skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 7 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 321 tot 340 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    vgoossens
    vgoossens
    Bijdrager

    De geldkranen, te slecht, te goed is niet goed voor de markt,

    De markten zijn erg volatiel, het ene moment denkt men dat de geldkranen worden dicht gedraaid en op een ander moment denkt men dat de economieën weer minder gaan draaien. Er zijn niet veel bedrijfscijfers dus richting is moeilijk.

    De meest recent macro cijfers zijn ietsje beter dan verwacht, wat indiceert dat de wereld economie niet afzwakt en QE toch min of meer in stand blijft de komende tijd. Japan daalt hard daar ze de stimuli even achter houden, om te kijken wat voor invloed het zal gaan hebben op hun economie. De markt is natuurlijk veel te hard en te snel gestegen.
    De wereldbank heeft de groeiverwachting iets getemperd van 2.4% in Jan naar 2.2% in de wereld, wat druk zette op de aandelenmarkten in de ochtend. In de middag kwamen er iets betere retail cijfers en jobless counts in Amerika, wat aanzette tot een leuke rally.

    De grote vraag is niet of QE wordt getemperd, maar wanneer?
    Markten zullen volatiel blijven, dus maak korte ritjes naar boven en naar beneden.

    Het grote plaatje blijft dat er niet veel alternatieven zijn om in te beleggen dan aandelen.

    Technische analyse van Gann geeft aan dat de risico’s naar beneden liggen gedurende Juni 2013.
    Suc6
    Victor

    http://goedbeleggen.wordpress.com/

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Gister nacht geplaatste update.

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    Update 17-06-2013

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    19-06-2013:
    Een zijwaartse beweging de afgelopen dagen, en dan suf je al snel in wanneer je het koersverloop volgt.
    Een reden om alert te zijn; want het kan zo maar ineens vanuit het niets …. 😉
    .
    Een app die ik af en toe even bekijk ziet u in figuur 1 hieronder.
    Het is leuk in elkaar gezet, je ziet in één oogopslag veel belangrijke koersen van diverse indici.
    De koersen komen vanaf Yahoo en zijn derhalve 15-20 minuten vertraagd, hieronder ziet u de koersen van na 22:00 deze avond.
    De koers die u ziet van de AEX, is die van de FTI op de AEX .
    .
    Op een groot scherm past het plaatje precies, op een wat kleiner scherm zult u wellicht gebruik moeten maken van de schuif balken.
    Wanneer het forum het plaatje niet juist weergeeft, dan vindt u dat plaatje ook onder de volgende link:
    [url]http://www.jstas.com/2009/wereldmarkt.png[/url]
    .
    Figuur 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Dan kwamen er de laatste dagen vragen binnen over de TAC-DMI, vragen over waar de ta-script code precies staat en waar er enige uitleg over deze indicator te vinden is.
    Ik heb deze indicator kort toegelicht en de code geplaatst op 28-Oktober vorig jaar.
    De korte toelichting is ook hieronder rond die datum te lezen, en u kan e.e.a. ook lezen op het forum van ta-script.com, alwaar ik ook de ta-script-code geplaatst heb, te bereiken via de volgende link:
    [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=7360#p7360[/url]
    De code werkt heel aardig op het tijdframe dag of langer (bij kortere tijdframes ontstaan meerdere valse signalen) en is leuk als bevestiging bij uw andere signalen.
    .
    Succes gewenst, en laat je door niemand gek maken, volg de signalen vanuit de grafiek!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    01-07-2013:
    Ja ja, er is al weer een half jaar voorbij sinds de oliebollen 😉
    De tijd gaat snel, maar de koers van de AEX schiet niet op, één opvolgende reeks van corrigerende golf bewegingen.
    En dat is gelijk het probleem in EW met corrigerende golf bewegingen, die kunnen eindeloos uitbreiden, je weet pas achteraf wanneer het gereed.. was.
    Ik waag me dan ook even niet aan een EW telling op dit moment, ik kan daarmee teveel kanten op.
    Korte termijn werk is momenteel wel leuk, niet handelen op elke beweging, maar gewoon de krenten uit de pap pakken.
    Waar moet je daarbij op letten?
    Tja, een enorme combinatie van algemene dingen, ik zal er enkele laten zien, enkele.. want de tijd ontbreekt om alles te vertellen wat er is.
    Handelen volgens TA is de kansen zien op het moment dat ze er zijn, niet het voorspellen wat gaat gebeuren (mijn glazen bol is al jaren defect ..) en daarvoor moet je gewoon wat basis kennis in huis hebben.
    Ik probeer af en toe wat aan te dragen.
    .
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u enkele Fibonacci retracements ingetekend.
    Vanaf eind Mei ziet u tot Midden Juni een golf omlaag, dat is een A of een 1 in EW termen.
    Daarna een correctie wat dan een B of een eenvoudige 2 is.
    Daarna een golf beweging omlaag tot ~331,50 wat een daling is van ruwweg 67% van golf 1 of A.
    Dit geeft stof tot denken, er kan een A-B-C golf staan (67% voor golf C volstaat zoals ik al eerder heb verteld) maar .. ook kan die laatste golf een 1:3 zijn zolang de correctie omhoog daarop, wat dan 2:3 wordt( nu 78,6% ) niet het begin van de golf overschrijdt.
    Tja, wie het weet, weet alles vooruit 😉
    .
    Ik houdt EW altijd ernaast, maar soms heb ik daarbij teveel mogelijkheden en leg ik het er echt even naast.
    .
    Onder in de grafiek ziet u nog even de TAC_DMI indicator waarvoor ik de ta-script code heb geschreven zodat ie voor velen toegankelijk is.
    U weet, deze indicator is een eenvoudig gegeven, een top in de ADX samen met een bodem in DMI- geeft signalen voor een mogelijke top; en omgekeerd: een top in de ADX samen met een bodem in de DMI+ geeft een signaal af voor een mogelijke bodem in de grafiek.
    Ik ga u niet vermoeien met dat wat u al wel weet inmiddels, maar wil toch nog even een voorbeeldje laten zien, gewoon eenvoudige dingen die u naast uw eigen analyses (want dat is het enigste waar u van uit moet gaan!) als mogelijke bevestiging kan gebruiken.
    *
    Laten we even op grafiek 1 inzoomen.
    Ik pak even de bodem van 24-06 dit jaar in de FTI grafiek
    .
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 ziet u de FTI grafiek ingezoomd rond 24-06-2013.
    U ziet in de TAC-DMI+ een bodem, en in de ADX een top wat wijst op signalering van een bodem.
    Dat was rond een koerswaarde 331,50
    Vandaag bereikte de koers een waarde van ~348 ofwel ruim 16 punten hoger.
    Heeft u die 16 punten ‘bijna slapend’ gepakt?
    Mooi 🙂
    Niet? ga na waarom niet!
    Daar ligt uw winst!
    .
    Ik zou wel meer willen plaatsen, maar probeer ook als MKB-er te overleven, en dat is momenteel een hele veldslag met de huidige regering die probeert het gehele bedrijfsleven de nek om te draaien om die ‘heilige’ drie procent te halen, waarbij ik nog steeds erg jammer vindt dat de huidige regering geen enkele kennis van de geschiedenis schijnt te hebben waaruit wel blijkt dat ze alleen uit zijn op de ondergang van Nederland BV., zo jammer .. en ook …had de stemmer met hun verstand de huidige regering gekozen in plaats van met hun achterwerk… dan hadden we de huidige misère in het geheel niet gehad …!.
    .
    Immers .. een verstandig stemmer stemt niet op het leuke smoeltje, maar op de kennis van de betreffende persoon, en kennis van de geschiedenis is één van de belangrijkste kenmerken.. tenminste dat denk ik.; maar wie ben ik …
    .
    Bedenk, de huidige crisis was niet nodig, de huidige ellende is overbodig, maar is momenteel wel gedirigeerd en aanwezig; maar was echt niet noodzakelijk, de huidige regering koos ervoor!
    .
    Werkeloosheid, gezinnen financieel naar de ondergang, wie interesseert het, onze regering in elk geval niet; en daar heeft dan de meerderheid van de bevolking op gestemd ..!
    .
    Ik hoop niet dat dit uw stem was.
    Ik begrijp het in elk geval niet.
    Nu gaan we richting ondergang .. wie keert de schuit!
    .
    Ik duik de bedstee in.
    Slaap zacht!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    vgoossens
    vgoossens
    Bijdrager

    QE of QE light? Indicatie om 14:15 !

    Vandaag %tje lager in de AEX (344.6) met uitschieters van -5.4% in Portugal door de politiek crisis en oplopende rentes, -3.2% in Turkije en een olieprijs van $101.2 door Egypte en het risico dat het suez kanaal dicht gaat.

    Om 14:15 een indicatie wat de werkeloosheid zou kunnen gaan worden as vrijdag (waarbij de handel dun zal zijn door halve dag werk voor de amerikanen vandaag en morgen vrij met de 4th of July en velen nemen dan ook vrijdag vrij). Er wordt een ADP banengroei verwacht van 155/160k (135k). Grote afwijkingen zullen niet in dank worden afgenomen. Bij een forse banengroei komt QE light aan het eind van het jaar (of zelfs eerder!) in het zicht. Bij slechte cijfers, gaat men de groei in Amerika naar beneden bijstellen, met alle gevolgen van dien.

    Ik zat vrij goed met de laatste voorspellingen en markt gedachtes, helaas heb ik (nog) niet optimaal kunnen profiteren. Ik zal binnenkort met een update komen van de portefeuille, helaas zat ik ook voor een deel in de grondstof fondsen, waardoor het resultaat niet echt geweldig te noemen is.

    Ben nu met een model bezig, wat ik de komende weken wil gaan toepassen. Dit model concentreert zich voornamelijk op de lange termijn en vooralsnog ziet het er belovend uit.

    Huidige belegging’s mode: Buy on weakness.

    http://goedbeleggen.wordpress.com/

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    14-07-2013:
    Vandaag kijken we een keer naar de grafiek van Goud, doen we de volgende keer weer de AEX index.
    Zomaar wat mijmeringen, zo maar wat ideeën, het beste volgt u uw eigen idee.
    .
    Het laagste punt zette goud nog net in de vorige eeuw (eind Augustus 1999) op een koerswaarde van 251,95 punten.
    Vanaf dat punt startte een stijging die ruim 12 jaar ging duren en de koers naar een hoogste waarde bracht van 1920,65 punten begin September 2011.
    Een stijging van 1668,7 punten ofwel 662,3%.
    Bedenkt u eens, wat het opvolgen van eenvoudige TA-signalen u had kunnen opleveren in plaats van het volgen van de verhalen in die tijd (1999).
    En zo gaat het vaak nog steeds, men volgt de roddels in plaats van de signalen!
    Maakt mij niet uit, maar denk even door ..
    .
    In de lineaire grafiek ziet deze stijging er als volgt uit.
    Grafiek 1:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    U ziet een koersbeweging die steeds sneller stijgt en op het laatst nagenoeg verticaal omhoog schiet.
    Je voelt aan je theewater wel aan dat zoiets niet eeuwig door kan gaan en er een correctie op zal volgen.
    Nu geeft de lineaire weergave van een grafiek bij zulke koersverschillen wel een vervorming natuurlijk, zoiets moet natuurlijk logaritmisch worden weergegeven.
    Dat ziet u dan in grafiek 2.
    Grafiek 2:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    U ziet dat de logaritmische weergave een en ander procentueel beter neerzet.
    Na begin September 2011 start dan een correctie die tot nu toe een laagste waarde heeft neergezet van 1181,37 punten.
    Lineair gerekend geeft dan een correctie op de stijging van 44,3%.
    Procentueel vanaf de top is het een correctie van 38,5%.
    *
    De vraag die ons nu bezig houdt is of dit de gehele correctie was of pas het begin?
    Laten we die correctiegolf die gestart is begin September-2011 eens wat uit elkaar trekken.
    Grafiek 3:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    U ziet weergegeven door middel van de paarse lijnen dat we de correctie tot nu toe kunnen tellen als een driegolf.
    Ik plaats nog even geen EW -benaming, doen we straks even.
    De derde golf is meestal de interessante golf.
    Laten we een poging doen deze golf wat nader te bekijken.
    Grafiek 4:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    Volgens dit scenario is het koersverloop bezig met de rode 5-e golf die dan weer is onderverdeeld in een blauwe impulsgolf waarbij de koers dan de 4:5 aan het plaatsen is of net heeft neergezet (A~C).
    Daarna de 5:5 om deze impuls af te maken, en u weet dat een 5 fors kan uitpakken maar ook enorm kan tegenvallen, opletten dus!
    De blauwe 4:5 mag in dit scenario niet boven de 1339,59 uit komen, want dan vervalt dit scenario (derde golf beweging in dat geval wellicht geplaatst).
    Daarna een stijging als correctie op de daling vanaf 1920 naar einde 5:5 (1150?)… die bekijken we dan weer even.
    *
    In bovenstaande mogelijkheid zien we dus een bodem rond de 1100, een bodem waar ook een bodem schijnt te liggen (rond de 1000) vanuit het productieproces van Goud.
    Maar meestal overdrijft de markt, zowel in positieve als in negatieve zin.
    *
    Bekijken we grafiek 3 nog even, dan zien we dat de 1-e golf beweging uit een driegolf is opgebouwd.
    Dit wijst erop dat de correctiegolf die is gestart in 2011 mogelijk een flat-correctie of een dubbele zigzag correctie is.
    Een flat correctie eindigt meestal met een impuls, een dubbele zigzag meestal met een driegolf ( een zigzag of een flat).
    .
    Het gaat me te ver in de beperkte tijd om alle mogelijke combinaties neer te zetten voor u.
    *
    Ik heb wel even voor de vuist weg wat berekeningen gemaakt die ik even kort voor u neer zet.
    [color=#4000FF]Stel het geval van een flat-correctie-golf:[/color]
    De flat correctie golf eindigt meestal met een impuls golf.
    De berekeningen staan hierboven al weergegeven, de verwachting is nog een pootje omlaag, maar uw weet uit bovenstaande dat zodra de koers boven die 1339,59 uitkomt het complete pootje er waarschijnlijk al staat.
    *
    [color=#4000FF]Stel het geval van een dubbele zigzag, een W-X-Y :[/color]
    De laatste golf beweging (de 3-e in grafiek 3) heeft dan als meest waarschijnlijk koersdoel berekend vanuit de w-x-y structuur een doel tussen de waarden 1113 — 1444
    De laatste golf beweging, de 3-e in grafiek 3 heeft dan berekend vanuit de interne structuur van deze golf (omgezet naar een a-b-c-) een meest waarschijnlijk doel tussen de waarden 1034 — 1310
    Dit geeft een meest waarschijnlijk overlappend gebied van 1113 — 1310
    Overlappend tijdvlak ligt meest waarschijnlijk vóór 09-Augustus.
    De w-x-y staat er dus al bijna, of staat er al …
    *
    Bedenk echter waar ik altijd al voor waarschuw, correcties kunnen ‘eindeloos’ uitbreiden.
    Wat betreft de zigzag kan het dus ook zomaar eind September worden …. en het uiterste voor de y golf ligt op Feb.-2014 (maar dan moeten we wel weer de zigzag van de laatste golf gaan herbekijken).
    *
    De correctie van goud, of de eerste poot van een vele grotere correctie lijkt bijna geplaatst of is al geplaatst.
    Daarna een correctie op deze daling, wat of het begin is van een nieuwe stijging of een verdere uitbreiding van de correctie.
    Bedenk dat de stijging ruim 12 jaar in beslag nam, en de correctie tot nu toe nog geen 2 jaar.
    Bedenk ook dat de stijging vanaf 1999 tot aan 2011 wel fors is, maar beter te tellen is als een eerste poot van een flat (drie-golf) dan als een impuls golf.
    Vanuit een flat berekend (bekeken vanuit 1999) zie ik koersdoelen van 800 of lager, verder in de tijd.
    *
    Dan nog even een grafiek die ik zelden laat zien, maar waarvoor ik een paar jaar geleden een indicator heb geplaatst op http://www-ta-script.com (genaamd: Vibration_diatonic), en dat is een verdeling van een (koers)bereik in octaven, volgens de gerijmde en de ongerijmde tabel.
    Download de code vanaf ta-script.com en u kan zelf die grafiek oproepen.
    Zie mijn post in dat tijdframe.
    Voor goud ziet dit er vanaf de top als volgt uit, waarbij de getrokken lijnen de octaaf verdeling weergeven en de gestippelde lijnen de interne verdeling van de octaven is en dat alles volgens de ongerijmde tabel.
    De verdeling hier is vanaf de top in drie octaven naar 0 of beter vanaf 0 naar de top verdeeld in drie octaven.
    Grafiek ziet octaaf niet en octaaf ziet grafiek niet, maar toch … 🙂
    De grafiek volgt ruwweg de octaaf verdeling (getrokken lijnen), en u ziet de lost-motion weergegeven via de gestippelde lijnen (octaaf onder verdeling).
    .
    Grafiek 5:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    Bij tijd en leven plaats ik er nog wel eens wat over, voor nu roept de bedstee!
    .
    Hierboven weergegeven wat vermoedelijk een beetje realistisch is, maar bedenk dat het barst van de mogelijke andere scenario’s.
    En daarom: –> Volg de grafiek en nooit ‘het idee!’ en zeker niet mijn idee 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    21-07-2013:
    Ferrum dum igni candat cudendum est tibi
    Zoals de boeren hier meestal zeggen 😉
    .
    Ik krijg nog regelmatig vragen over de TAC_DMI indicator, vandaar deze kleine toegift op al eerder gedane uitleg.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in grafiek 1in het bovenste venster het FTI Juli contract op basis van 15-minuten op afgelopen Woensdag 17-Juli.
    In het 2-e venster ziet u de TAC_DMI waarbij alle drie de lijnen van de DMI+ tegelijkertijd een knik omhoog maken op laag niveau.
    In het derde venster ziet u dat in de TAC_DMI alle drie de lijnen van de ADX op hoog niveau een knik omlaag maken.
    U weet, dit is ‘het belletje’ voor een bodem!
    In het onderste venster ziet u dat de RSI vanuit oversold gebied een knik omhoog maakt door het korte gemiddelde.
    Ik heb even verticale paarse strepen getrokken op die plaats in de grafiek.
    We zien hier dat de TAC_DMI op het perfecte moment een signaal geeft voor een klassieke setup mogelijkheid.
    We kunnen hier long gaan met een heel kleine stoploss, ik heb op dat niveau even een klein paars horizontaal streepje getrokken.
    Zodra de koers boven het horizontale witte gestippelde streepje uitkomt hebben we de instap van een derde golf in de EW.
    Dat kan een C golf zijn of een golf 3.
    .
    De koers en de tijd lopen verder en ik heb inmiddels de DMI+ in het tweede venster gewisseld voor een DMI- omdat we nu op zoek zijn naar een top.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien in grafiek 2 dat de TAC_DMI het signaal geeft voor een top, maar de RSI(14) kruist nog niet het korte termijn gemiddelde.
    Ik heb in de grafiek even golf 1-2 en 3 ingetekend.
    Golf 1 had een lengte van 0,85 punten.
    Golf 3 heeft een lengte van 4,1 punten.
    Dit duidt op de aanwezigheid van een impulsgolf ipv. een zigzag, dus er volgt zeer waarschijnlijk nog een golfje 4 en een golfje 5 voordat de gehele beweging omhoog er staat.
    De koers en de tijd loopt verder.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien dat er inderdaad later op de dag een golfje 4 en golfje 5 wordt geplaatst.
    U ziet ook dat de RSI(14) niet mee stijgt met de top van de 5, divergentie, afnemende kracht.
    Heeft het zin op dat golfje 5 te wachten?
    Nee, golfje 5 ligt in dit geval slechts 0,55 punten hoger dan golfje 3 , en kijkt u eens hoeveel tijd dat in beslag neemt; nog afgezien het risico wat wordt gelopen indien het een a-b-c correctiegolf was in plaats van een impulsgolfje.
    Van daaruit ook altijd mijn motto: ga voor het middenstuk van de vis en laat de kop (golfje 1 en 2) en de staart (golfje 4 en 5) voor een ander 😉
    .
    De vertaling van de eerste Latijnse zin van dit stukje luidt: ‘Smeed het ijzer wanneer het heet is’.
    Daarmee wil ik slechts aangeven dat u onmiddellijk moet handelen zodra zich een signaal voordoet!
    Niet lummelen, twitteren, forums afstruinen en weet ik wat meer voor onzin men soms durende de dag doet 😉
    Gewoon actie ondernemen, stopss inleggen en signalen volgen; gewoon –> Niet denken – Maar doen!
    Ga voor het middenstuk, vergeet kop en staart; of wel –> niet hebberig worden.
    Kijk naar bovenstaand voorbeeld, u had op uw sloffen met nagenoeg geen risico (althans erg klein) ruim drie punten kunnen binnen halen, dat is met een paar futures toch pakweg 1200 Euro’s in anderhalf uur tijd.
    Kun je rest van de dag lekker vrijaf nemen toch 😉
    Signalen nooit ‘afdwingen’, gewoon rustig wachten totdat ze zich voordoen.
    .
    Bovenstaand is slechts een stukje van het hele verhaal, maar ik wilde het kort houden.
    Dit stukje ontstond na vragen per e-mail na een post op een forum.
    .
    Op de dag grafiek gaan we voor een golfje 5, of de uitloop van een correctieve golf, minimaal koersdoel 373-374 en ingeval een impuls wellicht hoger.
    Volgende keer meer daarover, ik kruip nu lekker onder wol …
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-07-2013:
    Ik was eigenlijk niet van plan deze avond wat te plaatsen, maar ik maakte na sluiting van de beurs even een rondje over de diverse fora die er zijn, en dan zie je toch telkens weer dat er mensen zijn die denken te kunnen beredeneren wat de uitkomst is het komende uur van wat al die miljoenen beleggers wereldwijd gaan denken/doen; gaan denken… want er is op dat moment nog door niemand over nagedacht …
    Volgens mij kan je dat niet… je kan nooit op dit moment beredeneren wat miljoen beleggers het komende uur gaan doen… met informatie die nog bekend gemaakt moet worden …!
    ‘Men’ gaat soms doodleuk tegen alle TA-indicaties in … de verkeerde kant op dus ..snapt u dat nou?
    Gewoon niet doen dus!
    Volg nou gewoon die grafiek, kijk zoals Koen zegt: de koe in zijn kont .. 😉
    Niet denken .. gewoon doen!
    *
    Ik pak altijd als voorbeeld de grafiek gebaseerd op de AEX, maar bedenk dat het op sommige indici of aandelen zelfs beter werkt, maar dat wordt teveel werk voor dit korte stukje, daarom beperk ik dit altijd voor de AEX of afgeleide ..
    Voor de AEX pakken we dus de FTI, en handelen doen we zolang als dat ding beschikbaar is, dus niet via opties, maar via CFD’s, daarmee kun je zelfs je eigen hefboom samenstellen!; bijna 24-uur per dag, alleen verloopt de handel buiten de uren van de FTI om via een andere grafiek welke ik al eerder heb laten zien.
    .
    Ik geef even snel twee grafiekjes met heel kort commentaar, doe ermee wat u wilt, e.e.a. is voor de intraday handel; lange termijn beleggen is een andere tak van sport.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet, een ‘het belletje op de top’, hét moment voor een instap omlaag met een stoploss van bijna – niks; of wel–> niet denken maar gewoon doen!
    Zie vorige posting hieronder, datum 21-07.
    De koers valt omlaag vanaf 371,x naar 366,x en wat zien we daar … 😉
    Ja hoor! , ’t zal ook weer niet … 😉
    ‘Het belletje’ voor de bodem ..!
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Let erop, dat het eerste topje niet voldoet aan de voorwaarden (zie mijn stukje van vorig jaar daaromtrent) , maar het tweede lagere topje in de ADX doet dat wel!
    Dat was dan ook het juiste moment!
    Tja… hoe eenvoudig kan het wezen, hoe eenvoudig kan het zijn … niet denken maar doen!
    Natuurlijk is er bevestiging en meer ‘zekerheid’ mogelijk via andere indicatoren, maar dat valt buiten het bestek van dit korte stukje.
    .
    Moraal van dit verhaal …
    Het inschatten van de gedachten van de vele miljoenen andere beleggers lijkt mij onmogelijk, zeker op korte termijn (intraday).
    In de grafiek is alles verwerkt, zelfs wat die andere beleggers onbewust doen/denken.
    Volg daarom gewoon de signalen uit de grafiek, niet denken maar doen!
    Wanneer u nu niet de afgelopen twee dagen meerdere malen uw maand salaris heeft binnen gehaald (modaal gerekend) moet u zich toch echt gaan afvragen wat u aan het doen bent op de beurs, ik geef al geruime tijd aan hoe eenvoudig het is dat wel te doen.
    Niet binnen gehaald die winst? … wellicht kunt u beter kersen gaan plukken in de Betuwe .. 🙂
    Hierboven ziet u het weer, net als de vorige keer, het is zo vermoeiend eenvoudig!
    Maar .. ieder zijn eigen ding, sommige leggen liever alles in om daarna alles te zien verdwijnen ..;) .. gokkers dus!
    Sommigen geven liever veel geld uit aan abonnementen zodat ze zelf niet hoeven te denken (en dus ook niks verdienen).
    *
    Volg nu gewoon die grafiek, volg de signalen en haal winst binnen, en wanneer u dat liever niet doet… ga uw gang!
    Hoe moet ik dit eenvoudige gebeuren nog anders aan de man brengen… men luistert wel ( en incasseert) of luistert niet ..en meestal verliest men dan geld 🙁
    .
    Ik wil eigenlijk met dit stukje mijn verhaaltjes over de TAC_DMI afsluiten, want anders begint het op een verkoop gesprek te lijken, terwijl ik niks te verkopen heb aan U; ik geef e.e.a. gewoon gratis ter beschikking, ik hoef daar niet van te leven, dat doe ik wel van het koersverloop.
    Volg gewoon lekker wat u altijd doet, ik wil alleen wat aangeven; maar zoals altijd –> volg uw eigen idee!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    ’t broeit … let op!!
    😉

    #link naar dit bericht
    watchme
    watchme
    Bijdrager

    In jouw grafiek 2 zie ik rond 16:30 (stand 369) eigenlijk dezelfde situatie t.a.v. de TAC_DMI als bij de bodem rond 366,5. Handelen daarop, oftewel sluiten short positie, had achteraf gezien zo’n 2,5 punt minder winst opgeleverd.

    Hele fraaie bijdrage van jou natuurlijk – waarvoor dank! – , maar wel realistisch blijven hè…

    #link naar dit bericht
    Avatar
    wampie
    Bijdrager

    De chat ligt eruit, problemen Sat?

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, er wordt aan een oplossing gewerkt.

    wampie schreef:
    De chat ligt eruit, problemen Sat?

    #link naar dit bericht
    ilze
    ilze
    Bijdrager

    goed voor de concentratie…………….short net gesloten

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Chat lijkt weer te werken…wellicht heb je een nieuw wachtwoord nodig maar dat kun je zo ophalen.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    watchme schreef:
    In jouw grafiek 2 zie ik rond 16:30 (stand 369) eigenlijk dezelfde situatie t.a.v. de TAC_DMI als bij de bodem rond 366,5. Handelen daarop, oftewel sluiten short positie, had achteraf gezien zo’n 2,5 punt minder winst opgeleverd.

    Hele fraaie bijdrage van jou natuurlijk – waarvoor dank! – , maar wel realistisch blijven hè…

    Je hebt gelijk, wanneer je puur de TAC_DMI volgt stap je daar uit en niet meer in.
    Ik heb echter gezegd (wanneer het goed is), dat je de TAC_DMI gebruikt als bevestiging voor je andere signalen.
    Na de ‘zijwaartse’ periode die volgde na de bodem die de TAC_DMI aangaf op het moment wat jij noemt volgt echter een nieuw instap moment omlaag wat idd. niet aangegeven wordt door de TAC_DMI.
    Wie dat wel gevolgd had … etc.
    Puur vanuit de TAC_DMI bekeken is je opmerking terecht; en ik had het voor de duidelijkheid wellicht moeten vermeldden, maar dan worden de stukjes zolang …te lang .. en sommige dingen hou ik nog voor mezelf .. ik kom daar later wel een keer mee.
    Resumerend: de TAC_DMI geeft niet elke top en bodem weer, u moet hem zien als een ondersteunende/bevestigende indicator; als aanvulling op uw eigen handels methoden.
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Sorry, af en toe ontbreekt er een analyse, maar .. wanneer je na ruim 12 jaar van mijn analyses nog niet je eigen verhaal weet te trekken… moet je je afvragen wat je eigenlijk op de beurs aan het doen bent …
    Hieronder mijn bescheiden bijdrage .. volg echter uw eigen fantastische idee!
    *
    **
    03-08-2013:
    Wie mijn artikeltje ‘Wusk” van een aantal jaren geleden gelezen heeft weet dat je de opgebouwde energie in een koersbeweging kan weergeven via een vector.
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb dit voor de eerste impuls vanaf 24-06 ingetekend en de berekende waarde van deze vector eronder geplaatst.
    U ziet dat de energie ~18,58 eenheden bedraagt.
    Met de WUSK -cirkels (of kwart cirkels) weet u zich nog wel te herinneren dan het doel van het volgende topje de 100% cirkels was, en dat daarbij scherp gelet moest worden op de 105,9% (twaalfde macht wortel).
    Ik heb dit even ingetekend in grafiek 2.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in grafiek 2 de blauwe 100% cirkel met net daarboven die 105,9% cirkel en hoe de koers daar een correctie begint; ofwel koersdoel gehaald op dat moment.
    De correctie stelde niet veel voor, en het volgende doel met WUSK wordt dan uitgezet door een set ringen met dezelfde energie opbouw te starten vanaf de bodem van de correctie na het eerste topje, dat wordt dan dus 3 Juli.
    Ik geef dat even weer in grafiek 3.
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in grafiek 3 hoe het koersgebied wordt gehaald.
    .
    Ik heb even een tweede gele vector getrokken met de dubbele energie (~37.2) van de eerste vector.
    U ziet dat die vector in de koers candle van afgelopen Vrijdag ligt.
    Voor verdere uitleg verwijs ik naar mijn stukje genaamd: WUSK.
    Sorry, de kwart cirkel weergave werkt niet op dit moment, moet even worden her-programmeerd ..?)
    .
    ‘Donkere wolk’
    De koers-candle opende afgelopen Vrijdag met een gap boven het slot van de dag ervoor.
    Gesloten werd echter halverwege de body van Donderdag.
    Dit is in de candle stick techniek een omkeer patroon, het wordt als negatief bekeken, de naam hiervoor is: ‘donkere wolk’.
    U weet echter dat in de candle stick techniek veel afhangt van de erop volgende candle.
    Leuk is in dit geval even de Gunner overlay erbij te halen, waarvan u weet dat de ‘derde dubbele ring’ altijd het eerste koersdoel is.
    Grafiek 4:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat de ‘donkere wolk’ geplaatst wordt in de derde dubbele ring.
    *
    Grafiek 5:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik sluit af met grafiek 5.
    Boven in de grafiek ziet u de AEX met daarin weergegeven de Midas SR lijn, een steunlijn waarin het volume is verwerkt.
    In de vensters eronder ziet u respectievelijk de RSI-JSTAS, de Demand Index en de Composite index.
    U ziet de divergentie van deze indicatoren welke ontstaat na 15-Juli, een waarschuwing signaal dat de fut er uit is.
    *
    **
    ***
    Dan wil ik bij tijd en zin de komende periode wat gaan plaatsen over cycli.
    Zoals u in mijn stukje van de afgelopen jaren wel heeft kunnen lezen ziet ‘de ideale cyclus’ er als volgt uit:
    Figuur 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb even een plaatje uit een ander stukje van mijn website geleend waarin ik de werking van een cyclus uitleg.
    Leest u dat stukje even wanneer u het alweer vergeten bent 😉
    U ziet een cyclus weergeven welke van A-> A een jaar bedraagt (360-graden is cirkeltje rond) en waarin B C en D elkaar elke 90 graden opvolgen en dus keurig lineair met de tijd verlopen.
    Wanneer je het verloop via de cirkel op deze wijze via een sinus weergeeft, dan is daar niets mis mee wanneer de rode vector om de cirkel met een constante snelheid draait, zoals onze dagen verlopen via de Gregoriaanse kalender.
    .
    U weet dat grote cycli weer onder te verdelen zijn in kleinere cycli; zo is de cyclus van een jaar onder te verdelen in vier cycli van een kwartaal en in twaalf cycli van een maand enzovoort.
    *
    Maar hier ligt ook het ontstaan van het onjuist toepassen van cycli in de TA.
    Gann vertelde de juiste wijze van toepassen, maar ‘luiheid’ van veel mensen drijft ze er toe om de ideale cirkel (zoals hierboven weergegeven) toe te passen op elliptische cirkel bewegingen wat dan weer leidt tot afwijkingen van wel 10-20%.
    Een 28-jaar cyclus wordt dan zomaar 25-30 jaar; wat dan weer de kreet uitlokt dat Gann analyse niet werkt 🙁
    Nee, wanneer je blind wat loopt rond te spoken gaat het zeker niet lukken … 😉
    .
    Ik zal een kort voorbeeldje geven, ik kom daar de komende periode wel uitgebreider op terug, dus heb geduld wanneer e.e.a. niet direct duidelijk is.
    Wie wat werk van Gann leest komt daar cyclussen tegen van bijvoorbeeld 84 jaar en 14 jaar.
    De 84 jaar cyclus herkent u natuurlijk als de Uranus cyclus, de tijd die Uranus in beslag neemt voor een compleet rondje om de Zon.
    Kepler vermeldde in zijn werk dat de omloop van planeten niet cirkelvormig verloopt maar elliptisch.
    Ik heb uit de losse pols met een slok op een ellips getekend, dus kijk niet al te nauwkeurig, maar u ziet dit product in figuur 2 😉
    Figuur 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In het midden ziet u de Zon met daaromheen een blauwe ellips, dat is de baan van Uranus (voor het verhaaltje even overdreven elliptisch weergegeven).
    We mogen er even van uitgaan dat de snelheid waarmee Uranus zijn baan vervolgt redelijk stabiel (constant) is.
    Wanneer we boven in de ellips starten en 45 graden draaien dan zal Uranus daar met een constante snelheid X-tijd overdoen.
    De erna volgende 45 graden zal veel meer tijd in beslag nemen zoals u in figuur 2 kan bekijken, een veel langere tijd dan X.
    Door de elliptische baan van Uranus kan je de cyclus weergave van figuur 1 dus absoluut niet meer gebruiken.
    .
    Ik noemde al even de 14 jaar durende cyclus.
    Nu denkt u natuurlijk dat dit 2 X de zevenjarige cyclus is welke je krijgt wanneer je de 84 jarige cyclus van Uranus deelt door 12.
    Wel, dat is niet zo 😉
    De veertien jarige cyclus is een zogenaamde conjunct cyclus.
    Een conjunctie (samenstand) tussen Uranus en Jupiter bekeken vanaf de Zon (heliocentrisch) ontstaat ‘elke 14 jaar’, gemiddeld dus ….
    In figuur 2 ziet u overdreven weergegeven de ellips van Uranus, neem daarbij in overweging de ellips welke Jupiter beschrijft, en het zal dan toch niet moeilijk zijn om u in te beelden dat de ene keer dat Uranus en Jupiter conjunct staan en de andere keer dat Uranus en Jupiter conjunct staan in tijd verschillen.
    Die veertien jaar is een gemiddelde, en u kent mijn motto: gemiddelden zijn dodelijk! 😉
    Tot zover even ..
    *
    De strekking mag duidelijk zijn, cycli welke worden weergeven door middel van mooie rondjes (of halve cirkeltjes)… zijn dodelijk voor uw portefeuille, een enkele uitgezonderd….maar van de meerderheid klopt geen ene bal!
    Ik kom er t.z.t. op terug, maar ik wilde hiermee even reageren op berichten dat Gann aannames niet deugen, nou -> die deugen wel, maar de uitvoering ervan gaat vaak mank!
    .
    De grootste fout in tijd cycli, zijn de aanname dat cycli circulair verlopen terwijl de meeste cycli elliptisch verlopen, Gann gebruikte de omloop van planeten voor de meeste van zijn cycli, en die zijn elliptisch en niet circulair.
    Let dus scherp op wat u doet wanneer u zomaar een cyclus analyse doet!
    .
    Veel wijsheid gewenst, let goed op morgen… niet denken maar doen!
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    06-08-2013:
    Wanneer we de dag grafiek van de AEX bekijken dan schiet de koers de laatste tijd niet veel op.
    De koers lijkt tegen een weerstand gebied aan te liggen en alleen wie een glazenbol heeft weet of er spanning op wordt gebouwd om door deze barrière heen omhoog uit te breken of dat het de koers niet lukt om uit te breken en waarschijnlijk terug zal vallen.
    We zien dit gebeuren rondom de derde dubbele cirkel in de Gunner – overlay zoals ik dit weekend liet zien, dat is een koersdoel gebied, maar hoeft geen einddoel te zijn, het vaak een gebied van weerstand, maar kan overwonnen worden natuurlijk.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb in de koersgrafiek van afgelopen weekend even een MA1 weergegeven op basis van (H+L)/2.
    We zien een zijwaartse hobbel de laatste dagen.
    U ziet ook diverse Doji’s of bijna doji’s.
    Deze hebben momenteel geen waarde.
    Een doji na een lange koerscandle heeft wel waarde als omkeer candle, zoals te zien na de lange candle van 24-Juni, maar de waarschuwing die uitgaat van een doji heeft bij de laatste candles weinig kracht.
    Topvorming of pauze voor de doorbraak?
    .
    Deze zijwaartse beweging van de laatste tijd heeft wel consequenties voor de momentum indicatoren op dag basis, ze komen nagenoeg stil te liggen zoals vermeld in mijn stukje over de RSI.
    De volgende tekening is daarop van toepassing, u herkent ‘m vast wel vanuit dat stukje.
    Figuur 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De RSI ligt momenteel dicht rond de waarde 50, de rollerskater schommelt dan onder in de buis, er gaat weinig signaal vanuit!
    .
    Zo rustig als het is op eod-basis, intraday zijn er wel leuke ritjes te maken, waarbij de TAC-DMI regelmatig een belletje laat horen ter bevestiging.
    Zo ook vandaag.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Het belletje voor een mogelijke top werd door de TAC-DMI gegeven bij de gele verticale lijnen.
    Instap met een korte stop was mogelijk op dat moment.
    Wie daarna in sukkelde werd door het belletje wakker gemaakt later op de dag 😉
    Grafiek 3:
    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet het signaal bij de verticale paarse lijntjes.
    U ziet, niet denken(voorspellen) maar doen levert gewoon weer een paar puntjes winst op.
    En dat met een paar futures is toch weer een leuke hap chinees ofzo 😉
    .
    Let op dat in de grafieken de DMI- (voor een top) later gewijzigd is in DMI+ om de bodem aan te geven.
    .
    Merk verder op het grote volume bij de lange dalende candles later op de middag!.
    .
    Verder is het ‘s-avonds altijd weer vermakelijk om op de diverse fora te lezen hoe de ene ziener het ziet instorten en de andere ziener The Sky als de limit ziet 😉
    Ik volg als domme boer maar gewoon de grafiek en pik hier en daar een graantje mee 🙂
    .
    De taal en de stijl fouten krijgt u er zoals gebruikelijk weer gratis bij, ik duik de bedstee in.
    Ik vind ze te onbelangrijk om te corrigeren, hoewel ik er opmerkingen over krijg, ik negeer de rode strepen in mijn tekst verwerker, het gaat om het verhaal, u mag het natuurlijk voor u zelf altijd corrigeren wanneer u daar last van heeft.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager
20 berichten aan het bekijken - 321 tot 340 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN