skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 421 tot 440 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    03-04-2016:
    Al weer een maand verder sinds de vorige update zie ik, wat gaat die tijd toch snel.
    Zo maar even een paar grafieken, een rondje langs enkele indicatoren, wat laten die zien.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u de AEX index met daarin weergegeven de MA200.
    Tot in Augustus verliep de koers boven de MA200 wat als Bullish wordt gezien; echter in Augustus 2015 daalde de koers onder de MA200 en ondanks herhaalde pogingen is het de koers niet meer gelukt om boven deze dalende MA200 te komen wat als Bearish moet worden gezien.
    Het lijkt erop dat de AEX rekening houdt met deze MA200.
    Er valt nog iets op, en dat ziet u in grafiek 2.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 heb ik even de Seasonal dates weer laten geven.
    In 2015 zagen we de periode Februari -Maart een stijgende koers die rond de seasonal date van Maart werd afgebroken waarna de koers daalde.
    Dit herhaalde zich weer dit jaar, een stijgende koers in de periode Februari – maart die ook nu weer rond de seasonal date wordt stopgezet waarna de koers is gedaald.
    Ik plaats nog even de ‘Best Fit line’ in de grafiek.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De Best Fit Line geeft de trend aan zoals u inmiddels weet, rood dalende – en groen is stijgende- trend.
    We zien in de voorgaande maanden mooie stijgende en dalende trends, maar de laatste tijd gaat de koers min of meer zijwaarts.
    We weten dat zo’n zijwaartse trend in de MurreyMath grafiek meestal in het 3/8 – 5/8 gebied plaats vind rondom die 4/8 lijn; dat is de trading range.
    In grafiek 4 plaats ik daarom even die MurreyMath grafiek.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u de AEX index weergegeven door middel van de slot koers en ik heb van het MurreyMath frame alleen het hoofdframe weergegeven.
    Goed is te zien dat de koers al de hele maand Maart in het trading gebied zit volgens het betreffende regeltje van Murrey.
    Laten we even het complete MurreyMath frame weergeven met daarin de candlestick grafiek van de AEX en de Best Fit Line.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    In de volgende grafiek ziet u de AEX weergegeven met steun en weerstand banden.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat de zijwaartse periode in Maart omhoog belemmert wordt door een weerstand zone.
    Maar naar beneden wil het ook niet echt, en het waarom ziet u in de volgende grafiek.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 7 ziet u weer de AEX index, maar dan weergegeven door middel van een week- grafiek.
    U ziet dat in de week grafiek de rode weerstand zone 3-4 eind Februari door de koers werd doorbroken en daarna steun gebied is geworden.
    .
    Dan wil ik de aandacht vestigen op een lijn uit een indicator die ook regelmatig steun of weerstand aangeeft.
    Die ziet u in grafiek acht hieronder.
    Grafiek 8:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U kent deze lijn uit de wolk-grafiek (Ichimoku Kinko Hyo) als de Kijun Sen line.
    Een uitgebreide uitleg over de Cloud grafiek en deze Kijun Sen Line kunt u lezen onder de link: [url]http://www.jstas.com/2010/cloud.htm[/url]
    Ik geef hieronder even de grafiek weer met de complete wolk indicator erin.
    Grafiek 9:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    *
    Ook een interessante grafiek is de Market Profile weergave.
    Grafiek 10:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Interessant is ondermeer het POC (point of control) wat ik even met een rode lijn extra aangegeven heb.
    Ik heb er in Oktober 2010 een paar regels over geschreven wat nog te lezen is via de link: [url]http://www.jstas.com/market_profile.htm[/url]
    Dus wanneer u er interesse in hebt leest u dat even door.
    .
    Als laatste even de candle van afgelopen Vrijdag in de AEX koers grafiek, dat is een Hamer die wijst op een mogelijke omkeer van de koers richting.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    05-05-2016:
    Weer even een korte update.
    Niet om u de toekomst te voorspellen, maar ik laat u alleen even zien wat u eventueel met de door mij geplaatste indicatoren kunt weergeven.
    Ik denk dat het zo’n jaar of vijf geleden was dat ik de WUSK indicator presenteerde.
    Een Fibonacci verhaal gebaseerd op prijs en tijd via de Wortel uit de som der kwadraten.
    De ontwikkeling ervan stond volledig los van de Gunner indicator die pas later bij mij in het vizier kwam toen de overeenkomsten opvielen tussen WUSK en Gunner.
    Wortel uit de som der kwadraten … klinkt moeilijk.. is ’t niet.
    Het is simpelweg een vector berekent uit het kwadraat van de verlopen tijd en het kwadraat van de gelopen koers.
    Gunner doet hetzelfde, en probeert als initialisatie impuls een aantal koersbars te gebruiken die een Fibonacci getal zijn.
    Op 11-Februari dit jaar werd er een bodem geplaatst in de koersgrafiek, laten we voor nu even uitgaan van deze bodem.
    We zien een mooie initialisatie impuls op acht koersbars vanaf deze datum, en deze heb ik even ingetekend in onderstaande grafiek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De gele pijlen geven de impuls aan van acht koersbars in dit geval waar vanuit de erop volgende cirkels zijn getekend.
    Kijkt u eens hoe de koers lijkt te reageren op de diverse cirkels, de legenda daarvan ziet u rechts boven in de grafiek.
    Ik heb in het verleden meermals gewezen op de 105,9%, een speciaal getal.
    We zien nu ook weer een reactie op deze waarde.
    WUSK voorziet ook in een set up voor de volgende set cirkels.
    Deze ziet u in de volgende grafiek ingetekend.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat volgens de regels van WUSK het tweede setje cirkels wordt geplaatst op 5- April.
    De 38,2% retracement van dit tweede setje valt samen met de 105,9% van het eerste setje, en de koers ketste daar op af.
    Laten we effe gek doen, en er de automatische Gann fan in plaatsen.
    Dat plaatje ziet u hieronder in grafiek 3.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Deze Gann lijnen worden automatisch geplaatst volgens de ‘regels’.
    U ziet dat de koers soms lijkt aangetrokken te worden door een bepaalde lijn, en de theorie zegt dat wanneer de koers zich weet te onttrekken aan een bepaalde lijn deze wordt aangetrokken door de er opvolgende lijn.
    Momenteel is dan de koers volgens deze theorie onder de invloed van de rode 1X1 lijn.
    Verdere daling geeft de gele Gann lijn eronder als doel.
    Veert de koers hier op, dan gaan we verder in het tweede setje plaatste FMQ-Quarters, tenzij de bodem van 5 April wordt doorbroken.
    *
    Dat moment van afketsen op die 105,9% lijn, uitgezet vanaf de impuls tussen 11-Feb. en 22-Feb.; vinden we dat ook ergens anders terug als ondersteuning van een beslissing van een mogelijke draai in de koersrichting?
    We kijken daarvoor even naar twee andere indicatoren.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In de bovenste helft van het plaatje ziet u het MurreyMath frame met in de koers weergegeven de ‘best-fit-line’.
    We zien dat de koers al sinds eind Februari tussen de groene 3/8 en 5/8 lijn in zit, dat is wat Murrey noemt de tradingrange, een gebied waar de koers graag bivakkeert.
    Ook is te zien dat de ‘best-fit-line’op Vrijdag 22-04 rood kleurt om aan te geven dat de trend dalende is geworden.
    Zouden we een steunlijntje onder de koerscandles trekken, dan zou dit lijntje ook op Vrijdag 22-04 worden doorbroken.
    Kijken we in het onderste deel van het plaatje, dan zien we de WCumVeloc indicator.
    Ik heb daarin een groen steunlijntje getrokken en u ziet dat dat groene lijntje al op Donderdag 21-04 wordt doorbroken als waarschuwing.
    De WCumVeloc geeft vaak 1-2 candles eerder een signaal dan andere indicatoren.
    .
    Trekt u eens een trend-lijntje in het laatste stukje van de WCumVeloc ….
    .
    We zien in bovenstaande grafiek dat de koers afgelopen Woensdag is gedaald tot de mini-Murreymath-line tussen de3/8 en 4/8 lijn.
    Op deze lijn werd in Maart en begin April steun gevonden en deze kan nu ook zo maar weer als steun fungeren
    Mocht de koers verder dalen dan is de volgende steun de groene 3/8 lijn rond de 422.
    Die steun vinden we ook terug in de volgende grafiek.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 ziet u rond die 422 een blauwe steunzone liggen.
    Ik heb ook even de RSI14 onder de grafiek geplaatst met daarin een groene lijn welke u ook in de koersgrafiek terug vindt.
    Hierdoor is goed te zien dat de RSI te hard gedaald is; divergentie; dit kan een reactie opleveren.
    .
    Ik sluit af met een point & figure grafiek.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    *

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-05-2016:
    Nog even voor het slapen gaan bij deze warmte …
    Vandaag nog wat zitten lezen over wat Gann ons wilde bijbrengen; dat is wat hij noemde de ‘Law of vibration’.
    Hij beheerste de kennis daaromtrent met zijn minieme technische middelen die tot zijn beschikking stonden destijds op een voortreffelijke wijze.
    Door middel van die kennis beschikte hij over een -hitrate- van 85%.
    Of het nu ging over het voorspellen van oorlogen, over welke president er aan de macht kwam of over beurskoersen … het maakte hem niet uit, het is allemaal op dezelfde wet gebaseerd.
    Nu is een beursfonds een totaal ander iets dan een index die is samengesteld uit 25 beursfondsen zoals bijvoorbeeld onze AEX index.
    Bij een beursfonds kun je nog spreken van een -eigen identiteit- , een soort vorm van persoonlijkheid en gedrag, een index is een compositie van in dit geval 25 van die persoonlijkheden.
    En wanneer u dan bedenkt dat de samenstelling van die index gedurig wijzigt, en u daarbij ook nog in ogenschouw neemt dat wat ik heb gepubliceerd van het werk van Dhr. W. Grommen, dan kan ik van onze AEX index alleen een korte termijn cyclus analyse weergeven.
    Ik heb helaas niet de tijd om voor u analyses te plaatsen over alle onderliggende fondsen.
    Wanneer je in de technische kant van cyclus analyse duikt, kom je de ene na de andere verrassing tegen, die achteraf wel heel goed te verklaren is maar die je vooraf niet verwacht.
    Zo zijn cycli soms -onzichtbaar- terwijl ze wel gewoon hun invloed uitoefenen, ik zal er t.z.t. eens een stukje over schrijven.
    Maar om het nu even kort te houden plaats ik even een compositie cyclus van de AEX.
    Zwart is de slotkoers van de AEX op dagbasis.
    De rode lijn is de samengestelde cyclus uit in dit geval 25 onderliggende cyclussen.
    De 25 onderliggende cyclussen zijn in fase gecompenseerd op een zo groot mogelijke hit/winst ratio voordat ze werden opgeteld om een compositie weer te geven.
    De amplitude van de onderliggende cycli werd niet gewijzigd voor dat de compositie werd samengesteld.
    De knikken in de rode lijn geven omslagpunten aan, de amplitude van de rode lijn geeft de cyclusdruk aan, niet hoever de koers gaat stijgen of dalen.
    Maar ik klets weer teveel, en de fles wijn is bijna leeg, dus ik plaats maar even snel de grafiek, daar zit u tenslotte op te wachten 😉
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien cyclus druk omlaag de komende weken maar er zijn meerdere factoren die de koers van onze index bepalen dus –> ….. volg uw eigen idee en niet bovenstaande grafiek.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    12-06-2016:
    De tijd gaat snel, gebruik hem wel.
    Ik volg momenteel twee cursussen, naast mijn werk en mijn beurshandel, dus de updates schieten er een beetje bij in zoals u al wel gemerkt zal hebben 😉
    Ik houd het daarom kort vandaag.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 hierboven ziet u een zijwaarts patroontje over de afgelopen weken.
    Wie grafiek 1 van de update van 29-05-2016 bekijkt (zie mijn website, die update staat niet overal) ziet dat er een rode E staat ingetekend op 26-Mei als teken dat er zeer waarschijnlijk een beweging omlaag gaat komen.
    De beweging omlaag kwam niet direct, er ontstond een zijwaarts patroon (in grafiek 1 weergegeven via de groene horizontale lijnen) en afgelopen Vrijdag brak de koers dan omlaag uit waarbij tevens het koersdoel van dit zijwaartse patroon (via klap -flap) direct werd gehaald, zie de paarse lijntjes.
    *
    Tja, hoe gaat de koers nu verder, wanneer we dat wisten…:-)
    We weten dat niet, laten we even uitzoomen op de grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Nee, fout, dat zijn geen Eskimo hutjes of eierdopjes die u ziet in de bovenste helft van de grafiek.
    Het is een mogelijk kop -schouder -patroon wat mogelijk aan het ontstaan is.
    U leest twee maal mogelijk, dus of ’t wat wordt .. ?
    Dat hangt af van het feit of de neklijn komende week wordt doorbroken.
    Vanaf Februari dit jaar ziet u een low gevolgd door een mooie koersstijging die overgaat in een zijwaarts patroon.
    De groene lijn onder de bodems komt steeds lager te liggen, dus de stijging verliest fors aan kracht.
    De gele lijn is een mogelijke neklijn … wanneer er een kop-schouder patroon tot stand komt… die is er nog niet!
    Wanneer die gele (nek)-lijn doorbroken wordt, dan pas staat er een kop -schouder -patroon en dan is er een koersdoel richting 400 of lager.
    Morgen ochtend eens even denken omtrent een optie -constructie die weinig kost en veel oplevert wanneer doorbraak van die lijn plaats vindt.
    .
    Ik plaats nog even de grafiek met de steun -weerstand lijnen welke zijn afgeleid van het momentum (rode E) , de beweeglijkheid van de koers.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat er steun omlaag ligt indien de neklijn wordt doorbroken (groene lijn in deze grafiek), dus een ferme duik omlaag ligt na doorbraak niet direct in de verwachting.
    Succes gewenst, laat je niet gek maken, denk nuchter na!
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    14-06-2016:
    Kleine update op de weekend update.
    Ik vermeldde afgelopen weekend wel dat er diverse steunlijnen liggen, maar ik had ze niet verder gespecificeerd.
    Daarom even twee grafieken.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat de koers al lekker is gedaald na doorbraak van de neklijn en is aangekomen bij de eerste steunbalk, waar ook de bandlines liggen.
    Tevens ziet u dat de code een N plaatst, kijkt u even links in de grafiek bij begin Februari waar ook een N geplaatst werd op de bandlines.
    Excuses, ik zie nu dat de tijdlijn weggevallen is bij het kopiëren van het plaatje.
    Dit geld als een steun niveau, een pas op de plaats mag hier even worden verwacht en het sentiment bepaald dan hoe het verder verloopt daarna.
    *
    We zien de laatste dagen dat de koers telkens met een gap omlaag opent; de gap ontstaat doordat de AEX gesloten is terwijl de wereld gewoon door draait; en zo’n gap is dan niets meer of minder dan een inhaalslag; dat is onder andere een reden waarom handel op de AEX index een -beetje link- is.
    In Februari zagen we ook diverse gaps, en dan tijdens de weg omhoog.
    Nu is het vaak zo, dat de gevormde gaps een steun of weerstand vormen in de tijd erna.
    Ook vorige bodems vormen een steun net zoals voorgaande toppen vaak weerstand vormen.
    Ik heb daarom even voor -het plaatje- wat steun en weerstand niveaus getrokken in de AEX grafiek; ik trek die niveaus meestal op close en/of open koers.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De grafiek spreekt voor zichzelf, let even op het gestegen volume bij de doorbraak van de neklijn.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-06-2016:
    .

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Plaatje komt van de website goldonomic.be
    Angst en hoop, dat was wat je zag in de koersgrafiek de laatste tijd.
    De grafiek had veel weg van een achtbaan.
    De angst en hoop werd gevoed door de diverse verhalen in de media, niemand die wist wat de uitslag in Engeland ging worden, maar de verhalen van de mensen -die meenden het te weten- kwamen gedurig zeer overtuigend over.
    Gelukkig luisteren wij als technisch analisten niet naar zulke profeten, we gaan uit van de grafiek.
    In de grafieken van de update van 14-Juni zagen we dat de koers door een belangrijke steunlijn heen daalde, maar ook dat er een stukje onder die steunlijn weer andere steunlijnen lagen.
    Ook zagen we dat op 14 Juni de koers was aanbeland in een steunzone gevormd door de blauwe steunzone en de blauwe bandlines.
    De letter N verschijnt dan in de grafiek, vaak een teken van omkeer in de koersrichting, reden waarom ik die grafiek plaatste.
    Laten we even in de grafiek kijken hoe een en ander verder verliep daarna.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 hierboven ziet u dat de koers na het plaatsen van de blauwe N keurig omdraaide op de weg naar omhoog … tot afgelopen Donderdag, toen werd er een rode E geplaatst.
    En u weet inmiddels dat een rode E betekent dat de koers op- korte termijn weer gaat draaien.
    Dat gebeurde dan in de nacht van Donderdag op Vrijdag.
    U ziet, handel gewoon op steun en weerstand en laat al die profeten hun eigen brood maar eten; de winst zit in de koers grafiek en niet in al die verhalen.
    .

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Go with the flow!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    02-07-2016:
    Aan beweging geen gebrek in de koersgrafiek de afgelopen tijd, lekker volatiel noemen we dit.
    In grafiek 1 in de update van 25-06-2016 zagen we dat de koers aan het einde van die week was aangekomen bij de blauwe steunzone.
    Die steunzone bleek deze week sterk genoeg en de koers veerde weer op vanaf deze zone.
    Dat levert ons voor de afgelopen tijd het volgende plaatje.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zagen begin deze week divergentie ontstaan tussen de koersgrafiek en de RSI(14).
    Het herstel lijkt heel wat, maar we kunnen ook bedenken dat het de koers in vijf dagen tijd niet gelukt is om de daling van de Vrijdag er aan voorafgaande weer in te lopen.
    Ook zien we een rode E ontstaan in de grafiek, meestal een teken dat feestje weer even over is, kijkt u maar naar de vorige rode E’s in de grafiek.
    Laten we dit weekend ook even naar wat andere indices kijken.
    De DAX:
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In de DAX werd afgelopen Maandag een rode E geplaatst nadat de koers in de zone van de tweede blauwe band was aangekomen.
    We zien in de DAX grafiek dat het herstel minder is dan in de AEX grafiek, namelijk slechts 50% dan 70%.
    De DAX zit momenteel in een gap van twee weken terug.
    .
    De S&P500:
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Het plaatje spreekt voor zichzelf.
    .
    De Dow Jones:
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    *
    In de volgende grafiek kunt u zien dat de koers van de Dow Jones de laatste jaren wel flink beweegt, maar niet van z’n plek komt.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    *
    Ter afsluiting nog twee grafieken van de AEX.
    De Point & Figure grafiek:
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    En de Market Profile grafiek met z’n POC op 432.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Veel succes komende week, en bedenk dat steunen en weerstanden af en toe worden doorbroken, want anders zou de koers niet meer van z’n plek komen.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    10-07-2016:
    Mooie zomerse dag vandaag, en nu het in de avond weer wat is afgekoeld heb ik nog net even de tijd een kort stukje te schrijven voordat ik de bedstee in duik.
    Mijn vader had een elektronica reparatie werkplaats, en ik ben dan ook opgegroeid tussen de radio’s en de televisies.
    Terwijl mijn leeftijd genootjes gingen voetballen was ik in de werkplaats te vinden.
    Ik vond (en vind nog) techniek erg interessant, ik repareer nog dagelijks diverse elektronica.
    40-50 jaar terug hadden we nog niet zulke mooie meetinstrumenten als vandaag de dag.
    Wanneer je destijds een spoel of transformator had die ‘verdacht’ was, moest je soms een meetschakeling opbouwen om te zien waar eventueel het probleem zat.
    Je haalde dan de spoel of transformator uit de schakeling om het door te meten.
    Een onderbreking werd met een ohm meter snel gelokaliseerd.
    Een sluiting tussen een winding of windingen was minder snel te meten.
    De truc was er dan om een impuls de transformator of spoel in te sturen en op de uiteinden van de spoel of transformator met een oscilloscoop de spanning te bekijken die werd geproduceerd zodra de spoel (dat is een LC combinatie) uitslingerde.
    Ik zal u de achterliggende theorie besparen, maar het oscilloscoop signaal van een -gezonde- spoel of transformator geeft het volgende beeld.
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bovenstaand plaatje is een kopie uit het boek -Meten- van Dirksen uit 1970 (ik had geen zin een meetschakeling op te bouwen ;).
    U ziet dat na elke impuls (in dit geval toegevoegd via een blokgolf signaal) er een uitslingering volgt, en als technische analyse geïnteresseerde zien we natuurlijk twee symmetrische driehoekjes wanneer we in gedachten steun en weerstandlijntjes intekenen.
    *
    Hoe kwam ik nu op bovenstaand idee?
    Wel, de markt reageert overspannen op een bericht (Brexit = de impuls) en daarna slingert de spoel -de markt- uit.
    We zien zo’n driehoekje dan ook verschijnen in de AEX grafiek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In bovenstaande grafiek ziet u het driehoekje in de AEX index, we zien de impuls duidelijk in het volume (onderste venster) en we zien ook de RSI (middelste venster) uitslingeren, de rolschaatser zit momenteel onder in de buis (RSI rond de 50) zoals u in mijn RSI stukjes kan lezen; link: –> http://www.jstas.com/AEXoed/rsi.htm
    Hieronder even het plaatje van de rolschaatser.
    Figuur 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    .
    We hebben de afgelopen tijd lekker kunnen verdienen dankzij de Britten (we mogen ze wel een treesje Barneveldse eieren of wat Gouda kaas sturen) maar voor nu even afwachten waar de volgende impuls vandaan komt.
    Houdt het hoofd koel, er komen nieuwe kansen.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    12-07-2016:
    Kleine update tussendoor.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek in ziet u (ten opzichte van de grafiek in de update van 02-07-2016 dat bij de rode E die toen geplaatst werd de koers is omgedraaid en gedaald naar de blauw steunzone.
    Op een steunzone mag steun worden verwacht waarna de koers weer is opgeveerd tot er vandaag weer een rode E geplaatst werd.
    U weet inmiddels wel wat de reactie bij een rode E kan zijn, en daarom even deze korte update.
    Ik plaats niet altijd telkens op de diverse fora een update, en wanneer u wat mist kunt u altijd even kijken op –> http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Ik heb altijd diverse tabbladen met diverse grafieken, het is me alleen teveel werk om dat allemaal te plaatsen, ik had destijds een en ander web-based moeten bouwen, dan was het delen van de diverse grafieken eenvoudiger geweest.
    Maar, soms ik wil ik toch een en ander even naar voren halen hoewel ik een en ander in het verleden al wel aangetipt heb en soms de ta-script code geplaatst heb.
    Op mijn site vindt u bijvoorbeeld diverse stukjes terug over het Square of Nine.
    Gann schrijft in zijn publicaties de volgende zin: A price may move to a level that is a multiple of the square root.
    Dat moet slaan op zijn Square of Nine, zijn ‘rekenmachine’.
    En wat betreft ‘levels’, wees Gann altijd op een top of een bodem als een belangrijk niveau.
    Ik heb daarom in 2012 een indicator op ta-script.com geplaatst met de naam Squares-WTB.
    Deze indicator maakt uitgaande van een getal de berekeningen in prijs en tijd volgens de regels van het Square of Nine.
    Om niet teveel lijnen in de grafiek te krijgen wordt er slechts berekent om de 90-graden.
    De ontbrekende lijnen zijn eenvoudig in te schatten.
    Het is opvallend in een dergelijke grafiek hoe de diverse lijnen steun en/of weerstand bieden, zeker ook de niet getekende maar gemakkelijk in te schatten lijnen door de kruisingen die aangegeven worden door de schuin verlopende 1X1 lijnen.
    Diverse lezers onder u zullen bij het zien van de grafiek direct denken aan Pyrapoint van Don Hall, maar toch werkt deze indicator net anders (let wel: ik zeg net even anders, niet direct beter of slechter 🙂 )
    Maar al teveel gekletst, hieronder een grafiekje.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In Maart-2009 zagen we een mooie bodem waarna een behoorlijke stijging plaats heeft gevonden; weten we met de kennis van nu.
    Grafiek 2 van de Square-WTB indicator neemt de bodem waarde van 194,99 als start punt voor berekening in prijs en tijd volgens het SQ9.
    Let u eens op de diverse lijnen en de lijnen die u denkbeeldig kunt trekken door de kruispunten van de schuine 1X1 lijnen.
    In grafiek 2 ziet u prijsbars, laten we dezelfde grafiek eens op slotkoers basis bekijken, prijsbars en candlesticks zijn erg informatief, maar soms ook -TE- informatief.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ziet u hoe mooi de schuine 1X1 lijnen steun/weerstand gebieden aangeven.
    Let u ook eens op de omslagpunten in de koersrichting (trend) bijvoorbeeld rond de verticale witte lijnen en de 50% punten daartussen aangegeven door de kruising van de 1X1 lijnen).
    Mooi, dat was dan zeven jaar geleden (ouwe koeien, sloten enz.)
    Wanneer we nu de indicator laten starten op deze mooie bodem in Maart 2009 en door laten lopen tot en met vandaag, zeven jaar verder, hoe ziet het plaatje er dan uit?
    Techniek dient heden ten dage de mens, en een druk op de knop volstaat om de volgende grafiek tevoorschijn te toveren.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Tja, de grafiek spreekt voor zichzelf, let op de trend omslag rondom de verticale lijnen (en de kruispunten aangegeven door de schuine 1X1 lijnen).
    De 1 na laatste rode E werd gegeven op de 1260 graden lijn vanuit Maart-2009, en rondom een verticale witte lijn, een mogelijk omslagpunt in de trend.
    De rode E van vandaag wordt gegeven op een schuine 1X1 lijn, er is nog wat ruimte omhoog morgen.
    Let ook op de horizontale prijsniveaus, ook die van de kruising van de schuine 1X1 lijnen.
    En dat allemaal vanuit het prijsniveau op 9-Maart-2009.
    Mooi toch, snif ..
    .
    Huh, wat hoor ik daar nu toch roepen?
    Och, het is de bedstee, dus ik stop hier en duik zo de bedstee in.
    Veel wijsheid gewenst,
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    21-07-2016:
    Even snel twee grafieken, de rest komt later wel aan de orde.
    Als eerst even iets -rechtzetten- wat ik -tussen neus en lippen door- tegenkwam.
    Dat betreft de rode E in sommige grafieken die ik plaats.
    Ik weet wel – ik moet die grafiek weergave nog uit gaan leggen via een te schrijven stukje- maar ik kwam wat onduidelijkheid tegen omtrent die rode E; vandaar nu even een reactie.
    Die rode E geeft NIET aan dat de koers gaat draaien.
    Die rode E geeft aan dat de volatiliteit (de beweeglijkheid) in de lopende trend op zijn einde loopt.
    Ofwel de fut is er uit, en wanneer de fut eruit is zie je vaak een wijziging in de trend, dus een uptrend kan een zijwaartse trend worden (zoals in het geval van de laatste E); maar ook kan een uptrend omkeren in een downtrend en vice versa natuurlijk.
    Wanneer je in bezit bent van gekochte opties is het dan ook vaak raadzaam om de posities op zo’n moment te bestuderen, want theta en vega gaan je op zo’n moment soms lelijk tegen werken; ik hoop daar in het najaar nog een keer op terug te komen.
    Future handel is weer een ander geval.
    Maar nu even snel de daggrafiek van de AEX index.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    U ziet in grafiek 1 dat de koers sinds de laatste rode E zijwaarts is gegaan.
    De teruglopende volatiliteit en de theta slopen in dit geval de waarde van gekochte opties, dat is een van de dingen waarde de rode E voor waarschuwt.
    We zien ook dat vandaag de koers van de AEX de rode weerstandbalk aantikte; een moment om alert te zijn.
    Zou de koers nu dalen, dat ontstaat er een driedubbele top, maar de koers kan natuurlijk ook uitbreken boven de voorgaande dubbele top….
    Wie mijn MurreyMath indicator in zijn grafieken heeft staan zal iets opgevallen zijn.
    U ziet dat in grafiek 2 hieronder.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik geef alleen even het hoofdframe weer in grafiek 2.
    U ziet dat het vandaag de derde aanval is geweest op de 5/8 lijn = bovenzijde tradingrange.
    Wie lang genoeg op een deur beukt/klopt ….
    We zien in grafiek 2 ook weer bevestigd wat Murrey en Gann ook altijd gezegd hebben –> de koers zit de meeste tijd in een trading range; bij Murrey is dat tussen de waarde 3/8 — 5/8.
    .
    Doe er uw voordeel mee, ik ga e.e.a nog even plaatsen en duik dan de bedstee in.
    Ik was vanochtend om 07:00 uur uit bed, ik heb gewerkt tot 16:00 uur, en ben daarna naar de cursus locatie gegaan waar ik cursus had vanaf 17:00 uur tot 22:15 uur.
    Na nog even een praatje en een drankje was ik om 23:15 uur thuis.
    Even een en ander geregeld, en daarna dit stukje voor u online gezet; u begrijpt ik duik nu de bedstee in.
    Veel succes en wijsheid gewenst voor morgen.
    .
    Dan ben ik voornemens om het stukje omtrent de “patronen van Gann” alsnog weer op te starten en online te zetten; hetzij iets gewijzigd vanwege -een en ander-.
    Ik heb u verteld dat niet alles bij mij alleen vandaan komt, maar de schrijver van het andere gedeelte vindt het zo jammer dat niet alles wordt gedeeld dat ik nog één keer een poging ga doen.
    Ook heb ik zoveel reacties ontvangen na het stopzetten van de publicaties ervan, in positieve zin met de vraag — ga er a.u.b. mee door, dat ik het nog een keer ga proberen de komende tijd.
    Lukt het dit keer weer niet, dan stop ik er definitief mee.
    .
    Stay tuned.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    24-07-2016:
    Weinig gewijzigd in de AEX koers sinds de voorgaande update.
    De koers blijft tegen de weerstand band aantikken; we wachten op een trigger.
    De grafiek ziet er momenteel als volgt uit, let op de melding SR4 die verschenen is in de grafiek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De grafiek met de Square-WTB indicator geeft het volgende beeld.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zagen de trendwijziging bij de 50% tijdlijn (kruising 1×1 lijnen) en de komende dagen zit de koers rond de verticale tijdlijn, rond zo’n tijdlijn zie je vaak -mooie- bewegingen.
    .
    Dan las ik afgelopen dagen een berichtje van Mak Sangha.
    Mijn oog viel erop omdat ik onder andere het woord gematria tegenkwam toen ik snel over het berichtje heen -scande-.
    In het werkstukje -Patronen van Gann- wat ik een paar jaar geleden introduceerde gaf ik al aan hoe zoiets werkt.
    Een van uitspraken van Gann is (op z’n Jan boerenfluitjes vertaald) dat alle toppen en bodems een -relatie- met elkaar hebben.
    Vaak zoek je zo’n relatie dan onder andere via de irrationele getallen als Pi of een wortel uit 2 of een wortel uit 3 of een Fibonacci getal.
    De wijze waarop Gann vaak met getallen werkte wordt daarbij vaak voor het gemak maar even vergeten.
    Zo waren voor Gann de getallen 2 en 101 van dezelfde waarde; via gematria bekeken.
    Of je nu 345 of 534 nam, de -waarde- is (via gematria) gelijk.
    In zijn korte interessante stukje neemt Mak Sangha even snel de Nasdaq index erbij.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb even drie horizontale streepje gezet bij de volgende data:
    1. Maart-2000- High 5132
    2. Maart-2003- Low 1253
    3. Juli-2015 High 5231
    Ziet u dat ze via gematria allemaal gelijk zijn, allemaal 2?
    Ze hebben wat elkaar gemeen 🙂
    .
    Intussen heb ik de laatste dagen het stukje -Patronen van Gann- weer online gezet, en ik ga er de komende maanden weer aan werken.
    Het terugzetten gaf wat problemen, en ik ga de tekst nog scannen op -onregelmatigheden -, dus her en der kan nog wat wijzigen.
    Het komt voorlopig even terug op de server in de oude directory, maar zal wellicht van plaats wijzigen, dus kijk af en toe even in deze topic, Want daarin vermeld ik wanneer de plek wijzigt waar deze op de server staat.
    De link naar het stukje -De patronen van Gann- is bereikbaar via de volgende link –> http://www.jstas.com/Patronen/verborgen_patronen.htm

    Ik ga het niet meer op diverse fora plaatsen, het is alleen beschikbaar op de server, dus sla de link op.
    In dat stukje kunt u gelijk weer even de kennis wat betreft -Gematria – ophalen.
    Veel succes de komende week, laat je niet gek maken door meningen van mensen die denken het te weten, volg gewoon de TA.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    28-07-2016:
    Shell met slechte cijfers vandaag.
    Is / wordt dat de trigger?
    Laten we even de AEX grafiek bekijken.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet het ‘probleem’ van de koers met de 5/8 lijn in het MurreyMath frame.
    Die 5/8 van Gann is niet uit de lucht komen vallen, en heeft ook niets te maken met de Engelse inches, u vindt het antwoord de komende maanden terug in mijn stukje -verborgen patronen -.
    Sla voor nu op –> onder andere die achtsten zijn belangrijk.
    Direct onder de MurreyMath weergave in bovenstaande grafiek zie u de TAC_DMI weergegeven met de DMI- en de ADX.
    Belangrijk voor een signaal is dat alle zes lijnen gelijktijdig een knik geven, en vandaag zagen we dat gebeuren, er kan dus mogelijk een top(je) staan in de grafiek volgens deze indicator.
    Onder het trio TAC_DMI ziet u weergegeven de RSI-JSTAS en daaronder de RSI-Brown.
    U ziet dat de RSI-JSTAS al divergentie aangaf en nu sneller omlaag gaat dan de RSI-Brown, de RSI-JSTAS is gewoon wat emotioneler 🙂
    .
    Ik plaats nog twee grafieken en duik dan de bedstee in, bij tijd zal ik komend weekend de Goud grafiek plaatsen met de door mij gebruikte indicatoren, zeer interessant.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien dat er na het passeren van de verticale tijdlijn (zie voorgaande update) weinig gebeurde in grafiek 2, even afwachten ..
    .
    Ik plaats nog even de grafiek met de steun -weerstand banden, het momentum en de volatiliteit ….
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Voorlopig is de koers gestopt op het weerstandniveau gevormd door SR3-SR4.
    .
    Erg overtuigend is het allemaal nog niet.
    De AEX daalde vandaag, de Dow daalde vandaag, en de Nasdaq gaat vrolijk door omhoog, en de S&P500 .. die dobbert lekker zijwaarts.
    .
    Alvast een goed weekend toegewenst.
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    30-07-2016:
    In de koersgrafiek wijzigde niet veel afgelopen Vrijdag ten opzichte van de Donderdag eroor.
    Ik plaats alleen even de Square -WTB indicator, waarin te zien is dat de stijging na het dieptepunt van Vrijdag stopte ter hoogte van de kruising van de 1X1 lijnen (50%) van het square.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Dan had ik een grafiek van Goud belooft.
    Ik heb er een combinatie grafiek van verschillende tijd eenheden van gemaakt, dag -week en maand grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In bovenstaande grafiek ziet u dat op dagbasis Goud ruimte omhoog heeft nadat deze steun lijkt te hebben gevonden op de band welke gevormd wordt door SR3-SR4.
    Op week basis ziet u bijvoorbeeld waarom de koers op dagbasis een aantal weken ervoor niet verder boven de de band gevormd door SR1-SR2 uit kwam.
    De maand grafiek heeft weerstand op de weg verder omhoog.
    .
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 ziet u de grafiek van Goud vanaf het dieptepunt in 1999 weergegeven via het Gunner square.
    U ziet dat de top in 2011 plaats vond op de rode cirkel van het square, een plaats waar u weerstand mag verwachten.
    Momenteel bevindt de koers zich rond de 1X4 lijn (groen), een lijn die in het verleden vaker gerespecteerd is door de koers.
    .
    In een workshop tien jaar geleden, gegeven door Roel van den Konink, werd ik gewezen op het principe – Blow Off-.
    Het principe van een blow off is dat je steeds sneller stijgende trendlijnen kan trekken onder de koers.
    In de regel is het zo dat na drie en soms vier van zulke steeds sneller stijgende trendlijnen er een fikse daling van de koers te verwachten is.
    De uitleg was destijds veel uitgebreider, maar ik hou het even kort vandaag.
    .
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet het idee weergegeven in grafiek 4.
    Een steeds sneller stijgende trend gevold door een fikse daling (let op —> de grafiek is logaritmisch).
    Nu ben ik blij dat Roel niet mee leest want dan kreeg ik een draai om mijn oren 🙂
    Grafiek 4 is logaritmisch en dan moeten trendlijnen ‘krom’ worden getrokken, niet lineair zoals in grafiek 4, maar grafiek 4 plaatste ik voor het idee.
    Grafiek 4 met de juiste trendlijnen ziet u hieronder in grafiek 5, maar ik vond dat plaatje niet zo mooi voor de uitleg van het idee.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Jammer dat ik niet meer tijd heb, maar ik ben de dag begonnen met een verdere uitbouw aan het stukje -verborgen patronen -.
    Daarna onverwachte visite, zeer welkom, ook erg interessant dit keer, maar de dag heeft maar 24 uur bij mij.
    Ik heb daardoor de analyse voor wat betreft Goud maar ingekort.
    Het verder bijgewerkte stukje – verborgen patronen – vindt u onder [url]http://www.jstas.com/Patronen/verborgen_patronen.htm[/url].
    .
    Succes morgen, laat je niet gek maken.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    02-08-2016:
    Fijn, eindelijk weer eens een beetje beweging in de koers 😉
    Maandag plaatste de koers een mooi bearish engulfing pattern, en u weet dat des te groter deze candle is ten opzichte van de voorgaande candle, des te meer kracht erachter zit.
    Vandaag zagen we dan ook de uitwerking hiervan, een verdere daling.
    Op zo’n dag pakken we natuurlijk onmiddellijk het MurreyMath frame erbij met de achtste verdeling van Gann om te zien waar een mogelijke steun ligt, en … hoe onverwacht 😉 daar zien we een 4/8 lijn opdoemen, 50%.
    50% is een sterk niveau, in stijging of daling; en daar lag dan ook vandaag de steun.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Lukt het de koers om die 4-8 lijn te doorbreken?
    Vaak lukt dit in een daling beter de 1-e keer dan in een stijging en vaak wordt de 4/8 lijn uitgenomen met een gap; we wachten af.
    Onder normale omstandigheden is de 4/8 lijn een sterke weerstand, ofwel tegen stijging ofwel tegen daling.
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 ziet u de Square-WTB indicator in het bovenste venster weergegeven.
    Vandaag vond de koers steun rond de 1260 graden lijn uitgezet vanuit de bodem in Maart -2009.
    U zag de afgelopen dagen al een paars kronkellijntje in deze grafiek, ik heb hem nu even dikker weergegeven.
    Het is de anchored VWAP, een volume gestuurde indicator.
    De start hiervan ziet u in Juni, en u ziet ook hoe mooi deze steun gaf begin Juli op de 1170 graden lijn.
    .
    Dan staat ons weer een belangrijke datum te wachten volgens de Gann seasonal date indicator.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De verticale getrokken lijnen en de verticale gestreepte lijnen herkent u natuurlijk direct als de Gann seasonal date lijnen.
    Aankomende Maandag 08-08 zien we een mid-seasonal date lijn opdoemen.
    Vorig jaar gaf deze lijn de start aan van een behoorlijke daling, wat natuurlijk geen garantie is voor dit jaar, maar even alert zijn begin komende week kan geen kwaad lijkt mij.

    Ook op andere vlakken is begin komende week –Maandag -Dinsdag — een datum om extra alert te zijn, maar dat ligt op een vlak wat ik hier niet ga neerpennen, dat kan niet meer heden ten dage.
    Wees echter extra alert komende week!
    Ook ziet u in grafiek 3 dat de WCumVeloc indicator bij doorbraak van de steun lijn (in een blauwe kleur weergegeven) keurig op tijd een verkoop signaal gaf.
    Een volume gestuurde indicator (meer dan honderd jaar oud !) …. waarom wordt toch dat volume van die AEX index niet meer weergegeven; voor ons geen probleem; de indicatoren die ik geplaatst heb berekenen hem wel voor u, maar toch … het volume is ZO belangrijk.!!
    .
    Veel succes, wees voorzichtig, luister naar niemand (wanneer u wat wilt verdienen) volg nou gewoon de TA.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    04-08-2016:
    De koers is afgeketst vanaf de 4/8 lijn (50%) die dus ook deze keer weer mooi als een zware weerstand tegen verdere daling dienst deed, steun noemen we dat in dit geval.
    De koers loopt omhoog naar het weekend toe, de koers van morgen (Vrijdag) weten we nog niet; en na het weekend zien de mid-seasonal-date die Gann ons aangaf, we gaan het meemaken.
    Om toch even voor het slapen gaan wat neer te pennen heb ik een stukje gebreid aan het artikeltje -verborgen patronen-.
    U kunt dat bekijken via de link –> [url]http://www.jstas.com/Patronen/verborgen_patronen.htm[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    07-08-2016:
    Lang geleden, toen ik nog jong was, werd mij geleerd dat de beurskoers van een bedrijf onder andere berekend werd door te kijken naar de resultaten van een bedrijf en natuurlijk ookdoor te kijken naar de toekomstige verwachtingen.
    Er werd dan druk gecijferd en daar rolde dan een prijs uit wat een aandeel van een bepaald bedrijf waard is.
    De economist Robert Shiller (Yale university) ontwikkelde de -Cyclically adjusted price to earnings ratio- wat ook wel bekend is onder de naam Shiller P/E of CAPE.
    Deze word meestal berekend over de S&P500.
    De prijs van de Index (in dit geval de S&P500) wordt dan gedeeld door het 10-jaar gemiddelde van de winst.
    Nu is het altijd zo geweest, dat het hoever het gemiddelde en de koers ook uit elkaar liggen, ze zullen mekaar altijd weer een keer ontmoeten 🙂
    Hieronder eerst even de CAPE indicator, ik heb het plaatje even vanaf Wikipedia gehaald.
    Wikipedia is een voortreffelijke informatiebron, die nauwgezet wordt onderhouden en bijgewerkt. Ik haal er enorm veel informatie vanaf, en ik steun dit platform dan ook jaarlijks met een donatie zodat het hopelijk blijft voortbestaan, zou u ook moeten doen.
    De S&P500 CAPE:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Deze grafiek eindigt op Augustus 2015.
    Momenteel (Augustus-2016) staat de CAPE rond de waarde 26,2.
    Het gemiddelde, de median, is 16; zodat een waarde van 26,2 betekent dat de SPX ((26,2-16)/16)*100% = 63,75% duurder is dan het gemiddelde.
    En we weten dat prijs en gemiddelde elkaar ooit weer moeten ontmoeten.
    Dus moet of de winst enorm omhoog … of de prijs fiks naar beneden.
    Ik las dat de winst voor het tweede kwartaal van de S&P wordt geschat op -4,9% ….terwijl de koersen maar doorstijgen ..??..
    De CAPE indicator wordt ook wel gebracht als een crash indicator, maar daarvoor is deze niet ontwikkeld.
    Maar wat u wel ziet in deze indicator is dat overdrijving (het ver afwijken van het gemiddelde) altijd weer wordt gecorrigeerd, zie als overduidelijk voorbeeld rondom 1929 en 2000 en 2007.
    Overdrijving wordt altijd afgestraft!
    .
    Laten we eens even kijken naar die S&P500 grafiek per afgelopen Vrijdag.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    De bedrijfswinsten mogen dan dalen, de CAPE mag dan stijgen (afwijking van het gemiddelde) .. de koers trekt zich er niets van aan; die stijgt gewoon door!
    En des te groter de afwijking ….
    Toch zien we nu in het MurreyMath-frame de 7/8 lijn opdoemen, en u weet inmiddels wel dat de invloed van de 7/8 lijn reikt tot het 50% punt met de 8/8 lijn.
    Dat 50% punt ligt op de waarde 2218.
    Gunner software komt met een mogelijke volgende weerstand rond de waarde 2215.
    .
    Bovenstaande is lange termijn (CAPE) afgewisseld door korte termijn.
    Dan kreeg ik dit weekend weer de blog door gemailed van een goede bekende van me.
    Hij is een Gann specialist met zeer veel opleiding op dat gebied, en al tig jaren een zeer goede TA-specialist, werkte voor bekende banken voordat hij zelfstandig door ging op de beurs.
    In de blog van afgelopen weekend presenteerde hij de volgende grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Excuses voor het grote formaat, maar verkleining ervan werd onduidelijk.
    Wat we hier zien is een Bearish Crab op de Nas100.
    Deze specialist legt uit hoe hij hiertoe komt op zijn blog, bereikbaar via de volgende link:
    https://marketwizard1.wordpress.com/2016/08/06/us-markets-nearing-ganns-zone-watch-out/
    Leest u het even door, zeer informatief.
    .
    Nog even snel naar onze nationale trots, de AEX-index.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Ik kan Elliottwave scenario’s produceren waarin eind Juli de start van een 5 golf omlaag wordt gestart.
    Op de 4/8 lijn eindigt dan de 1:5.
    Daarna zien we een golfbeweging omhoog, die afgelopen Vrijdag eindigde op een correctiewaarde van 61,8% in prijs en 38,2% in tijd, zou een mooie 2:5 kunnen zijn/worden.
    Dit kan dus een punt zijn waar de koers van richting wijzigt, maar zekerheid geeft dit niet.
    In de update van 2-Augustus wees ik u op de datum 08-Augustus, een mid-seasonal-date.
    Rondom deze datum zien we meestal een wijziging in de trend van de AEX.
    We wachten af en zijn alert!
    .
    Wees wijs, volg uw eigen idee!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    11-08-2016:
    De koers trok zich niets aan van het 61,8% retracement en was duidelijk op weg naar hogere koersen.
    Mijn bias was om uit te kijken naar een koersomkeer op dit niveau, met onder andere ook de mid-seasonal-date van 8-8 in gedachten.
    De koers ging echter gewoon door met zijn reis omhoog.
    Het is daarom ook altijd goed om op een bevestiging van je idee te wachten voordat je actie onderneemt.
    Dat wil niet zeggen dat alle indicatoren op groen moeten staan (of rood) voordat je wat onderneemt, want dan ben je te laat.
    Trendlijnen zijn daarbij vaak een aardig hulpmiddel, en u weet dat ik die graag trek in die ruim honderd jaar oude WCumVeloc.
    Hieronder even een grafiekje.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet als eerste natuurlijk dat ik de Gann seasonal date heb afgebeeld als een zone, maar het lijkt erop dat deze keer de datum (in tegenstelling tot vorig jaar) geen effect heeft.
    Onder in de grafiek ziet u de WCumVeloc indicator, en u weet inmiddels wel dat trendlijnen in deze indicator 1-2 en soms meer koersbars voorlopen op trendlijnen in de koers grafiek kunnen worden getrokken.
    Ik heb in deze indicator even twee groene trendlijnen getrokken.
    Kopen wanneer de koerslijn van de indicator door de trendlijn heen omhoog breekt en verkopen wanneer de koers van de indicator door de trendlijn heen omlaag breekt.
    Simpel 🙂
    Wanneer je nu in grafiek 1 koopt op slotbasis van de dag dat de indicator door de trendlijn heen omhoog breekt (dus net voor einde dag) en weer verkoopt op nagenoeg slotbasis de dag dat de indicator door de trendlijn heen omlaag breekt dan had je in grafiek 1 gekocht op 04-08 rond de waarde 444,4 en weer verkocht op 10-8 rond de waarde 452
    Dat is een winst van 7 punten zonder na te denken, in een goeie week.
    .
    Wat nu, de koers is weer in gevecht met de 5/8 lijn in het MurreyMath frame (vrede is een zeldzaam goed 😉 ) en we zien een retracement van rond de 93% op voorgaande daling.
    Kijk, dit is een mooi moment om een positie in te nemen met de broodnodige stoploss.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Boven in grafiek 2 ziet u weer het gevecht met de 5/8 lijn.
    Ik heb in een rode kleur ook even de retracement percentage weergegeven.
    Ik heb jaren geleden eens een stukje geschreven over de prachtige mogelijkheden rondom het 88% retracement, ik zal dit weekend even de link opzoeken voor diegene die het ontgaan is.
    Ik kan het nu zo snel even niet vinden, de index van de website is bij een HD-crash verloren gegaan destijds.
    Ik heb in het Murrey frame ook even wat 1X1 lijnen getrokken in een groene kleur.
    Kruisingen van 1X1 lijnen zijn altijd 50% of 100%, zowel in prijs als in tijd.
    Verder zijn deze lijnen vaak steun of weerstand voor de koers.
    Kijkt u zelf eens aandachtig naar grafiek 2, dat scheelt mij veel typewerk.
    .
    Dan zien we nog een signaal in de RSI-JSTAS wat niet wordt weergegeven in de RSI-Brown (dat is de RSI(14) .. uw gewone RSI(14) ).
    We zien dat de RSI-JSTAS begin Juli een veel hogere bodem maakt dan begin Augustus, terwijl het in de koersgrafiek net andersom is.
    Koers en RSI-JSTAS divergeren met als gevolg dat de koers omkeert omhoog.
    Ik ben nog nooit toegekomen aan een studie omtrent de voorspelbaarheid van koersdoelen, zoals Mev, Brown dat heeft gedaan voor de gewone RSI(14).
    Ik moet wellicht gewoon wat minder vaak een grafiekje plaatsen, hou ik tijd over.
    .
    Veel wijsheid gewenst, volg de indicatoren en niet -al die verhalen -.
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    13-08-2016:
    Vandaag kijken we nog eens naar de AEX index via de MurreyMath grafiek.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Na het topje eind Juli daalde de AEX naar de 4/8 lijn rond 2 en 3 Augustus.
    De 4/8 lijn is vaak een zware steun of weerstand wanneer deze benaderd wordt, het is het 50% punt.
    Wat je nu graag op zo’n moment wilt weten is of de koers verder daalt door die 4/8 lijn of dat de koers opveert vanaf die 4/8 lijn.
    Vooruit kijken kunnen we helaas niet, en inschatten is ook moeilijk, vaak loopt het anders dan dat wat je denkt.
    De methode die vaak wordt/werd gehanteerd is een doorbraak afwachten van trend en steunlijnen die in de koersgrafiek worden getrokken.
    Maar het wachten daarop laat een groot gedeelte van een mogelijke winst weglopen.
    In de update van Donderdag liet ik u al zien dat de doorbraak van een getrokken trendlijn in de WCumVeloc sneller werkt dan trendlijnen in de koersgrafiek.
    U krijgt dan al een signaal op Donderdag 4-Augustus.
    De WCumVeloc heeft echter het volume van de betreffende Index of het aandeel nodig waarop u de analyse uitvoert.
    Dat volume hebben we helaas niet voor elke index of aandeel.
    We kunnen dan ook vaak prima gebruik maken van de TAC_DMI indicator.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb het laatste signaal van deze indicator weergegeven via verticale paarse streepjes.
    Deze TAC_DMI indicator registreert niet elke bodem of top, maar wanneer hij er één aangeeft is die er meestal ook.
    Kijkt u bijvoorbeeld maar eens naar het signaal in Februari, Mei en midden Juni.
    En dan gaat de koers omhoog waarna we zien dat deze weerstand ondervindt van de 5-8 lijn.
    Maar ook zien we nu in grafiek 2 dat de koers alweer voor de derde keer net door de 5-8 lijn heen prikt maar toch steeds weer op het zelfde niveau weerstand lijkt te ondervinden.
    En dan wil je graag weten -welke weerstand- daar op dat moment ligt.
    Vaak zijn zulke weerstand of steun gebieden niet direct zichtbaar in de grafiek op hetzelfde tijdframe, maar moet je een tijdframe hoger of lager kijken.
    Laten we daarvoor in bovenstaande MurreyMath grafiek een ander tijdframe in dezelfde grafiek plaatsen.
    Voor de duidelijkheid verwijder ik de TAC-DMI indicator.
    Bovenstaande MurreyMath grafiek is een 256-daags frame.
    Ik laat de software een 128 daags frame in dezelfde grafiek plaatsen waarvan u het resultaat hieronder ziet.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat de drie topjes die door de 5/8 lijn van het 256 daags frame heen prikken afketsen op de mini-MurreyMath lijn (tussen 6/8 en 7/8) van het 128 daags frame.
    .
    Je ziet zo’n effect ook terug in andere analyse methodes en tijdframes.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u de week grafiek van de AEX met de voor u inmiddels wel bekende steun – weerstand banden.
    U ziet dat de koers boven de rode SR3 band zit maar steeds ergens tegenaan lijkt te lopen en daardoor tegengehouden wordt op de weg omhoog.
    Kijken we naar dezelfde grafiek een tijdframe lager, dat is dan in dit geval de daggrafiek.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 ziet u direct waar de koers tegenaan loopt, het is de SR4 band in de daggrafiek.
    .
    Volgende keer meer.
    .
    Mijn aandacht viel dit weekend op een door Dirk Bauwens geschreven stukje over het gevaar van negatieve rente.
    Het is te lezen op de website van de Kritische belegger onder de link: [url]http://forum.dekritischebelegger.nl/economie/rente/negatieve-rente-grote-bedreiging/[/url]
    Neem even de tijd om het te lezen, het is ongeveer 10 A4-tjes lang.
    Dit triggerde bij mij weer even de aandacht voor lange cycli.
    Een cyclus is een zich steeds herhalend patroon.
    Zo heeft een uur een cyclus van 60 minuten, elke keer weer.
    Een dag heeft een cyclus van 24 uur, elke keer weer.
    Nu zijn dit zeer nauwkeurige en korte cycli, maar er zijn ook erg lange cycli.
    Er is op mijn website door de stukjes heen veel te lezen over cycli en patronen, maar op de landingspagina van mijn website staan onder andere ook de volgende links:
    [url]http://www.jstas.com/Dow/dow_jones.htm[/url]
    [url]http://www.jstas.com/Gann/gann_seasonal.htm[/url]
    .
    De cyclus waar ik het nu even kort over wil hebben is de 90-jarige cyclus Waar Gann ons op wees.
    Dit ligt net naast het getal 89 van Fibonacci.
    Nu moet u zulke lange cycli niet op de dag of week nauwkeurig gaan benaderen, want dan gaat het niet werken.
    Eén van de eigenschappen van cycli is dat ze in-uit-ademen, en net zoals uw borstomvang toe en afneemt naarmate u in of uitademt, zo doet ook de cyclus lengte dit.
    Een andere eigenschap van cycli is dat de fase verschuift en de amplitude wijzigt.
    .
    Hierboven zag u al in de MurreyMath grafieken dat er in een groter frame kleinere frames zitten opgesloten.
    Met cycli hebben we dat ook, in het Engels leest dan vaak -wheels in wheels-.
    .
    Ik zet nu even een ruwe cyclus analyse op.
    In het geheugen ligt vast nog wel de beurs-crash van 1929, de grootste depressie van de vorige eeuw.
    Enorme oplopende werkeloosheid en in sommige landen hielden de problemen aan tot de tweede wereld oorlog begon.
    Een aantal jaar geleden sprak ik nog een mevrouw op leeftijd die zich kon herinneren dat ze als klein meisje in die periode opgroeide in een groot huis met bedienden.
    Van de -een op andere dag- verdween het bedienend personeel en kwamen ze in een klein huisje terecht; en die hadden dan nog -geluk-.
    .
    Op WikipediA lezen we onder andere het volgende over die tijd:
    “De Grote Depressie (The Great Depression) is de naam die vooral in de Verenigde Staten wordt gegeven aan de economische crisis die het gevolg was van een bankencrisis en internationale schuldencrisis in de jaren dertig van de 20e eeuw. In het Nederlands spreekt men meestal van de crisisjaren. Deze economische crisis of depressie was van invloed op de levensomstandigheden van zeer vele mensen over de hele wereld.”
    .
    Ik heb bankencrisis en schuldencrisis even rood gemarkeerd …
    .
    Ik wil het hebben over de 90 jarige cyclus, dus laten we even 90 jaar terug in de tijd gaan vanaf 1929, en dan komen we uit rond 1839.
    .
    Op WikipediA lees ik dan het volgende:
    Paniek van 1837
    De paniek van 1837 (Engels: Panic of 1837) was een paniek in de Verenigde Staten veroorzaakt door een speculatieve koorts. De zeepbel spatte uiteen op 10 mei 1837 in New York City toen alle banken hun betaling in valuta (gouden en zilveren munten) stopten. De paniek werd gevolgd door een periode van vijf jaar van depressie, het omvallen van banken en hoge werkloosheid.
    Oorzaken
    Verklaarde oorzaken zijn het economisch beleid van president Andrew Jackson die per decreet de valuta circulaire in werking stelde en weigerde het Handvest van de tweede bank van de Verenigde Staten te verlengen, wat resulteerde in de terugtrekking van overheidsgeld in de bank. Martin Van Buren die vijf weken voor de paniek president werd in maart 1837 kreeg de schuld van de paniek.
    Zijn weigering om regeringsmaatregelen te nemen om de economie te beïnvloeden zou door sommigen hebben bijgedragen aan de schade en de duur van de paniek. De eerste interventie van de regering in de markt was per ongeluk een deel van de oorzaak van de problemen, en verdere interventie zou misschien wel of misschien niet nuttig zijn geweest. De Jacksonian Democraten verweten de banken onverantwoordelijkheid, zowel bij financiering alswel ongebreidelde speculatie en de invoering van papiergeld inflatie. Dit werd veroorzaakt doordat de banken buitensporig papiergeld uitgaven (zonder onderliggende waarde), wat leidt tot inflatie.

    De paniek van 1837 was een Amerikaanse crisis onder andere veroorzaakt door speculatie op de vastgoed markt.
    De bubble barstte op 10 Mei 1837 zoals u hier boven leest.
    Een paar regels eronder heb ik even een stukje tekst met een rode kleur gemarkeerd:
    –Dit werd veroorzaakt doordat de banken buitensporig papiergeld uitgaven (zonder onderliggende waarde)–,
    .
    Dit is nu exact hetzelfde als wat de banken deden met als gevolg de klap in 2007
    En wat de banken nog steeds doen met het ongedekt geld creëren, leest u het eerder aangehaalde stukje van Dirk Bouwens op de Kritische belegger er maar op na als u wilt weten om welke gigantische hoeveelheden geld het gaat.
    Er is in feite dus nog weinig echt opgelost sinds 2007.
    .
    En wanneer we dan de 90 jarige cyclus pakken en bij 1929 er 90 optellen dan komen uit rond het jaar 2019.
    En dat plus of min één en ander (een cyclus ademt in en uit).
    Dus die sussende woorden van onze overheden dat het ergste achter de rug is …
    .
    Tja … hoe aannemelijk is het nu dat die 90 jarige cyclus er weer of nog is sinds de klap in 1929?
    Laten we daarvoor even kijken of we in het verleden tussen nu (2019?) en 1929 sporen kunnen vinden van zo’n negentig jaar durende cyclus.
    We weten dat Gann nooit stopte met het hameren op de belangrijkheid van 50%
    Tussen 1929 en 2019 ligt op 50% het jaar 1974.
    Was er nog iets belangrijks in dat jaar 😉
    Wel, dat begon al in 1973 en is vooral bekend onder de naam: oliecrisis.
    De Dow Index verloor 46,59% in waarde, zie onderstaande grafiek.
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Zoals u onder andere kan lezen in mijn stukje [url]http://www.jstas.com/Patronen/verborgen_patronen.htm[/url] (wanneer dit t.z.t. gereed is) zijn de 1-3-7 en 12 zeer belangrijke getallen.
    12 wordt vaak in verband gebracht met tijd, zoals ook het Square of 144 van Gann (12X12).
    Laten we daarom eens kijken naar 144 maanden terug geteld vanaf 2019 of 12 jaar terug van 2019.
    Dat geeft 2007!
    Ik ga de drama’s van dat jaar niet opnoemen, die kent ieder nog wel, zolang is dat niet geleden.
    .
    1837
    1929
    2019?
    Steeds dezelfde fouten, de mens leert kennelijk nooit!
    .
    Banken – ellende –> een leuk stuk daarover kunt u lezen in het boekje -Heel veel geld- van Sam Wilkin onder ISBN nummer 9789491845628
    .
    Ik heb nog meer grafieken, maar door bovenstaande uitstap naar cycli is de tijd een beetje om.
    Ik plaats er toch nog even twee van.
    De eerste is de grafiek met de WUSk indicator die tijd en prijs combineert, zie mijn uitleg omtrent die indicator.
    Ik heb er even door mijn indicator automatisch Gann lijnen in laten tekenen.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Tekent u in gedachten eens de rode en de blauwe cirkel door naar links in de grafiek, u ziet dan hoe heden en verleden aan elkaar liggen en dat het bodempje in Februari een belangrijk punt is.
    Maar dat bewaren we voor een volgende keer.
    .
    Grafiek 8:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 8 is een uur grafiek waarin de blauwe lijn een -center of gravity- is.
    Ook daarover een andere keer meer.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

20 berichten aan het bekijken - 421 tot 440 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN