skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums Tides Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums Tides Een tijdelijke bodem

Tags: ,

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar eniemans 13 jaren, 2 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    Elmer
    Elmer
    Bijdrager

    Een topvormingsproces kan een tijdje in beslag nemen, maar als het dan eenmaal begint te dalen gaat het vaak hard en is vriend en vijand verrast. De tides suggereren dat we in de buurt van een bodem zijn en de komende dagen gaan opveren.

    Laten we zien waar de markt gaat draaien. Voor een bodem in de markt kijk ik normaal gesproken naar de low tides with the smallest value. De laagste waarden onder de laagste waterstanden zijn in beginsel namelijk bepalend voor een bodem in de markt. Toch ga ik dit keer juist op zoek naar de laagste waarde temidden van de hoogste waterstanden. Dit geeft ons in principe een top in de markt, maar toch is het voor een bodem van belang, ik leg u straks uit waarom.

    Voor een top in de markt kijken we zoals gezegd naar de laagste waarde temidden van de hoogste waarden. Een laagste waarde betekent een geringe aantrekkingskracht van de zon en de maan ten opzichte van de aarde hetgeen een top op Wall Street mogelijk maakt. Op zoek naar de laagste waarde zien we dat zaterdag 29 januari een hoogste waterstand geeft van 140 cm. Dit is temidden van de de dagen ervoor en erna de laagste waarde en daarmee een goede kandidaat voor een top.

    Laten we voor de zekerheid naar de tidal sum kijken.


    De tidal sum zegt eveneens een top op zaterdag 29 januari (504 cm) aangezien daar de laagste waarde zichtbaar is. In mijn nautische software kan ik doorklikken naar de achterliggende, niet-afgeronde, cijfers. Wat opvalt is dat de achterliggende cijfers van zowel vrijdag 28 januari als zaterdag 29 januari een tidal sum geeft van 508 cm. Kortom, onbeslist. Daarmee valt ‘de top’ op vrijdag 28 januari of zaterdag 29 januari, in principe betekent dat een top op vrijdag 28 januari of maandag 31 januari.

    Wanneer ik kijk naar the Spiral Calendar zie ik vooral draaipunten in de markt rondom donderdag 27 januari (5x). Daarnaast ook vrijdag 28 (3x) en zaterdag 29 januari (3x). N.B.: bij 29 januari staat o.a. de belangrijke top van 26 april 2010 vermeld.

    Tot slot is het van belang om nog naar de zogenaamde inversies te kijken. Wanneer een inversie zich voordoet, krijgen we een bodem in plaats van een top en omgekeerd. Door middel van mijn zelfontwikkelde inversie-indicator kan ik dergelijke omgekeerde bewegingen opsporen. Op 24, 27, 29, 30 en 31 januari heb ik inversies. Allereerst 24 januari: doordat op deze dag sprake is van een inversie, krijgen we geen stijging maar een daling naar 28/31 januari. Dat is dus de reden waarom ik toch naar de hoogste in plaats van de laagste waterstanden keek.

    Vervolgens zien we een inversie op donderdag 27 januari. Dat betekent dat de bodem in beginsel niet doorzet tot 28/31 januari, maar dat de markt al op donderdag 27 januari gaat draaien. Het is aardig om te zien dat de Spiral Calendar hiervoor de meeste draaipunten op 27 januari had. Dat bevestigt min of meer dat we eerder dan 28/31 januari gaan draaien. De drie inversie op 29, 30 en 31 januari zorgen er per saldo voor dat een trendomkeer volgt. Aangezien de tides zeggen we in de week van 31 januari gaan dalen, zorgt de trendomkeer ervoor dat we in die week juist gaan stijgen.

    Vaak zien we dat ook andere markten een draaipunt hebben op of rond de datum waarop de beurzen bodemen of een top maken. De Spiral Calendar geeft twee markten aan waar eveneens een top of bodem gevonden mag worden. Allereerst zien we dat de Amerikaanse 10-jaars staatsobligaties een draaipunt heeft op of rond 27 januari. Ik vermoed dat de 10 Year Note dan een bodem maakt, hetgeen een tijdelijke top in de rente betekent.

    Daarnaast zien we ook veel draaipunten rondom het weekend op 28/31 januari voor goud. Ik vermoed dat goud dan een tijdelijke top gaat maken.

    Kortom, in de periode 27-31 januari verwacht ik op verschillende markten belangrijke draaipunten. Voor Wall Street verwacht ik dan een tijdelijke bodem, voor de rente en goud een tijdelijke top.

    Elmer Hogervorst

    http://www.goudtekoop.nl
    http://www.hogervorstadvies.nl
    http://weblog.goudtekoop.nl
    http://www.twitter.com/goudtekoop

    Elmer Hogervorst is auteur van de tweewekelijkse publicatie ‘de Zon, de Maan en uw Beleggingen’.
    U kunt gratis het exemplaar van 15 november 2010 hier downloaden. Stuur Elmer een email om zonder verdere verplichtingen een gratis exemplaar te ontvangen.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Geert
    Bijdrager

    Bedankt Elmer,

    Bij mij kwam de 31ste ook naar voren voor indexen en 4/7 febr. voor grondstoffen en valuta’s. Dus ik denk ook wel dat de draai zeer dichtbij is. Een daling tot 21-febr. is momenteel mijn verwachting. Volgende week wat short kansen zoeken en er is een goede kans op een correctie van 10%.

    AEX 374 lijkt mij maximaal haalbaar, maar dan moeten we vandaag wel boven de 365 sluiten.

    31-jan of 374 ga ik short op AEX
    4/7 febr. of 1.40 short op EUR/USD

    #link naar dit bericht
    Avatar
    eniemans
    Bijdrager

    Astrologie (Merrimen) geeft aan dat 4/7 ook de keerdatum voor Indices is. Maar die heeft ook meestal een marge van +/- 3 dagen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN