skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 5 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 21 tot 40 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Prettige vakantie gewenst Cees !

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    24-10-2010:
    Oude kennissen duiken soms zomaar vanuit het niets op !
    Zo ook dit weekend.
    Erg gezellig, tijdrovend, zodoende heb ik nu geen tijd meer voor een update, maar ik had het niet willen missen .
    Ik had nog wel twee grafieken klaar liggen voor u.
    Als eerste de Point&Figure grafiek van de AEX.
    Grafiek 1:

    .
    Klik op de grafiek voor een grotere weergave ervan.
    Een koersgrafiek vanaf Maart-2009 via de Point&Figure weergave.
    Een logaritmische grafiek over zo’n koersbereik, dat mag duidelijk zijn.
    Duidelijk is de weerstand waar de koers al vanaf begin dit jaar tegen aan loopt.
    We zien een moeizaam schuin oplopende bodem , een teken dat er koersdruk omhoog aan het ontstaan is, maar het oogt niet erg sterk.
    De laatste zes maanden zijn echt een zijwaarts koersverloop, geen duidelijke trend dus.
    Dit is dan ook duidelijk zichtbaar in de maand grafiek met daarin de BellTrend indicator.
    U ziet die grafiek hieronder weergegeven.
    Rood = Downtrend
    Groen = Uptrend
    Zwart = Geen Trend = zijwaarts.
    Grafiek 2:

    Klik op de grafiek voor een grotere weergave.

    U ziet aan de zwarte candles in deze maandgrafiek, dat de hoofdtrend zijwaarts is de afgelopen maanden.
    Mijn tijd is nu op, volgende keer wellicht meer.
    Ik heb ook nog iets geplaatst over de Bell-Trend indicator op http://www.ta-script.com onder de link: http://ta-script.com/forum/viewtopic.php?t=546&postdays=0&postorder=asc&start=180
    Kijk bij de datum 24-Oktober-2010.
    Ik verwijs daarin ook naar een eerder geschreven stukje over de toepassing van ‘gemiddelden’, u weet wel MA, WMA en EMA.
    De moeite waard om een keer door te lezen, u vindt het onder de link: http://www.jstas.com/Gemiddelden/middelen_maar.htm
    Op de hierboven genoemde link van ta-script.com vindt u ook de ta-script-code van de Bell-Trend-indicator voor WallStreet en Alex-Pro , geplaats door ene Janus 😉
    .
    Een en ander is ook te lezen op http://www.jstas.com
    .
    Veel succes voor morgen !
    .
    Vriendelijke groet,
    Jans 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Een paar grafiekjes toegevoegd op mijn website.
    U vindt deze onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    Laat je niet gek maken, volg de grafiek!

    Eén grafiekje voor het slapen gaan dan 🙂

    Succes voor morgen !
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Jans of Henkwave

    in welk boek zegt Gann : “even voor de vuistweg door deze boer vertaald”: verwacht na een derde hogere bodem een verdere stijging.

    dank

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Ja harry, nou heb je me toch even ‘tuk’ hoor 🙂
    .
    Weet jij nog de titel en ISBN nummer van het boek, alsmede het pagina nummer waarin je ooit voor de eerste keer las hoe een staartdeling moest worden gedaan ?
    Nou, deze domme boer is dat allang vergeten, het enigste wat ik onthouden heb is hoe die staartdeling moet worden gemaakt!
    .
    Zo is het na een decennia studie ook met de Gann notities, de belangrijke dingen zitten in mijn hoofd of staan op papier, waar ik ze de afgelopen tien jaar gelezen heb ..? .. ik weet het echt niet meer; ik had dat misschien per notitie moeten noteren … dom-dom-dom .
    .
    Wanneer je er echt in geinteresseerd bent, wil ik wel één van mijn medewerkers erop zetten om na te pluizen waar Gann dat ook al weer schreef, maar omdat ik die medewerkers op uurbasis betaal, heb ik wel graag dat je dat dan vergoed, dat is toch normaal– toch ?
    Ik verneem het wel.
    .
    Zo gaat het met diverse e-mail / berichten mijn kant op, ….men wil mij graag via een enkele zin, soms zelfs twee… jaja …, gewoon even een x-aantal uren/dagen — aan het werk zetten … dat lukt u echter niet, ik heb daar de tijd niet voor / ik wil daar de tijd niet voor nemen.
    .
    Als je eraan twijfelt Harry, die ‘Three Higher Valleys’, dan wil ik de vraag even omdraaien: toon even aan dat Gann dat nergens in zijn werk vermeld, kom je gelijk bij de studie daarnaar weer tegen waar het wel vermeld staat 😉
    .
    Verder, zou je ook even gewoon de grafiek kunnen volgen, ik kan zeer veel voorbeelden voordragen, maar een beetje zelfwerk zal je ogen ook openen.
    .
    Ik heb zelfs kort geleden nog een voorbeeldje neergezet omtrent die ‘three vallays’ en wel op 09-Oktober van dit jaar, het stukje na grafiek 4, te zien in mijn ‘dagelijkse’ updates.
    Dat ging over het opsetje in de Euro/Dollar grafiek, ook een zeer lucratief instap moment, met diezelfde regel !
    .
    Dat is een one-day-bar-chart in dat voorbeeld.
    Gann hanteerde vroeger een 3-day-swingchart, ging in de laatste jaren van zijn leven over op een 2-day-swingchart, ( zie zijn handgeschreven notities op de cursus bladen van die tijd ) dat was ergens 195x (ik zou de exacte datum op moeten zoeken mits je dat betaald) , en tegenwoordig kan de toepassing van een swingchart met 1-day heel lucratief zijn, mits vergezeld van rules en enkele indicatoren.
    .
    De tijd versnelt, daardoor wijzigt ook de TA, maar dat is weer een ander vlak …
    .
    Ik zal de regel van Gann in mijn achterhoofd houden de komende dagen, wellicht dat me nog wat te binnen schiet daaromtrent, ik meld dat dan wel.

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    Alias Henkwave .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Heb je het verhaal van Gann over Gaps in de Swingcharts trouwens wel meegekregen, of heb je dat gewoon niet bestudeerd ?
    Zo maar een vraagje.
    Heb je überhaupt de swingcharts van Gann wel bestudeerd ?
    Want ergens begrijp ik je vraag nog niet … jij zegt al zoveel van Gann bestudeerd te hebben …je kan dat toch niet gemist hebben !
    .
    Slaap zacht .
    .
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Voor de afgelopen dag ook even een grafiekje geplaatst, kijk onder de link:

    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    Succes voor morgen !

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Jans
    Dank voor je uitgebreide antwoord. Gann heb ik idd bestudeerd de uitdrukking die jij aan Gann toeschrijft kon ik niet plaatsen.
    Gann heeft zoals je weet veel geschreven.
    Aan jou kennis twijfel ik niet daarom juist mijn vraag
    Hopende dat het je binnenschiet.

    Groet en dank voor het vele charting werk

    Haagse Harry

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    The trend is your friend — eenvoudiger kan het niet denk je dan.

    Disclaimer
    Onderstaand komt op chronologische volgorde steeds een update van een aantal grafieken te zien. Deze updates hebben alleen als functie te laten zien hoe er met sommige indicatoren naar de koersgrafiek kan worden gekeken. Onderstaande grafieken zijn enkel bedoeld voor een globaal overzicht en absoluut op geen enkele wijze bedoeld als een trading advies.Voor het traden op dagbasis moet u gebruik maken van intraday grafieken.
    ***

    The trend is your friend — eenvoudiger kan het niet denk je dan.

    Maar, wat is dan de trend …?

    De trend is volkomen afhankelijk van het tijdtermijn waarop u kijkt.

    U heeft altijd te maken met een trend – in een andere trend – in een volgende trend.

    U moet handelen met ‘de trend mee’ wordt er dan geadviseerd.

    En dan bedoelt men, dat u kijkt naar de trend een tijdframe hoger dan de trend waarop u handelt.

    De trend in het hoger gelegen tijdframe geeft aan waar de koers waarschijnlijk heen gaat, en een tegengestelde koerstrend in een lager tijdframe is dan vaak slechts een correctie in de hogere trend.

    .

    Ik heb dat proberen uit te beelden in mijn stukje over de RSI met de volgende figuur.

    Figuur 1:

    U ziet in figuur 1 een grote waterbak, de daggrafiek, met daarin een kleinere waterbak, de uur grafiek.

    De grote waterbak, de daggrafiek, is duidelijk Bullish, de stieren zijn aan de winnende hand, de RSI beweegt zich ruwweg tussen de waarden 40-80 ( zie rangeshift) .

    De kleinere tijdtermijn, de waterbak van de uurgrafiek, beweegt zich afwisselend tussen Bull en Bear gebied.

    .

    De grotere bewegingen, daar waar de ruimte tussen de kop en de staart het grootst zijn (en dat gebied wil ik graag meepakken) bevindt zich op uur niveau in bovenstaand voorbeeld in de richting van de grotere bak, de daggrafiek.

    .

    De meeste winst is altijd te behalen door te handelen in de richting van de trend van het hoger gelegen tijdframe van dat waarop u handelt.

    .

    Nu lijkt het vaststellen van de trend zo eenvoudig, maar zo eenvoudig als dat lijkt te zijn, is dat het toch niet.

    Soms heb je prachtige trends, en wanneer je gewoon meegaat loop je binnen.

    Handelen tegen de trend in gaat zelden goed.

    U laten beïnvloeden door mensen die denken te weten wat er in de toekomst gaat gebeuren zal u nog slechter bevallen dan handelen tegen de trend in, gewoon niet doen dus, hoe simpel kan het zijn J

    .

    Ik gaf u de laatste dagen al de Bell-trend als indicator om te zien wat nu de trend is op dat moment.

    De laatste versie laat zien wanneer de trend Up is, de trend Down is, of gewoon zijwaarts is.

    En dan blijkt dat de trend erg vaak zijwaarts is, Gann/Murrey waarschuwde daar al voor.

    U dient goed te bekijken wat de trend in een hoger tijdframe is, zodat u weet in welke richting u in een lager tijdframe kan handelen.

    Ik heb daar al eerder over gesproken.

    .

    Gann had dat een eeuw terug allang door, U hopelijk een eeuw later ook, handel in de richting van de trend, en niet in de richting van dat wat u denkt dat misschien staat te gebeuren!

    .

    Ik kom later nog wel een keer terug op de Gann trend, want daar ligt o.a. de winst .

    .

    Vandaag wil ik even refereren aan het stukje van Mel Widner.

    .

    Ik was even de boeken onder mijn bed aan het weghalen, alsmede de stukjes onder mijn kussen, ik zat zo langzamerhand rechtop in bed ;-))

    .

    En bij dat opruimen kwam ik het stukje van Mel Widner tegen.

    Eind vorige eeuw schreef Mel Widner een stukje wat hij de Rainbow indicator noemde.

    Ik heb het hele weekend lopen zoeken, vond wel de regenboog, maar de pot goud was niet aanwezig ;-))

    .

    Mel Widner hield het simpel, dat wil ik ook nog gaan oefenen, en nam een eenvoudig gemiddelde van de slotkoers van vandaag en de slotkoers van gisteren.

    En daar nam hij weer het gemiddelde van, en weer het gemiddelde, etc. etc. , tot tien keer toe.

    Allemaal met een verschillende kleur, waardoor de benaming Rainbow-Chart ontstond.

    .

    Niet door enige kennis gehinderd pakte ik daarom vandaag het idee even op om dat gemiddelde van het gemiddelde even te programmeren in ta-script.

    De indicator zit kort op de markt, Mel Widner vond dat alle andere methoden alleen maar lag veroorzaakten, dus die liet hij achterwege.

    De ta-script code voor Wall-Street en Alex-pro van deze eenvoudige indicator vindt u terug op http://www.-ta-script.com/forum/ in de topic genaamd Gann.

    Laten we even snel een paar grafieken bekijken waarin die indicator wordt weergegeven.

    Grafiek 1:

    .

    Grafiek 1 is een daggrafiek van de AEX –index over de afgelopen maanden.

    Het basis principe van handelen op deze grafiek is uitermate eenvoudig, de trend is omhoog zodra de rode ma-lijn zich boven de regenboogband bevindt en omlaag zodra de rode ma-lijn zich onder de regenboogband bevindt.

    Kijk eens hoe mooi u het tussenstukje van elke rit kan meepakken alleen op basis van deze eenvoudige indicator.

    Ik zal er ter vergelijk even in dezelfde grafiek, in een nieuw venster, de Belltrend weergeven.

    Grafiek 2:

    .

    U weet nog wel, in de Belltrend indicator geldt: groen is trend -omhoog, rood is trend -omlaag en blauw is zijwaartse trend.

    U kan voor beide indicatoren uw eigenkleurkeuzes instellen natuurlijk.

    In grafiek 3 hieronder dezelfde indicator maar dan voor een 15-minuten grafiek.

    Grafiek 3:

    .

    Ja, te eenvoudig om op te handelen zegt u wellicht; maar de kracht zit ‘m nou juist in die eenvoud.

    Mel Widner gebruikte er nog een indicator bij, die ik u een volgende keer zal presenteren.

    Is er nu winst te halen uit zo’n eenvoudig iets ?

    Wel, Mel Widner laat zien, dat hij met gemak de S&P100 –index verslaat en een resultaat neerzet wat 50% beter is dan buy and hold, in een tijd dat de grafieken alleen maar omhoog schenen te kunnen gaan .. 1997…. Simply by following the trend.

    Volgende keer .. meer 😉

    *

    Nog even snel naar de daggrafiek van de AEX.

    Grafiek 4:

    In grafiek 4 ziet u de AEX grafiek met daarin het MurreyMath frame op basis van twee tijdframes, een 32 en een 64 dagen frame.

    In het 64 dagen frame zien we dat de koers afgelopen vrijdag afketste op de rode 6/8 lijn.

    In het 32 dagenframe zien we dat de koers voor de eerste keer afketste op de 4/8 lijn, waarbij dan gelijk het gap gesloten werd wat ontstond op woensdag 13-october-2010.

    De koers candle van afgelopen vrijdag wordt een ‘Doji met lange benen’ genoemd; in het Engels: ‘long-legged-doji’

    Wanneer de open -koers en de slot -koers zich in het midden van het bereik bevinden, zoals afgelopen vrijdag het geval was, dan wordt dit patroon zelfs een ‘riksja-man’ genoemd.

    Dit patroon geldt in die analyse techniek als een belangrijk omkeer patroon, maar …. Zoals u weet moet u bij candlestick analyse altijd even wachten op bevestiging.

    .

    Volg de grafiek !

    .

    Ik stop hier voor vandaag, ik heb helaas verder geen tijd meer beschikbaar, volgende keer à meer !

    .

    Bovenstaand geheel is ook te lezen, met schermgrote grafieken onder de link: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm

    .

    Leest u ook even de disclaimer ?

    .

    Vriendelijke groet,

    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Jans mijn complimenten had het niet beter kunnen vertellen
    http://www.jstas.com/Astro/het_vervolg.htm

    groet

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Zijn we het eens Harry 😉
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    2010-11-02:
    Ik ben zo blij dat ik niet tot de groep Goeroes behoor die elke dag een verhaal ‘moet’ schrijven om de abonnees tevreden te houden 😉
    Ten eerste ben ik geen Goeroe, en gelukkig heb ik geen abonnees (nodig).
    Er is zo langzamerhand weinig nieuws te melden elke dag, de afgelopen dagen.
    Het wachten is gewoon op dat wat er in de VS gaat gebeuren, niet meer en niet minder.
    Dat de markt de laatste tijd tussen bepaalde waarden fluctueert, in een zijwaartse beweging, geeft gewoon aan: dat de beleggers/speculanten in het algemeen die waarde als juist bestempeld met de gegevens die tot nu toe bekend zijn.
    ‘We’ verwachten belangrijk nieuws vanuit de VS de komende dag/dagen, en dat kan voor vuurwerk zorgen, maar dat leest u overal al wel, dus daar hoef ik niet verder op in te gaan.
    De grafieken wijzigen weinig, bewegen zich gewoon tussen de marges.
    .
    Laten we even -een beetje- afstand nemen van de waan van de dag, en eens naar het koersverloop kijken over een aantal maanden, bijvoorbeeld vanaf Mei dit jaar.
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u een ‘box’ getekend voor elke maand van dit jaar vanaf mei.

    Bij de maand Mei heb ik bij de hoogste en de laagste koers een rode streep gezet, en u ziet dat alle maanden daarna de koers niet boven of onder die streep komt; zijwaarts dus, de beleggers/speculanten vinden dat de koersen binnen die range juist genoteerd zijn.

    Het zijzo, u kan extra winst behalen door te speculeren op de kortere bewegingen.

    Ooit .. zal de koers uit de range van Mei-2010 breken, en wellicht dat de beslissingen in de VS de komende dagen daarvoor de trigger zijn, wees alert !

    Maar dat bent u al natuurlijk, u bent tenslotte niet gek .. toch ?

    **

    Dan krijg ik telkens weer kriebelende nekharen wanneer ik de koersvoorspellingen lees omtrent Goud.

    Altijd weer in Dollars, en nooit in Euro’s !

    Kijk, de VS dreigen in principe, wanneer je even ‘out the box’ leest, dat ze rustig de Dollar door het putje laten lopen om van hun schulden af te komen; of ik moet het verkeerd lezen allemaal …. ‘k ben ook maar een simpele boer tenslotte 😉

    En wanneer dat idd. zou gaan gebeuren, and always expect the unexpected, waarom niet tenslotte ? , dan dondert de Dollar in elkaar, en zal Goud, genoteerd in Dollars, inderdaad spectaculair omhoog gaan !

    Hele ritsen van Goeroes staan in de rij om spectaculaire cijfers neer te zetten voor Goud in Dollars, er kennelijk op speculerend dat de Dollar onderuit gaat.

    Kan zo maar, ik weet dat niet, zal best wel.

    Ik heb tot nu toe nog geen Goeroe kunnen ontdekken, maar dat kan mijn gebrek zijn, die mij een voorspelling doet voor Goud in Euro’s !

    De Dollar zal wellicht onderuit gaan, goedkoper kan de VS tenslotte niet van zijn schulden afkomen , zie de Deutsche Mark een 80 jaar terug, ik heb daar grafieken van wanneer u wilt zien hoe een eenvoudig Kippe – eitje 100.000 Mark deed, of een postzegel op een brief 30.000 Mark.

    Slechts één goedbedoelde ‘waarschuwing’ …… wanneer u wilt speculeren op de stijging van Goud in Dollars, vanwege de instorting van de Dollar, hedge dan de Dollar-Euro verhouding, anders gaat het mis, dan ‘mist’ u de ‘waarde’ stijging wellicht…. !

    Waarde … !!

    .

    Ik zet even een gecombineerde grafiek neer.

    De Goud koers in Euro’s in de kleur zwart weergegeven,

    De Goud koers in Dollars in de kleur Blauw weergegeven

    En De Dollar koers in Paars weergegeven.

    .

    En u ziet dat U zich niet gek moet laten maken !

    De stijging van de laatste tijd van de koers van Goud In Dollars vindt enkel plaats vanwege de daling van de Dollar (Paars) .

    In Euro’s (zwarte) is Goud dan ook niet gestegen de laatste tijd.

    Goud is voor ‘ons’ gezien niet in waarde gestegen … ziet u het gevaar … !!

    .

    Daarom, wanneer u wilt profiteren van de stijging van Goud in Dollars, hedge dan absoluut de Dollar-Euro verhouding, anders ben ik bang dat … en dat kan u zelf invullen.

    .

    Even de grafiek van Goud, zwart in Euro, blauw in Dollars, en in het paars de waarde vna de Dollar.

    Laat je niet gek maken !! ( last warning 😉 )

    Grafiek 2:

    Ik stop hier, gebruik uw Boeren verstand, laat u zich niets aanpraten door .. ??

    .

    Ik duik nu bij de boerin de bedstee in, die is inmiddels wel op temperatuur , die bedstee dus … 😉

    .

    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Blacky
    Blacky
    Bijdrager

    Mooi en duidelijk verhaal Jan!

    #link naar dit bericht
    Raistlin
    Raistlin
    Bijdrager

    Sterk verhaal, goed onderbouwd en uit het hart gegrepen; er lijkt iets van goud-manipulatie gaande te zijn zo hard wordt er gegild over goud. Het is maar een dom metaal hoor… 🙂

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    2010-11-03:
    Intraday wel een beweging vandaag, maar het vuurwerk bleef uit.
    Misschien morgen ?
    U, ik , we weten het niet op voorhand.
    Zo ziet u dat het speculeren op dat wat misschien gaat gebeuren …–> weinig zin heeft.
    Volg gewoon de grafiek.
    Ik plaats vandaag één grafiek, verder echt geen tijd.
    Er staat niets nieuws in, alleen een bevestiging van dat wat ik al jaren probeer bij te brengen.
    Grafiek 1:

    Klik op de grafiek voor een vergroting in een nieuw venster
    Grafiek 1 is een 15-minuten grafiek van de AEX-cash-index die gewoon elke dag bijna 24-uur per dag doorloopt en waarop u dan ook bijna 24 uur per dag mag handelen.
    Afgebeeld zijn de laatste twee dagen.
    Onder de koers grafiek staat een RSI(14), wat had u anders verwacht 😉
    De schuine lijnen in de grafiek zijn Gann lijnen, wat anders ?
    U ziet paarse strepen, perfecte setups.
    Dikke blauwe strepen, idem.
    Dunne blauw-paarse streep, waarschuwing, divergentie, kan effe aanhouden.
    De lijnen zijn allemaal uitgelegd in mijn stukje over de RSI, onder de link: http://www.jstas.com/AEXoed/rsi.htm
    Voor verdere uitleg mag u dat stukje lezen.
    Volg de grafiek, niet: ‘welk idee van wie dan ook’.
    Succes voor morgen !
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS;)

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    2010-11-05:
    *********
    Onderstaand komt op chronologische volgorde steeds een update van een aantal grafieken te zien.
    Deze updates heben alleen als functie te laten zien hoe er met sommige indicatoren naar de koersgrafiek kan worden gekeken.
    Onderstaande grafieken zijn enkel bedoeld voor een globaal overzicht en absoluut op geen enkele wijze bedoeld voor een trading-advies.
    Voor het traden op dagbasis moet u gebruik maken van intraday grafieken.

    *********
    Klikken op de grafiek geeft een grotere grafiek in een apart venster !
    *********

    Tja, zelfs de grootste beer kan er niet omheen:–> de koers is boven de topjes van de laatste maanden uitgebroken.
    Grafiek 1:

    In grafiek 1 ziet u dat er de in de laatste kolom een kruisje bij is geplaatst in de Point&Figure grafiek.
    Er lag een sterke weerstand gevormd door de horizontale lijn van 4 kruisjes.
    Tevens is de koers in deze grafiek nu uitgebroken boven de rode dalende weerstandlijn.
    De uitbraak is ook mooi te zien in de volgende grafiek.

    Grafiek 2:

    In grafiek 2 ziet u de laatste twee koerscandles uitbreken boven de gele Thomas DeMark supply-line.
    U ziet hier ook gelijk het volgende punt van mogelijke weerstand opduiken, de blauwe volume gewogen weerstandlijn, wat ligt op het niveau van de toppen in de maand April dit jaar.
    Ook goed te zien allemaal in de grafiek met de ‘maandelijkse -boxen’.

    Grafiek 3:

    De blauwe boxen zijn maand boxen en de rode boxen zijn week boxen.
    De koers zit deze maand nu boven de vorige boxen maar nog wel steeds in de box van Mei.
    Mocht de koers daarboven breken dan volgt de box van April, waarin de hoogste koersen van dit jaar liggen.
    .
    Zo ziet ook dat het vaak niet zoveel uitmaakt wat voor soort TA je volgt, steun en weerstanden worden overal in zichtbaar.
    .
    Wanneer u wat tijd overheeft, moet u eens de maandgrafiek over de afgelopen tien jaar op uw scherm zetten, daaronder de composite-index, en eventueel de auto-ma door de maandkoersen heen plaatsen.
    Daarna moet eens goed kijken naar de signalen uit de composite index, speciaal in de periode na Maart-2003 en na Maart-2009; en wanneer u het dan nog niet opvalt kijk dan eens goed naar die plaatsen waar de auto-ma een koopsignaal geeft.
    Misschien neem ik de volgende keer die grafiek wel even mee.
    .

    Grafiek 4:

    Grafiek 4 laat in het bovenste venster het Square zien wat wordt berekend uit de koerswaarden.
    In dit geval is de start waarde de bodem van 13-Juli-2009.
    Eronder afgebeeld ziet u de ‘Fisher -transform’.
    .

    Grafiek 5:

    In grafiek 5 de daggrafiek met de trendindicator erin.
    Let erop dat in de bovenste sectie van de grafiek groen en rood niet staat voor de normale kleurcodering van de candlestick grafiek; groen is opwaartse trend, rood is neerwaartse trend.
    In de middelste sectie van grafiek 5 staat met de kleur blauw ook de zijwaartse trend ingekleurd.
    In de onderste sectie de ’n rmale’ kleurweergaven van de candlestick grafiek.
    U kan zien dat de eerste drie dagen deze week bij een zijwaartse trend behoorden, maar dat de opwaartse trend op woensdag begon ….
    .
    Goud steeg deze week, en de jubel verhalen kwamen weer laag over 😉
    Is dat terecht ?

    Grafiek 6:

    In grafiek 6 zien we de mooie stijging van de waarde van Goud, zowel in Euro’s als in Dollars, honderden procenten.
    Na het stippellijntje zien we dat Goud in Dollars (blauw) wel stijgt maar dat de stijging in Euro’s (zwart) zwart over het geheel genomen niet.
    Waaruit ik dan concludeer dat de ‘waarde’ van Goud in die tijd niet gestegen is, maar dat de stijging in de Dollar grafiek alleen komt doordat de Dollar in waarde gedaald is.
    Bij investeringen die noteren in andere valuta dan de Euro moet u dus altijd de valuta verhouding hedgen om volledig te kunnen profiteren van een stijging van de onderliggende waarden in die andere valuta notering.
    .
    Dan de doorbraak, die stijging van de afgelopen week in de index …betrouwbaar ?
    Hoe ‘goed’ is het om zoveel papier geld bij te drukken ?
    Nu wordt daar in de VS alles natuurlijk geregeld door zeer bekwame mensen … maar het ongelimiteerd bijdrukken van papiergeld kan zoals we 88 jaar geleden zagen ook ongewenste consequenties hebben, hoewel ….. hoe ongewenst is dit door de VS denk ik dan …
    De consequenties die ik bedoel ziet u in onderstaand plaatje.

    Grafiek 7:

    In 16 maanden tijd ging de prijs van een ei van 0,07 Mark naar 320.000.000.000 Mark.
    Van 7 cent naar 320 Miljard Mark, daar is niet tegen op te sparen 🙂
    Nu was daar natuurlijk wat meer aan de hand … maar daar gaat dit stukje niet over.
    Onmogelijk .. ? … wanneer u even nadenkt weet u er meer landen zijn geweest waar dit zich heeft afgespeeld.
    ..

    Nu zal ons dit natuurlijk niet overkomen …. maar misschien toch een goed idee om niet al uw vermogen in ‘papier geld’ achter de hand te houden, maar wat te spreiden.
    En dan is edel metaal één ding , maar zet niet al uw geld op één ding, er is nog zoveel meer 😉
    .
    Ik stop hier maar weer, volgende keer meer ; volg de grafiek en niet het idee.
    .
    Het hele stukje is ook te lezen op de website, onder de link:
    http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    JanS,

    Je opmerkingen over goud en het ei in Mark uitgedrukt rond 1922 kan ik helemaal bijtreden.

    Alles wat er aan vooraf gaat, lees ik met belangstelling. Ik heb er al heel veel van geleerd.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    2010-11-08:
    Een doji in de daggrafiek van vandaag.
    U herinnert zich vast nog wel mijn eerdere uitdrukking: “Het zijn de remlichten van de auto voor u …. de auto remt af maar u weet nog niet of hij weer optrekt of links of rechts afslaat … afwachten dus”.
    De omzet vandaag was relatief laag.
    Ik heb er even een grafiek van gemaakt voor u
    Grafiek 1:

    De blauwe balkjes onderin de grafiek is de weergave van het volume, de rode lijn een tien daags gemiddelde ervan.
    We wachten af …
    .
    Dan nog even over mijn opmerking van gisteren over het bijdrukken van geld door de VS, dit kan goed fout aflopen, er wordt daar gegokt met ‘onze toekomst’ 😉
    Ik kwam vandaag nog een artikeltje tegen wat daar over gaat.
    Nu is dat slechts de mening van iemand, en ik zeg altijd dat u uw eigen mening moet vormen, maar doorlezen mag natuurlijk altijd 😉
    *
    Het artikeltje kan u lezen onder de link: -> http://www.depers.nl/economie/522464/Russisch-roulette-met-geldpers.html
    *
    In het krantje wat de pers uitgeeft stonden vandaag enkele voorbeelden vanuit het verleden waar het goed misging doordat de geldpers rüchsichtslos werd aangezet :

    1. Rond het jaar 300 is de Romeinse economie ten gronde gegaan aan hyperinflatie. Het zilvergehalte in de munten was gedaald van 100% naar 0,01%. ( da’s een factor 10.000 !)

    2. In de 10-e eeuw introduceerden de Chinezen papiergeld. Keizers die de geldpers lieten draaien veroorzaakten hyperinflatie in 1160 en in 1448.

    3. Na 1789 hebben de Franse revolutionairen voor honderden miljarden geld bijgedrukt. De inflatie liep op tot 140% per maand ! Aan alles was schaarste.

    4. In de jaren twintig kende Duitsland hyperinflatie ( zie mijn eieren voorbeeld in de weekend update hieronder) Nog wat voorbeeldjes: –> een onsje ham kostte 8 Miljard DM, en een postzegel op een brief deed 50 Miljard DM. ( is de PTT toch redelijk goedkoop op dit moment 😉 )De prijzen verdubbelden op een gegeven moment elke 49 uur !

    5. In de zomer van 1946 bedroeg de inflatie in Hongarije 41,9 Quintiljoen % ( ligt buiten mijn bevattingsvermogen ;( ) Al het Hongaarse geld bij elkaar was toen nog 0,01 Dollar-cent waard !!

    6. In Januari 1994 liep de inflatie in Servïe op tot ruim 300.000.000 % . De prijzen verdubbelden per dag. Alleen in Zimbabwe was het nog erger.

    *
    Zomaar een paar voorbeelden uit het verleden.
    *
    Zijn ze in de VS vandaag de dag slimmer?, of hebben ze gewoon niets geleerd vanuit het verleden !
    *
    Het “grappige” is dat ik 8 jaar geleden al lid was van een club personen waar ‘we’ dit zagen aankomen, alleen werd er niet echt naar ons geluisterd.
    *
    Mujagic waarschuwt weer in bovengenoemde link, hij geeft als raad: sluit een verzekering af tegen inflatie, en die verzekering is er natuurlijk door uw geld onder te brengen in ‘waarde -vaste -goederen’.
    .
    Zorg dat je je vermogen onderbrengt in waarde -houdende -goederen, en dat is dat digitale -geld, of die vodjes die u in uw portemonnee heeft niet !
    .
    Spreiden !
    .
    Laat je niet gek maken, en zeker niet door deze gek; volg je eigen idee !
    .
    Veel succes !
    .
    Vriendelijke groet,
    JanS 😉

    #link naar dit bericht
    Luc lcdnlf
    Luc lcdnlf
    Bijdrager

    JanS,

    Eindelijk een verstandig iemand op dit forum die onomwonden een waarschuwing de wereld in stuurt. Acht jaar geleden zou ik ook nog geen acht op je boodschap hebben gegeven, nu roep ik samen met jou. Hopelijk roepen wij niet in de woestijn.

    Aangezien de US 20% van de wereldeconomie is, zal een hyperinflatie, evenveel als een depressie afstralen op de rest van de wereld, China of geen China.

    “Iedereen” ziet het aankomen en alle heren-met-hoge-hoed die centrale banken leiden, proberen van hun voorraad dollars af te raken, zonder dat het op valt. Jan-met-de-Pet en Joe Sixpack kopen Amerikaanse overheidsobligaties met AAA-rating…

20 berichten aan het bekijken - 21 tot 40 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN