skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 5 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 441 tot 460 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-08-2016:
    Als belegger/speculant moet u altijd voorbereid zijn op het gegeven dat iets soms wat anders is dan dat je in eerste instantie verwacht.
    Zie bijvoorbeeld het volgende filmpje op facebook, .. dat wat u verwacht en wat het uiteindelijk is .. 😉
    [url]https://www.facebook.com/100008262487841/videos/1746347575650642/[/url]
    .
    Soms focussen we ons op erg korte termijn cycli, terwijl de lange termijn cycli ons veel kunnen vertellen, reden waarom Gann daar ook zo op hamerde in zijn artikelen.
    Een cyclus is zoals u weet een zich herhalend patroon, ongeacht hoe dit patroon er uitziet.
    In het stukje: [url]http://www.jstas.com/Gann/gann_seasonal.htm#15-02-2011[/url]: kunt u onder andere iets lezen over een zeventien jarige cyclus, maar in bijvoorbeeld het stukje: [url]http://www.jstas.com/Dow/dow_jones.htm[/url] laat ik u een andere wijze van het toepassen van een cyclus zien.
    Afgelopen week haalde ik 1837 aan, maar 18 jaar ervoor in 1819 was er eigenlijk de eerste crisis, tikt u het eens in op Google en er komt teveel naar voren om door te lezen.
    Hierna ziet u wat plaatjes die ik even vanaf Google heb gehaald:
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Figuur 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Figuur 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Figuur 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Figuur 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Cycli, we zijn er gek op, in figuur 5 hierboven de Kuznets cyclus.
    .
    U ziet duidelijk verhalen over de crisis in 1819.
    De oorzaak voor deze crisis vindt u in de geschiedenis hierna zich steeds herhalen, de mensen leren kennelijk niet van hun fouten.
    Ik zag nog een leuke tekening op Google waarbij de maker van deze prent een duidelijke gedachte heeft over de veroorzaker van de diverse crisissen.
    Figuur 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Dit laatste plaatje komt vanaf de website[url]http://www.humansarefree.com[/url]
    .
    Altijd weer die banken, en dan denk je -wil nu niemand daar eens wat aan doen?-
    Wel, een paar Presidenten hadden dat vorige eeuw op hun -to do- lijstje staan; ze zijn helaas op niet natuurlijke wijze vroegtijdig overleden.
    De Presidenten na hen houden zich wel rustig 😉
    Over de macht van een inktvis gesproken 🙂
    .
    Hoe betaal je schulden op een gemakkelijke manier af?
    Dat doe je door inflatie, en om die op te laten lopen heeft men in de vorige eeuw de koppeling met Goud losgelaten, het effect ziet u in het volgende plaatje:
    Figuur 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in dit plaatje in welk razend tempo uw spaargeld minder waard wordt.
    En wanneer geld minder waard wordt, kom je er gemakkelijker aan, en kun je eenvoudiger je schuld afbetalen.
    En dat is wat onze wijze leidsheren nu ook weer proberen, maandelijks enorme bakken geld op de markt gooien zodat uw gespaarde centjes snel in koopkracht dalen.
    Helaas ging dat in het verleden niet goed, en waarom zou het nu wel goed gaan?
    .
    Maar ik dwaal weer af …
    Crisis in 1819.
    Dippie in 1974, zie grafiek 6 in de update van 13-08; ik plaats hem hieronder nog even voor u.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Wanneer we nu even een kladblok en een potloodje pakken en de dagen tellen tussen 29-Oktober-1819 en 9-December-1974.
    Dan komen we uit op 56.655 dagen ofwel 155-jaar plus 1-maand en 11 dagen.
    Wanneer we dat vermenigvuldigen met 1.1618034 dan komen we uit op eind December-1999, ofwel een 180 jarige cyclus.
    Ofwel 2 maal de 90 jarige cyclus waar ik u afgelopen weekend op wees (zie ook: [url]http://www.jstas.com/cycles/cycli.htm[/url] )
    De paniek van 1819 gaf met een heel kleine marge de top rond 2000, dat is een kleine afwijking in een 180 jarige cyclus.
    *
    De wijze van berekenen — 1.1618034- zal u wellicht wat onwennig overkomen, maar hoort bij een u nog niet getoonde tijd-reken-methode.
    Ik kom er dit jaar wellicht op terug.
    Waarom dit nu even aangehaald?
    Wel, het geeft een belangrijk punt aan komende periode voor een (tijdelijk) einde aan de inmiddels zeven jaar (Bijbels getal) durende Bull markt.
    Het wachten is op een belangrijk referentiepunt wat begin komende week valt indien de Nasdaq index(es) een meerjarig hoogtepunt neerzetten en de S&P en de Dow gaan dalen.
    Zo niet, dan kan het een weekje later zijn.
    .
    Wees echter alert, volg uw indicatoren en niet een idee.
    .
    Dan zie ik de laatste tijd weer op diverse fora grafieken opduiken met de PitchFork er in getekend.
    Vaak laat men daarin echter diverse lijnen achterwege, en vaak tekent men ook de lijnen niet terug in de tijd.
    Terwijl het belangrijk is wanneer je raakvlakken ziet van de lijnen met de koers in het verleden, men negeert (ziet over het hoofd) belangrijke data.
    Ik laat even twee grafieken zien, er is veel uitleg omtrent de Pitchfork op internet te vinden en ik heb er ook ooit een kort stukje over geschreven wat te vinden is onder de link: [url]http://www.jstas.com/GT/de_pitchfork%20eerste-opzet.htm[/url]
    Onderstaande grafieken zijn zomaar twee voorbeeldjes.
    .
    Als eerste even een grafiek met als startpunt de bodem in 2003, de top in 2007 en de volgende bodem in 2009.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De punten van waaruit de Pitchfork is opgezet worden weergegeven door de blauwe bolletjes.
    U ziet dat het meest linkse bolletje niet op de bodem in 2003 staat weergegeven.
    Het start punt is volgens één van de regels (modified shift) verplaatst naar het midden van de oorspronkelijke Hagopian lijn (paars gestippelde lijn).
    De medianline is groen weergegeven.
    In een blauwe kleur ziet u de warning-lines en de internal-lines en de swing-lines.
    De twee bruine lijnen rechts in de grafiek zijn Jenkins True Trendlines (Gann) waar ik ook al eens wat over geschreven heb; deze vormen nu een driehoek.
    .
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In deze grafiek ziet u ook de Pitchfork weergegeven en dan wel volgens de standaard methode.
    Ik heb ook hier de lijnen terug getekend in de tijd, kijkt u eens hoe mooi een en ander verloopt.
    .
    Indien er interesse is wil ik het stukje over de Pitchfork wel een keer uitbreiden.
    .
    De tijd is om, tot de volgende keer!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    In verband met de afmetingen van de diverse grafieken zie:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    18-09-2016:
    Home-sweet-home 😉
    Aan het hete weer is een einde gekomen, en zo ook aan mijn korte vakantie.
    Ik heb de AEX volume indicatoren bijgewerkt zodat ze werken tot de volgende datum waarop een eventuele wijziging plaats vind in de samenstelling van de index.
    Het betreft dan de indicator met daarin de VWAP voor de AEX, de WCumVeloc en ook de normale volume bars.
    Tevens is er op verzoek de Volume-RSI mee geprogrammeerd.
    De ta-script code vindt u in de topic [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1314&p=9548#p9548[/url]
    .
    U weet dat ik onder andere een fan ben van de RSI en dan met name van de reversals zoals ik die van mevrouw Constance Brown geleerd heb.
    Afgelopen week kwam er een prachtig voorbeeld voorbij van zo’n mooie reversal in het aandeel Apple.
    Terwijl de DOW index negatief was, kwam er in Apple een mooie positive reversal naar voren en die haalde dan ook zijn doel.
    Ik heb er een kort stukje aan gewijd afgelopen week wat u kan zien onder de link: [url]http://www.jstas.com/apple.htm[/url]
    .
    Als afsluiting even een grafiek van de AEX index.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Regelmatige lezers herkennen deze grafiek.
    In het bovenste venster ziet u de koers grafiek van de AEX met daarin de steun en/of weerstand banden.
    Steun is blauw en weerstand is rood weergegeven.
    De rode E en de blauwe letters worden op de dag zelf geplaatst en niet achteraf zoals u weet.
    Het scheelt echt maar een haar of er staat een blauwe N in de grafiek van vandaag; maarja … hij staat er nog net niet.
    De koers lijkt wel steun te vinden op de steun band.
    Wat ook opviel, en dat is de reden dat ik deze grafiek even plaats, heb ik met paarse lijnen aangegeven.
    We zagen in April in de AEX grafiek een bodem op gelijk koers niveau, ik heb daar een horizontale streep onder geplaatst (let op dat we ivm de RSI op slotkoers werken).
    We zien op dat moment in de RSI een duidelijk lagere bodem, een zwak positive reversal signaal noem ik dit.
    De koers steeg daarna weer.
    Nu zien we afgelopen Vrijdag weer een dergelijk signaal, mits de koers Maandag gaat stijgen ….
    Daaruit zouden we kunnen concluderen dat de koers komende week weer wat gaat stijgen.
    Ik zie ook steun niveaus in mijn diverse Gann grafieken, bij wat tijd plaats ik die komende week.
    Voor nu: duik ik de bedstee in.
    Vriendelijke groet,
    Jan 🙂
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-10-2016:
    .
    Voor de liefhebber … ik heb vandaag een stukje geschreven over Gann squares, het is te lezen onder de link:
    [url]http://www.jstas.com/Square/het_vierkant.htm[/url]
    Aan het einde staan een paar squares die u wellicht interessant vindt.
    .
    Wat is de waarde van een schilderij dat u aan de muur heeft hangen?
    Daar zijn diverse antwoorden op mogelijk maar stel dat we een waarde hebben kunnen bepalen.
    Dan wilt u wellicht dat schilderij kwijt wanneer u er iets voor terug krijgt met dezelfde waarde.
    .
    In de bouw deed men die waarderuil door middel van pepernoten destijds, zoals door klokkenluider Bos naar voren werd gebracht 😉
    Zie bijvoorbeeld archief Trouw : [url]http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2781489/2002/09/03/Mickey-Mouse-pepernoten-en-monopolygeld-in-de-bouw.dhtml[/url]
    .
    In de praktijk hanteren we meestal geld als ruilmiddel.
    En om het -waarde- verschil tussen bijvoorbeeld de Euro en de Dollar te vereffenen is er de wisselkoers uit gevonden.

    Maar al het bijdrukken van geld door de centrale banken zonder dat daar direct een tegenwaarde tegenover staat doet de werkelijke waarde van geld afnemen (men steelt uw spaarpot leeg waar u bij staat).
    Zolang de betreffende centrale bank nog vermeld hoeveel er wordt bijgedrukt is de waarde vermindering van uw geld-bezit nog uit te rekenen.
    Amerika vermeld echter al jarenlang niet meer hoeveel er precies bijgedrukt wordt.
    Een vraag van mij aan een leraar economie over de waarde van de Dollar kreeg als antwoord: De waarde van de Dollar is gebaseerd op vertrouwen, net zoals jij vertrouwt dat je terug krijgt voor de Rembrandt aan je muur van wat je ervoor neergeteld hebt.
    De aandelen in bijvoorbeeld de Dow-Jones hebben een -bepaalde waarde-.
    Wanneer nu de Dollar in waarde daalt, zullen er steeds meer -waardeloze- Dollars neergeteld moeten worden om die -bepaalde waarde- van de aandelen te vertegenwoordigen.
    De koersgrafiek in Dollars zal dan ook stijgen zonder dat de waarde van de onderliggende aandelen stijgt.
    .
    Daarbij is de Dow Jones een index samengesteld uit 30 fondsen.
    De waarde van de index wordt bepaald door de waarde van die fondsen op te tellen en dan te delen door een bepaald getal.
    Zoals u in de stukjes van Dhr. W. Grommen heeft kunnen lezen is Amerika echter heel creatief in het hanteren van die deelfactor.
    De stukjes van Dhr. W. Grommen kan u lezen onder de link: [url]http://www.jstas.com/WGrommen/the_present_crisis.htm[/url]
    Onderstaand een tabelletje afkomstig uit het werk van Dhr. Grommen.

    Werd er net na de crash in 1929 nog gedeeld door 15,1 … de afgelopen jaren in bovenstaande tabel werd er gewoon vermenigvuldigd met 7,57 (delen door 0,132 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 7,57).

    Dit creëert natuurlijk wel een -waarde gevoel- bij de aandeel bezitters, maar hoe reëel is dit?

    Dan nog de splitsingen in bovenstaande tabel, het steeds wisselen van de aandelen in het mandje ….. in hoeverre hebben we nog -wat- aan een index?
    .
    De manipulaties en allerlei andere trucjes maken betrouwbare analyses op de indexen steeds moeilijker.
    .
    Blijven we nog even bij de Dow Jones.
    De grafiek van de DJIA plaatste een top op 14-01-2000 en daarna een bodem op 10-10-2002 waarna er een beste stijging in de grafiek plaats vond.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    In de AEX vond die bodem plaats op 12-03-2003.
    .
    Laten we nu die waardeloze Dollar eens vervangen door onze mooie munt: de Euro.
    De koersen van grafiek 1 worden dus even omgerekend alsof er betaald wordt met de Euro in plaats van met de Dollar.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Ziet u de verschillen .. door -manipulatie- …
    De bodem viel net als bij ons op 12-Maart-2003.
    Na die bodem is de stijging ook minimaal tot 2007.
    We hebben in de Dow twee zeer lang lopende cycli, die samengesteld(rekening houdende met amplitude en fase) een top geven in 2015, en elk apart een top laten zien in 2015 en 2016.
    En dan is de eerste reactie:–> nou, die top in 2015 is mooi -mis-!
    Pakken we de grafiek van de Dow er even bij:
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Duidelijk is te zien dat de Dow in 2016 een hogere top heeft geplaatst dan in 2015.
    In Dollars ja, laten we weer even de grafiek omzetten naar Euro’s.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Omgezet in Euro’s vond er wel degelijk een top plaats volgens de samengestelde cyclus.
    .
    Ik brei er een eind aan, ik moet de bedstee in.
    *
    Ik ben negatief voor de komende periode, ik verwacht komende week een omslag omlaag.
    In hoofdzaak dalende koersen tot begin 2018.
    .
    We gaan het meemaken, maar u weet:
    -Negeer deze beer-.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Helaas, mijn tijd is om, kijkt u daarom even op:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url].
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Kijkt u a.u.b. even op de volgende link:
    [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    05-11-2016:
    Vaak zien we dat wat we graag willen zien en gaan voorbij aan dat wat er werkelijk te zien is.
    Ook zien we alleen datgene waar we ons op focussen.
    Voor de bovenstaande twee zinnen zijn veel voorbeelden te geven maar ik beperk me voor nu even tot het bekende plaatje waarin zowel een oude mevrouw als een jonge dame te zien zijn, afhankelijk naar datgene waar je je blik op focust in het plaatje.
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Laten we nu eens even kijken naar de laatste maanden in de koers grafiek van de AEX, op basis van dag koersen.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Een persoon met positief gerichte ideeën over het koersverloop ziet een drie dubbele bodem in de grafiek.
    Een persoon met negatief gerichte ideeën over het koersverloop ziet een top, met in met midden een hogere top gevolgd door weer een lagere top, en de bodem gevormd door de drie bodems kan zomaar een neklijn worden van een kop-schouder-patroon.
    Een ander ziet weer een min of meer zijwaarts koersverloop over de laatste maanden.
    En dan staat deze week de verkiezing in de VS voor de deur, en de uitslag daarvan geeft de ene of de andere persoon gelijk.
    .
    Laten we eens kijken of we de Bull kunnen steunen.
    Na het plaatsen van het MurreyMathframe zien we het volgend eplaatje.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Te zien is dat de koers afgelopen Vrijdag is gestopt met dalen op de 4/8 MurreyMath line, een 50% punt door middel van een Doji met lange benen.
    Een Doji met lange benen kan een belangrijk omkeer signaal worden, afhankelijk van de navolgende koersen.
    De voorgaande twee bodems kunnen een belangrijke steun zijn, zeker wanneer de koers nu weer omhoog gaat en een derde bodem gaat vormen.
    .
    In de volgende grafiek zien we ook steun voor de AEX koers op de steun/weerstand banden.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Die steun zien we ook heel mooi in de week grafiek.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Negatief wordt het verhaal zodra de koers door deze steun (4/8 Murrey) of de steun banden zou dalen, dan gaat wellicht het idee van een kop-schouder-patroon op zoals eerder vermeld.
    Laten we wat uitzoomen op de koers grafiek.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 ziet u de koersgrafiek weergegeven vanaf de bodem in 2011.
    We zien een mooi opgaand trendkanaal, weergegeven door de groene opgaande trendlijnen.
    Begin 2012 zien we een beste koersdaling in korte tijd van ruwweg 56 punten.
    De koers hersteld en vervolgt de weg omhoog.
    In September – Oktober 2014 zien we weer een beste koersdaling van nagenoeg een gelijk aantal punten, 59.
    De koers hersteld snel en zet een hogere top neer, gevolgd door een uitbraak omhoog uit het kanaal in 2015.
    Na de top in April 2015 zien we een volatiele koersgrafiek ontstaan.
    Na het topje in Augustus 2015 ontstaat er een beste koersdaling, weergegeven via een rode verticale lijn, die de voorgaande dalingen van 56-59 punten overschrijd, de daling is ruwweg 102 punten.
    Vanuit het werk van Gann weten we dat het dan -over- is met de voorgaande stijgende trend.
    Na die daling van ruim 100 punten hersteld de koers een 70% tot aan de groene dalende trendlijn die ik getrokken heb over de lagere top daarna.
    Na de eerste top bij die groene dalende trendlijn zien we weer een beste daling van ruwweg 97 punten tot de plaats waar de onderste groene stijgende trendlijn is getekend.
    Tussen de groene trendlijnen zien we als het ware een driehoek ontstaan, waarin zeer volatiele bewegingen te zien zijn.
    Bij tijd komende week zal ik proberen iets dieper op dit soort patroon in te gaan, het is het soort van patroon wat we vaak zien voorafgaande aan zeer forse koersdalingen.
    .
    Ik sluit deze korte AEX analyse af met een cyclus grafiek.
    Cycli geven aan waar de druk vanuit de cycli ligt, externe factoren kunne echter op korte termijn die druk overtreffen.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De basis van deze grafiek ligt wat betreft de channels op de Hurst analyse, met hier en daar een klap met de hamer 😉
    In het bovenste gedeelte van de grafiek ziet u twee koerskanalen weergegeven, waarvan de lengte bepaald is op basis van overheersende cycli gemeten in de koersgrafiek.
    De groene dunne lijn is op basis van 20 koers candles en de dikke zwarte lijn op basis van een gemiddelde van 95 koers candles.
    De rode lijntjes aan het einde van de koers kanalen zijn extrapolaties en moeten dus met de bekende korrel uit het zoutbusje worden bekeken!
    Ik wil nog even meegeven, dat de koerskanalen zoals boven weergegeven elke dag opnieuw berekent worden, dus neem dit niet als -zuivere waarheid -.
    .
    Dan wil ik afsluiten met een grafiek van Zilver op lange termijn.
    Waarom die grafiek?
    Tja, waarom niet 😉
    Wat ik mooi vind aan die grafiek is het verloop ten opzichte van de MA200.
    Zilver lijkt de koersstijging te hebben hervat na de bodem in 2015, hoewel ook de laatste stevige daling in September lijkt te wijzen op een omkeer in de trend, bij tijd kom ik daar ook de komende week(en) op terug, bekijk de tekst hierboven .
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Nou, voor deze keer dan 🙂
    Ik volg ook altijd het werk van de foundation of the study of cycles, je met tenslotte wat met je vrije tijd.
    Al sinds een jaar of vijf plaatsen zij een grafiek met daarin twee belangrijke langlopende koers cycli.
    U ziet deze weergegeven in de volgende grafiek.
    Grafiek 8:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    ,
    U ziet twee afzonderlijke cycli, en de top lijkt geplaatst.
    Wat u hier niet bij ziet weergegeven, is de amplitude van elke cyclus apart, zodat u de -kracht- van een bepaalde cyclus kan herkennen.
    En ik wil het verhaal altijd zo neutraal en eerlijk mogelijk houden als ik kan.
    De waarheid achter deze grafiek (die men even ‘vergeet’ weer te geven) is dat wanneer je de amplitudes verwerkt in deze grafiek dat de top van deze compositie grafiek in 2015 ligt!
    Dat is het jaar waarin ook in de AEX (tot nu toe) de top ligt.
    Zetten we de grafiek van de DJIA om in Euro’s, dan ligt ook in 2015 de top.
    Ofwel … men heeft een beetje gemanipuleerd, en nadat men zag dat de top in 2015 werd overschreden (in Dollars) is men de cycli weer apart gaan weergeven!
    .

    Ik ben negatief voor de toekomst wat de koersgrafiek betreft, en bij tijd komende week zal ik proberen dat verder voor u te onderbouwen.
    U weet wellicht inmiddels dat ik de perfecte contra indicator ben 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Tabel is te groot voor de diverse websites, dus kijk a.u.b. even onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-11-2016:
    Je staat er toch echt van te kijken hoe de markten wereldwijd reageren op de verkiezing van de nieuwe President van Amerika.
    Eigenlijk wordt er gereageerd op de uitspraken die hij deed in -het gevecht- om de meeste stemmen te verkrijgen; waarbij iedereen wel weet dat de soep nooit zo heet wordt gegeten dan dat ie wordt opgediend.
    Wanneer ik diverse grafieken bekijk dan schiet me maar een woord te binnen … -overdrijving-.
    Mijn momentum indicatoren die ik gebruik schreeuwen dan momenteel ook -moord en brand -!
    Her en der plaats ik op sommige fora door de week nog wel eens een grafiekje.
    Afgelopen week een grafiek van de JPY/USD op http://www.deslimstebelegger.nl
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u de daggrafiek van de JPY/USD.
    We zien een rode E te voorschijn komen, een waarschuwing waarna meestal een (tijdelijk) eind komt aan de voorgaande beweging.
    Ik heb even een stippellijntje getrokken om aan te geven dat de koers ook voorgaande topjes is genaderd.
    Ook de RSI(14) staat hoog, de laatste keer dat de RSI(14) deze waarde had in de JPY/USD grafiek was in Juni – 2015.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 nogmaals de JPY/USD grafiek met daarin de prijslijnen van het MurreyMath frame en daaronder de RSI-JSTAS-OBOS
    Vanaf vorige jaar Oktober tot en met dit jaar Oktober zien we een daling van 8/8/ in het Murreyframe, vanuit mijn stukjes weet u dat de kans op een koersomkeer dan 96% bedraagt.
    Deze omkeer zagen we dan ook gebeuren nadat de koers voor de derde keer steun vond op de 0/8 lijn.
    Let u ook eens op het gedrag van de RSI vanaf Juli ten opzichte van de koers.
    .
    Tja, we kunnen dagen vullen met grafieken en wat ik er van denk, maar dat ga ik niet doen; ik plaats er nog een paar.
    Goud is wel interessant, Goud is zo langzamerhand op een belangrijk kruispunt aangekomen.
    Om dezelfde volgorde te handhaven als hierboven zal ik eerst even de grafiek met de momentum indicator plaatsen.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In de Goud grafiek zien we dat de daling in een steungebied is aangekomen.
    Tevens zien we een blauwe N en tweemaal een rode E geplaatst.
    Dit wijst meestal op een koersomkeer of consolidatie.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 zien we de Goud grafiek met daarin de MurreyMath prijslijnen.
    Begin Oktober zien we de steun die de koers zoals verwacht ondervond bij de 4/8 lijn.
    Vanuit dat punt zien we een stijging naar de 5/8 lijn, dat is binnen de tradingrange.
    Vanaf dat punt zien we een forse daling door de 4/8 lijn, die even consolideerde rond de mini-MurryeMath line welke ligt tussen de 3/8 en de 4/8 lijn, het 50% punt.
    Afgelopen Vrijdag daalde de koers door deze lijn en vond steun op de blauw ingetekende lijn, een horizontale steun vanuit eerder dit jaar.
    Met een beetje fantasie zien we een kop-schouder-patroon in grafiek 4 met als neklijn de 4/8 lijn; doel zou dan zijn de 2/8 lijn.
    Wanneer Goud komende week verder daalt en door de 3/8 lijn zakt dan komt dit in beeld.
    Goud zou echter ook steun kunnen vinden op de blauwe lijn.
    Bij de Goud grafiek kunnen we niet om de HUI grafiek heen.
    Ik plaats hieronder even een compositie van vier tijd -frames, wanneer u er op klikt opent dit beeldschermvullend.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    Kijk even op
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm voor een uitgebreide grafiek.

    In de daggrafiek van HUI ziet u dat de koers afketste op de IchiMoku Kinko Hyo grafiek op de plaats waar de Goud grafiek afketste op de 5/8 lijn.
    Ook hier kan een kop-schouder-patroon ingetekend worden waar de koers dan inmiddels door de neklijn heen is gegaan, maar voor wie dit nog steeds ziet als een correctie in een opgaande trend heb ik in de daggrafiek een horizontale lijn geplaatst, zo rond de 165-168.
    Wanneer de koers daar doorheen zakt, moet er toch echt rekening mee gehouden worden dat Goud verder gaat dalen.
    .
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 6 nog even de grafiek van Goud met in het onderste venster een compositie van de gemeten cycli in deze daggrafiek.
    Vanuit de cycli is de druk op Goud omhoog.
    In het bovenste venster ziet u een koers kanaal wat is samen gesteld via de ideeën van Hurst.
    Het kanaal is terug geplaatst in de tijd, in dit geval op basis van een 30 daagse cyclus, dat is de overheersende cyclus -op dit moment- in de daggrafiek.
    De rode lijnen zijn een extrapolatie.
    We moeten even extra voorzichtig zijn met deze grafiek, de verwachtingen omtrent de nieuwe President van Amerika verstoren de markt nogal volgens mijn idee.
    We zullen echter op -langere- termijn sowieso terug keren naar dat wat -natuurlijk- is.
    .
    Ik sluit even af met onze nationale trots: de AEX !
    Tja, eigenlijk een saaie grafiek.
    Sinds midden Juli dit jaar is er een zijwaarts koersverloop te zien tussen de 4/8 en de 6/8 lijn in het 256 daags MurreyMath frame; al maanden zijwaarts in een frame van 2/8
    Zoiets moet een keer richting kiezen, en daarom kies ik onderstaande grafiek als afsluiter.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik plaatste deze grafiek al eerder.
    De rode lijnen geven dalingen aan, die impulsief verlopen.
    Vanaf de stijging in 2011 zien we pas in 2015 een daling welke de daling in de opgaande trend vanaf 2011 overtreft, en dat is volgens Gann een teken dat de trend gedraaid is.
    Op dat moment is dus de opgaande trend beëindigd en moeten we uitgaan van een dalende trend.
    Ook de daling in de rode lijn daarna verloopt impulsief.
    Na de meest rechtse rode lijn zien we een stijgend koersverloop, die rommelig is, dat wijst op een correctie, dus ik verwacht een uitbraak uit de met groene lijnen getekende driehoek .. omlaag!
    .
    We gaan het meemaken .. en u weet: .. ik ben de perfecte contra-indicator 😉
    .
    Wanneer een en ander door uw forum niet duidelijk wordt weergegeven kijk dan even onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    korte update onder de volgende link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-11-2016:
    Een belangrijk punt bereikt vandaag!
    En dan doel ik niet op de stijging die we vandaag zagen in de HUI–X gold grafiek in de update van afgelopen weekend, zo’n up was alleen al te verwachten vanaf de steun die de 0/8 lijn biedt.
    Aan de rest van die grafiek was ik niet toegekomen afgelopen weekend.
    Vandaag zagen we echter iets waar we vanuit een andere analyse methode min of meer op zaten te wachten; reden waarom ik dit berichtje nu nog even neerzet.
    Op de methode kom ik ook wel een keer terug, maar dat is me momenteel teveel schrijfwerk, zal wel komend jaar worden.
    Wat we vandaag zagen in de grafiek in een paar belangrijke indices is waar we min of meer op zaten te wachten.
    We zien een hogere top in de S&P.
    We zien een hogere top in de Dow Jones.
    We zien een hogere top in de Nasdaq composite.
    We zien dit niet bevestigd in de Nasdaq 100.
    Komende dagen zijn cruciaal voor de bevestiging, maar vanaf -het huidige moment- zou de daling kunnen beginnen naar de low in Januari 2018.
    Maar geloof niet deze gek, elke gek z’n gebrek moet u maar denken 😉
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1ziet u boven in de grafiek de Nasdaq 100 weergegeven in een zwarte kleur.
    Er onder ziet u in andere kleuren de Dow-Jones, de S&P500 en de Nasdaq-composite.
    U ziet duidelijk dat de Nasdaq 100 geen hogere top maakt en de andere indices wel.
    Dit is voor ons een -waarschuwend- signaal.
    Wees alert.
    Wat de reden wordt?
    De 8 Italiaanse banken die op omvallen staan?
    Ik weet ’t niet, wees echter voorzichtig de komende dagen met omhoog gerichte posities.
    Achteraf verzinnen we de reden van het waarom er wel bij ;); FA noemen ze dat geloof ik.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    mereoc
    mereoc
    Bijdrager

    Bbbrrrr, ut ziet er grimmig uit. Olie plus 15% in twee dagen. Dollar en pond stagneren t.o.v. de euro. Dax wil omlaag. AEX ook onder hogere volumes. Stijging in de afgelopen maand waren onder kleiner volumes.
    Wat we willen zien is goud terug naar 1300 en vooral sterkere euro. Zien we op Dax en AEX dying diagonals? En op S&P three houses and a tower?
    Kleine correctie brengt de DAX op 9000, grotere wel op 7000.
    Anderzijds lijkt het nog wat vroeg, omdat het jaar nog afgesloten moet worden.
    Kort een ruk omhoog zou dus nog kunnen, maar het gevoel zegt dat de tank leeg raakt.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    10-12-2016:
    De beleggers raakten opgetogen van het nieuws, en vanuit de verwachtingen die ze uit dat nieuws haalden werd men wel zeer positief.
    De AEX index steeg maar liefst 4,5% naar een slot op afgelopen Vrijdag van 469,77 terwijl de koers intraday zelfs even boven de 470 keek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u dat de koers uit het driehoekje gebroken is, omhoog.
    Rond de waarde 472-473 ligt horizontale weerstand vanuit de toppen uit vorig jaar.
    Even aanzien hoever de koers nog stijgt denkt deze beer.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 ziet u dat er rondom de huidige waarde weerstand te verwachten is.
    Ook ziet u in dit korte stukje grafiek hoe de index er de vorige keren op reageerde.
    Hoe het deze keer gaat verlopen?
    .
    Dan is er weer veel te lezen over Goud, waarbij de koop en/of verkoop adviezen je om de oren vliegen.
    Ik zet een paar grafieken neer waarna u zelf mag beslissen wat u doet 😉
    Je moet wanneer je technische analyse toepast op grafiek altijd proberen dat te doen zonder voor ingenomen ideeën omdat je anders al snel op zoek gaat naar signalen die passen bij je idee.
    Bij Goud geeft de TA volgens mij aan dat we op een belangrijk punt zitten.
    Aan het einde van dit korte stukje zult u een mooie grafiek zien die we voorlopig even in ons achterhoofd moeten houden.
    Ik liet u al eerder het kop-schouder patroon zien wat ik in de HUI–X grafiek zag ontstaan, de Amex Gold Bugs Index.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien in grafiek 3 dat de koers de laatste tijd steun vindt op de 0/8 MurreyMath lijn, dat is de onderzijde van het frame.
    Het koersdoel van het kop-schouder patroon ligt richting de honderd.
    Maar uw weet, doelen zijn om naar toe te werken, ze worden niet altijd gehaald.
    Laten we weer eens een keer een beetje EW toe passen.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u een week grafiek met daarin een ruwe Elliott Wave telling.
    Ik start vanaf de top in 2011 en tel daarna een zigzag omlaag met tweemaal een JANS-flat 😉
    De B golf van de flat is in dit geval geplaatst, en een begin is gemaakt met de C golf, die onwaarschijnlijk lage koersdoelen te zien geeft, namelijk 94, 47 en 15.
    Zeg nooit -nooit; zodra de koers onder de rode A duikt dan kan het zomaar gaan gebeuren.
    .
    Een JANS flat levert stof voor discussie op, we zien deze bij de blauwe 4 golf en bij de a-b van de rode B.
    We kunnen de golf beweging vanaf Start in 2011 ook tellen als een zeer correctieve golf, die dan zelfs al -staat-.
    We zien in de golfbeweging vanaf 2011 omlaag heel veel drie -golfjes en kunnen die beweging dan ook prima tellen als een tripple-zigzag.
    U ziet deze telling in grafiek 5 hieronder.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 zien we dat de correctie op de stijging tot 2011 er waarschijnlijk al staat.
    Vanaf begin 2016 is er dan begonnen aan een stijging, waarvan golfje 1 is geplaatst.
    Golfje twee levert daarop momenteel een correctie van 61,8% en met een beetje goede moed gaan we daar vanaf nu omhoog.
    .
    ..
    Tijdens mijn rondreis over het Internet kwam ik een mooie analyse tegen die ik u niet wil onthouden.
    Vaak bekijken we een index of een fonds op zichzelf.
    Maar bij Valuta doen we altijd een kijkje waarbij we de ene valuta afzetten tegenover een andere valuta.
    Chris Kimble kwam op het idee om de HUI–X index neer te zetten ten opzichte van de S&P500.
    Dit geeft een zeer verrassend effect.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Een verrassende uitkomst, en iets wat u niet over het hoofd mag zien!
    Jammer dat TA-script het rechter gedeelte afkapt, kijk daarom op onderstaande link.
    Het hele artikeltje is te lezen onder de link:
    http://kimblecharting.tumblr.com/post/146991735776/gold-bugs-does-something-it-hasnt-in-5-years?yptr=yahoo
    .
    Ik wil natuurlijk graag zien dat het koersdoel van het kop-schouder-patroon wordt gehaald, maar bedenk dat er ook positieve scenario’s zijn.
    Dat heb ik geprobeerd weer te geven in bovenstaande.
    Volg niet direct deze beer, maar let op de signalen, wacht op bevestiging, en handel daar op!
    .
    Dan even als laatste toegift …
    Wanneer komende week Maandag / Dinsdag een draai laat zien in de koersbeweging, dan laat ik komende week even zien hoe dit past in een nog niet gepubliceerde tijd-reken-methode.
    Dat is echter best wel wat werk, dus ik wacht eerst even af alvorens dit te publiceren.
    Stay Tuned!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    01-01-2017:
    .
    Als eerste allemaal een gezond en voorspoedig 2017 toegewenst.
    Gezondheid staat voorop, de rest komt daarna.
    .
    Ik ben erg druk geweest de laatste weken, maar laten we de draad weer even oppakken met deze keer een blik op de Dow Jones.
    .
    Het leek me leuk om even een grafiek te plaatsen van de Dow Jones vanaf 1900; te bekijken hoe het koersverloop is geweest en om aan de hand van Elliott -analyse in te schatten of we de 20.000 nog gaan overtreffen de komende tijd en vooral belangrijk wat er daarna staat te wachten.
    .
    Als eerste hieronder een grafiek van de Dow over de afgelopen eeuw.
    We letten eens op de ronde getallen als 1.000 – 10.000 en 20.000 en kijken of we daar wat uit kunnen halen.
    Vanwege de enorme koersverschillen over zo’n periode en om één en ander op de juiste -waarde- te kunnen schatten is de grafiek semi -logaritmisch weergegeven, procentueel dus.
    Enkele dingen die als eerste opvallen is de koersstijging van 900% vanaf 1942 tot 1962, het moment waarop de waarde 1.000 werd bereikt.
    Een koersstijging van 900% in 24 jaar; en dat zonder opties 😉
    Daarna doet de Dow er 16 jaar over om dat 1.000 punten niveau te doorbreken; en dan gaat het weer heel snel.
    Weer een stijging van 900% en dan in 16 jaar tijd.
    De koers zit dan rond het niveau 10.000
    We zien dat de koers moeite heeft om echt van die waarde 10.000 los te komen, hij blijft er in een grote range omheen cirkelen.
    Pas in 2010 wordt er echt afstand genomen van de waarde 10.000 en daarna gaat het weer snel.
    In ruim 6 jaar wordt bijna de waarde 20.000 bereikt, slechts een stijging van 0.75% was nog nodig vanaf de hoogste waarde die in de afgelopen maand werd neergezet.
    In ruim 6 jaar zien we wel een verdubbeling van de koers van 10.000 naar 20.000, dat is 100% in zes jaar.
    .
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    En nu, gaan we 20.000 doorbreken de komende tijd ..en vooral … wat gaat de koers daarna wellicht doen?
    Dat bekijken we aan de hand van een mogelijke Elliottwave scenario.
    .
    Wanneer we naar de Dow kijken vanuit Elliott wave analyse dan is begin 2009 golf 4 op groter niveau geplaatst.
    Daarna is dan begonnen aan golf 5.
    Van deze golf 5 zijn er al vier geplaatst.
    Begin 2016 is de vierde golf (4) van deze laatste vijfde golf geplaatst.
    Dat is waar de (4) staat in onderstaande grafiek.
    Vanaf begin 2016 is de golf beweging dus bezig met de golf(5) van de golf 5 die begon in 2009.
    Deze golfbeweging lijkt nog niet gereed, we mogen dus de komende tijd via ups-and-downs een doorbraak van de 20.000 verwachten.
    Pas wanneer de 5-(5) er staat, gaat de koers zich opmaken voor een grotere beweging omlaag.
    .
    Een waarschuwing is hier op z’n plaats, we hebben te maken met een vijfde golf, en één van golven in de Elliott wave theorie die ernstig teleur kan stellen in het te halen doel is wel een golf 5.
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    We kijken nog snel even naar de Ichimoku Kinko Hyo grafiek, de Cloud grafiek.
    Dat is een techniek die zeer goed bruikbaar is in trendmatige bewegingen.
    In onderstaande daggrafiek zien we begin november een koopsignaal ontstaan wanneer de koers door de wolk heen omhoog uitbreekt.
    De Tenkan lijn (goudkleurig) biedt keurig steun begin december en in de laatste week van december zijn de koers en de Tenkan lijn elkaar dicht genaderd.
    Belangrijk is ook dat de Tenkan lijn vlak gaat verlopen, wat duidt op consolidatie en waarschuwt voor een mogelijke koersomkeer.
    De laatste dagen van afgelopen jaar zien we de koers door Tenkan lijn heen zakken.
    Bij verdere daling mogen we steun verwachten van de blauwe Kijun lijn.

    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Ik sluit af met een grafiek over vier tijdtermijnen met daarin de Cloud grafiek.
    .
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Succes gewenst komend jaar,
    jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-01-2017:
    Zo, de kop is eraf .. de eerste week van dit jaar is alweer voorbij, nog 51 te gaan en we zijn het jaar weer uit 😉
    Vandaag kijken we even naar de HUI–X grafiek, de Amex Gold Bugs Index.
    Laten we eerst even naar het wat grote plaatje kijken om wellicht uit te vissen war we nu zitten met de koers.
    Vanwege het grote koersverschil tussen top en bodem geef ik de grafiek semi -logaritmisch weer.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Let op, wanneer u lineair denkt/kijkt dan bedriegt de grafiek uw blik vanwege de logaritmische weergave.

    Vanaf 2000 tot aan 2011 bij de letter J in 2011 zien we een stijging van 603 punten ofwel een duizelingwekkende stijging van 1708%; in 10 jaar.
    De correctie vanaf de letter J in 2011 tot aan de letter A is niet mis –> 89,41% !!
    Het lijkt minder vanwege de logaritmische weergave, vandaar mijn eerdere waarschuwing.
    Ik gebruik vaak Elliott wave analyse voor wat ik noem -scenario -building-.
    En wanneer er nu een eenduidige telling was voor de daling vanaf J naar A, dan wisten we hoe we de N moeten inschatten.
    Maar, u voelt ‘m al aankomen, die eenduidige telling zie ik niet.
    Ik kan zo met een glas wijn op de daling vanaf J naar A tellen als een impuls golf maar net zo vrolijk als een W-X-Y-X-Z ( een tripple zigzag).
    Wat is het verschil denkt u dan?
    Wel, dat is groot!
    In het geval van het eerstgenoemde, de impulsgolf (J-A) is de N een correctieve beweging omhoog (a-b-c) en staat in de Elliott wave telling op de plaats van de paarse A een A van een driegolf A-B-C naar beneden, en staat op de plaats van de paarse N een B van die driegolf wat als conclusie heeft dat de S? nog niet geplaatst is, die moet de C van die driegolf gaan plaatsen met koersdoelen van 90, 45 etc.
    In het tweede geval wat ik noemde, wordt de daling van J naar A geteld als een tripple zigzag, wat dan tevens de complete correctie wordt op de stijging vanaf 2000–> 2011.
    De N wordt dan geteld als een golfje 1 en de S? gaat de 2 plaatsen.
    De correctie S? heeft op dit moment een correctieve beweging van 67,3% op de stijiging vanaf A naar N.
    Op zich heel mooi voor een tweede golf correctie.
    We mogen dit scenario dus absoluut niet uitsluiten, de bodem kan bij A geplaatst zijn waarna weer een stijging omhoog gaat plaats vinden die nog lang niet gereed is.
    *
    Wanneer deze beer de golf beweging van N naar S? uit elkaar plukt … dan denk ik dat de daling nog lang niet geplaatst is.
    Mijn voorkeur gaat dus uit naar het scenario van een geplaatste golf A op het punt waar de paarse A staat in bovenstaande grafiek, op de plaats van de N staat dan de B van die golfcorrectie, en daarna is gestart met de C die nog niet gereed is.
    We gaan het meemaken natuurlijk, volg de grafiek en niet deze beer.
    .
    We zoomen wat in op de grafiek.
    Ik gaf eerder al aan een kop -schouder -patroon te zien op dat tijdtermijn.
    Het kopschouder patroon wordt weergegeven in onderstaande grafiek door middel van de rode horizontale lijn, maar let u ook even scherp op de groene lijn.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Alles ging zoals door mij verwacht, tot en met Woensdag.
    En toen brak afgelopen donderdag de koers door de neklijn heen omhoog en tevens door de groene dalende lijn die over de toppen is gelegd in de daling vanaf N naar S?.
    Vrijdag daalde de koers weer naar de neklijn en naar de groene lijn.
    Een kleine overschrijding als deze van de neklijn maakt het kopschouder patroon nog niet ongeldig (kijk naar het verleden) …..
    De uitbraak boven de groene lijn kan ongeldig zijn ….
    Afhankelijk is het koersgedrag wat komende week op de borden komt te staan.
    Het is momenteel wel een cruciaal moment, opletten dus!
    .
    Ik plaats als afsluiting nog even de grafiek met het MurreyMath frame erin.
    Onder in deze grafiek ziet u ook de TAC-DMI indicator.
    Deze indicator geeft nagenoeg een top aan bij de koers candles van afgelopen donderdag en vrijdag.
    Op één lijn na, de rode daar heb je een loep voor nodig, en u weet dat ik vind dat een signaal van het scherm af moet spatten, en dat doet ie nu nog niet.
    Interessant, we houden de grafiek in de gaten!
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Nog even als toevoeging op bovenstaande tekst, we zien dat de aanval omhoog op de 2/8 lijn is mislukt, het lukte de koers niet om door de mini-Murrey-Math lijn die ligt tussen de 2/8 en de 3/8 lijn heen te breken, de koers ketste daar donderdag op af.
    .
    Opletten, afhankelijk van uw trading-termijn zit u al long of gaat u wellicht long ,of blijft u short.
    Dat mag u zelf bepalen, dat hangt af van uw strategie.
    .
    Veel succes gewenst!
    .
    Ik duik onder de lakens, luiken dicht.
    .
    Vriendelijke groet,]
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Even een korte update.

    http://bit.ly/2kykgLr

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-02-2017:
    Het fonds Unilever zorgde voor wat spektakel afgelopen vrijdag met wat euforie gevolgd door een dompertje op maandag, maar verder is het een beetje saai de laatste tijd in de AEX index.
    Mooi de tijd om eens wat basis principes naar voren te halen in de TA.
    Ik heb in het verleden jarenlang elke dag Elliott wave analyses geplaatst.
    Een mail die ik toen nog wel eens binnenkreeg was vaak in de trant van: kunt u mij even leren tellen in de Elliott wave theorie?
    Tja, dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een leraar pianoles mailt met de vraag of hij je even wil mailen hoe je piano moet spelen.
    Gaat niet lukken dus.
    Je kan Elliott Wave analyse (EW) net zo moeilijk maken als dat je zelf wilt.
    De winst zit echter in het hanteren van de eenvoud, zoals zo vaak bij technische analyse.
    Ik zeg wel eens dat je moet gaan voor het middenstuk van de vis, in EW analyse is dat golf 3.
    Golf 3 is de golf met de meeste kracht en de meeste koerswinst, altijd gevolgd door golf 4 (een correctie op golf 3) waarna nog een laatste pootje omhoog volgt als golf 5.
    Golf 5 vind ik een onbetrouwbare golf.
    Na die vijfde golf komt er altijd een correctie op de gehele impuls golf, dus een correctie op golf1 tot en met golf 5.
    En daar mag je dan Fibonacci op los laten , als je dat wilt 😉
    Hieronder eerst even een plaatje van een impulsgolf.
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    U ziet gelijk waar het middenstuk van de vis zit –> dat is golf 3.
    Nu is het herkennen van de golftelling in een koersgrafiek niet zo eenvoudig voor het ongetrainde oog.
    En gelukkig komen knappe koppen ons darbij te hulp.
    Ik haal in dit geval even de oscillator van Tom Joseph naar voren die hij in 1987 tevoorschijn toverde.
    Ik ken hem onder diverse benamingen, maar de meest bekende is wellicht: de Elliott oscillator.
    .
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    In grafiek 1 hierboven ziet u een stukje koersgrafiek van de AEX index.
    Ziet u de impuls golven, en de mogelijkheden?
    Wellicht wel, wellicht niet.
    Ik pak als voorbeeld even het eerste stukje van de grafiek, dus begin vorig jaar, en plaats even de Elliott oscillator van Tom Joseph eronder.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    In het onderste venster ziet u de Elliott Oscillator weergegeven.
    Ik wil er best wel eens een werkstukje over schrijven wanneer er vraag naar is, maar ik heb voor nu (zonder verdere uitleg) even de EW telling in de oscillator weergegeven.
    Ik ga er nu niet verder op in, maar wil wel even wijzen op de top in de oscillator voor golf 3 en de top voor golf 5.
    U ziet op die momenten een stevige divergentie met het koersverloop.
    De koers zet een hogere top neer, maar de kracht ontbreekt en de oscillator geeft dit weer via een duidelijk lagere top.
    Dit is het signaal om de omhoog gerichte positie af te breken, een draai in de koersrichting zal volgen zodra golf 5 compleet is.
    .
    Mooi man, kunnen we daar nu een jaar later ook wat mee?
    Wie weet ….
    We pakken even de grafiek over de laatste maanden en kwakken die oscillator er weer effe onder 😉
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    U ziet het hoop ik, en daar wilde ik u even op wijzen.
    Mij ontbreekt tegenwoordig helaas de tijd om dit elke dag te updaten, maar u kan dit zelf ook volgen in uw grafieken.
    .
    Een goede kennis die ik respecteer en volg; en veel vaker een update plaatst is Cees de Vries, eerder hoofd TA-analyse bij van Lanschot bankiers, hij werkt tegenwoordig voor zichzelf.
    Hij combineert Gann, Elliott wave en harmonic analysis elke keer in zijn blog.
    U kan hem volgen via de link: [url]https://marketwizard1.wordpress.com/2017/02/[/url]
    Verdiep u er even in, de moeite meer dan waard.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    12-03-2017:
    Euforie in de AEX index, Joepie!
    De koers blijft stijgen en is nu bijna twee weken boven de 500, een 50% (4/8 lijn) in het grote MurreyMath frame.
    Afgelopen week steeg de koers zelfs boven de top van 2015 en overal zag je al weer de borden met de tekst: -Uitbraak!-.
    Ik geef die uitbraak even weer in onderstaande grafiek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb even een grafiek met slotkoersen gebruikt, de slotkoers is immers de belangrijkste koers van de dag, dat is de koers waarop de beleggers zeggen … die is juist .. we gaan er een nachtje over slapen 😉
    Wanneer u goed kijkt ziet u inderdaad dat de koers net even over de rode lijn (getrokken over de top in 2015) heen piemelt.
    Maar om dan al gelijk te brullen van: -Uitbraak!- nou nee vind ik.
    U ziet ook in grafiek divergentie met de Elliott oscillator die ik onder in de grafiek heb weergegeven.
    .
    Hieronder plaats ik een grafiek met de lijn van AEX.
    In een venster onder de hoofdgrafiek zet ik de RSI-JSTAS neer en in een venster daaronder de WCumVeloc en in het venster daaronder de Volume-RSI
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien hogere slotkoersen in de grafiek van de AEX index, maar de RSI-JSTAS divergeert en de Volume RSI divergeert ook.
    De WCumVeloc zal bij verdere koersstijging een uitbraak signaal geven, maar deed dit afgelopen vrijdag nog niet.
    .
    De AEX index heeft natuurlijk de laatste weken een positieve duw in de rug gekregen door de gebeurtenissen rondom Unilever en Akzo.
    Ik vermoed dat dat de reden is van de stijging van de afgelopen weken, volgens mijn idee hadden we allang weer wat lager moeten staan.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Ik kijk nog wel eens met een schuin oog naar de Russell 2000.
    Ik zet die index even voor u in het MurreyMath frame.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek hierboven het MurreyMath frame op basis van 128 dagen.
    We zien een draai in de koers rondom de 6/8 tijdlijn en op de +1/8 prijslijn.
    De uitbraak uit het frame naar een hoger gelegen frame lijkt te mislukken.
    Nu lopen we in Europa altijd wat achter op Amerika vertelde mijn Oma me vroeger toen ze nog leefde 😉
    Laten we daarom de AEX index ook even weergeven in een 128 dagen MurreyMath frame.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien dat de AEX momenteel probeert uit te breken naar een hoger gelegen MurreyMath frame.
    De vraag is of dat lukt, of dat het net verloopt als in de Russell 2000 grafiek (nummer 4 hierboven).
    .
    Dan wil ik weer even wijzen op de HUI grafiek, de gold bux index.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet weer de invloed van de derde -double arc-, de rode dubbele lijn.
    De koers wordt aangetrokken en daalt vervolgens in dat gebied.
    Hetzelfde als ik afgelopen week (09-03) liet zien in de grafiek van Crude-Oil; ik zet hem hieronder nog even neer.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    Kijkt u even naar de grafiek hieronder, grafiek 8.
    Grafiek 8:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 8 ziet u de HUI gold bugs index weergegeven met daarin the cloud grafiek.
    We zien dat de koers is afgeketst op de blauwe MA200 lijn, wat op dat moment ook het niveau was van de top in Oktober – November vorig jaar.
    Nu ligt die top daar natuurlijk niet toevallig.
    Het is de 6/8 lijn in het 128 daags MurreyMath frame, zie grafiek 9.
    Grafiek 9:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat de koers, net als in eind 2016, is afgeketst op de 6/8 lijn en momenteel rondom de 4/8 lijn slingert.
    We mogen nog niet van een doorbraak door de 4/8 lijn spreken, dat mag pas wanneer de koers door de mini-MurreyMathLine heen breekt (niet weergegeven, maar ligt tussen de 3/8 en 4/8 lijn).
    .
    In grafiek 6 ziet u een letter S staan (December -2016) en vanaf dat moment is de HUI grafiek een correctie omhoog begonnen.
    We zien een eerste poot omhoog van deze correctie die dan gestrand is op de 6/8 lijn / de MA200; waarna een daling is ingezet.
    De praktijk kan natuurlijk anders uitvallen, maar ik zie de correctie nog niet compleet, ik zie de huidige daling als de tweede poot van die correctie en verwacht nog een derde poot omhoog.
    .
    .
    Ik ga slapen, ben ik blij?
    Nee, helemaal niet, niet wanneer ik me bedenk, dat we vanuit -idioot afgesproken regeltjes vanuit Brussel- die gemaakt zijn vanuit het idee dat wij het klimaat kunnen bepalen op deze aarde, een aarde die al miljarden jaren zijn eigen plan trekt (hoe ver kan Hoogheidswaanzin reiken?) even 105 -kilometer aan koeien! ( dat is de lengte die de koeien innemen wanneer we ze achter elkaar zetten) gewoon gaan afslachten!
    Gezond … maar gewoon even gaan afmaken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    !!????!!!
    Gezonde dieren, een gedeelte daarvan drachtig, en een gedeelte daarvan gewoon elke dag melk gevend!!!!!
    En dat terwijl er op andere continenten op deze wereld een tekort is aan voedsel, een tekort aan melk, een tekort aan vlees etc.
    Ik weet het niet, maar alles in mijn lijf protesteert tegen deze IDIOTERIE.
    Zoiets kan niet ongestraft blijven, de ‘natuur’ reageert altijd!
    Ik heb het al vaker gezegd, maar volgens mij zitten de stropdassen in Brussel veel te strak en ontnemen ze daardoor de zuurstof doorvoer naar de hersenen.
    Vanuit een ander standpunt kan ik deze idioterie niet verklaren.
    .
    Brussel helpt Nederland naar de kloten, en onze huidige politiek werkt daar braaf aan mee.
    Denkt u daar eens aan komende Woensdag wanneer u gaat stemmen.
    .
    ONgelooflijk … DUIZENDEN dieren afmaken alleen om kans te maken op een baantje in Brussel, waar 3000 bruto uiteindelijk uitmondt in 14.000 Euro netto.
    Ja… u leest het goed en het is geen type fout!
    Hoe lang kan dit goed gaan?
    .
    Duizenden banen gaan hierdoor WEER in dit land verloren, en dus duizenden gezinnen die weer de armoede in worden gedreven.
    En dat is niet de eerste keer dat de politiek dit doet, maar de zoveelste keer.
    Ik kan voorbeelden (vanuit eigen familie) aandragen, maar ik doe het niet, ik ga onder de wol.
    Ik ben het allang zat, dit verkwanselen van ons land.
    En u??
    Stemt u weer — ouwe jongens/krentenbrood- ??
    .
    Dat was wat deze beer even mede wilde delen, volg uw eigen weg, volg uw eigen idee, en doe daar wat mee.
    Succes gewenst!
    .

    Groet,
    Jan.

20 berichten aan het bekijken - 441 tot 460 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN