skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 6 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 301 tot 320 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Wegens (te) drukke weken voor de boeg is dit mijn laatste reactie hier dit jaar, en ik wil even van de gelegenheid gebruik maken alle lezers van deze topic fijne feestdagen toe te wensen en een voorspoedig 2013 en .. te bedanken voor het lezen van mijn (soms wat kromme) ideeën 🙂
    .
    Ook na deze einde-dag-Maya-kalender draait de wereld gewoon door, er start immers gewoon een nieuwe kalender, net als bij ons op 31-December/1-Januari.
    Ik heb daarover enkele jaren geleden al wat neergepend onder de link: [url]http://www.jstas.com/Astro/het_vervolg.htm[/url]
    Dat stukje ‘penwerk’ destijds was bedoeld als een tegenwicht tegen alle ‘nonsens’ die destijds de ronde (al) deed.
    *
    Ik ben toch benieuwd wat al die ‘onheilsprofeten’ komende week voor uitleg gaan geven aan hun ‘volgers’:)
    *
    Tot komend jaar!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Jan, bedankt voor al je goede bijdragen en inzet voor dit forum. Ik wens je ook prettige feestdagen en een gezond 2013.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    30-12-2012:
    Zo aan het einde van het jaar een korte terug blik en een blik op de toekomst voor zover ons die mogelijkheid is gegeven.
    *
    Hoewel geen gemakkelijk jaar was het jaar 2012 toch een jaar met mooie rally’s in de grafiek (zoomt u maar eens iets uit in de grafiek) en voor wie de grafiek en de regeltjes gevolgd heeft zal het geen onprofijtelijk jaar geweest zijn; alleen al met zo’n eenvoudig iets als swing-trading volgens de Gann rules, op eod basis had u goed winst kunnen maken.
    Ik hou wel mijn hart vast voor de ‘roeptoeter volgers’; ik zeg daarom ook altijd dat u de grafiek moet volgen en niet het idee.
    *
    De regering heeft in al hun wijsheid besloten om het heilige huisje genaamd ‘3%’ te volgen en wel door middel van bezuinigingen; en natuurlijk ‘alles voor de Euro’!
    De regering benoemt alleen de dingen wel anders dan wat ze zijn.
    Bezuiniging betekent voor mij zien waar je kan beknibbelen op de uitgaven zonder de welvaart al te veel aan te tasten.
    Bij de regering betekent ‘bezuiniging’ echter lasten verzwaring voor de burger (die ziet maar hoe hij/zij dat redt) en zelf gewoon op de oude voet door gaan en geld smijten naar het buitenland!
    Tsja, het is maar wat je verstaat onder bezuiniging, toch?
    Bezuinigingen leiden al snel tot recessie (lessen uit het verleden) en zoals dan te verwachten zitten we daar nu midden in, de huidige recessie is dus gedirigeerd, opgewekt/bewust veroorzaakt, de reden ontbreekt mij tot nu toe; uiteindelijk zal hebzucht en bedrog wel de reden zijn.
    Men heeft op zeer veel gebieden ‘de handel en wandel’ volkomen stil weten te leggen en ik verwacht dan ook komend jaar een verder dalende welvaart spiraal die je niet snel weer de andere kant op hebt, nog meer bedrijven die sluiten en winkels die dichtgaan/opgeheven worden, banen die daardoor verdwenen zijn en niet spoedig weer terug keren; had ‘men’ (lees onze regering) de geschiedenis bestudeerd, dan …..
    Ook de rijen voor de voedselbanken namen dit jaar toe alsmede het aantal huisuitzettingen, but who cares, als we die 3% maar halen toch?
    Dat gaat dus echt niet lukken, door alles stil te zetten zal de inkomsten belasting behoorlijk tegen vallen; en je zal zien dat die ‘stropdassen’ met de volgende oplossing komen –> ‘ nog meer stil zetten'(dieper de recessie in).
    Had men de geschiedenis gelezen dan …
    *
    Van de geschiedenis valt veel te leren omdat zoals Gann zegt: de geschiedenis zich herhaalt en op deze wijze een stukje ‘voorkennis’ verschaft.
    Zo is Gann één van de mensen die de geschiedenis van één en ander grondig bestudeerd heeft.
    Dat leidde onder andere tot de uitspraak van Gann dat we er niet klaar voor zijn om alles te begrijpen, reden waarom hij ons dingen ‘omschreven’ verteld.
    Zo zien we (zag ik) het SQ9 als een eenvoudige rekentabel, maar dat is wel de meest eenvoudige verklaring voor wat het in feite is.
    Het heeft alles te maken met ‘Harmonie’ en ‘Harmonieleer’.
    Dat is totaal iets anders dan enkele trucjes en hoeken toepassen in het SQ9.
    Wanneer u in de ‘van Dale’ het woord harmonie opzoekt leest u : – samenwerking of verband van een aantal zaken tot een welgeordend en aangenaam aandoend geheel- ; waarbij meestal gelijk een link wordt gelegd naar de muziekleer.
    Dit doet echter zwaar tekort aan de uitleg omtrent wat harmonie nu eigenlijk is, en de uitleg vergeet ook te vermelden dat de muziekleer maar een héél klein stukje is van het grote geheel wat harmonie omvat.
    Enkele regels terug schreef ik Harmonie en Harmonieleer met hoofdletters, en in de loop van het jaar zal ik bij tijd af en toe een stukje neerzetten wat de reden daarvan is.
    Gann omvatte door zijn studie wel de volledige betekenis van Harmonie, en hij was niet de enigste in zijn tijd.
    In die jaren komen we bijvoorbeeld ook werk van Walter Russell tegen waarbij tegen hem werd gezegd dat ie zijn werk beter nog een honderd jaar kon opbergen omdat de mensen er nog niet klaar voor waren’.
    Ik heb de afgelopen jaren nog enkele zeer mooie boekwerken ontdekt en in bezit weten te krijgen; en des te meer ik die bestudeer, des te meer ik meen te begrijpen waar zij op doelden, wat ze ons probeerden bij te brengen; bij tijd dit jaar zal ik er wat stukjes over neerpennen; zie maar wat u ermee doet.
    Ook onze voorvaderen (duizenden jaren geleden) wisten van deze kennis en veel daarvan is ons door gegeven door middel van mythen, hun ontbrak de benaming van de dingen die ze destijds ontdekten.
    Gann vertelde in een interview in 1909: “that his forecasting principles were based upon what he called the Law of Vibration, a harmonic ordering process wich governed everything in the universe, including financial markets. He used a secret trading tool called the square of nine, wich he said to have discovered in India, and about wich he only ever wrote one paragraph of explanation, to trade on the floor of the exchange, and would consistently call market tops and bottoms.
    Het SQ9 heeft echt alles te maken met ‘Harmonie’, ik kom daar het komende jaar wel op terug, het is veel meer dan een ‘rekenmachine’.
    *
    Maar ik dwaal af…. het kennen van de geschiedenis geeft ons dus een stukje voorkennis …
    .
    Zoals de studie van Gann omtrent ‘Bull and Bear Calendar Years’.
    Ruim zes jaar geleden, in November 2006, schreef ik daar een stukje over wat nog te lezen is onder de link: [url]http://www.jstas.com/Dow/dow_jones.htm[/url]
    In Februari-2011 heb ik daar een stukje aan toegevoegd, niet om mijn gelijk te halen maar om erop te wijzen hoe mooi zoiets werkt.
    Lees dat gewoon even door, die paar minuten kunnen er ook nog wel af, toch?
    Bestudeert u ook eens de miniatuur grafieken die uitklappen wanneer u er met de muis aanwijzer op klikt.
    .
    De ‘Bull and Bear Calendar Years zijn in de basis als volgt omschreven:
    [color=#0000FF]* The first year of a decade is the year to look for a bear campaign to end and bull market to begin.
    * The second year, is a year of a minor bull market or a bear market rally.
    * Year three is the start of bear year, but the rally from the second year may run into March or April, or if the second year is a decline, the decline from the second year may run down and make bottom in February or March of the third year.
    * Year four is to be a bear year, but it ends the bear cycles and lays the foundation for a bull year.
    * Year five is the bull year, the year of ascension.
    * Year six is a bull year in which the bull campaign which started in the fourth year usually ends in the fall.
    * Year seven is a bear year (but note that 1927 was at the end of a 60 year cycle and that there was no decline).
    * Year eight is a bull year. Prices start advancing in the seventh year and reach the 90th month of the decade in the eighth year. This is very positive and a good advance usually takes place in this year.
    * The ninth year of the decade is the strongest of all bull years for bull markets. The final bull campaign culminates in this year after an extreme advance, and the prices start to decline. The bear market usually starts in September to November.
    * Year ten is a bear year. A rally often runs until March or April, then a severe decline takes place until November or December, when a new cycle begins and another rally starts. (Look for such cycles in the Indian indices). [/color]
    Bestudeer deze regels goed en met de nodige flexibiliteit, er is serieus winst uit te halen!
    Het komende jaar 2013 valt volgens bovenstaand lijstje in het derde jaar, Year three.
    Op z’n Jan boerenfluitjes vertaald staat er te lezen dat indien het tweede jaar een ‘bull year’ is het derde jaar een ‘bear year’ wordt waarbij de stijging van het tweede jaar doorloopt tot in ruwweg Maart -April; en indien het tweede jaar een dalend jaar is dat de daling doorloopt tot ruwweg Februari -maart.
    Dat laatste zagen we bijvoorbeeld heel mooi in 2002-2003.
    Wanneer we dan bekijken dat 2012 een stijgend jaar is/was, dan mogen we concluderen uit de woorden van Gann dat de komende maanden een daling ingezet zal worden, Gann zegt dan dat dit meestal Maart-April ontstaat, ik neig voor nu iets meer naar Mei (waar ik verder in dit stukje nog op terug kom), volg echter niet deze roep-toeter 😉
    *
    Wie het boekwerkje “Pentagonal Time Cycle Theory” van Dhr. Bradley F. Cowan heeft doorgelezen weet van het bestaan van de 17-jarige cyclus.
    Cowan haalt deze cyclus onder andere ook aan in zijn boekwerk: “Four-Dimensional Stock Market Structures and Cycles’ in 1993.
    In 1998 reeds waarschuwde Cowan (zie daarvoor zijn posting in het najaar in het magazine ‘Technical Analysis of Stock and Commoddities’) voor de draai van deze cyclus in ongeveer het jaar 2000 met als nieuwe richting omlaag.
    Bij tijd en leven schrijf ik een keer een stukje over deze 17-jarige cyclus.
    Gann hechte veel waarde aan het getal 7, en 7*17 ~120 en dat getal is weer gerelateerd aan de Uranus cyclus ( ~1.5 * 84).
    Ook 68/69 jaar (~4 x17) is erg belangrijk, ik kom er te zijner tijd op terug.
    Cowan nu heeft vanaf 1790(1792) deze 17 jarige cyclus uitgezet en kwam zodoende tot zijn waarschuwing voor het jaar 2000 als omslag.
    Deze 17 jarige cyclus, die in 2000 is gestart, eindigt zodoende einde 2016 /begin 2017.
    Het choppy en zijwaartse koersverloop van deze eeuw past in zo’n cyclus.
    Nu is het kenmerk van deze huidige 17-jarige cyclus dat de laatste drie jaar meestal een daling laten zien.
    Cycli moeten altijd ruim gehanteerd worden vanwege de mogelijke afwijking.
    We moeten ons dan ook komend jaar opmaken voor een mogelijke daling tot eind 2016 /(begin…ergens in) 2017, en de grafiek zal ons vertellen wanneer exact.
    Meestal is zo’n daling fors, wanneer echter zo’n periode valt net na /in een oorlog dan wordt de koers ondersteund door de toegenomen oorlogs-industrie, wat dan een zijwaarts koersverloop tot gevolg heeft (bestudeert u de grafieken maar eens).
    Komt die laatste drie jaar na een beste koersstijging, dan is de daling meestal ‘dramatisch’.
    .
    Naast deze 17 jarige cyclus vermeld Cowan ook een dertien jarige cyclus (Aarde-Venus-Mars) welke eindigt in 2013.
    Deze cyclus eindigt in de laatste week van Mei 2013.
    Uranus eindigt zijn cyclus (bekeken vanaf 3-September-1929) rond 20-Mei-2013.
    Zo zijn er ook nog diverse cycli die (iets) eerder of later eindigen komend jaar, hang u zelf dus niet op aan eind Mei 😉 maar volg de aanwijzigen in de grafiek.
    ..
    Wordt het dan alleen maar kommer en kwel qua koersverloop de komende jaren?
    Nee natuurlijk, zoals u in de miniatuur-grafieken in eerder vermeldde link kan zien (de blauwe 5) is elk jaar met een vijf zoals Gann noemt: ” [color=#0000FF]Year five is the bull year, the year of ascension[/color]” dus wellicht een lekker choppy koersverloop de komende jaren, en daarin valt geld te verdienen 🙂
    .
    Geen grafieken deze keer, alleen maar wat tekst, de laptop met cyclus grafieken helaas bij een kennis laten liggen afgelopen week, u krijgt daarover meer volgend jaar (wanneer ik tenminste mijn laptop terug krijg ;-).
    Ik wens u veel wijsheid in het komende jaar.
    Houdt het hoofd koel, volg de grafiek met zijn regels en de rest (uw welvaart) volgt vanzelf; haal uw winst uit eigen werk, niet uit het klakkeloos volgen van andermans werk!
    *
    Tot volgend jaar!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    12-01-2013:
    Sorry, echt te weinig tijd voor U, maar U trekt toch uw eigen verhaal, dus het geeft niks dat ik weinig presenteer 🙂
    Even kort, echt geen tijd voor meer.
    Gann wees ons altijd op het belang van de 50%, dus wanneer U een beetje slim bent, heeft u alle 50% lijnen als belangrijk punten in uw grafieken weergegeven staan.
    Ik toon U er hieronder slechts twee, maar doe Uw huiswerk en noteer/markeer alle 50% punten, u zal versteld staan!
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet de steun op de 50% van de High van 13-07-2007 en u ziet momenteel de weerstand die de 50% biedt van de All-Time-High op 703,18.
    De stijging ondervindt momenteel weerstand van de 50%van de ATH op 703,18.
    Er vindt een stevige aanval plaats op dit niveau, het niveau houdt tot nu toe stand, maar u weet: wanneer er maar lang genoeg op een deur wordt gebonkt, zal die deur het een keer begeven, dus wees alert!
    Eenmaal dit niveau overwonnen… verdere stijging staat dan te verwachten…
    Is het niveau niet te overwinnen…zijwaarts tot daling is na te verwachten…
    Hoe simpel kan het zijn.. toch??
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-01-2013:
    Doet ie het of doet het niet … ‘that’s the question’.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een duidelijker grafiek*

    In de MurreyMath grafiek ziet u wat u al wekenlang gemerkt heeft, het koersverloop van de AEX zit in een trading range.
    Murrey verteld dan ook dat de koers veel tijd doorbrengt in een trading range (Gann).
    Al sinds begin December-2012 bevindt de koers zich tussen de 3/8 en 5/8 lijnen in het MurreyMath frame.
    De laatste weken probeert de koers door de 5/8 lijn (351,56) in het 128-daags frame te breken.
    U herkent dit niveau natuurlijk als het 50% niveau van de All Time High op 703,18 (351,59).
    Wonderlijk toch hoe dingen samenlopen, de 50% van de ATH en die 5/8 lijn in het MureyMath frame. 😉
    Gann waarschuwde een eeuw terug al voor de kracht van die 50%.
    Let u ook eens op de omhooglopende ‘momentum’ lijnen in het frame.
    .
    Een doorbraak van deze 5/8 lijn mag leiden tot de verwachting van een verder oplopende koers.
    En wanneer er maar genoeg op de deur wordt geklopt ….
    .
    Mijn verwachting voor de komende tijd staat in de eerder hier weergegeven tekst.
    .
    Ik stop hier, ik heb dit weekend mijn tijd besteed aan een indicator, welke voorvloeit uit een andere eerder gerealiseerde indicator; door de week besteed ik naast mijn werk en het beursverloop veel tijd aan studie waarbij ik regelmatig van mijn stoel van van verbazing; er is zoveel samenhang tussen de dingen om ons heen; ik kom er tzt wel op terug.
    .
    Het is een indicator voor ta-script code (toegepast op diverse platforms) welke een eenmalig audio signaal laat horen bij doorbraak van een op te geven triggerlijn-waarde, en op dat moment een visueel signaal in de grafiek zet (pijltje ;)).
    Er zijn op dit moment twee scripts in ontwikkeling (dus waarschijnlijk nog met fouten).
    Het eerste script geeft de mogelijkheid tot het bewaken van de doorbraak van een MurreyMathlijn, en deze indicator vindt u onder de link: http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=183&p=7513#p7513 ; kijkt u even bij de 15-Januari-2013.
    .
    De tweede indicator geeft de mogelijkheid tot de opgave van vrij te kiezen 1-2 lijnen zodat daarmee ook een trading range bewaakt kan worden.
    Deze indicator maakt geen gebruik van MurreyMathlijnen, maar u kan wel de waarde van zo’n MurreyMath lijn invoeren natuurlijk 😉
    Deze indicator vindt u onder de link: http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1214
    .
    Bij problemen met een of beide indicatoren kunt u het beste reageren in de betreffende topic op het forum op http://www.ta-script.com forum.
    Ik reageer daar dan wel op 😉
    .
    Ik meld me wel weer, trek intussen uw eigen plan!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Op dit moment echt geen tijd om de complete tekst met grafieken hier te plaatsen, u mag kijken onder de link op mijn website –> http://www.jstas.com/wanneer_stap_je_in.htm
    .
    Succes gewenst,
    JanS 😉
    .

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Hoi Jan,

    weer bedankt voor de leuke informatie.
    Met Ta-scripts heb ik nog niet zoveel gedaan. Weleens wat mee gestoeid in Prorealtime en WhSelfinvest.
    Dat eht bepalen van in-/uitstapmomenten relatief eenvoudig kan zijn wordt hiermee bewezen.

    Laatst kwam ik op internet een programmaatje tegen dat m.i. inhoudelijk verbluffend compleet is met kwa handling de nodige storende elementen.
    Het programma kan Free worden gedownload en gebruikt. Het is te vinden onder Dagobert-Dachs.com en ik zou weleens willen weten wat u hiervan vindt.

    Groet Mar Tielbek

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-02-2012:
    Zo, weer een beetje herstelt van de valpartij die onder andere een gebroken pols en een hersenschudding opleverde.
    Ik kan mijn hoofd weer draaien zonder mijn evenwicht te verliezen en de pols geneest goed.
    Om de bovenkamer toch een beetje bezig te houden in die tijd (schijnt beter te zijn dan met een hersenschudding op bed te gaan liggen) heb ik eens wat leeswerk van ‘oude meesters’ op ta -gebied tevoorschijn gehaald.
    Een leuk leeswerkje is het boek van H.M. Gartley wat hij schreef rondom 1935 genaamd ‘Profits in the Stockmarket’.
    Al in de eerste hoofdstukken lees je / zie je dat de geschiedenis zich herhaalt.
    Wanneer je zijn uitleg leest van het ontstaan van de crisis in de eerste decennia van de vorige eeuw, en je ziet hoe de huidige crisis zich in wezen op dezelfde wijze heeft ontwikkeld; kun je maar tot een paar conclusies komen: 1) de geschiedenis herhaalt zich en 2) wat zou het fijn zijn wanneer ‘onze leiders’ ook een beetje geleerd hadden van de geschiedenis, dat had waarschijnlijk veel huidig leed kunnen voorkomen.
    Gartley geeft ook wat uitleg over fundamentele analyse, en bij technische analyse aangekomen stelt hij dat de technisch analist in principe maar drie dingen ter beschikking staan, en dat zijn 1)Prijs 2)Volume 3)Tijd.
    Omdat volume toch vaak een beetje een onderbelicht blijft besteed ik er deze keer kort aandacht aan, ik neem even kort drie indicatoren onder de loep.
    De meest bekende indicator voor Volume is wel de OBV, de On BalanceVolume van Joseph Granville.
    Deze indicator ziet volume die gepaard gaat met een stijgende koers als buy-volume en volume die gepaard gaat met een dalende koers als sell volume.
    Het saldo hiervan is dan de OBV.
    Van belang zijn hierbij dan de divergenties tussen koers en indicator.
    De OBV ziet er als volgt uit.
    Grafiek1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Onder in grafiek 1 ziet u de OBV weergegeven met een gemiddelde er in(MA14).
    Bij een duidelijke trend werkt dit heel leuk.
    .
    Een minder gebruikte indicator is de VWAP van Dr.Levine.
    Op het forum van http://www.ta-script.com zijn daarvoor diverse scripts te vinden.
    Ik heb deze indicator even voor u in de grafiek van de AEX -index geplaatst.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De kronkellijnen in figuur 1 zijn de VWAP lijnen volgens het idee van Dr.Levine.
    VWAP staat voor Volume Weighted Average Price.
    Zulke lijnen worden getrokken vanuit een top of dal in de grafiek, en worden geacht verderop in de grafiek steun of weerstand te bieden aan de prijs.
    Kijkt u zelf maar even in grafiek 2.
    De bovenste lichtpaarse lijn komt vanuit de top in het jaar 2007.
    .
    Dan een indicator welke aardig is ondergesneeuwd de laatste decennia, dat is de Demand-Index van James Sibbet (~1970).
    James Sibbet paste het volume in combinatie met prijs stijgingen of dalingen toe om wat hij noemt de Buy-pressure en Sell-pressure te berekenen.
    Door een bewerking op deze twee toe te passen ontstaat een oscillator welke als een leading -indicator wordt gezien.
    Ik heb hiervoor in ta-script even een indicator geschreven welke het volgende beeld weergeeft.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Onder in grafiek 3 ziet u de Demand Index weer gegeven.
    Ook hierbij zijn natuurlijk weer divergentie en convergentie tussen koers en indicator belangrijk.
    Wanneer de koers steeds lagere waarden neerzet, maar de indicator doet dat niet,dan is dat een waarschuwing voor mogelijke trend omkeer (zie Maart-Juni 2012).
    Idem voor stijgende koersen, zie Juni-September 2012.
    Ik heb in deze indicator ook de mogelijkheid ingebouwd om de vlakken in te kleuren, dit geeft een wat ander beeld.
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Boven de nullijn is nu groen ingekleurd, en onder de nullijn is nu rood ingekleurd.
    U ziet dat een duidelijke kruising met de nullijn een aardig signaal oplevert voor koop of verkoop.
    Natuurlijk zijn ook bij deze indicator diverse waarden weer instelbaar ,hierboven ziet u hem weergegeven met de default-waarden.
    .
    Volgende keer wellicht meer, ik stop er voor nu weer even mee.
    .
    De ta-script code voor de Deamnd Index vindt u op http://www.ta-script.com onder de link
    [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=7620#p7620[/url]
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Satilmis
    Satilmis
    Sleutelbeheerder

    Beterschap Jan! Ik hoop dat je snel weer de oude bent.

    JanS schreef:
    25-02-2012:
    Zo, weer een beetje herstelt van de valpartij die onder andere een gebroken pols en een hersenschudding opleverde.
    Ik kan mijn hoofd weer draaien zonder mijn evenwicht te verliezen en de pols geneest goed.

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Bedankt Satilmis!

    Ik weet nu: het vliegen vanaf een trap lukt me goed, alleen met het landen moet ik nog een beetje oefenen … 🙂
    .
    Voor diegenen die geínteresseerd zijn in de Demand Index, ik heb zojuist een iets aangepaste versie (op verzoek van Vincent) geplaatst op ta-script.com onder de hierboven aangehaalde link.
    Deze versie kan worden geoptimaliseerd in WallStreet for Windows.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Top of geen top of komt er nog een top …:)
    .
    Vanwege tijdgebrek wil ik enkel even verwijzen naar een eerdere update rondom dat gegeven:

    [url]http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=7477#p7477[/url]

    Laat je intussen door niets en niemand gek maken … volg de grafiek!
    .
    Tot later …
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-03-2013:
    Even een kort berichtje vanaf deze kant.
    U weet; ik zeg altijd dat u de signalen vanuit de grafiek moet volgen en nooit het idee!
    Toch is het af en toe wel leuk om wat weg te mijmeren omtrent hoe het koers verloop zou kunnen zijn 😉
    Zo hebben we bijvoorbeeld ‘The Master Time Factor’.
    Deze geeft een idee over de mogelijke richting van de koers grafiek, gebaseerd op ‘het verleden’.
    Niet zeker is of het zo gaat lopen, en de mate van uitslag van deze lijn is niet de te bereiken koerswaarde, slechts de mogelijke richting!
    Toch even een grafiekje met deze grillig verlopende jongen…
    Grafiek 1:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in de grafiek dat de druk van de Master-Time-Factor alweer enige tijd omhoog is.
    Nu is er ook een ta-methode welke Adam-bars wordt genoemd, in feite een spiegeling van voorafgaande koers bars.
    Laten we deze ook eens projecteren in deze grafiek.
    Grafiek 2:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grappig om te zien dat dit een nagenoeg gelijk koersverloop geeft.
    Maar bedenk …het is slechts een mogelijke projectie …
    zekerheid is: –> 0 + een beetje …;)
    .
    Laat ik even snel wat houtje -touwtje -EW er op los …
    Grafiek 3:

    *klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Vanaf de top in Januari dit jaar ziet u een A golf omlaag ingetekend.
    Sommige mensen zien hier liever een golf 1, we wachten dat af, kan ook.
    Na plaatsing van die paarse A zien we een correctieve beweging omhoog, dat wordt dan een golf B of een golf 2.
    Er staat een rode A-B-C ingetekend, maar u mag dat wat mij betreft deze ook vervangen door een w-x-y (deze laatste heeft wat betreft de Y wat hogere koersdoelen).
    De verdikt weer gegeven staafjes rechts in de grafiek geven het meest waarschijnlijke koersdoel aan voor de betreffende golf.
    Ofwel, zowel de paarse B als de rode C(Y) bevindt zich al in de meest voorkomende koerswaarde voor deze golf beweging.
    Ofwel … wees extra alert, de minimale voorwaarden zijn al bereikt ..maar verder omhoog in de EW past ook prima (zeker bij een paarse A en een rode w-x-y).
    .
    Ik heb de kleinere golf bewegingen niet ingetekend, mocht u er belangstelling voor hebben — stuur een e-mail.
    Ik verwacht dus .. een daling staat voor de deur (misschien al de verwachtte grote daling.. hoewel daar nog wat tijd voor beschikbaar is) maar hoe dan ook…volg de grafiek en niet mij, want ik ben dus wel op mijn hoofd gevallen 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    24-03-2013:
    .
    Deze update staat ook op: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    F (hier had het Phi teken moeten staan maar dit forum doet geen Griekse lettertekens).
    Ja, u ziet het goed, dat is de Letter Phi ofwel 1,618
    De reciproke kent u ook, dat is 0,618
    In het korte werkstukje: Fibo-Gann-EW , jaren geleden geschreven, vindt u daarover wat meer uitleg.
    In dat stukje liet ik u zien hoe mooi Fibo, Gann, EW en SRL samenwerken.
    In dat stukje wees ik al wel op het getal 88,66% ofwel 0,8866 maar ik ben er toen niet verder op ingegaan.
    Wanneer we de wortel trekken uit 0,618 krijgen we 0,7861
    Trekken we daar weer de wortel uit dan krijgen we 0,8866.
    Het is wat we noemen een speciaal getal.
    *
    In Oktober 2002 zette de S&P500 een bodem waarna een belangrijke stijging begon.
    In Maart-2003 kwam de bodem van de eerste reactie die kwam op de eerste stijging vanaf Oktober-2002.
    Hoe groot was het retracement voordat de beste stijging (golf 3) begon?
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet een retracement van 88,7% (vierde macht wortel uit 0,618).
    De stijging erna was bijna 100% ofwel 789 punten!
    **
    *
    Op 5-September-2000 zette de AEX grafiek haar voorlopig nog niet meer uitgenomen top op 703,18
    Daarna zette de daling in welke liep tot 18-Oktober-2000.
    Op deze eerste dalingsgolf volgde een reactie.
    Tot welk percentage corrigeerde deze reactie golf?
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien dat de correctiegolf bijna 88,7% corrigeerde voordat de grote duik begon die de pas stopte op een koers van 217,8 ofwel een daling van 485 punten en dat is ruim 68%.
    **
    *
    Op 13-Juli-2007 plaatste de AEX een top op 563,98 waarna er een daling inzette die even stopte op 17-Augustus-2007 waarna er een reactie golf geplaatst werd op deze daling .
    Welk percentage corrigeerde deze golf voordat er daarna aan een grote afdaling werd begonnen?
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ja, u ziet ’t goed, het retracement ging nog verder dan 88,7% en wel naar 94,2%, rond een tijd van 161,8% (Phi).
    94,2% is de achtste macht wortel uit 0,618.
    De daling welke hierna startte stopte pas op 194,99 ofwel een daling van ruim 364 punten en dat is ruim 65%.
    **
    *
    Op 18-Februari-2011 plaatste de AEX weer een topje op de waarde 374,19.
    Er werd een daling ingezet die stopte op 16-Maart-2011 waarna er een correctie kwam op deze daling.
    Die correctie stopte op:
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet ’t goed, de correctie stopte op 88,7% in bijna 88,7% in tijd.
    De daling erna stopte op de waarde 256,36 op 23-September-2011.
    Dat was een daling van ruim 114 punten ofwel ruim 30%.
    **
    *
    Op 30-01-2013 plaatste de AEX een topje in de grafiek op 358,92.
    Er kwam een daling opgang die stopte op 26-Februari-2013 waarna een correctie op deze daling startte.
    -tot nu toe- is deze correctie gestopt op een waarde van 88,7% bij een tijd van 61,8%
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Volgt er dan nu een grote afdaling?
    Vanuit voorgaande grafieken zou je dat zomaar kunnen concluderen.
    Maar dat is gevaarlijk, want soms loopt het anders …!!
    *
    Op 7-September-2012 plaatste de AEX een topje op de waarde 340,22.
    Daarna zette een daling in naar de waarde 321,83 op 1-Oktober-2012.
    De correctie die volgde op deze daling kwam tot een percentage van:
    Grafiek 6:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet ’t goed, een percentage van 94,2% waarna er een daling startte.
    Die daling stopte echter op 16-November-2012 op een waarde van 319,75 waarna de grafiek weer begon te stijgen en de top op 340,22 weer werd uitgenomen.
    **
    *
    U ziet dat een retracement van 88,7% of 94,2% een aanzet kan zijn voor een grote stijging of een grote daling.
    De koers is nu al tot 88,7% gecorrigeerd, wordt ’t misschien zelfs 94,2% (correctie gaat meer zijwaarts voorlopig) voordat we een grote daling gaan krijgen of … wordt ’t een nepper zoals in grafiek 6.
    We zitten in de tijd periode voor een mogelijke daling .. zie update van 30-12-2012.
    *
    We gaan het meemaken, ik wilde even wat intikken om mijn hand weer soepel te krijgen … tot de volgende keer 😉
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Voor ’t slapen gaan .. Fibo niveaus …

    *Klik op ’t plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    08-04-2013:
    Helaas weinig tijd voor U beschikbaar, maar wanneer alles goed verloopt trekt u toch uw eigen plan.
    Afgelopen week zagen we een mooie daling die er in uitmondde dat ik afgelopen Vrijdag middag even mijn short positie sloot.
    Ten eerste was het winstdoel ruim gehaald, en ten tweede kon ik een mooie vijf golf tellen… wanneer ik de Fibo relatie er bij betrek.
    .
    Wanneer u een positie inneemt is het uiterst belangrijk dat u doelen stelt wanneer u deze positie weer verlaat (afsluit).
    Het verlaten (afsluiten) van de positie kan zijn dat uw winstdoel gehaald is (ga daarbij niet tot het uiterste maar neem genoegen met reële getallen), wie het onderste uit de kan wil die krijgt … juist ja, dat deksel enzo!
    Het verlaten (afsluiten) van de positie kan ook komen doordat de koers niet uw verwachtte richting kiest en daardoor uw stoploss geraakt wordt.
    In het laatste geval resteert er helaas een klein verlies (klein wanneer u de regels volgt).
    .
    Ik ga u niet vertellen op welke koers ik Vrijdagmiddag afsloot, want dat gelooft u toch niet, maar u weet dat ik al jaren vertel dat het laatste puntje voor de MM is, en dat golf 1 vaak gelijk is aan golf 5 .. 😉
    Wel wil ik u vertellen waarom ik onder andere besloot Vrijdagmiddag af te sluiten.
    Bekijken we daarvoor de koers grafiek op 15 minuten basis van de AEX.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u een mogelijke telling ( één van de vele).
    In de loop van Vrijdag ontstond er een rode 3 op die plek waarbij deze 261,8% van koerslengte had van de rode 1.
    Mooi hè zo’n perfecte Fibo relatie?
    Daarna een reactie up (4?) en nogmaals omlaag voor de 5 waar ik heb afgesloten.
    De perfecte EW tellers zetten wellicht de rode 3 op de plek van de rode 5 en dan zit de blauwe A en de blauwe B in de vierde golf, maar handelen op 4 en 5 doe ik meestal niet.
    Ik wacht even de blauwe A-B-C af, zien hoe e.e.a. verloopt, en stap dan in … of wacht nog effe af …;)
    .
    Veel wijsheid gewenst,
    Helaas voor de komende periode nog weinig tijd voor u beschikbaar,
    Maar met dat wat ik heb aangeleverd de afgelopen 11 jaar .. moet u inmiddels zelf uw plan kunnen trekken.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    13-04-2013:
    Deze keer een paar grafieken waarvoor ik een aanvraag kreeg.
    Voordat u nu denkt: dat ga ik ook doen –> niet doen dus! ;); ik heb de tijd er niet voor.
    Maar voor deze keer .. Ingrid –>>
    .
    Het betreft een paar grafieken met daarin de Master Time Factor (MTF) van Gann, ook wel de ‘Mass Pressure Chart’ genoemd.
    In de volgende grafieken ziet u deze Master Time Factor geoptimaliseerd voor de betreffende Index.
    .
    Het is ‘not a holy grail’ maar slechts een mogelijke richting, volg dus niet slaafs de volgende plaatjes maar de betreffende grafieken en uw gezonde verstand!
    .
    Als eerste vandaag de grafiek van Goud.
    Grafiek 1:

    *klik op plaatje voor een grotere grafiek*

    Goud denderde afgelopen Vrijdag (o.a. vanwege de uitspraken van de FED) door de al langere lopende steunlijn, een daling van 5,25%!
    Volgens de MTF is er een correctie daarop te verwachten, zie de rode lijn.
    .
    De volgende grafiek is van de Dow Jones.
    Grafiek 2:

    *klik op plaatje voor een grotere grafiek*

    Wanneer we de MTF bekijken voor de DJIA30 dan lijkt een correctie op de forse stijging van de afgelopen tijd op komst, een daling dus de komende tijd.
    Wat dus wil zeggen: de druk op de koers is omlaag …. wat daarvan de uitkomst is… hou dat in de gaten, volg de grafieken en niet het idee!
    .
    Als laatste de Master Time Factor voor de S&P500.
    Grafiek 3:

    *klik op plaatje voor een grotere grafiek*

    Ook in de S&P500 grafiek ziet u dat de komende periode de druk op de koersen vanuit de Master Time Factor omlaag gericht is.
    .
    Ik stop hier maar wil nog even meedelen dat de beweging van de rode MTF lijn de richting aangeeft en niet direct het koersniveau.
    Verder, de lijn wijzigt in de loop van de tijd, ik zal af en toe wat plaatsen .. maar in de tussentijd… volg uw gezonde verstand!
    .
    Af en toe vindt er een update plaats zonder dat dit op diverse plekken op het Internet vermeld wordt, kijk daarom af en toe even onder de volgende link: http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm
    .
    Wellicht de volgende keer wat meer tijd voor u ….
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 🙂
    .

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-04-2013:
    De afgelopen tijd heb ik enkele toevoegingen aangebracht in de Ichimoku Kinko Hyo indicator, beter bekend als ‘de wolk’.
    Op aanvraag is er een signaalbalk onder in de grafiek aangebracht die de status aangeeft van de koers ten opzichte van de wolk en de status aangeeft van de Chikou_Span (paarse achterlopende lijn) ten opzichte van de koers.
    Wanneer de koers boven de wolk staat en de Chikou_span boven de koers dan zijn beide signaalbars groen, en wordt er een groen gekleurde pijl weergegeven.
    Wanneer de koers onder de wolk staat en de Chikou_Span staat onder de wolk dan zijn beide signaalbars rood en wordt er een rode pijl weergegeven.
    Alle andere gevallen zijn neutraal en dan wordt er een N geplaatst.
    Ook kan worden aangevinkt of er een audio signaal moet klinken op het moment dat het signaal wijzigt.
    De wijzigingen zijn nog experimenteel en worden wellicht nog aangepast komende tijd.
    Voor Goud ziet deze grafiek (met de standaard instelling) er als volgt uit:
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De verticale grijze lijn samen met de min of meer horizontale stippellijntjes horen bij de Gunner Indicator, waarbij deze verticale grijze lijn een signaal gaf.
    Het laatste verkoop signaal in de Ichimoku-Kinko-Hyo grafiek kwam op 10-April.
    U ziet tevens dat u ook een indicator op zult moeten nemen voor ‘take profit’ / stoploss, maar dat is weer een ander verhaal.
    De code voor beide indicatoren staat zoals altijd op http://www.ta-script.com.
    **
    *
    Ik sluit af met een weekgrafiek van de AEX, met daarin een mogelijke EW telling.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Vanaf Maart 2009 ziet u een rode kleur ingetekend een flat -correctie A-B-C .
    De koers beweging is dan nu bezig met de rode C van deze flat – correctie.
    Tevens ziet u dat de rode C wordt uitgevoerd in een ‘Ending Diagonal’.
    Ingetekend staat de verwachting dat de blauwe D nog iets lager geplaatst gaat worden, maar dat weten we achteraf pas exact, dus daarom de vraagtekens.
    Daarna omhoog in de E golf die voor een verrassing kan zorgen 😉
    .
    Veel succes, tot later ..
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    mereoc
    mereoc
    Bijdrager

    Wanneer we dan bekijken dat 2012 een stijgend jaar is/was, dan mogen we concluderen uit de woorden van Gann dat de komende maanden een daling ingezet zal worden, Gann zegt dan dat dit meestal Maart-April ontstaat, ik neig voor nu iets meer naar Mei (waar ik verder in dit stukje nog op terug kom), volg echter niet deze roep-toeter
    * aldus uit eerder werk van JanS
    http://www.ta-script.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=546&p=7477#p7477

    => een verrassende E of een bear-year
    that’s the guestion my friend
    groet, Mereoc

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    02-06-2013:
    Even een kort berichtje als antwoord op de e-mails met de vraag of ik nog in leven ben 🙂
    Het antwoord is: Ja … voor zover ik denk tenminste.
    Ik kom helaas veel tijd te kort, en daarom ook helaas geen updates, ik wil e.e.a. gratis houden.
    Maar … u moet zoals u inmiddels wel weet toch uw eigen verhaal trekken, zelf uw analyses doen, ik wil enkel ideeën aandragen.
    Snel even een tweetal grafiekjes, ik probeer wat meer te plaatsen komende maand.
    Als eerste even de waarschuwingen die uitgaan vanuit divergentie tussen koers en indicator.
    U weet inmiddels wel uit mijn verhaaltjes dat wanneer de koers een lagere low zet, en de indicator dit niet bevestigd; dat als vervolg een verdere stijging van de koers mag worden verwacht.
    U ziet dit in onderstaande grafiek bij de paarse letter A.
    Zo weet u ook inmiddels wel dat wanneer de koers een hogere top neerzet die niet bevestigd wordt door de indicator, dit een te verwachten daling als vervolg heeft, u ziet dit in onderstaande grafiek bij de letter B.
    De indicator is natuurlijk de RSI(14) waar over ik al teveel heb neergepend, ik zal u er dan verder ook niet mee vermoeien 😉
    Grafiek 1:

    .
    *
    Pak ik er voor het slapen gaan nog even een andere indicator bij waarvan ik u de ta-script code gegeven heb: de TAC-DMI.
    Deze indicator geeft u een ADX-cluster en een DMI- en een DMI+ signaal.
    Ik heb het u in deze column al eerder uitgelegd, maar nog even snel: de ADX-top in combinatie met een DMI- bodem geeft u de plaats van een top in de grafiek en een ADX-top i.c.m. een DMI+ bodem geeft u een plaats van een bodem in de grafiek.
    Grafiek 2:

    .
    U ziet dat op 22-05 de ADX-cluster i.s.m. de DMI- een top aangeeft waarna de koers gaat dalen.
    De top die de koers op Dinsdag 28-05 geeft zaait natuurlijk verwarring omtrent de juistheid van dat signaal, maar i.c.m. de grafiek van figuur 1 moet u toch op het juiste pad (korte termijn) gebleven zijn.
    *
    De kracht ligt in de combinatie van e.e.a..
    .
    Merk op het hoge volume van afgelopen Vrijdag!
    Onderste venster in grafiek 2.
    *
    Volg de eenvoudige TA, mijdt de dodelijke FA (bij tijd zal ik ook daarover eens wat publiceren) en de winst kan u niet ontgaan!
    *
    Wanneer u de winst van de afgelopen stijging gemist heeft moet u zich serieus gaan afvragen: wat ging er fout, waarom heb ik er niet van geprofiteerd, wie/wat was de oorzaak daarvan?
    Leer van de lessen daaruit, en mijdt daarna de bronnen die u daarvoor gebruikte!
    Succes!
    *
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

20 berichten aan het bekijken - 301 tot 320 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN