skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 401 tot 420 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    16-09-2015:
    En de koers … hij/zij stijgt verder, de beren wordt het vuur scherp aan de schenen gelegd.
    Allemaal nog steeds binnen ‘de telling’ van de vorige update, nog iets erbij en we zitten op 61,8%.
    Laten we het eens vanaf de andere kant bekijken.
    Ik plaats de volgende grafiek, die is vanaf mijn kant nieuw voor u, ik zal dan ook wat toelichting geven.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet de grafiek van de S&P500.
    Er is een tijdvenster ingetekend met als zone 17-21 September (waarom zit er toch altijd een weekend tussen?).
    We zien een 34 Fibo vanaf het topje eind Juli.
    We zien een 233 Fibo vanaf de Oktober low vorig jaar.
    Vanaf de Low in 1990 zien we 6283 ofwel 2*Pi.
    Vanaf de Oktober low in 2002 zien we een verschil van 3257; wat we ook zien tussen de 1974 low en de 1987 high, wat tegelijkertijd het verschil is tussen de 1997 low en de 2002 low vermenigvuldigt met 2,618.
    Daarom op deze plaats dit tijdvenster.
    Mooi man, maar wat moeten we daarmee? 😉
    Wel, indien een top wordt geplaatst in het aangegeven venster is dat een sterk signaal voor een reversal (erna omlaag dus) .. maakt de koers na het tijdvenster een hogere top, dan is dat zeer bullish!
    Ik moet dat laatste nog zien, maar we gaan het meemaken!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    27-09-2015:
    Wie de daggrafiek over een tijd termijn van ruim een jaar bekijkt is het natuurlijk al opgevallen –> de mogelijke vorming van een kop -schouder patroon.
    Het patroon staat er nog niet, daarvoor zal eerst de neklijn doorbroken moeten worden!
    Voor dat dit plaats heeft gevonden .. is er geen kop -schouder patroon.
    Ik heb het mogelijke patroon even ingetekend in grafiek 1.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In het onderste venster van de grafiek ziet u het volume weer gegeven.
    Het volume patroon is niet het ideale beeld voor een kop -schouder patroon maar wel goed is te zien dat dalingen vaak gepaard gaan met een hoog volume; ofwel dalingen worden door het volume ondersteund.
    Wanneer nu de neklijn wordt doorbroken met een hoog volume dan kan het kop -schouder patroon er staan en volgt er een koersdoel van 285- 290 punten.
    Kop -schouder patronen werken vaak er goed in de AEX, in het jaar 2003 heb ik daar eens een paar voorbeelden van gegeven wat nog terug te lezen is in het stukje onder de volgende link: [url]http://members.chello.nl/j.schotsman/HS.htm[/url]
    .
    Op 15-09 in de update hieronder ziet u in grafiek 1 een mogelijke EW -telling.
    De rode 4 staat geplaatst waarna dan begonnen werd aan de vijfde golf.
    Vijfde golven zijn moeilijk te traden.
    Zo ook nu, staat die vijfde golf er in ´truncated´-vorm of is die vijfde golf pas net begonnen?
    Wanneer nu de neklijn wordt doorbroken, stel ik voor om de vijfde golf voorlopig als volgt te gaan labellen.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Het scenario in grafiek 2 is erg negatief, wanneer de neklijn van grafiek 1 hierboven wordt doorbroken dan tel ik in grafiek 2 drie golven drie (op verschillende niveaus) naar beneden.
    We wachten het af, zolang de neklijn niet wordt doorbroken is de korte termijn trend vanaf de i (rond 25-09) in grafiek 2 omhoog.
    .
    Ik sluit af met de volgende grafiek.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 heb ik het Gunner frame uitgezet, vanaf de top in Juli, waarbij ik de EW telling genegeerd heb.
    Kijkt u eens hoe mooi de lijnen in dat frame werken!
    In de twee secties onder die grafiek heb ik het trio TAC-DMI weer gegeven.
    We zien dat in Augustus, op het moment waar de rode EW golf 3 werd geplaatst, keurig een bodem werd aangegeven, maar op afgelopen Donderdag werd wel een bodempje geplaatst t.o.v. Vrijdag, maar het trio TAC-DMI bevestigd dit niet, in de ADX knikte de rode lijn niet om, zie rode pijl in onderste venster.
    .
    Tsja, wat wordt het?
    Komende week weten we het, blijf alert!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    14-11-2015:
    Zoals u wel gemerkt hebt, ben ik een korte periode met vakantie gegaan 😉
    Tijdens een vakantie heb je wat tijd voor – ‘bezinning’ -, je hebt de rust om over een en ander wat dieper na te denken.
    Ik heb me de laatste dertien jaar redelijk verdiept in diverse gebieden van de TA zoals die – in het algemeen – wordt toegepast.
    Ik ga u niet vermoeien met de vormen van TA die ik tot dus ver heb bekeken, maar het is een redelijk lange lijst, u ziet het wel aan datgene wat ik zoal de afgelopen 12-13 jaar heb gepubliceerd.
    Ik denk dat ik u niets nieuws vertel wanneer ik zeg dat de meeste TA ons alleen verteld hoe de conditie (van het lijdend voorwerp) in de grafiek is tot en met de laatste koersbar … maar ons niets of weinig verteld over wat we morgen mogen verwachten.
    Er zijn maar heel weinig indicatoren met een – voorspellende- waarde.
    Vaak moeten we het hebben van -patronen- , en de verwachting dat zo’n patroon zich weer herhaald.
    Er zijn veelal te veel mogelijkheden … waarvan we achteraf pas weten welke de juiste was.
    Je kan dan vaak wel een groot gedeelte van – het middenstuk van de vis – meepakken 😉 maar u weet wat het gezegde is: ‘de mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn’.
    Aan de rand van het ravijn is het risico het grootst, maar de winst ook enorm.
    Wil je handelen op de rand van het ravijn, dan moet je wel de richting van de volgende stap weten, want anders is het te laat.
    Je moet daarvoor geen – volgende indicatoren – hebben; maar – voorspellende indicatoren -!
    En weet u wat het mooie is … die zijn er!
    Weet u wat droevige is … bijna niemand gebruikt ze!
    Waarom niet?
    Wel, omdat ze ‘ons’ niet verteld worden …. met laat ‘ons’ lekker voort dobberen met lagging -indicatoren.
    Nu ‘liep’ ik tijdens mijn vakantie tegen ‘nieuwe kennis’ op, het woord -een- ontbreekt, dus geen personage 😉
    Nieuw voor ‘ons’, niet voor sommige groepen van traders.
    Ik ben nu erg druk met het consumeren van die ‘nieuwe kennis’, en het programmeren van die voor ‘ons’ nieuwe indicatoren.
    Want de programma’s waarop die draaien zijn helaas ook voor mij onbereikbaar.
    Programmeren is niet mijn sterkste kant, dus een en ander neemt wel wat tijd in beslag.
    De komende maanden ben ik daar wel druk mee, dus alleen af en toe een – old school- grafiekje hier.
    Stay tuned!
    .
    Is een -old school- grafiekje dan zo slecht?
    Nee, en ook in de techniek van -voorspellende indicatoren- zie je heel vaak de bevestiging van een patroon wat in de lagging -indicatoren tevoorschijn komt.
    Dat heeft een nadeel, -men- ziet dat aankomen en weet hoe u zeer waarschijnlijk daarop gaat handelen … ik kom daar nog wel op terug.
    .
    Ik geef hieronder even een grafiek, die ik her en der de afgelopen tijd al publiceerde op enkele fora, een grafiek met de Gann seasonal dates erin (de verticale lijnen).
    Ook heb ik even de MA200 erin geplaatst (groene lijn) kijkt u eens hoe de koers van de AEX erop lijkt te reageren.
    Tot slot ziet u de Ichimoku Kinko Hyo grafiek erin weergegeven, de wolk-grafiek.
    Let u eens op de werking van Tenkan-lijn, de Kijun-lijn en de wolk, ik heb de namen er even bij gezet.
    .
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Ik ga geen verdere beschrijving van de grafiek geven, op mijn website is er voldoende over te lezen.
    .
    Ik plaats nog even dit stukje, ik ben moe en duik onder de wol!
    .
    Succes komende week, wellicht Maandag een spike omlaag … bekijk het op dat moment even goed .. want daarna kan de koers zomaar weer omhoog schieten, een beetje winst nemen op het short signaal van 7/8 -Nov. kan geen kwaad, de wolk is dik, steun in de wolk kan worden verwacht.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Gerard111
    Bijdrager

    Hallo Jan,

    Ik ben zeer benieuwd met welke ‘voorspellende’ indicatoren je bezig bent – want daar draait het uiteindelijk om… Ik zelf kijk veel naar de bewegingen van de Dark Pools en de HFT Algoritmes, vandaar dat ik zeer benieuwd ben naar waar jij mee komt…:-)

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Gerard111, je hebt goed gelezen zie ik, je hebt voorspellende tussen haakjes staan. Ik ga er nu verder niet op in, want ik moet dan -een heel verhaal neerzetten- , ik kan dat niet met een paar woorden af.
    Waarom ik nu wel even reageer, is vanwege het feit dat je het hebt over algoritmes. Dat is een vorm van curve-fitting, en toevallig kwam dat vanavond nog ter sprake op een avond van de Tradersclub in Maarsen waar ik was.
    Kort gezegd … een goed algoritme werkt een week of zes, daarna mag je weer een ander algortitme gaan ‘bedenken’.
    De markt veranderd constant, en een algoritme is nu eenmaal bepaald op ‘het markt gedrag’ van het moment waarop dat algoritme werd bedacht.
    Het is net als met curvefitting, het werkt totdat het marktgedrag wijzigt, en dat wijzigt nu eenmaal erg vaak.
    Waar ik naar toe wil, is dat we onze indicatoren dusdanig moeten aanpassen, dat de indicator zich automatisch aanpast aan het gedrag van de markt.
    En dan krijgt de indicator ‘voorspellende’ uitkomsten.
    De indicatoren die er nu zijn, zijn vaak alleen maar toepasbaar in een bepaald type markt gedrag.
    Zodra het marktgedrag wijzigt (trending trading etc.) moet je weer een andere indicator gebruiken.
    Maar geduld, ik kom erop terug.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Gerard111
    Bijdrager

    Hallo Jan,

    Dank voor je reactie.

    Ik kom nog even terug op de “voorspellende” indicatoren. Dat sommige (ondanks de “aanhalingstekens” :-)) toch meer kunnen voorspellen dan andere wil ik hier even illustreren.

    Neem alsjeblieft eens een kijkje op de site http://www.HFTAlert.com. Daar maakt Steve Hammer – zo ver ik weet als enige – gebruik van verschillende voorspellende indicatoren die hij elke dag live tijdens de markturen in werking laat zien. Ik heb het hier over de Dark Pools (de aan- en verkopen van grote institutionele beleggers die belangrijk zijn voor het verloop van de markt) en de HFT Algorithmic traders.

    Ik geef van beide indicatoren (de zogenaamde “Accumulators”) hieronder even een screenshot.

    Voor een uitleg van deze twee belangrijke indicatoren kan je nog even hier kijken: http://www.hftalert.com/accumulator.html

    Hij heeft nog tal van andere “voorspellende” indicatoren zoals de VXX Marketpressure, de SPY Marketpressure en de SPY Liquidity.

    Maar kijk vooral eens naar die Dark Pools en HFT Algorithmic Accumulators. Misschien heb je er iets aan bij de ontwikkeling van je eigen voorspellende indicatoren. Ik ben benieuwd!

    Op HFTalert.com ( http://www.hftalert.com/subscribe.html ) kan je een gratis proef voor 2 weken aanvragen zodat je de Dark Pools en HFT Algo’s live in werking kan zien.

    Een uitleg van zijn gehele trading systeem inclusief Accumulators vind je hier: http://www.hftalert.com/members/knowledgebase.php?action=displaycat&catid=14

    Ik kijk met belangstelling uit naar je resultaten.

    Groet en veel succes toegewenst,
    Gerard



    Attachments:
    Dark_Pools.png
    Algo_s_en_andere_Accumulators.png
    Algo_s_en_andere_Accumulators.png

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    24-11-2015:
    Fata Morgana of werkelijkheid?
    Een kopschouder patroon staat er pas wanneer de neklijn doorbroken wordt, tot die tijd is de neklijn gewoon een steunlijn.
    In onderstaande figuur zien we de doorbraak van een neklijn, onder hoog volume.
    Het koersdoel van dit kopschouder patroon is intraday nagenoeg gehaald.
    We zien dat daarna de koers weer omhoog gegaan is richting de neklijn.
    Vaak vindt er een terug aantikken van de neklijn plaats voordat er een verdere afdaling geschied.
    Een mooi moment nu in de grafiek, ketst de koers af of gaat de koers door de neklijn heen omhoog.
    We gaan het meemaken ….
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    De grafiek is van de FTI, en wel het December contract, waardoor het volume pas afgelopen Vrijdag -op gang- komt.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    03-12-2015:
    Wat vliegt de tijd, het loopt als het ware tussen je vingers door wanneer je druk bent. Toch even een hele kleine update.
    Wat een daling vandaag in de koers van de AEX.
    Een reactie was te verwachten op het verhaal van de ECB, maar je kent van tevoren het verhaal niet.
    Vandaag is gelijk een kleine reminder dat je nooit met ‘grote gokposities’ moet zitten wanneer er nieuws bekend gemaakt wordt die de koers kan beïnvloeden.
    Dat geldt voor grote dingen, die een hele index beïnvloeden, maar ook voor nieuws wat een enkel aandeel beïnvloed.
    Hieronder de grafiek van onze trots; de AEX 😉
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien de worsteling van de koers met de MA200, het lukt de koers maar steeds niet om daardoorheen omhoog uit te breken.
    Elke keer wanneer dit mislukte, kon je zien als een verkoop kans.
    We kunnen nu steun verwachten rondom de koersen: 447 — 440 –415.
    .
    Sommige indicatoren gaven een verkoop signaal op 1-December, maar die werken in een ander soort markt niet.
    Andere indicatoren gaven geen signaal, maar die werken in een ander soort markt weer wel.
    De meeste indicatoren die we gebruiken zijn ontwikkeld van voor 2002-2003; of hebben een indicator als onderliggende factor die uit die tijd stamt.
    In 2002-2003 is het type van de markt echter drastisch gewijzigd.
    Zolang een indicator niet op die wijzigingen is aangepast, zal hij vaak onjuiste indicaties geven, of te laat.
    Er komt dit jaar niets meer van, maar het komende jaar laat ik u zien hoe u diverse indicatoren aan kunt passen om beter te anticiperen op het gewijzigde markt gedrag sinds 2002-2003.
    We gaan nu snel richting de feestdagen, altijd weer een gezellige maand die December -maand.
    Komend weekend vieren we natuurlijk Sint Nicolaas met de hele familie, en wanneer ik niet in de zak richting Spanje verdwijn vieren we een paar weken daarna Kerst met de hele familie.
    Ik kijk er elk jaar weer naar uit!
    Ik begin met u een gezellige December maand te wensen, misschien af en toe nog een grafiekje, en anders tot volgend jaar.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    06-12-2015:
    Nieuwe indicatoren, aangepast aan de gewijzigde ‘identiteit’ van de koersen na 2002 …
    Zonder tekst, komend jaar verdere uitleg.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Hierboven eerst nog even de ouwe -vertrouwde -wolk -grafiek, u ziet steun op de 447.
    .
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Kijk goed, dan valt ’t kwartje vanzelf, volgend jaar meer uitleg.
    .
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De grafiek van Goud.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Allemaal een gezond 2016 toegewenst, op elk denkbaar niveau.
    Het blijft nog even stil vanaf mijn kant, but stay tuned!
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    [color=#FF0000]Winstgevend handelen.[/color]

    04-01-2016.
    Ik wilde deze verzameling van stukjes die ik de komende tijd ga schrijven eerst noemen ‘Het opbouwen van een handelssysteem’.
    Maar daar heb ik vanaf gezien, het wordt dus: ‘Winstgevend handelen’.
    Om winstgevend te kunnen handelen volstaat het echt niet om met bijvoorbeeld slechts één indicator te werken.
    Diegene die zeggen dat wel te doen, en ook winst maken, gebruiken vaak meer indicatoren/ideeën dan dat ze wellicht zelf in eerste instantie doorhebben.
    Wat zijn de basis bouwstenen waarmee je moet werken om winstgevend te kunnen handelen.
    Ik denk dat daarin minimaal het volgende op één of andere wijze verwerkt moet zijn.
    1. Het rekening houden met overbought en oversold levels
    2. Trend detectie
    3. Kijk naar de markt in zijn geheel, broad market integration
    4. Steun en weerstand levels
    5. Historical volatility
    6. Implied Volatility
    7. Projected Implied Volatility
    8. Analyse over meerde tijdframes.
    Nu zult u wellicht zeggen/denken: daar hebben we al een enorm arsenaal aan indicatoren voor beschikbaar; en dat klopt.
    Echter veel van die indicatoren komen uit de vorige eeuw.
    In die tijd was de handel -anders-.
    Sinds ruwweg het jaar 2000 / 2002 is de handel in opties en andere afgeleidde producten enorm toegenomen.
    Sinds die tijd hebben we een grote toename gezien van hedgefunds en ook de ‘grote jongens’ handelen meer in opties e.a. dan in de aandelen zelf.
    Dat de handel gewijzigd is van het kopen van aandelen naar de handel in opties blijkt wel uit de volgende grafiek:
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bron: data uit Reuters QuoteCenter
    U ziet dat terwijl de koers van de Dow Jones verder stijgt, het volume van het aantal verhandelde aandelen enorm is gedaald.
    Kijken we naar het aantal optie contracten dan zien we dat dit gestegen is.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bron: Chicago Board Options Exchange, 2007 Market Statistics Report.
    Een verschuiving van het aantal verhandelde aandelen naar het aantal optie contracten.
    De handel in opties e.a. is dus enorm toegenomen sinds 2000-2002, en het zijn de ‘grote – jongens’ die uiteindelijk de prijs bepalen, die paar opties of aandelen van mij zijn niet merkbaar in het geheel.
    Die grote jongens werken natuurlijk met systemen (handelssystemen als je dat zo wil noemen) en die zijn niet uitgedacht door de eerste de beste die het basis onderwijs verliet 😉
    Wanneer je hun vacature sites bekijkt zie je salarissen die in de tonnen lopen.
    En, denk er eens even over na, verwacht je dat die ‘grote – jongens’ tonnen aan salarissen gaan betalen aan mede werkers die de hele dag een Fibonacci lijntjes trekken of een retracement uitrekenen?
    Niet natuurlijk, hun systemen / algoritmes proberen signalen in de grafiek naar voren te brengen die zo voor het blote oog niet zichtbaar zijn.
    Verder zijn hun systemen natuurlijk meer dan normaal er op ingesteld om zoveel als mogelijk is risico te mijden, de eerste winst ligt immers in het gegeven geen verlies te maken.
    En omdat de grote jongens nu eenmaal -de koers- bepalen zullen we om -winstgevend te handelen- onze wijze van handelen daarop af moeten stellen.
    Dit betekent dat we onze indicatoren (voor zover mogelijk) moeten gaan aanpassen voor detectie van signalen die in de optie handel voorkomen.
    En dat wil ik komend jaar voor u proberen neer te gaan zetten.
    Ik wil de komende periode eerst eens beginnen met iets heel gemakkelijks, het bepalen van de trend.
    U kent wel het gezegde: ‘handel niet tegen de trend want dan verdien je geen cent’ 😉
    Maar is het bepalen van de trend wel zo eenvoudig?
    Daarover gaat het eerst volgende hoofdstukje.
    Later gaan we in op de andere punten hierboven genoemd.
    Ik ben niet zo slim, ik haal mijn kennis uit de markt en ik zal proberen zoveel als mogelijk is mijn bronnen te vermelden zodat u e.e.a. zelf kan nalezen/kijken.
    ..
    Wordt vervolgt … stay tuned.

    Komend: Wat is de trend, tijdtermijn, dow theorie, moderne methode/oplossing.
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    Avatar
    Gerard111
    Bijdrager

    Dag Jan,

    Ik ben heel benieuwd wanneer jouw nieuwe indicatoren te downloaden zijn. Heb je al enig idee wanneer dat het geval zal zijn?

    Dank en groet

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Heb geduld …. een indicator zonder uitleg … werkt niet.
    Ik ga de komende tijd eerst een en ander plaatsen … zodat het idee went .. en dan pas de indicatoren..
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan.

    #link naar dit bericht
    Avatar
    Gerard111
    Bijdrager

    Perfect, Jan. Bedankt voor je snelle reactie. Ik wacht het rustig af :-).

    Vriendelijke groet,
    Gerard

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    Avatar
    Gerard111
    Bijdrager

    Hallo Jan,

    Ligt het aan mij of werkt de link niet goed?

    Vriendelijke groet,
    Gerard

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Winstgevend handelen.

    04-01-2016.
    Ik wilde deze verzameling van stukjes die ik de komende tijd ga schrijven eerst noemen ‘Het opbouwen van een handelssysteem’.
    Maar daar heb ik vanaf gezien, het wordt dus: ‘Winstgevend handelen’.
    Om winstgevend te kunnen handelen volstaat het echt niet om met bijvoorbeeld slechts één indicator te werken.
    Diegene die zeggen dat wel te doen, en ook winst maken, gebruiken vaak meer indicatoren/ideeën dan dat ze wellicht zelf in eerste instantie doorhebben.
    Wat zijn de basis bouwstenen waarmee je moet werken om winstgevend te kunnen handelen.
    Ik denk dat daarin minimaal het volgende op één of andere wijze verwerkt moet zijn.
    1. Het rekening houden met overbought en oversold levels
    2. Trend detectie
    3. Kijk naar de markt in zijn geheel, broad market integration
    4. Steun en weerstand levels
    5. Historical volatility
    6. Implied Volatility
    7. Projected Implied Volatility
    8. Analyse over meerde tijdframes.
    Nu zult u wellicht zeggen/denken: daar hebben we al een enorm arsenaal aan indicatoren voor beschikbaar; en dat klopt.
    Echter veel van die indicatoren komen uit de vorige eeuw.
    In die tijd was de handel -anders-.
    Sinds ruwweg het jaar 2000 / 2002 is de handel in opties en andere afgeleidde producten enorm toegenomen.
    Sinds die tijd hebben we een grote toename gezien van hedgefunds en ook de ‘grote jongens’ handelen meer in opties e.a. dan in de aandelen zelf.
    Dat de handel gewijzigd is van het kopen van aandelen naar de handel in opties blijkt wel uit de volgende grafiek:
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bron: data uit Reuters QuoteCenter
    U ziet dat terwijl de koers van de Dow Jones verder stijgt, het volume van het aantal verhandelde aandelen enorm is gedaald.
    Kijken we naar het aantal optie contracten dan zien we dat dit gestegen is.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bron: Chicago Board Options Exchange, 2007 Market Statistics Report.
    Een verschuiving van het aantal verhandelde aandelen naar het aantal optie contracten.
    De handel in opties e.a. is dus enorm toegenomen sinds 2000-2002, en het zijn de ‘grote – jongens’ die uiteindelijk de prijs bepalen, die paar opties of aandelen van mij zijn niet merkbaar in het geheel.
    Die grote jongens werken natuurlijk met systemen (handelssystemen als je dat zo wil noemen) en die zijn niet uitgedacht door de eerste de beste die het basis onderwijs verliet 😉
    Wanneer je hun vacature sites bekijkt zie je salarissen die in de tonnen lopen.
    En, denk er eens even over na, verwacht je dat die ‘grote – jongens’ tonnen aan salarissen gaan betalen aan mede werkers die de hele dag een Fibonacci lijntjes trekken of een retracement uitrekenen?
    Niet natuurlijk, hun systemen / algoritmes proberen signalen in de grafiek naar voren te brengen die zo voor het blote oog niet zichtbaar zijn.
    Verder zijn hun systemen natuurlijk meer dan normaal er op ingesteld om zoveel als mogelijk is risico te mijden, de eerste winst ligt immers in het gegeven geen verlies te maken.
    En omdat de grote jongens nu eenmaal -de koers- bepalen zullen we om -winstgevend te handelen- onze wijze van handelen daarop af moeten stellen.
    Dat betekent dat we onze indicatoren (voor zover mogelijk) moeten gaan aanpassen voor detectie van signalen die in de optie handel voorkomen.
    En dat wil ik komend jaar voor u proberen neer te gaan zetten.
    Ik wil de komende periode eerst eens beginnen met iets heel gemakkelijks, het bepalen van de trend.
    U kent wel het gezegde: ‘handel niet tegen de trend want dan verdien je geen cent’ 😉
    Maar is het bepalen van de trend wel zo eenvoudig?
    Daarover gaat het eerst volgende hoofdstukje.
    Later gaan we in op de andere punten hierboven genoemd.
    Ik ben niet zo slim, ik haal mijn kennis uit de markt en ik zal proberen zoveel als mogelijk is mijn bronnen te vermelden zodat u e.e.a. zelf kan nalezen/kijken.
    ..
    De trend. 21-02-2016
    Vraag aan twee handelaren wat de trend is, en wanneer de één zegt dat de trend omlaag is en de ander zegt dat de trend omhoog is dan kunnen ze allebei gelijk hebben.
    Dat komt omdat de vraagstelling eigenlijk al onjuist is en het antwoord niet compleet.
    Bij de vraag wat de trend is hoort eigenlijk ook de vermelding over welke tijd je dat wilt weten.
    Bekijken we eens een theoretisch stukje koersgrafiek, zie grafiek 3.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 ziet u het basis patroon van de Elliott wave telling.
    Gedurende tijd -A zien we hogere bodems en hogere toppen, en een analist die tijd A bekijkt zal spreken van een stijgende trend.
    Gedurende tijd -B zien we een lagere top en een koers die onder de voorgaande bodem gaat en een analist die dat tijdtermijn bekijkt zal spreken van een dalende trend.
    Maar in tijd -A zien we stukjes dalende en stijgende trend.
    Om kort te gaan, bij de vraag wat is de trend hoort ook vermeld te worden wat het tijdsbestek is waar over wordt gekeken.
    .
    Wanneer we een stuk koersgrafiek pakken dan zien we veel ruis, fluctuaties, en omdat wat af te zwakken wordt vaak snel gegrepen naar een gemiddelde (moving average).
    U weet dat u uit moet kijken bij het toepassen van een gemiddelde, een verkeerde keuze kan zomaar de signalen van bepaalde golflengte in de koers doen verdwijnen waardoor u dingen ziet die er niet zijn, of juist dingen niet ziet die er wel zijn; meer daarover kan u lezen in het werkstukje: http://www.jstas.com/Gemiddelden/middelen_maar.htm
    Laten we eens gewoon een stukje koersgrafiek pakken.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u een stukje uit de AEX grafiek, en een ieder zal het er over eens zijn, de trend over het getoonde tijdsbestek is omhoog.
    De blauwe lijn is een eenvoudige gemiddelde en die stijgt.
    De rode lijn heb ik erin getekend, en u ziet het is feest, de koersen stijgen.
    Wie echter eens goed naar de periode eind Maart – begin Mei kijkt ziet toch wel duidelijk dat de koers in die tijd niets is opgeschoten, het uiteindelijke resultaat is een zijwaartse koers beweging.
    Het gemiddelde stijgt in die periode echter gewoon lekker door omhoog.
    Wat hieruit te concluderen is, is het gegeven dat een gemiddelde niet het geschikte instrument is om een trend aan te geven, immers de koers gaat al een maand zijwaarts en het gemiddelde geeft nog steeds een opgaande trend aan.
    Maar wat dan?
    Het probleem van een gemiddelde is dat deze door het koersverleden te ver van de huidige koersen af kan komen te liggen (en ik weet wel dat een wma en een ema dat voor een gedeelte compenseren, maar voor het dramatische effect heb ik even een sma gekozen).
    De oplossing voor dit euvel komt vanuit de statistiek.
    In de statistiek kent men het begrip lineaire regressie.
    Ik zal u niet met de achterliggende berekeningen vermoeien (daarover is in overvloed materiaal aanwezig op het internet) maar kort gezegd komt het op het volgende neer: bij lineaire regressie wordt via de kleinste kwadraten methode een zo goed mogelijk passende lijn berekent over de opgegeven periode.
    Kijk, dat klinkt goed in de oren.
    Waar een moving average ‘last’ heeft van koersen uit het verleden, daar berekent de lineaire regressie methode bij elk nieuw element (koersbar) de best passende lijn.
    Dus ‘geen’ na ijlend effect.
    Gelukkig heeft elk ta -programma wel een indicator in de gereedschapskist zitten die regressielijn als naam heeft.
    Zo ook het programma waarmee ik de volgende grafiek maak, ‘Wallstreet For Windows’ van Keyword.
    Laten we even wat experimenteren met deze regressielijn indicator.
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 ziet u weer een stukje koersgrafiek van de AEX.
    De blauwe kronkellijn is dezelfde moving average als in grafiek 4.
    De rechte lijnen met de bolletjes zijn de lineaire regressielijnen, terwijl de rechte lijnen erboven en eronder deviatie lijnen zijn.
    Ik weet, de tijdvensters verschillen, maar dat doe ik even voor ‘het effect’.
    De blauw gekleurde lineaire regressielijn geeft keurig de opgaande trend weer, terwijl de paarse lineaire regressie lijn keurig de zijwaartse trend weergeeft, waar de blauwe moving average lijn nog steeds stijgend is.
    Kijk, dat biedt mogelijkheden.
    Is zo’n regressielijn nu DE oplossing?
    Voor dat je wat voor indicator dan ook ergens voor wil gebruiken, moet je je verdiepen in wat hij weergeeft, meet,doet.
    Ik heb daarvoor mijn boekje statistiek weer eens uit de motten ballen gehaald en ben onder de motorkap van de regressielijn gedoken.
    Ik heb daarna een indicator geschreven (de link naar de code komt aan het einde van dit stukje) zodat we een en ander eens goed kunnen bekijken.
    Ik pak grafiek 5 hierboven nog eens, en trek alleen de regressielijn over de maanden Februari -Maart -April van 2015, dus zonder de deviatie banden
    Grafiek 6:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De onderliggende berekening heeft keurig de regressielijn uitgerekend over de periode die de groene lijn aangeeft.
    Zo’n berekening begint op de laatste datum, in dit geval 13-April-2015 en rekent dan terug over een bepaalde periode, in dit geval 54 koersbars.
    Het einde van de lijn, op 13-04-2015 geeft dus de best mogelijk -fit- aan rekening houdend met de terugkijk -periode die in idt geval door de groene lijn wordt weergegeven.
    We kunnen op 13-04-2015 ook wel een pijltje tekenen aan het einde van deze regressielijn, zoals in grafiek7 hieronder.
    Grafiek 7:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet een pijl omhoog, dus deze regressielijn geeft een opgaande trend aan over de gemeten periode. In de onderliggende berekening heeft de helling M in de formule dan ook een positieve waarde.
    In onderstaande grafiek ziet u een stukje dalende trend weergegeven waarbij ik de regressielijn weer van een pijltje heb voorzien.
    Grafiek 8:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De helling M van deze trend lijn is negatief ofwel dalend.
    Zo kunt u zich indenken dat in een zijwaartse trend de regressielijn min of meer horizontaal verloopt, en de helling M zeer gering of nagenoeg 0 zal zijn.
    We kunnen voor elk punt van de grafiek de regressielijn berekenen en al deze punten via een lijn met elkaar verbinden (waarbij we de lijn die de lookback periode aangeeft weglaten).
    Zo’n lijn zie er als volgt uit.
    Grafiek 9:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 9 ziet u zo’n regressielijn in een blauwe kleur weergegeven met een lookback periode van 13 koersbars.
    In de kleur rose heb ik even een MA13 als vergelijk weergegeven, u ziet dat de regressielijn sneller reageert.
    Nu is de rose lijn een gemiddelde lijn, maar voor de blauwe regressielijn wil ik niet van een gemiddelde spreken, maar eerder van een Best-Fit-Line.
    Hoe -betrouwbaar- is nu zo’n Best-Fit-Line?
    De statistiek zou de statistiek niet zijn als men daar geen antwoord op heeft.
    In de statistiek gebruikt men daarvoor de term -correlatie-, het verband tussen twee factoren.
    Ik pak grafiek 7 nog even terug, maar vervang de koersbars door punten die de slotwaarde aangeven waarop de indicator is berekend.
    Grafiek 10:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De groene lijn is de regressielijn, waarbij het eindpunt is berekend uit de voorgaande koersen waarbij de lengte van de lijn naar links in de grafiek de periode aangeeft waarover het eindpunt rechts in de grafiek berekend is.
    We zien dat de punten als het ware rondom de lijn cirkelen, dus zonder rekenen zien we al wel dat de correlatie hoog is.
    Welke correlatie?
    Wel, en op dat punt beginnen de nekharen te kriebelen.
    We hebben in deze twee dimensionale grafiek slecht twee -variabelen-, en dat is de tijd ofwel de x-as waarbij tijd in dit geval vervangen is door het aantal koersbars; en we hebben de y-as waarop de waarde staat vermeld.
    We stellen bij de correlatie berekening dat de y -waarde afhankelijk is van de x -waarde, en daar ligt de oorzaak van mijn nekhaarkriebeltjes, het is immers onzinnig om te denken dat het koersverloop in dit geval afhankelijk zou zijn van de tijd.
    Wat we wel kunnen doen is de correlatie berekening gebruiken om te zien in welke mate de regressielijn nog aansluit bij het koersverloop over de gemeten periode.
    De berekening van de correlatie tussen koers en tijd in dit geval geeft een waarde welke fluctueert tussen 0 en 1 bij een positieve helling en 0 en -1 bij een negatieve helling.
    Bij de waarde 0 is er totaal geen sprake van correlatie en bij de waarde van 1 of -1 is er sprake van 100% correlatie.
    Waar ligt de grens van wat nog aanvaardbaar is?
    Die grens wordt in de regel gesteld op 0,5 en -0,5
    Dus een waarde boven de 0,5 of onder de -0,5 is acceptabel.
    In het geschreven stukje code zit een gedeelte wat de correlatie waarde weergeeft waarbij op 05, en -0,5 een stippellijntje staat weergegeven.
    Zodra de correlatie lijn boven de 0,5 of onder de -0,5 staat wordt de regressielijn als -betrouwbaar- beschouwt, waarbij -betrouwbaar- moet worden gezien als het gegeven dat de best-fit-lijn redelijk dicht in de buurt van de koers ligt.
    Ik ben nogal visueel ingesteld, dus daarom weer even een plaatje, waarbij boven in de grafiek de correlatiewaarde wordt weergegeven.
    Grafiek 11:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 11 hierboven ziet u in het rood de Best-Fit-Line weergegeven.
    Boven in de grafiek heb ik de correlatie waarde weergegeven.
    De getrokken zwarte lijn is de nullijn.
    De stippellijnen geven de 0,5 en de -0,5 waarde aan.
    Boven deze stippellijn is de indicator waarde dus -betrouwbaar- en onder de stippellijn is de indicator waarde -betrouwbaar- .
    Afmeting en plaats van de correlatielijn is instelbaar.
    Voor wie liever de correlatiewaarde boven de nul weergegeven wil zien heb ik een instelbaar vinkje meegenomen in de code, waarna bij aanvinken daarvan de grafiek er als volgt uitziet.
    Grafiek 12:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Deze weergave is voor sommigen sneller te overzien.
    Ik ben gek op kleurtjes, dus daarom ook even een kleurband in geprogrammeerd, welke ik even onder inde grafiek weergeef, maar plaats en grootte zijn instelbaar.
    De rode kleur geeft aan dat er geen correlatie is (gebaseerd op de 0,5 waarde) en volledig groen is aanvaardbare correlatie.
    De kleur weergave is ruw, zou kunnen worden verfijnd wanneer dat nodig is.
    Grafiek 13:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We hebben nu met deze regressie methode een best-fit-line die de trend meet over de opgegeven periode.
    We zien dat zo’n lijn sneller reageert dan een gemiddelde lijn (moving average).
    Een ieder kent de indicator genaamd Bollinger Bands.
    In die indicator worden banden berekend op basis van de Standaard Deviatie en opgeteld -/- afgetrokken van een gemiddelde lijn.
    We kunnen dit natuurlijk ook toepassen op deze best-fit-line, zit ook verwerkt in het stukje code.
    Grafiek 14:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 14 ziet u de best-fit-line met daaromheen de standaard deviatie lijnen welke berekend zijn op de slotkoersen van de grafiek.
    We kunnen natuurlijk ook de banden berekenen op basis van de best-fit-line, dat ziet u in de volgende grafiek.
    Grafiek 15:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Laten we dit eens vergelijken met de Bollinger Bands indicator.

    Grafiek 16:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De Bollinger Bands zijn weergegeven via een rode middenlijn en paars gekleurde bandlijnen.
    Na handel ikzelf niet direct op de Bollinger Bands, maar gebruik deze indicator wel voor indicatie (en daar zijn indicatoren dan ook in eerste instantie voor gemaakt).
    Laten we even snel een paar puntjes pakken uit het gebruik van de Bollinger Bands indicator.
    Eén van de punten is dat wanneer de koers tegen de band aanloopt dat deze van richting wijzigt, maar wanneer de koers buiten de band sluit, dat dit vaak wijst op een verder koers verloop in de richting van de uitbraak.
    Ik geef grafiek 16 nog even weer, maar dan met een paar letters erbij.
    Grafiek 17:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Bij punt A zien we dat de koers afketst op de best-fit-line-band (grijs) waarmee deze wijst op een mogelijk koersomkeer, terwijl de Bollinger-Bands-lijn een doorbraak laat zien en als het ware wijst op een verder dalend koers verloop.
    Bij B zien we een uitbraak boven de grijze best-fit-line-band waarmee wordt gewezen naar een verder stijgend koers verloop.
    Iets later dan bij B zien we dat de koers lijkt af te ketsen op de Bollinger-bands-lijn waarmee een mogelijke koersomkeer wordt aangegeven.
    We zien het verloop erna, na een terugkeer van de koers tot aan de best-fit-line wordt een best stuk verder gestegen.
    Bij C,D,E en F zien we dat de Bollinger Bands banden en die van de best-fit-line het aardig met elkaar eens zijn.
    Dit komt doordat de gemiddelde lijn van de Bollinger Bands en de best-fit-line op dat moment aardig gelijk op lopen.
    Het probleem bij de Bolinger Bands is dan ook het achterlopende gemiddelde.
    Zoals u in mijn stukje -Middelen maar- (zie tekst boven grafiek 4) heeft kunnen lezen kunnen we de gemiddelde lijn van de Bollinger Bands opschuiven omdat het achterna ijlen van het gemiddelde bekend is en afhankelijk is van het gebruikte type gemiddelde, maar dan hebben we rechts in de grafiek geen indicatie meer.
    Een ander gebruik van de Bollinger Bands is te kijken wanneer de banden zich vernauwen of verwijderen, ik heb daartoe in de indicator een stukje geschreven die de bandbreedte aangeeft.
    Grafiek 18:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Het plaatje spreekt voor zichzelf.
    **
    De best-fit-line (die dus de richting van de trend probeert aan te geven) ligt dichterbij de koersen dan een gemiddelde lijn, maar heeft ook een na-ijlend effect wat wordt bepaalt door de look-back periode in de formule.
    .
    Nu is het bepalen van de trend in een data grafiek een probleem wat de onderzoekers al eeuwen bezig houd.
    Eén van deze onderzoekers was bijvoorbeeld E.T. Whittaker rond de jaren 23 van de vorige eeuw.
    Het werk van Dhr. Whittaker was voor een gedeelte gebaseerd op het werk van E.L. DeForrest uit de jaren 1873-1874 1876.
    In de jaren 1980-1997 is dit principe weer verder uitgewerkt door de heren Hodrick en Prescott wat resulteerde in wat nu het HP-filter wordt genoemd.
    Het HP filter ontleed de data van de grafiek in trend en cyclus
    Het eerste stukje in hun formule zult u herkennen (wanneer u mijn stukje code bekijkt) , het namelijk het stukje wat ook voorkomt in de best-fit-line, en werkt ook op het principe van -de kleinste kwadraten-methode- zoals toegepast in de regressielijn.
    De formule van het HP-filter gaat echter nog een stuk verder, wat zo zijn voordelen oplevert, maar ook enkele nadelen.
    Daarover ga ik de volgende keer verder …
    ..
    Stay tuned …
    …..
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

20 berichten aan het bekijken - 401 tot 420 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN