skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Goud Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Goud Einhorn gaat voor kwaliteit & goud!

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Nico Pantelis Nico Pantelis 14 jaren, 2 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Nico Pantelis
    Nico Pantelis
    Bijdrager

    David Einhorn, een van Wall Street’s bekendste hedgefundmanagers, is de manager van het hedgefund Greenlight Capital. Daarnaast is David ook bekend als fervente pokerspeler. Zo behaalde hij een 18de plaats in de World Poker Series van 2006, wat hem 659.730 dollar opleverde. Dit bedrag schonk hij integraal aan de Micheal J. Fox Foundation, die onderzoek uitvoert naar de ziekte Parkinson.
    Ik wist de hand te leggen op het jongste kwartaalrapport van Greenlight, waarin wordt teruggekeken op 2009 en het afgelopen decennium, maar ook wordt vooruitgeblikt naar 2010. Ik geef een bulletpoint-overzicht:

    • Sinds oprichting in 1996 behaalde Greenlight Capital een rendement van +1397%, wat neerkomt op een gemiddeld jaarlijks rendement van +22%!
    • In het afgelopen decennium (2000-2009) werd +350% verdient, wat overeenkomt met een gemiddeld jaarlijks rendement van +16%, waarmee men de S&P500 ver achter zich liet, en dat met minder volatiliteit in de portefeuille!
    • In 2009 werd een positieve return behaald van +36,9%, waarbij de gemiddelde ‘net-long-exposure’ zo’n 33% bedroeg, waarvan 18% aan schuldpapier (hoofdzakelijk junk bonds).
    • Opmerkelijkste transacties (voor jullie lezers in de Benelux): de verkoop van Nyrstar en de aankoop van Delta Lloyd! De overige transacties leest u in het volledige rapport dat u hier onder kan inkijken:

    Einhorn-Greenlight-Q4-09
    Voor 2010 blijft Greenlight Capital vrij conservatief gepositioneerd, want Einhorn vindt dat de huidige koersniveaus al een zeer rooskleurig toekomstscenario voor de economie incalculeren. Hij blijft dus short gaan op crisis-gevoelige bedrijven en long op stabiele bedrijven (stevige balans, goede cashflow, …), en uiteraard is er nog de gigantische bulk goud die hij heeft aangeschaft!
    Ik kan me in grote mate vinden met Einhorn’s visies, met name wat betreft goud! Mijn visie op de grondstoffenmarkt in 2010 is vooral gericht op agrarische (fysieke) grondstoffen en goud- en zilvermijnaandelen, met name de junior klasse!http://www.goud-zilver.net

    #link naar dit bericht
    Avatar
    gxd
    Bijdrager

    Nico,

    De minpunten van het fonds zijn de slechte liquiditeit (lock-up van 1 jaar) en de vrij hoge maximum drawdown van -31,91%.

    #link naar dit bericht
    Nico Pantelis
    Nico Pantelis
    Bijdrager

    gxd,

    Hedgefunds hebben zeker ook hun nadelen, zie ook mijn eerdere post hier: http://forum.dekritischebelegger.nl/aandelen/indekken-of-niet/

    Vooral hun ‘out-of-the-box’ visies vind ik interessant.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN