meest voorkomende.
    Enkele getallen welke bijvoorbeeld Bruno al meerdere keren genoemd heeft zijn bijvoorbeeld:
    Wortel(0,786) = 0,8866
    Wortel( 0,8866) = 0,9416
    Deze laatste getallen komen uit de meervoudige dimensionale grafieken, welke ik hier even achterwege laat.
    *
    Dit levert ons dan voor het werken met Fibonacci de volgende belangrijke getallen op:
    *
    Prijs retracements en expansies:
    0,236 – 0,382 – 0,50 – 0,618 – 0,786 – 1,0
    1,272 – 1,618 – 2,0 – 2,618 – 4,236 – 6,85
    *
    Tijd retracements en expansies:
    0,32 – 0,50 – 0,618 – 1,0
    1,618 – 2,0 – 2,618
    *
    Fibonacci getallen werken het best op fondsen en indices met een behoorlijke omzet, hetgeen eigenlijk in zijn geheel wel opgaat voor technische analyse.
    Met een grote omzet heb je namelijk minder kans op koersmanipulatie, je ziet het handelen van de massa, en door die massa vindt je de Fibonacci getallen terug.
    Een voorbeeld van wat een retracement of wat en expansie nu precies is vindt u terug in de volgende grafiek:

    Grafiek 1:
    Fib-1.PNG

    Laten we even verder gaan met een voorbeeld uit de grafiek van de S&P500
    We pakken de S&P500 grafiek vanaf October-2002 en laten daar een Elliott telling op los.
    We zien dat golf 1- 2 en drie al geplaatst zijn en dat golf 4 lijkt te zijn gestart (zie grafiek 2).
    (Rekent u eens even het retracement percentage van golf 2 uit en kijk wat Bruno vertelde doet u dat nu gewoon eens een keertje …)
    Waarom tellen we op die plaats in de grafiek golf 3 compleet?
    Wel, ten eerste zien we dat de koers toch wel met een serieuze daling lijkt te beginnen, ten tweede waren de verhoudingen prima in orde op dat punt en ten derde was er op die datum een draaipunt aanwezig in de Delta techniek.
    Wat op dat moment belangrijk was, is het antwoord op de vraag tot hoever golf 4 zal gaan dalen, en welke tijd dat in beslag zal gaan nemen.
    Eerst even de grafiek met de Elliott telling erin.

    Grafiek 2:
    SP5-1.PNG

    Elliott stelde onder andere in zijn analyses dat golf 2 een relatie heeft met golf 4.
    We zetten daarom aan de hand van de hiervoor weergegeven Fibonacci getallen een prijs-tijd matrix uit.
    We gaan dus het koersbereik en de in beslag genomen tijd van golf 2 uitzetten voor golf 4 vanaf het eindpunt van golf 3.
    Op de kruispunten van bijvoorbeeld een prijs projectie van 0,618 en een tijd projectie van 0,618 zetten we een kruisje, en doen dit ook voor de andere waarden.
    Dit levert de volgende grafiek op:

    Grafiek 3:
    SP5-2.PNG

    Deze kruispunten noem ik concentratiepunten, het zijn punten waar prijs en tijd samenvallen.
    Eén van deze punten wordt het doel voor deze golf 4.
    Echter, het zijn punten welke alle berekend zijn vanuit één methode.
    Beter zou zijn, als een van deze punten samenvalt met een punt bekeken vanuit een andere methode van analyseren.
    We pakken voor de andere methode in dit geval de Gann lijnen erbij.

    Gann lijnen zijn lijnen welke een vaste prijs-tijd relatie hebben.
    Zo heeft de 1X1 Gann lijn een vaste relatie van 1-prijsunit X 1-tijdunit.
    De Gannlijn 1X2 heeft een vaste relatie van 1-prijsunit X 2 tijd-units.
    Let erop, dat hier gesproken wordt van prijs-unit en van tijd-unit.
    Een prijs-unit kan 1-punt zijn, maar ook bijvoorbeeld 0,2 punten of 3 punten.
    Zo kan een tijd-unit 1-dag zijn, maar ook bijvoorbeeld 1- week of 1- maand.
    Dit maakt niet uit, zolang maar voor de verschillende lijnen met dezelfde prijs- of tijd- unit wordt gewerkt.
    Om de vertaling van deze lijnen naar de verschillende compressie vormen om te zetten ( dag-week-maand-etc.) gebruiken we als extra de planeet-omloop-lijnen, maar dat is voer voor een ander werkstukje.
    Grafisch weergegeven zien die lijnen er als volgt uit:

    Grafiek 4:
    Gann1.PNG

    Mooi, laten we nu eens zulke lijnen in de koersgrafiek van de S&P500 plaatsen, op dat gedeelte van de grafiek waar we ook onze Elliott telling en de Fibonacci matrix hebben geplaatst.

    Grafiek 5:
    SP5-3.PNG

    We zien dan dat er een mooi concentratiepunt ontstaat van de Gann lijn 1X4 bij het matrix-kruispunt 1,618 in tijd en 0,618 in prijs.
    Wat we verder ook mooi zien in de grafiek is dat de koers eerst omhoog slingert rondom de Gannlijn 1X1, alsof deze de koerssteeds weer terugtrekt naar deze lijn, later weet de koers zich los te wurmen van deze lijn, en wordt vervolgens “ingevangen” door de Gann lijn 1X2.
    Je ziet dan ook mooi in deze grafiek dat de koers bij doorbraak van een Gannlijn door gaat naar de volgende Gannlijn en daar steun vind (basis regel) .
    Dat losbreken van de koers vanaf een bepaalde Gann lijn komt vaak doordat er nog andere krachten werken op de koers vanuit een andere dimensie van de grafiek welke niet zichtbaar is in deze twee dimensionale grafiek, zoals bijvoorbeeld het einde van golf 3 welke plaats vind op een Delta punt, wat iets is uit de vierde dimensie techniek.
    Oké, we laten de koers even verder lopen in de grafiek om te kijken wat er gebeurt, en halen even de overbodige lijnen weg uit de grafiek en laten alleen even het matrix-kruispunt staan op die plaats waar deze de Gann lijn 1X4 snijdt.

    Grafiek 6:
    SP5-4.PNG

    In deze grafiek is de koers een stuk verder gelopen, en we zien een zijwaartse duidelijk correctieve golf.
    We zien ook dat de koers weer wordt “ingevangen” door de volgende Gann lijn, de 1X3 Gann lijn.
    De koers lijkt er van op te veren op het moment dat er een 3-voudige golfbeweging is gemaakt, en je zou daaruit kunnen gaan concluderen dat misschien golf 4 al geplaatst is.
    Echter, ons Fibonacci clusterpunt is nog niet geraakt, en zulke punten waar meerdere methoden samenkomen hebben een sterke aantrekkingskracht op de koers, dus een doorbraak van de 1X3 Gann lijn moet scherp worden bewaakt.
    We laten de koers even verder lopen:

    Grafiek 7:
    SP5-5.PNG

    We zien vervolgens dat de koers door de 1X3 Gann lijn heen daalt, en wordt opgevangen door de 1X4 Gann lijn en wel exact op het punt waar ook de prijs-tijd-matrix cluster lag.
    De koers ondervindt daarna steun van de 1X4 Gann lijn omhoog.
    We mogen daar aannemen dat golf-4 op dit niveau is beëindigd, we zien steun van een Gann lijn, we zien steun van het Fibonacci clusterpunt, en er lag ook nog een Delta punt.
    **
    Interessant zijn ook die laatste Gann lijnen, 1X2, 1X3, 1X4 en 1X6
    Die Gann lijnen hebben namelijk perfecte onderlinge verhoudingen.
    Deze verhoudingen van de lijnen zijn simpelweg uit te zetten in een grafiek, door het koersbereik te delen door 2 en door 3.
    Je krijgt dan de verhoudingen 33,33% – 50% – 66,66%

    Grafiek 8:
    SP5-6.PNG

    Je ziet, dat dan exact dezelfde lijnen ontstaan als de Gann lijnen 1X3, 1X4 en 1X6 in voorgaande grafieken.
    Wie zijn software pakket goed kent, herkent deze laatste lijnen als de speed-resistance lijnen, een tool welke ‘ontdekt’ is door Edson Gould.
    Kortweg noemt men deze lijnen de SRL lijnen.
    Wat Edson Gould deed, was het tekenen van de Gannlijn 1X2 vanaf de bodem van een golfbeweging naar de top van die golfbeweging (in dit geval golf-3) en berekende van daaruit de Gannlijnen 1X3 en 1X6 welke hij de SRL -lijnen noemde.
    Vaak wordt daar dan nog de 1X4 lijn aan toegevoegd, welke dan de 50% lijn vormt.
    Wat u hier uit ziet, is dat de toepassing van de SRL lijnen in wezen gewoon een toepassing van Gann lijnen is.
    .
    Je ziet erg vaak terug in de technische analyse, het feit dat men één van de toepassingen van de oude leermeesters pakt, deze opnieuw ‘verpakt’ , en dan als een ontdekking op de markt brengt, terwijl die techniek dan vaak al een halve of hele eeuw bestaat.
    Daarom is het een goede zaak om de oude leermeesters te bestuderen, je kan dan de latere fratsen gewoon links laten liggen, scheelt een hoop werk 😉
    U heeft hetzelfde hierboven al gezien, noem de lijn van bodem naar top de 1X2 lijn, en kijk vervolgens eens wat de lijn op de helft daarvan de 1X4 lijn doet!
    U ziet het, niets nieuws onder de zon, daar hoeven we geen dure cursussen voor te volgen, alleen even wat studie van de basis beginselen is genoeg.

    Ook die “ontdekking” van een lijn onder de bodems en dan de hoek halveren, is dus alweer oude wijn in nieuwe zakken.

    *

    Voor wie wat meer wil leren over Fibonacci en over SRL lijnen heb ik nog de volgende stukjes geschreven.

    Klik op de diverse links en u komt vanzelf verder.

    Fibonacci lijnen en retracements –> http://www.jstas.com/fibonacci.htm

    Uitleg SRL lijnen met voorbeeld grafieken –> http://www.jstas.com/SRL/srl_lijnen%202e-editie.htm

    Veel leesplezier, en weet: vragen en commentaar zijn altijd welkom.

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    Disclaimer: Onderstaande zijn slechts ideeën, verwachtingen en hersenspinsels. Ze hoeven dan ook helemaal niet te kloppen met de werkelijkheid. Handelen met deze gegevens op de beurs is derhalve voor eigen risico, en wordt afgeraden. U kunt daarbij al uw geld verliezen, en meer dan dat !!

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ik plaats even een grafiek naar het idee van Daniel T. Ferrera, de rest is na te lezen op mijn site onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    2010-01-01%20AEX%20f1.PNG
    Dit is de jaar grafiek van Daniel T. Ferrera omgezt naar een 10-jaars grafiek.
    Als range is genomen de maximale koers van September-2000 en 0.
    Start en einddatum is ‘spring’:)
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Mooi grafiek Jan.

    Fibo retracement werkt ook uitstekend op de 10 jaarsgrafiek.

    Top 2000 viel op 14 januari. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en naderen de 14 janauri.

    Rond de 10730 ligt een belangrijke steun/weerstand uit het verleden. Dus 14-jan 10.730 zou haalbaar kunnen zijn.

    AEX noteert nu aan de bovenkant van het trendkanaal. Tijd voor een correctie? Ik denk dat we deze week nog de 328 kunnen halen en dan nog een laatste beweging omhoog tot 14-jan? Ik zit iig short en sluit mogelijk deze week weer, tenzij de daling 14-jan versnelt, dan wacht ik nog even tot eind jan/begin febr.


    Attachments:
    DOW_5-jan_10_jaar.jpg
    AEX_5-jan.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    De grafiek van de DOW was te groot. Ik heb deze wat moeten aanpassen. Ipv candels een lijn genomen, echter zit er nu wel een ruimte tussen. Maar indien ik de pieken en dalen meeneem, dan klopt het wel. Dus onderstaande grafiek wijkt af van de dayhighs en lows. Met candels klopt het veel beter.

    Ik heb de top van 2000 genomen en retracement uitgezet tot de bodem van 2002 en dat doorgetrokken tot 2010.

    De top van 2007 klopte en de bodem van 2009 ook.

    Attachments:
    DOW_5-jan_10_jr.jpg

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Ik denk dat er een kans is dat de top er staat of iig een stevige weerstand.

    AEX bodem 13-juli € 241,36.

    Indien ik de wortel daarvan neem = 15,53576518875

    Daar tel ik er 3 bij op en vermenigvuldig het met elkaar = 343,57

    De top was gisteren € 343,59.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Onderstaand stukje is een antwoord op een vraag over een indicator welke ik geschreven heb en geplaatst op TA-script.com onder topic Gann ideetjes.
    De indicator tekent een groei/krimp lijn volgens het SQ9, en ook de TTL (True Trend Line)lijnen volgens Jenkins.
    *
    Link: –> http://ta-script.com/forum/viewtopic.php?p=4305#4305

    Het stukje is ook te lezen op: http://www.jstas.com/2010/antw.TA-script-TTL.htm
    **
    *
    Even een kort antwoordje, ik zal de lijnen een poosje meenemen in de weekend update zodat je kan zien hoe ik er mee werk, echter ..ik ben geen mens van korte antwoorden helaas .
    Als eerste, de default waarde van de indicator moet je zien als uitgangspositie waar vanuit je gaat ‘zoeken’.
    De indicator is geen heilige graal maar sommige dingen werken erg leuk.
    Neem bijvoorbeeld de mooie stijging vanaf Maart-2009.
    De koer stijgt sterk vanaf die datum en je gaat dan op zoek naar bepaalde indicatoren die je punten van mogelijke steun kunnen geven, en op die punten kun je dan beslissingen neerleggen afhankelijk van de termijn en de wijze waarop je handelt.
    Een stukje terug in deze topic staat bijvoorbeeld de volume gewogen steun -weerstand indicator.
    We starten nu even als eerste met die indicator onder de stijgende koers vanaf Maart 2009.

    Figuur 1:
    2010-01-14_AEX

    We zien dat de koers aangekomen bij de correctieve beweging in Juli-2009 keurig wordt opgevangen door de volume gewogen lijn.
    Wat dan vaak gebeurd is dat men een trendlijn trekt onder de bodem van Maart-2009 en onder de bodem van Juli 2009.
    In de volgende grafiek ziet u dit even ingetekend.

    2010-01-14_AEX

    Of moeten we die lijn als volgt onder de twee bodems doortrekken ?

    Figuur 3:
    2010-01-14_AEX_vb3.PNG

    Daar zie je gelijk een probleem opduiken, welke trendlijn is nu juist, die in figuur 2 of die van figuur 3 ?
    Zoiets werkt natuurlijk niet lekker ….
    Ze gaan beiden door de twee genoemde bodems, enkel is de ene keer de grafiek weergegeven met een Logaritmische schaal verdeling en de keer erna met een lineaire schaal verdeling.
    Zie je hoe mooi de volume gewogen steunlijn in beide grafieken op zijn plaats blijft ?
    Zo’n rechte lijn werkt dus niet altijd even fijn, vandaar dat ik de indicator zo gemaakt heb dat je daarmee een lijn kan laten tekenen die groeit of krimpt volgens het “Square of Nine”.
    Nu zou het wel heel vreemd zijn wanneer een aandeel of index exact zou groeien volgens het Square of Nine.
    Het is net als met de Gann-fann-lijnen, je moet een correctie factor toepassen.
    Zou vindt je in mijn oudere werk Gann lijnen die exact passen met 1 punt per week, maar ook Gann lijnen die exact passen met 1 punt per koersbar.
    Laten we in bovenstaande figuur nu eens die trendlijn weer verwijderen en er een SQ9 lijn uit de indicator ingooien.
    Die SQ9 lijn starten we dan in op de bodem van Maart-2009 en leggen die onder de boden van Juli-2009 door.

    Figuur 4:
    2010-01-14_AEX_vb4.PNG

    Die SQ9 lijn kunnen we dus leggen op deze wijze toen de koers afketste op de volume gewogen lijn in Juli 2009.
    Mooi is om te zien hoe eind November 2009 de koers steun vond op deze SQ9 lijn.
    Hoe plaats je deze lijn:

    *Neem de indicator op in je grafiek met als start datum 9-Maart-2009, de bodem.
    *Kies voor ómhoog tekenen’.
    *Stel de duplicaat factor in zodat de lijn in de buurt van de bodem in Juli komt, dus factor 2.
    *Daarna stel je de correctiefactor in, in dit geval kom je uit op116.
    *En je ziet hoe mooi die SQ9 lijn als steun fungeert voor de toekomst.
    .

    Mooi man, en hoe loopt dat wanneer we de grafiek logaritmisch weergeven?

    Figuur 5:
    2010-01-14_AEX_vb5.PNG

    Blijft mooi op z’n plek liggen.
    Zou dat een belangrijk punt zijn voor dat moment daar in eind November-2009 waar de koers steun vond op die SQ9 lijn ?
    Belangrijke punten zijn vaak die punten waar meerdere indicatoren ‘samenkomen’.
    Laten we even gek doen, en we gooien er nog een volume gewogen steunlijn bij zoals ik de afgelopen tijd wel in diverse grafieken heb laten zien.

    Figuur 6:
    2010-01-14_AEX_vb6.PNG

    Te zien is dat dit punt een samenkomst was van de SQ9 lijn en de volume gewogen lijn, dus inderdaad een belangrijk punt.
    En hoe ziet dit eruit in een linaire grafiek ?

    Figuur 7:
    2010-01-14_AEX_vb7.PNG

    Idem, u ziet dat een berekende lijn mooier werkt dan een rechte lijn door zomaar twee punten.
    .
    Ik stop hier, ik moet nog e.e.a. voor mezelf doen, maar probeer zelf eens de TTL lijn uit te zetten vanuit Maart-2009 op de wijze van figuur 4 in de posting van 14-Januari-201 12:36
    Teken, kijk en verwonder u 😉
    Wanneer ik tijd heb voor een weekend update zal ik daarover wat meenemen.
    Ook zal ik de komende tijd wat meer TTL- grafieken meenemen in mijn korte stukjes zodat je kan zien hoe ik er mee werk.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .
    Disclaimer: Voor alles op deze website geldt: het zijn slechts ideeën, verwachtingen en hersenspinsels. Ze hoeven niet te kloppen met de werkelijkheid. Handelen met deze gegevens op de beurs is derhalve voor eigen risico, en wordt afgeraden. U kunt daarbij al uw geld verliezen, en meer dan dat !!.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Helaas erg krap in mijn tijd om te reageren op dit mooie forum.
    In de tijd die ik beschikbaar heb probeer ik indicatoren aan te passen / te schrijven die voldoen aan datgene wat ik weergegeven wil zien, en dat is soms wat anders dan dat wat de gangbare indicatoren in sommige programma’s mij bieden, waarbij ik naturlijk altijd het gevaar loop om “op mijn bek te gaan” maar dan weet ik tenminste waardoor dat komt 😉
    Diverse indicatoren schrijf ik in TA-Script, de meeste vindt u terug in de Gann topic op het forum aldaar:
    http://ta-script.com/forum/viewtopic.php?t=546

    TA-script werkt in de programma’s WallStreet for Windows en in Alex-pro.
    In mijn update van dit weekend bespreek ik de mogelijkheden van een paar indicatoren waarbij ik gewoon gebruik gemaakt heb van het koersverloop van de afgelopen tijd van de AEX, ik heb dus niet gezocht naar ‘mooie plaatjes’.
    Mijn update vindt u onder de datum van 14-03-2010 onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Een voorbeeldje van een grafiek uit die update, grafiek 5:

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Niet DAT wat we denken dat gaat plaats vinden geldt, maar dat wat plaats vindt geldt.
    Vanuit EW en Fibonacci zien we mogelijke steun rondom het gebied 333-335.
    U weet, ik werk het liefst met indicatoren die hun informatie halen uit de koers.
    Afgelopen weekend plaatste ik enkele grafieken met indicatoren die daarmee werken, ik volg die indicatoren zodat ik niet zelf hoef in te schatten wat de koers gaat doen, die doet toch altijd iets anders dan dat wat ik vermoed.
    Ik volsta nu ook enkel met één grafiek, bekijk de grafiek en de conclusie is overduidelijk denk ik.
    Grafiek:
    2010-03-16_AEX_vgws1.PNG
    .
    Wilt u er ook wat tekst bij zo na een fles wijn?
    Dat kan, kijk dan even op de link –> http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Het volgende stukje is ook te lezen onder de link:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    Vaak is daar de opmaak van de tabellen en / of grafieken iets beter te volgen.
    .
    28-Maart-2010
    .
    Bijna alweer drie maanden om dit jaar, een eerste kwartaal wat alweer bijna achter de rug is, wat gaat de tijd snel, maar wat is tijd eigenlijk, bestaat tijd wel ?
    Een mooi onderwerp voor een werkstukje… nu dus effe niet.
    Laten we vandaag even beginnen met het weerbericht.
    Grafiek 1:
    2010-03-28_AEX_cld.PNG

    De vorige keer dat ik deze grafiek liet zien waarschuwde ik dat de koers steun leek te ondervinden van de Kijun-sen lijn ( licht rood) maar de volgende dag zakte de koers al door die lijn heen en ondervond daarna steun op de Tenkan-sen lijn (donker rood).
    Inmiddels ligt de koers boven beide lijnen, boven de wolk, dus e.e.a. ziet er in deze grafiek zonnig uit.
    Kijkt u eens hoe mooi u alleen al via deze grafiek in de opgaande trend mee kon blijven liften.
    Natuurlijk een spannend moment in Juli vorig jaar, en ook in Februari dit jaar, maar je beslist natuurlijk nooit op één indicator alleen !
    Ik zal ook een keer een stukje schrijven over het handelen met deze indicator, á la RSI.
    .
    Dan plaats ik hieronder even drie MurreyMath grafieken, een lange termijn, een middel lange termijn en een kortere termijn.

    Grafiek 2:
    2010-03-28_AEX_MM128.PNG

    Grafiek 3:
    2010-03-28_AEX_MM64.PNG

    Grafiek 4:
    2010-03-28_AEX_MM32.PNG

    In grafiek 2 ziet u dat de koers duidelijk weerstand ondervind van de 6/8 lijn rond de koerswaarde 343,75
    Als eerste, die 343,75 waar komt die waarde vandaan ?
    Zoals u weet zijn de achtsten van MurreyMath vrij eenvoudig, 1000/8 –> 125 .
    125/8 –> 15,625
    (3X 125) – 2*(125/8) –> 343,75 Dus een natuurlijk weerstand niveau wat daar al eeuwen ligt te wachten.
    Die achtsten zijn een link naar Ying en Yang, bij tijd en niet te dronken zal ik er aan het einde van deze update een paar worden aan spenderen 🙂
    Bekijkt u nu eens de grafiek -1 van de update van 25-Maart hieronder.
    Dat is een inzoom van grafiek 6 van 20-Maart dit jaar.
    U ziet in die grafieken dat ik een Square á la Gann uitzet vanaf 13-07-2009 op een koerswaarde van 241,36
    In dat square ziet u duidelijk dat de koers inmiddels 540 graden verder is in het SQ9.
    540 graden is 1,5 X 360 graden ofwel 1,5 rondje in het SQ9
    Wortel uit 241,36 -> 15,53576519
    + 1,5 rondje = 1,5 *2 =3 ofwel15,53576519+3 –> 18,53576519 en het kwadraat is dan –> 343,57
    Ziet u hoe dat overeenkomt?
    Die waarden liggen daar niet zomaar, die liggen daar te wachten ….op ons … de mensheid … die denkt zelfstandig te handelen .. 🙂
    .
    In grafiek 3 ziet u het afketsen van de koers op de 1/8 lijn ( 7/8) , snelle pivotlijn, en hoe de koers daardoor in positief gebied bleef.
    .
    Grafiek 4 heb ik toegevoegd om te laten zien waarom de koers donderdag/vrijdag afketste rond de waarde 345,7 ; want u weet dat de 7/8 lijn een snelle pivot lijn is, zie mijn uitleg onder de basis van Murreymath op mijn oude site.
    .
    Hoe eenvoudig kan het wezen, hoe eenvoudig kan het zijn ?
    .
    Gaat de koers verder omhoog, of vind vanaf hier een daling plaats ?
    Helaas is mijn glazen bol al jaren lang stuk .
    .
    Volg daarom de trend en pas uw stops toe.

    Ofwel: Volg niet uw idee, of een het idee van een gek in uw omgeving, volg de koers en de eeuwenoude vastgelegde gegevens !
    .
    Grafiek 5:
    2010-03-28_AEX_cyc.PNG

    Grafiek 5 is een oude bekende grafiek.
    De cyclus wijst omlaag, maar u weet dat deze lagging is.
    Ook ziet u dat de koers is uitgekomen boven de Thomas DeMark lijn en ook uitgekomen boven de volume gewogen steun-weerstand-lijn.
    Gaat de koers verder omhoog of omlaag .. ? .. wie weet…. maar dit is een mooi moment voor het inleggen voor stops in de richting van het idee wat u denkt !
    .
    Grafiek 6:
    2010-03-28_AEX_SQ1.PNG

    In grafiek 6 ziet u de volume-gewogen-steun-weerstand-lijnen en het square berekent vanuit de laagste koers in Juli-2009.
    Je zou in eerste instantie denken dat de volume lijnen en het square niets met elkaar te maken hebben, maar kijk eens naar de volgende inzoom van grafiek 6.

    Grafiek 7:
    2010-03-28_AEX_SQ2.PNG

    Kijkt u bijvoorbeeld eens naar de reactie van de koers wanneer de volume lijnen op het zelfde niveau een square prijs -lijn raken.
    Daarover wellicht een andere keer meer.
    .
    Ik sluit af met de P&F grafiek van de AEX index die laat zien dat de koers voor een volgende hindernis staat; wordt de vorige top uitgenomen of niet ?

    Grafiek 8:
    2010-03-28_AEX_PF1.PNG

    .

    Dan nog even voor het slapen gaan een kort verhaaltje over Yin en Yang en de achtsten van Gann.

    Op Wikipedia leest u daarover onder andere:

    Yin en yang
    Yin en yang zijn Chinese begrippen. Ze worden beschouwd als de twee tegengestelde en complementaire (elkaar aanvullende) elementen van het universum.
    Het universum, dus alles wat er is, maar ook wat er niet is en de krachten/mechanismen daarachter, wordt de Tao (of Dao) genoemd. De Tao is niet te kennen, begrijpen of te benoemen. Om dat laatste wordt Tao ook wel eens een ko(s)mische contradictio in terminis genoemd. Tao manifesteert zich in 2 tegengestelde waarden: yin en yang. Het zijn geen absolute polen zoals goed en kwaad; beide begrippen bestaan alleen in relatie tot elkaar. Dit wordt duidelijk uit het volgende voorbeeld:

    Yin wordt in verband gebracht met de donkere maan (die afgekeerd is van de zon) en staat voor de vrouwelijke natuur.
    Yang wordt in verband gebracht met de heldere zon en komt overeen met de mannelijke natuur

    Een modern voorbeeld zou zijn:
    Yin: het verkeerslicht (het stilstaan)
    Yang: het verkeer dat langs het verkeerslicht rijdt (de beweging).
    Sommige Chinese, Koreaanse en Japanse plaatsnamen weerspiegelen de volgende betekenis:
    Yin: de noordzijde van de berg, de zuidzijde van de rivier.
    Yang: de zuidzijde van de berg, de noordzijde van de rivier.
    De symbolische kleuren van yin en yang worden in de regel respectievelijk met zwart en wit aangegeven. Yin en Yang zijn ‘gevangen’ in een cirkel, die symbool staat voor de Tao; Taoïsme, het Taijitu (???), ook bekend als het T’ai Chi-symbool.
    Yin Yang toont zich (manifesteert zich) volgens een aantal principes:
    Yin en Yang is geen statisch fenomeen; het is een dynamisch proces, dat nooit stopt of gestopt kan worden.
    Alle verschijnselen in het universum zijn gebonden aan de dynamiek/beweging van het Yin en Yang principe.
    Iets heeft altijd een Yin èn een Yang kant; wanneer iets Yin genoemd wordt, is ook Yang aanwezig. Het absolute Yin of absolute Yang bestaat niet. Er bestaat geen absoluut donker of licht; in de nacht wanneer het donker is, kunnen wij toch zien en overdag zijn er altijd schaduwen.
    Iets is pas Yin of Yang wanneer je het vergelijkt met iets anders.
    Yin en Yang zijn onderling afhankelijk, wanneer een waarde te groot wordt, dan remt de ander af.
    Yin is de veroorzaker van Yang; hetgeen in het symbool tot uitdrukking komt door de witte stip in donkere Yin.
    Yang is de veroorzaker van Yin; hetgeen in het symbool tot uitdrukking komt door de zwarte stip in het lichte Yang.

    Niets in het universum is volledig yin of volledig yang. Wanneer je door de cirkel van het Yin-Yang symbool een verticale lijn tekent, dan zie je dat in de ene waarde ook de andere aanwezig is (de halve cirkel). De twee stippen geven aan dat het ene het begin van het ander is, dat Yang het begin is van Yin en Yin het begin van Yang. De lijn die de ‘scheiding’ tussen yin en yang aangeeft, wordt niet als een rechte verticale lijn getekend. Het is een ‘S’ waarmee wordt aangegeven dat een en ander een dynamisch proces is.
    Je kan dus stellen, dat Yin en Yang de te onderscheiden delen van de Tao zijn, die elkaar veroorzaken en in stand houden.
    Tot zover even het verhaal vanaf Wikipedia ….
    *
    Wie dan nu even het stukje van Gann : “45 Years in Wall Street” wat onder zijn hoofdkussen ligt doorleest komt daarin onder andere een tabel tegen waarbij 100% wordt verdeeld in 4 en daarna in 8 waarna de kleinste waarde 3,125% is.
    Dat levert een volgende tabel op:
    3,125 37,500 71,875
    6,250 40,625 75,000
    9,375 43,750 78,125
    12,500 46,875 81,250
    15,625 50,000 84,375
    18,750 53,125 87.500
    21.875 56,250 90.625
    25,000 59,375 93.750
    28,125 62,500 96.875
    31,250 65,625 100
    34,375 68,750

    Ziet u het al, de Yin en Yang?
    Niet?, wel laten we dan even eenvoudige numerologie erop los, om te zien op welke waarde de getallen vibreren.
    3,125 levert het getal twee op, immers: 3+1+2+5 = 11 en dat geeft 1+1 = 2.
    18,750 levert het getal drie op, immers 1+8+7+5+0 = 21 en dat geeft 2+1 = 3.
    Laten we dat even voor de hele tabel doen:

    3,125
    =2
    37,500
    =6
    71,875
    =1

    6,250
    =4
    40,625
    =8
    75,000
    =3

    9,375
    =6
    43,750
    =1
    78,125
    =5

    12,500
    =8
    46,875
    =3
    81,250
    =7

    15,625
    =1
    50,000
    =5
    84,375
    =9

    18,750
    =3
    53,125
    =7
    87.500
    =2

    21.875
    =5
    56,250
    =9
    90.625
    =4

    25,000
    =7
    59,375
    =2
    93.750
    =6

    28,125
    =9
    62,500
    =4
    96.875
    =8

    31,250
    =2
    65,625
    =6
    100
    =1

    34,375
    =4
    68,750
    =8

    Ziet u de wisselwerking 2-4-6-8 en daarna 1-3-5-7-9 en dan weer 2-4-6-8 etc.?
    Yin en Yang …
    Wat u daarmee kan op beurs ?
    Dat volgt een andere keer 😉
    Voor nu: welterusten.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Jan,

    Op basis van uw info over Murrey Math ben ik aan de slag gegaan voor mijzelf. Ik moet zeggen dat ik je info te beperkt vind om er iets zinnigs mee aan te vangen. Daarom heb ik verder gezocht en een paar goede dingen gevonden die ik nu aan het vertalen ben én bovendien nog probeer te begrijpen. Toegegeven, het heeft mij al ettelijke uren inspanning “gekost”. Bij mijn eerste poging iets zinvols te maken op basis van MM kwam ik dicht uit bij je 128-dagen-MM-grafien, maw ik ben op de goede weg.

    Ik kan iedereen aanraden MM te bestuderen. Je hebt echt geen software (dus kosteloos) nodig om de berekeningen te maken en de juiste vaststellingen te doen op basis van de spelregels die MM heeft uitgezet. Het is een afgeleide van Gann, maar tien maal eenvoudiger om te implementeren in je eigen systeem, voor zover je een systeem zou hebben. Bovendien heb je met moeite vijf tot tien minuten tijd nodig om handmatig een MM-analyse te maken.

    Ooit kreeg ik een verkeerde reactie van iemand die ik op een forum een paar keer had aangesproken in dezelfde trand. Daarom stel ik je meteen gerust. Ge staat niet op een voetstuk, ik kijk alleen van je af en laat je dat ook weten. In school zouden wij daarvoor allebei een nul krijgen.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Luc,

    Op mijn oude site staat alleen wat basis info omtrent MurreyMath.
    Ik heb daarna nooit meer de tijd genomen om er verder wat over te schrijven, de interesse vanuit het ‘publiek’ was nihil destijds.
    Ik heb jaren geleden wel de boeken van Murrey doorgewerkt en gebruik het frame dan ook voor mijn beslissingen.
    Misschien een goed idee, dat wanneer je e.e.a. voor jezelf vertaald, dat je er gelijk een soort van uitreksel van maakt, wat je dan plaatst voor anderen.
    Mocht het plaatsen je problemen opleveren, stuur het dan naar Jan@JSTAS.com , dan plaats ik het voor je.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    Geert heeft mij die vraag ook via mail gesteld. Ik heb positief geantwoord. Het zal wel nog enkele weken duren; vrees ik, eer ik een uitgebreide tekst kan plaatsen.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Doe rustig aan Luc, beter goed en wat later dan half werk tenslotte 😉
    Ik ben blij dat je wat had aan de door mij geplaatste MurreyMath grafieken, de boodschap kwam denk ik goed over 😉
    Ik zie dat wel bij een volgende grafiek.

    Meer algemeen:
    Het verdelen van de gelopen range in 8 is een Gann techniek, en niet persé de MurreyMath techniek, Murrey gebruikt ook wel het verdelen in 8, maar dan net even anders, het is belangrijk dat u dat verschil inziet !
    Dat samen met de MurreyMath regels geeft een werkbaar geheel.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Dan heb ik dit weekend een begin gemaakt met de al langere tijd beloofde uitleg van de ‘Cloud’-grafieken, ofwel de ‘Ichimoku Kinko Hyo’ grafieken.
    Deze techniek vindt net als de Candle stick grafieken hun oorsprong in Japan.
    In Europa vindt je echter weinig uitleg over deze Cloud grafieken.
    Ik probeer daar een lans voor te breken, het stukje is zeker nog niet compleet, maar het begin heb ik alvast gemaakt, de uitbreiding volgt later.
    Tevens heb ik geprobeerd er wat praktijk ervaring in te leggen.
    Serieus bedoeld commentaar is welkom en wellicht leerzaam, dus schroom niet …
    .
    Het eerste begin van het stukje wat ik geschreven heb daarover vindt u onder de volgende link:

    Uitleg Cloud grafiek

    Een uur-grafiek welke u terug vindt in deze uitleg:

    2010-04-02_AEX_vb9.PNG

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN