skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Goud vs. Zilver

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door TurboTrading TurboTrading 13 jaren, 5 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    TurboTrading
    TurboTrading
    Bijdrager

    Dat men binnen afzienbare tijd edelmetaal nodig heeft om boodschappen te doen, lijkt me veel te pessimistisch. Dat goud in korte tijd “gemakkelijk” driehonderd procent kan stijgen lijkt mij ook niet reeël.

    Niettemin heeft de enorme stijging van de afgelopen weken mij aan het denken gezet. Verschillende vermogensbeheerders, adviseurs en goeroes raden aan om zo’n tien tot twintig procent van uw vermogen in edelmetaal te investeren. Vroeger was het enkel goud wat de klok sloeg, de laatste tijd wordt ook zilver steeds vaker genoemd. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen beleggen in zilver en goud?

    De correlatie tussen koersschommelingen in de goud- en zilverprijs is erg hoog. Niettemin zijn er wel degelijk grote verschillen. Hieronder de naar mijn mening belangrijkste vijf:

    1. Zilver is een veel groter industrieel goed dan goud. De noodzakelijkheid van zilver in de toekomst is groter dan van goud.

    2. De hoeveelheid goud in de wereld is relatief beperkt ten opzichte van zilver.

    3. Waar bijna al het goud dat ooit gewonnen is in de geschiedenis nog beschikbaar is in de vorm van juwelen, baren en munten, vergaat zilver vaak als het wordt gebruikt. Consumptie heeft weinig invloed op goud, maar met de lage waarde van zilver heeft het hier wel invloed op. Vaak is het recyclen en terugwinnen van zilver niet rendabel en gebeurt het dus simpelweg ook niet.

    4. Gemiddeld gezien over de laatste jaren resulteerde een verandering van 1% in goud in een verandering van 1,75% in zilver, zowel omhoog als omlaag. Kort door de bocht beweegt zilver dus 75% sneller dan goud.

    5. De grootste productie van goud komt uit goudmijnen. Er zijn maar zeer weinige pure zilvermijnen. Zilver wordt vooral gemijnd als bijproduct. Een zinkmijn haalt bijvoorbeeld niet alleen zink naar boven, maar er komen ook kleine hoeveelheden zilver mee.

    Als we kijken naar de goud/zilver-ratio, dan is in de periode van 1808 tot nu deze verhouding gemiddeld 1:33 geweest. Dit komt door het feit dat de Engelsen in de negentiende eeuw geprobeerd hebben het zilver te devalueren, vooal omdat ze het zelf niet hadden. De laatste dertig jaar ligt de verhouding op ongeveer 1:60 met als hoogtepunt 1:17 in 1980 toen beide metalen piekten en 1:100 in 1991 tijdens de recessie.

    Het is bekend dat de goudprijs wordt onderdrukt door de toepassing van het zogenaamde “fractional reserve bullion banking”. Kort gezegd betekent dit dat banken op de internationale goudmarkt gemiddeld 45 ounces aan goudproducten verkopen voor iedere ounce daadwerkelijk fysiek goud. De goudhandel wordt dus slechts ondersteund door 2,3% daadwerkelijk bestaand fysiek goud. Dit gebeurt met zilver ook, maar naar het schijnt in veel mindere mate. Niettemin bevat de ETF tracker die de zilverprijs volgt nu al ruim 280 miljoen ounces van de grondstof, wat neerkomt op 41% van de totale jaarproductie.

    Fantaseren over hoe ver edelmetalen kunnen stijgen, wordt gelimiteerd door de grenzen van de verbeelding. Wie de oude high van begin jaren ‘80 als doel aanhoudt, kan dan voor zilver rekenen op een stijging van 200%. Gecorrigeerd voor inflatie verandert die hoogste prijs van 50 dollar dan zelfs in 130 dollar per ounce zilver, wat neerkomt op bijna 500% winstpotentieel.

    Wie wil beleggen in edelmetalen moet zeker eens gaan zoeken naar de mogelijkheden van zilver. Goud begint mij sowieso een beetje teveel op een hype te gaan lijken. Naar mijn mening heeft zilver om bovenstaande redenen veel meer potentieel dan goud.

    Selwyn Duijvestijn
    Turbo-Trading.nl

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN