skip to Main Content
Recente discussies

Forum Forums AEX Zoeken

Nieuw Onderwerp >>

Forum Forums AEX Dagelijkse update van diverse grafieken

Dit onderwerp bevat 491 reacties, heeft 30 stemmen, en is het laatst gewijzigd door JanS JanS 5 jaren, 7 maanden geleden.

20 berichten aan het bekijken - 221 tot 240 (van in totaal 492)
  • Auteur
    Berichten
  • #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    18-12-2011:
    Nog twee weken te gaan dit jaar, en dan staat 2012 al weer voor de deur.
    Grafiek 1:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    De omzet lag afgelopen vrijdag wat hoger dan de dagen ervoor, maar het was dan ook de derde Vrijdag van de maand, December -expiratie.
    In een flag or pennant moet het volume altijd afnemend zijn, we zien dat de afgelopen tijd het volume dan ook afnam.
    Het hogere volume van afgelopen Vrijdag komt wellicht door de expiratie, of zou de koers een poging gaan doen om uit te breken uit de vlag?
    Ik heb het boek van Bulkowski er even bij gepakt om te bekijken hoe hoog de scoringskans van een vlag is.
    Volgens Bulkowski is de faillure rate van een Vlag in een opgaande korte termijn trend 19%, dus een scoringskans van 81% !
    De gemiddeld te verwachten stijging na uitbraak uit de vlag is 20% bij een ‘Flag’ en 15-20% bij een ‘Pennant’.
    Of dat deze keer ook zo gaat verlopen ?
    In grafiek 1 lijkt het alsof de koers afgelopen vrijdag uit de wimpel wilde breken, maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je zo’n lijntje tekent.
    Grafiek 2:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    In grafiek 2 ziet u de dag grafiek van de AEX met daarin het Gunner Overlay.
    U ziet hierin ook het wimpeltje getekend door middel van twee zwarte lijntjes, die getrokken zijn over de hoekpunten van de koerscandles.
    Hierin is duidelijk geen uitbraak of poging daartoe te zien afgelopen Vrijdag, wel een afketsen van de koers op het bovenste lijntje.
    Ziet u ook hoe mooi de koers steun vond op Woensdag en Donderdag op de 100% prijslijn (zwart).
    *
    Diezelfde steun vindt je ook terug in de Gann waaier lijnen, uitgezet volgens de SRL methode.
    Grafiek 3:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    Of je tekent de Gann waaier in de 15-Minuten grafiek van de AEX.
    Grafiek 4:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    En dan zie je steun op de Gann 2/8 lijn.
    U ziet dat het allemaal niet zoveel uitmaakt wat je volgt, zolang je dat maar consequent volgt.
    .
    Grafiek 5:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    U ziet in grafiek 5 de 15 minuten grafiek van de AEX met daarin een mogelijke Elliott wave telling.
    Het is het wimpeltje van grafiek 1 en grafiek 2, maar dan intraday weergegeven.
    U ziet dat de poedel de B golf van afgelopen Donderdag wat heeft opgerekt, in plaats van een eenvoudige a-b-c is het nu een w-x-y geworden.
    Die neemt iets meer tijd in beslag.
    Om de zwarte C en daarmee de blauwe Y af te ronden zou de koers nog een keer naar beneden moeten gaan, om daarna de grote blauwe C (rechts in de grafiek) te gaan plaatsen ( staat niet op de juiste koerswaarde weergegeven).
    Het dikke gedeelte van de zwarte staaf is het meest waarschijnlijke koersdoel van de zwarte C en het dikke blauwe gedeelte is het meest waarschijnlijke koersdoel van de blauwe Y.
    *
    Bedenk dat bovenstaande grafieken van afgelopen Vrijdagmiddag zijn, en dat wanneer Maandagmorgen de beurs weer opent, we twee en een halve dag verder zijn.
    De wereld staat niet stil in het weekend.
    Voor een indicatie van de opening van Maandag morgen kunt u daarom beter even vannacht kijken hoe de beurs wereldwijd opent en verloopt, om daarmee in te schatten hoe de beleggers het weekend verwerkt hebben.
    .
    Zo ziet u bijvoorbeeld in het Future Contract Januari van de AEX dat de index in de avond sessie nog weer een aantal punten lager ging dan waar de AEX index op Vrijdagmiddag sloot, zij het wel bij zeer laag volume.
    Grafiek 6:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*
    .
    Volg daarom de grafiek, niet het idee!
    .
    Bij onduidelijke grafieken kijkt u even op: [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]

    Wordt vervolgt …
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    19-11-2011:
    De FTI janauri grafiek opende vanmorgen 0,836% lager.
    Daarna was de weg het grootste gedeelte van de dag omhoog.
    Er werd een mooi impuls vormig koersverloop neergezet.
    Later op de dag ging de koers weer dalen, in wat tot nu ( 22:00 uur) een driegolf lijkt te gaan worden.
    Hebben we op korte termijn de bodem even gezien vanmorgen, of krijgt de daling morgen een vervolg?
    We wachten gewoon even af.
    Wellicht een mooi punt om met een kleine stop een positie in te nemen?
    Ik plaats hieronder even het Gunner overlay zoals ik dat vanmorgen in de grafiek zette.
    Kijk eens hoe mooi de koers heen en weer stuiterde tussen de lijnen van het Square en de Gann lijnen.
    Grafiek 1:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*
    .
    Volg de grafiek, niet het idee!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan;)

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    20-12-2011:
    Een mooie stijging vandaag, als derde golf in de intraday telling.
    De koers schoot uit het neergaande wimpeltje.
    Grafiek 1:

    * Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    De weerstanden zijn goed zichtbaar in de dag grafiek.
    Koersdoel vanuit het wimpeltje is 330-332.
    Alleen het volume deze week, dat is erg laag, misschien dat wel daardoor …. maakt ook niet uit, omhoog is omhoog, toch?
    .
    Mijn Dwerg-Harlekijn-Poedel kreeg gelijk dit weekend (hij verwachtte een draai op Vrijdag – uiterlijk Maandag) en ligt nu met een reuze bot op de bank 😉
    Hij is bevordert tot Beurs -Poedel 🙂
    Omdat hij vanavond niet van de bank af wilde komen, heb ik maar even zelf een poging gedaan de intraday EW telling in te tekenen.
    Grafiek 2:

    * Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    Ik meldde gisteren al snel dat we op Maandag een impuls omhoog zagen, en een drie golf erna.
    Dat was dan golf 1 met een correctiegolf 2.
    Een mooi moment om met een kleine stop een positief gerichte positie in te nemen.
    Want na golfje 2 komt dan altijd golf 3, dat is meestal de meest profijtelijke golf van het hele clubje.
    En die golf drie zagen we dan vandaag, hij lijkt nog niet geplaatst.
    .
    Zoals u ook kan zien in grafiek 2 zit de koers in de derde golf van die mooie blauwe C die rechts bovenin in de grafiek staat.
    Bij tijd zal ik dit weekend weer even een overzicht plaatsen van het golf verloop tot nu toe.
    *
    Grafiek 3:

    * Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    In grafiek 3 de intraday grafiek van de Future Januari op de AEX.
    We zien dat de correctie die op Maandag optrad keurig stopte op de groene 1X4 Gann lijn.
    Neem eens even de tijd om te zien hoe de koers mooi langs de lijnen verloopt, en keurig steun en weerstand vindt volgens de regels.
    Bovenstaande versie is de intraday-Gunner-overlay, het is de versie met een nog lopende proef op de automatische range-selectie.
    De ta-script code heb ik geplaatst op http://www.ta-script.com
    .
    Ik sluit af met onderstaande grafiek.
    Grafiek 4:

    * Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    In deze grafiek(vanaf eind September) kunt u zien dat het idee er is, dat we met de 3:C zijn begonnen, waarna uiteindelijk de paarse C geplaatst moet gaan worden.
    .
    Alleen wanneer dit idee achterhaald wordt door de feiten, plaats ik komende dagen wat, en anders niet, ik heb mijn tijd elders nodig op dit moment.
    .
    Volg de grafiek, niet het idee!
    .
    Dit kunt u ook bekijken op: [url]http://www.jstas.com/2009/Dageljiks%20verloop%20van%20de%20AEX%20grafieken.htm[/url]

    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    22-12-2011:
    *
    Ik wil iedereen alvast Fijne Kerstdagen toewensen!.
    Let niet op alle berichtgeving om u heen, doe net als ik, geniet samen met de hele familie van een gezellige Kerstdag met diner, ik kan alle Familieleden hier nog net allemaal ‘herbergen’, 300-vierkante meter woonruimte, maar het wordt elk jaar kritischer met die groeiende aanhang 😉
    Ik kijk elk jaar weer naar zulke dagen uit, Sint Nicolaas was ook al reuze gezellig met z’n allen, en met de Kerstdagen hopen we dat allemaal nog even over te doen.
    Het diner laten we komen, zodat we verder alle tijd voor elkaar hebben.
    *
    **
    Vandaag was 22-December, en bij Gann is dat een seasonal date.
    Wie de afgelopen jaren bekijkt, zal zien dat dit meestal een dag is waarop er niet veel plaats vond.
    Zo ook vandaag, een stijging bij opening en verder een zijwaartse koersbeweging, wat resulteerde in een ‘Inside Day’ .. de beleggers hielden even pas op de plaats voor … bezinning .. ? ..;)
    .
    We zien vanaf 19-12- een mooie impuls beweging omhoog, en de huidige correctie is –> of onderdeel van golfje 4 van deze impuls, —> of onderdeel van een correctie op een al compleet geplaatste impulsgolf vanaf 19-12.
    Achteraf weten we het, en voor nu lijkt mij die correctie in elk geval nog niet compleet.
    .
    Grafiek 1:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    De stijging vandaag liep klem op de dalende groene TrendLijn.
    U ziet met rode letters een A-B-C ingetekend, en de rode C, die tegen de blauwe TrendKanaalLijn aanligt ligt is het doel van de rode A-B-C.
    Op dat moment zou de C de lengte van A hebben, een normaal koersdoel in een A-B-C.
    Ook is dat het koersdoel vanuit het wimpeltje.
    Of dat gehaald wordt ?
    Een C golf geeft al snel aan dat het een vijf golf moet zijn, maar ook een W-X-Y telling is mogelijk, en dan stopt het bij drie …. dat u daar even aan denkt.
    Ook wil ik niet beweren dat het niet hoger kan dan die 330-332.
    *
    De groene Trendlijn, was dat het enigste waar de koers vandaag hinder van ondervond?
    Zal wel niet, anders haalde ik dat niet aan 😉
    *
    Grafiek 2:

    *Klik op de grafiek voor een groter plaatje*

    In grafiek 2 ziet u het Square WTB, een square wat zijn gegevens haalt uit de low van 23-September in dit geval.
    Kijkt u toch eens hoe mooi dit allemaal werkt !
    De stijging gisteren en vandaag, ondervond weerstand op de 270 graden lijn van het Square, dat is Gann 6/8.
    Let u ook eens op de ‘stemmings-wisselingen’ rondom de 50% in tijd en de 100% in tijd van zo’n square.
    .
    Ik ga hier stoppen, wellicht na de Kerstdagen (wanneer ik weer een beetje nuchter ben 😉 ) nog een update voor dit jaar, maar bedenk vooral, dat de achterliggende gedacht die is, dat de huidige stijging onderdeel is van een correctie in een verder dalende trend ! 🙁
    Hoelang die totale correctie gaat duren ? …. we gaan het meemaken !
    .
    Volg de grafiek, niet het idee !
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    04-01-2012:
    Allemaal nog de beste wensen voor het komende jaar, trek wel een extra truitje aan, want we gaan verder de Kondratieff winter in 😉
    Een jaar vooruitzicht geef ik niet, wie mij regelmatig leest weet wel wat ik verwacht voor de nabije toekomst en effe daarna.
    Om wat te verdienen zullen we toch de grafiek moeten volgen.
    En wanneer u vijf jaar rapporten leest van de ‘professionals’ zult u inmiddels wel ontdekt hebben dat u zes richtingen uitkan 🙂
    *
    Even snel een paar grafieken, veel is er niet gewijzigd de laatste weken.
    Verder waren de omzetten beroerd laag op de beurs, iets wat TA parten kan spelen.
    *
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U herkent onmiddellijk het square van Gann opgezet vanuit de zero-lines.
    U ziet hoe mooi de koers heen en weer stuitert tussen de lijnen, en bedenk: de lijnen zijn niet getrokken op het koersverloop !
    Gisteren ( 3 januari) zagen we een hanging man in de daggrafiek, exact op het kruispunt van twee Gann (weerstand) lijnen.
    Dat vond plaats op het koers niveau van 28-10-2011.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat mooi in de dag grafiek van grafiek 2.
    Er stond daar al enige tijd een pivot lijn ingetekend, en de koers ondervind daar in eerste instantie wat weerstand zoals u ziet, een dubbele top is een feit.
    Vanuit de uitbraak uit het wimpeltje is het koersdoel de bovenste blauwe TKL lijn.
    Dit doel heb ik vanuit meerdere methodes, maar of we dat gaan halen … daarvoor zullen we eerst door de Pivotlijn heen moeten stijgen met de koers.
    .
    Voor het komend weekend, net effe ervoor of net effe erna, heb ik een alert liggen voor een wijziging van de koers richting.
    Deze komt onder andere vanuit de Jenkins TTL lijnen.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet een kruising van twee lijnen rondom dit weekend, dat wijst vaak op een trendomkeer.
    Let u er ook eens op hoe vaak deze lijnen, getrokken vanuit één punt, voor steun of weerstand zorgen.
    *
    **
    De volgende keer zal ik weer een itd EW telling mee geven; maar op dit moment bevinden we ons wat dat betreft op een kruising van twee wegen.
    De ene weg verwacht vanuit EW een verdere stijging, dus een eventuele trendwijziging rondom komend weekend is klein en kort, de andere weg verwacht grotere daling .. voordat de weg omhoog weer wordt voort gezet.
    Nadat deze C of Y poot geplaatst is ( zie mijn updates terug) verwacht ik een verdere daling, maar voor mijn gevoel is de stijging in de C of Y poot nog niet compleet.
    .
    Volg de grafiek, niet het idee!
    *
    Voorlopig nog weinig tijd beschikbaar voor u, nog veel lopende zaken af te werken.
    .
    Houdt het hoofd koel, volg alleen uw eigen idee, en onderneem pas actie wanneer u zelf uw actie kan onderbouwen; bedenk dat anderen veelal alleen voor eigen parochie prediken.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉
    *

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Goedemorgen Jan,

    weer top natuurlijk!

    Maar zeker nog de beste wensen voor het komend jaar.

    Groet Mar Tielbek

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    05-01-2012:
    Dinsdag een hanging man in de dag grafiek, en op woensdag en donderdag lagere koersen, dat patroon in zijn geheel geeft een evening star, een negatief patroon
    Verder zien we een dubbele top zoals ik gister al vermeldde, een patroon met een vrij hoge failure rate, maar links laten liggen van een dergelijk patroon kan op voorhand niet.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 herkent u natuurlijk onmiddellijk de Thomas Demark supply and demand lines.
    We zien dat de koers na de dubbele top door de rode demand line is gedaald, maar vandaag steun lijkt te vinden op het niveau van de gele supply line.
    Vanaf de bodem vanaf 23 september tel ik steeds een A-B-C, en we zitten dan volgens dat patroon in de C golf momenteel.
    En dan verwacht je dat die C golf vijf interne golven heeft.
    Houdt er echter rekening mee dat vanaf 23 September ook als alternatief met een W-X-Y kan worden geteld, en dan bevindt de koers zich op het ogenblik in de Y golf die … maar drie interne golfbewegingen nodig heeft !
    *
    De koers staat op een keuze moment tussen negatief en positief, houdt de vinger strak aan de pols.
    *
    Een week of wat geleden liet ik u de volgende grafiek zien, die inmiddels al weer wat verder gevorderd is natuurlijk, en de onderstaande grafiek is dan ook bijgewerkt tot en met vandaag.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet de daling vanaf Feb-2011 tot en met September-2011 weergegeven als golf 1 of golf A.
    Daarna begon de koers aan een correctie op deze daling, weergegeven met een A-B-C, maar u weet inmiddels dat dit ook een W-X-Y kan zijn/worden.
    De A of W en daarna de B of X zijn geplaatst, en de koers zit daarna in de C of Y zoals hierboven vermeld.
    Koersdoel daarvan is het ingetekende paarse vierkantje.
    Ik schreef u gisteren al dat de koers op een tweesprong staat.
    Er zijn diverse scenario’s mogelijk, zelfs die waarbij de B nog niet geplaatst is ….. en we eerst nog terug gaan naar pakweg een 260 voordat we de C gaan plaatsen.
    Ik ga alle scenario’s niet meer plaatsen, zo gek was ik vroeger, maar ik ben inmiddels een beetje genezen 😉
    We zien in grafiek twee mooi de worsteling van de koers met het 50% retracement niveau, Gann vertelde ons al daarop te letten.
    *
    **
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 ziet u de daggrafiek met daarin wat steun en weerstand niveaus.
    Het groene dalende kanaaltje is al ruim verlaten, en de koers zit omhoog in een oranje ingetekend stijgend kanaaltje.
    Wanneer de koers uit dit kanaaltje daalt, en ook de pivot op 305,36 doorbreekt, moeten we op meerdere niveaus alert worden voor een eventuele verdere daling.
    Op iets langere termijn bekeken zitten we nog steeds in het blauwe opgaande kanaaltje, maar u ziet dat daarbij een forse daling kan optreden ( de B uit grafiek 2) terwijl het kanaal omhoog nog steeds in tact blijft.
    .
    Dan kreeg ik vandaag van een goede bekende nog een intraday grafiek opgestuurd met daarin de Ichi Moku Kinko Hyo grafiek op basis van 15 minuten.
    Hij had deze gecombineerd met de intraday Gunner grafiek, een mooi geheel.
    Ik zet beide grafieken even apart van elkaar hieronder neer.
    .
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u de Ichi Moku Kinko Hyo grafiek op 15 minuten basis.
    U ziet dat de koers door het dunne gedeelte van de wolk daalde, samen met de paarse lagging line gaf dit een perfect verkoop signaal.
    Vooralsnog een dikke wolk boven de koers voor morgen 😉
    .
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U herkent vast de Gunner Overlay over de grafiek.
    Kijkt u daar eens op uw gemak naar, kijk eens hoe mooi de koers ‘rekening’ houdt met de lijnen, duik ik intussen de bedstee in 😉
    .
    Succes voor morgen, laat je niet gek maken door allerlei commentaar van wie dan ook, volg de grafiek en loop binnen, hoe simpel kan het zijn.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    07-01-2012:
    Zo, de eerste week van het nieuwe jaar zit er al weer op, hebben we dat alvast gehad dit jaar 😉
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    In grafiek 1 ziet u dat de daling vrijdag stopte onder de onderste oranje trendlijn, en tevens op de pivotlijn die daar ligt.
    Rond dat niveau ligt toevallig ook een Jenkins TTL.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    U ziet weergegeven door rode pijltjes waar kruising van deze lijnen liggen, en begin komende week ligt daar ook een kruising, plaatsen waar vaak de korte termijntrend draait.
    In beide grafieken hierboven is ook mooi te zien waar de koers afgelopen Dinsdag afketste; in grafiek 1 ziet u de MA200, en in grafiek 2 een Jenkins TTL lijn.
    Natuurlijk was er ook horizontale weerstand van de top van 28-10-2011, en er ligt daar nog steeds een niet gesloten gap, zoals te zien is in grafiek 3 hieronder.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    *
    Een grafiek die ook het bijhouden waard is, is de grafiek met de volume gewogen steun en weerstandlijnen van Dr. Levine.
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    .
    De intraday grafiek van de AEX op basis van 15 minuten hield zich ook keurig aan de squares van Gunner overlay.
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    .
    Eerst maar weer even omhoog …?
    .
    Dan nog even enkele andere grafieken die ik van mijn scherm pluk.
    Grafiek 6:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    U herkent de First-Five-Bars indicator.
    Het groene bolletje aan het begin van vorig jaar ‘voorspelde’ op basis van deze beurswijsheid dat het jaar hoger zou eindigen, maar zoals u ziet is het jaar verder grijs weergegeven, de daling bedroeg dan ook 11,9% op jaar basis in plaats van een stijging.
    Rechts bovenin de grafiek ziet u dat er een meting is uitgevoerd op de laatste 25 jaar, en dat daarvan 88% correct werd ‘voorspeld”, en dus 12% fout.
    Het jaar begint nu met een rood bolletje ….. we wachten even de komende 51 weken af … 😉
    *
    Dan heb ik diverse indicatoren geplaatst zo de laatste jaren, waarvan ik er diverse wel gebruik, maar niet altijd een grafiek van plaats.
    Het is inmiddels een stevig pakketje geworden.
    Ik maak vandaag even een greep uit dat pakketje met een day en een intraday grafiek met daarin drie van deze indicatoren.
    Wellicht herkent u de volgende ..?
    Grafiek 7:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    Grafiek 7 is een daggrafiek van de AEX met enkele indicatoren van mij er in weergegeven.
    U ziet dat wachten op ‘confirmation’ van diverse indicatoren af en toe erg lucratief kan zijn.
    *
    Grafiek 8:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    In grafiek 8 ziet u hetzelfde clubje indicatoren, maar dan in de 15 minuten grafiek.
    *
    **
    Tijdtekort speelt me nog steeds parten, dus onregelmatige updates de komende tijd, kijk gewoon af en toe even; en volg intussen gewoon lekker rustig uw eigen idee.
    De bedstee roept 😉
    *
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    09-01-2012:
    Een dag met weinig vuurwerk, kennelijk is al het kruid op oudejaarsavond verschoten 😉
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere duidelijker grafiek *

    De Index opende hoger, ging gelijk lekker door omhoog, maar toen was het … op!
    De koers zakte weer terug, en wat resulteert is een inside day, een besluiteloze dag.
    In grafiek 1 ziet u dat de koers keurig binnen het oranje kanaaltje gebleven is.
    Verder kunnen we er niet veel mee.
    *
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere duidelijker grafiek *

    In grafiek 2 even de FTI van Januari op basis van 15 minuten.
    U ziet de mooie start direct na opening, wat al werd verwacht (vanuit de RSI(14) ) zoals ik in de weekend update meedeelde.
    Na de eerste impuls van 8-candles kon er een Gunner overlay over de koers worden gelegd.
    We zien hoe mooi de blauwe cirkel daarna weerstand bood.
    Toen de koers uit die blauwe cirkel brak, met een mooie lange koerscandle omhoog, vond het koersverloop weerstand bij de rode ‘double-arc’ waarna de koers helemaal terugviel totdat deze steun vond op de blauwe Gann 1X3 lijn, tevens de blauwe cirkel.
    Dat de rode ‘double-arc’ zeer waarschijnlijk niet de eerste keer zou worden doorbroken kon u ook al zien aan de RSI die onder de grafiek staat weergegeven, immers deze ondersteunde de stijging van de koers niet; divergentie.
    Let u ook eens op de steun die de rode 1X1 lijn bood aan de koers.
    Nadat de avondsessie wat moeite had met de rode 2/3 lijn van het square, werd daarnet boven gesloten deze avond.
    Mij benieuwen wat het morgen wordt … 🙂
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    10-01-2012:
    Even snel een paar grafieken om te zie hoe een en ander verloopt.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    De koers steeg vandaag weer een stukje verder, keurig volgens het oranje trend lijntje.
    Ook is nu goed in de daggrafiek te zien dat er een korte termijn trendje is gedraaid rondom dit weekend.
    Dit werd al aangegeven door de grafiek met de Jenkins TTL lijnen zoals hieronder te zien is.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik heb er even een verticaal rood streepje bij gezet in de grafiek.
    Ik vertelde u al dat er meer grafieken waren die dit aangaven.
    Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de seasonaldate indicator van Gann die ik op het ta-script forum geplaatst heb.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in grafiek 3 de seasonal dates van Gann.
    22-12 was niets bijzonders, ik gaf dat vorige jaar ook al aan, deze datum doet zelden wat.
    De blauwe streep die u ziet is wat Gann noemde de “death zone’.
    49 koersbars na de top van eind Oktober, en we zien daar keurig een draai.
    De dikke blauwe streep iets verder op in de maand is 49 weken na de top van 18-02-2011.
    Grafiek 2 goed bekeken? 😉
    .
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 de intraday grafiek van het FTI 2012 Januari contract weergegeven in de 15 minuten grafiek.
    U herkent het Gunner overlay natuurlijk, gebouwd rondom de basis principes van Gann.
    Kijkt u eens naar de invloed van de ‘double arcs’, precies volgens ‘het boekje’.
    Let ook op de ‘achtste’ lijnen , de 50% van het square, en de rode 1/3 en 2/3 lijnen.
    *
    Wat EW betreft zitten we in de C (Y) golf, en die begint op zijn einde te lopen.
    Ik verwacht nog wat hogere koersen dan dat wat we tot nu toe gezien hebben, kijkt u ook eens naar wat de RSI(14) grafiek in grafiek 4 ‘belooft’.
    Gaan we de vijfde ‘double arc’ halen ?
    *
    Laat je niet misleiden door ideeën, volg de grafiek en de signalen erin.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    11-01-2012:
    En vandaag daalde de koers weer een stukje.
    In de dag grafiek beweegt de koers zich dit jaar tussen de twee pivot lijnen op 309,x en 318,x
    Zolang de koers daar niet echt uitbreekt … weten we niet wat de trend is, op dagbasis.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    De koerscandle daalde vandaag wel door de oranje trendlijn, maar in de daggrafiek is dat niet direct een signaal om negatief van te worden.
    Wat ook mooi te zien is in grafiek 1 is de worsteling van de koers met de MA200 dit jaar.
    **
    *
    De 15 minuten grafiek, hoe verliep het daarmee van daag voor de intraday handelaren, wat dat is net altijd weer wat anders dan de eod handelaren.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    De opening vanmorgen om acht uur gaf gelijk al de richting aan voor de dag.
    Er werd lager geopend, de koers probeerde te herstellen, daalde daarna weer door de blauwe Gann lijn, herstelde weer tot aan de groene ‘double arc’, en toen ging het echt mis.
    Wanneer u de grafiek bekijkt ziet u hoe heftig de koers kan reageren rondom die ‘double arcs’, dat zijn dan ook die plaatsen in de grafiek om extra alert te zijn.
    Na de daling langs deze groene ‘double arc’, zien we dat de koers heen en weer stuitert tussen de rode 1/3 en 2/3 lijn van het square.
    Ziet u ook in die korte periode de reactie van de koers rondom de 50% in tijd? (kruising van de gestippelde diagonaal lijnen)
    Ziet u nu waarom Gann zo hamerde op 1/3 -2/3 en 50% ?
    **
    *
    Ziet u de opmerkelijke beweging van de RSI in grafiek 2 ten opzichte van het koersverloop?
    Laten we dat nog even snel uitvergroten voordat ik de bedstee induik.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek weergave*

    Boven in grafiek 3 ziet u de slotkoers op basis van 15 minuten, en daaronder de RSI(14).
    Ik ga er kort op in, in mijn stukjes over de RSI heb ik dit meer dan uitgebreid behandeld.
    De RSI(14) geeft prachtige signalen af, keurig op tijd!
    In bovenstaande grafiek staan een paar lijntjes, ik heb geen tijd om er meer te behandelen, bekijk daarvoor mijn stukje over de RSI(14), met nadruk op die 14 !!
    De verticale streep in de grafiek geeft het moment waarop vandaag deze koersgrafiek opende.
    We zien na opening de daling die ik al noemde hierboven, met daarna herstel met een lagere top, terwijl de RSI een gelijkwaardige top plaatste op dat moment, minder sterk signaal, maar een waarschuwing dat de koers wellicht weer wil gaan dalen (paarse streepjes).
    De daling was stevig, en de RSI(14) daalde tot in Bearish gebied, zie de letter A.
    Daarna zien we dat de koers een gelijkwaardig bodempje plaatst, terwijl de RSI(14) stijgt ( blauwe lijntjes) en daarmee aangeeft dat de koers omhoog wil.
    Dat gebeurde dan ook, in de loop van de avond steeg de koers.
    Alleen zien we een zeer enthousiaste RSI(14) ten opzichte van de koers (rode lijnen) en de lezers van mijn stukje over de RSI(14) herkennen dit onmiddellijk, er is een grote kans op een negative reversal, de berekening van het koersdoel heb ik u daarvoor gegeven.
    U ziet hoe mooi de RSI(14) u een soort voorkennis biedt op het te verwachten koersverloop, maar laat daarvoor dat ding dan wel op 14 staan, en niet allerlei andere exotische waarden die ik her en der tegenkom, want daarmee helpt u de waarde van de RSI omzeep!
    Ziet u trouwens ook hoe mooi de boodschap van de rode lijn samenvalt met het gegeven dat de RSI(14) niet meer uit het bearish gebied steeg, ondanks de overdreven stijging ten opzichte van het koersverloop?
    *
    En zo zijn er nog meer lijnen te trekken in grafiek 3, maar u moet zelf ook wat doen, anders slaapt u in 😉
    Ik heb voor dit jaar, bij tijd beschikbaar, nog een verdere complementering op stapel staan voor het stukje over de RSI(14) want er zit nog veel meer in!
    Dan heb ik nog meer ideeën, maar ik ga u niet lekker maken, ik zie wel hoeveel tijd ik over hou voor deze hobby 😉 en u ziet wel wat daar uitrolt.
    *
    Voor zover u het nog niet geleerd hebt ( door schade en/of schande) volg altijd de grafiek, en daarna pas het idee, wanneer dat laatste past bij het koersverloop.
    *
    En zo ziet u dat de daghandelaar vandaag een rustige dag had, terwijl de intraday handelaar niet stilzat (als ie slim was ;-).
    *
    Succes voor morgen, en laat je door niemand gek maken!
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Mogge Jan,

    weer TOP wat je dit jaar weer aan analyses weggeeft.
    Je kunt je nauweliijks voorstellen dat daar nog veel aan kan worden toegevoegd.

    Heel benieuwd.

    Groet Mar

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    14-01-2012:
    We zitten in de Kondratieff winter, iets wat je niet direct merkt aan de buitentemperatuur, maar wel aan de economie.
    Bedrijven vallen om (gaan failliet) werkgelegenheid verdwijnt al s sneeuw voor de zon, en zelfs landen dreigen nu failliet te gaan of zijn in principe al failliet zoals bijvoorbeeld Griekenland.
    En in plaats van even hard door te pakken en de problemen op te lossen, blijft men lekker doorsukkelen waardoor de problemen alsmaar groter worden en de uiteindelijke klap veel harder aan zal komen.
    Maar ik hou er over op, wanneer ‘men’ niet wil dan houdt ‘het’ op; en naar deze boer wordt toch niet geluisterd 😉
    *
    Dan zijn we begonnen aan het jaar 2012 en in diverse artikelen wordt dan onmiddellijk weer de aandacht gevestigd op de kalender van de Maya’s.
    Deze kalendercyclus loopt op 21-12-2012 ten einde, om daarna weer te beginnen aan de volgende cyclus.
    Doemdenkers hangen aan deze datum hele rampscenario’s op, maar in feite is het niet meer en minder dan een cyclus van de planeten die dan weer voor de zoveelste keer aan hun volgende rondje beginnen.
    Ik heb er enkele jaren geleden al eens een keer een stukje over geschreven wat u vindt onder de link: [url]http://www.jstas.com/Astro/het_vervolg.htm[/url]
    **
    *
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 even een plaatje van de AEX over de afgelopen 60 jaar.
    Ondanks alle ups en downs zit de koers van de AEX nog steeds in het stijgende trendkanaal aangegeven door de twee langlopende paarse lijnen, hoewel deze nu wel tegen de onderzijde van dat kanaal aanzit.
    Tot in het jaar 2000 liep de koers lekker omhoog tot zelfs boven het kanaal uit, maar na de top in September 2000 is er toch een duidelijk trendkanaal omlaag in te tekenen waarbij de onderzijde van het langlopende trendkanaal met de paarse lijnen in Maart 2009 al een keer werd aangeraakt (steun gaf).
    In Maart 2003 zien we een bodem in de grafiek, in Maart 2009 zien we een bodem in de grafiek –> Maart 2012 weer een bodem ??
    *
    Laten we even inzoomen op weekgrafiek 1 op het stukje koersverloop vanaf de top in September 2000.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Sinds de top in September 2000 ziet u lagere toppen en lagere bodems, een duidelijk neerwaartse trend.
    Wat ook opvalt is dat het dalen sneller verloopt dan het stijgen van de koers.
    De daling vanaf de top in September-2000 tot de bodem in Maart-2003 duurde 859 kalenderdagen, de stijging naar de top in Juli-2007 duurde 1400 dagen, dat is 1,63 maal zolang.
    De daling vanaf de top in Juli-2007 naar de bodem in Maart-2009 duurde 599 kalenderdagen, de stijging naar de top in Februari 2011 duurde 1014 dagen, dat is 1,69 maal zolang.
    Procentueel gezien was de stijging ten opzichte van de daling na elke bodem fors, maar niet genoeg om weer de vorige top te bereiken.
    Hierin ziet u bevestigd wat u al weet, dat het beperken van verliezen belangrijker is dan het daarna weer proberen te herstellen van de winst.
    Zo ziet u dat een winst van 158,9% niet opweegt tegen een verlies van 69%.
    **
    *
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 is te zien hoe op afgelopen Woensdag de koers door de Oranje trendlijn is gedaald en hoe op de twee dagen erna de koers steun vond op de pivotlijnen eronder.
    Onder in de grafiek ziet u het volume afgebeeld, het is weer wat toegenomen deze week.
    *
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet de intraday grafiek op basis van 15 minuten.
    De steun op afgelopen vrijdag vond plaats op de 1X2 Gann lijn.
    Het afgebeelde koersverloop vanaf 23 September-2011 is de reactiegolf op de daling vanaf Februari 2011.
    U ziet dat volgens deze telling de koers bezig is -of was- met die paarse golf C, welke zoals al eerder verteld een drie of een vijf golf moet worden.
    Deze paarse C golf begon zo mooi, maar is momenteel een beetje lastig te tellen; het is net niet het één en net niet het ander, voor een mooie telling zit de ene keer de prijs en de andere keer de tijd in de weg.
    Wanneer de rode 1:C niet zolang was geweest hadden we er een mooie Ending Diagonal van kunnen maken (met nog een laatse E golf omhoog) maar ook dat lukt niet.
    We kijken het gewoon even aan, ergens lonkt nog steeds de weg voor hogere koersen komende week, ten eerste om er een mooie EW telling van te kunnen maken en ten tweede om dat gap te dichten 😉
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Dat gap ziet u in grafiek 5 nog een keer weergegeven.
    Mooi zou zijn wanneer we dat gap nog even dichten voor dat we het gap onder in de grafiek gaan dichten.
    Naar aanleiding van e-mail vragen betreffende die blauwe korte kromme verticale streepjes, dat zijn niet te missen set-ups in deze grafiek voor een meer dan profijtelijke instap in het koersverloop omhoog.
    Op deze plaatsen in de grafiek kan met een zeer kleine stoploss meestal een behoorlijke koerswinst worden binnengehaald, of de positie met een klein risico fors worden uitgebreid.
    De bedoeling ligt er dit jaar daar een stukje over te schrijven.
    *
    Ofwel, graag nog wat omhoog komende week (draaidatum rond de 19-e) voordat we gaan dalen, en belangrijke bodems zien we vaak in Maart het laatste decennium.
    *
    Ik laat nog even de Jenkins TTL lijnen grafiek zien, die een mogelijke draai rondom die 19-e aangeeft.
    Grafiek 6:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Niet elke draai verloopt even mooi volgens de kruising van deze op het SQ9 gebaseerde lijnen, maar negeren moet (mag) u ze niet.
    **
    Ik stop hier, mijn tijd voor u is op, ik krijg nog bezoek.
    Volg altijd de grafiek, en daarna pas het idee omtrent wat dan ook!
    Komende week af en toe een update, de agenda is al behoorlijk vol.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    17-01-2012:
    .
    Dirk, de jou toegestuurde e-mail komt steeds als onbestelbaar retour, en daarom heb je geen antwoord ontvangen.
    *
    Dan even als reacties op het gegeven dat ik vermeldde dat dit decennium vaak de nieuwe lows liggen in Maart, ik wilde daarmee niet aangeven dat dit jaar in Maart een nieuwe ATL geplaatst gaat worden, dat ligt niet in de (mijn) verwachting, er zou dan wel iets heel erg negatiefs moeten plaats vinden; wanneer u grafiek 2 van de weekend update bekijkt ziet u dat ook het plaatsen van een low tijd in beslag neemt, en meestal meer dan een paar weken 😉
    *
    Op afgelopen Maandag zat de beurs in de VS dicht en dan is de omzet hier meestal laag en de koers omhoog.
    Zo ook deze Maandag.
    Vandaag steeg de koers boven de MA200, sloot erboven, maar wist ondanks een nieuwe aanval niet het gap te sluiten.
    Grafiek 1:

    Grafiek 2:

    Een gap speelt de rol als steun of weerstand, in dit geval als weerstand.
    We zien de laatste weken een constante aanval op het gap, en wanneer je maar lang genoeg op een deur klopt …. gaat ie wellicht een keer open 😉
    Een doorbraak door dit gap… legt de weg open voor fors hogere koersen, in het EW scenario zelfs tot net onder de 374.
    In Delta zou dan zelfs eind Februari in zicht komen voor een koers omkeer.
    Gann zegt: bij een vierde keer testen van een weerstand/steun gaat de koers er meestal doorheen.
    Een afketsen van de koers nu, met daarna lagere koersen, geeft mij nog steeds niet aan dat het gap niet alsnog kan worden gesloten, we kunnen in een uitgebreidere correctie zitten, een flat, voordat de koers weer verder omhoog gaat.
    **
    Wees voorzichtig, volg geen enkel idee, alleen de grafiek.
    De stijging kan ook een test van de uitbraak onder de oranje trendlijn zijn.
    Einde van deze week expiratie …. we sukkelen daar wellicht naar toe….
    Sinds 29-December vorig jaar gaan we in principe zijwaarts in een trading range.
    Allemaal regels geschreven om mee te nemen bij uw beslissingen.
    *
    Volg uw eigen idee, en plaats altijd een stoploss!
    *
    Komende week verder helaas geen tijd voor een update, wellicht in het weekend weer.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    22-01-2012:
    Het heeft wat moeite gekost, maar het gap is eindelijk gedicht, wel fijn met zulke stormwind als er momenteel gaande is 😉
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek twee zien we dat de koers alweer boven de MA200 zit, en ook boven het topje van 28-Oktober-2011, positief dus.
    Wel veel twijfel patronen deze week, en ook vrijdag was weer zo’n twijfel patroontje.
    Ook zit de koers nog steeds onder de oranje trendlijn, en divergeerde de RSI(14) licht afgelopen vrijdag, uitkijken dus!
    **
    *
    Het Januari contract van de AEX future kon Vrijdagmiddag de prullenbak in, en we moeten ons nu richten op het Februari contract.
    Met veel ta-technieken kun je niet zoveel in een dergelijk contract wat net loopt, maar Gann technieken zijn daar prima voor.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 3 ziet u de FTI in een 15 minuten grafiek.
    In grafiek 3 ziet u de Gunner overlay, wat gebaseerd is op Gann technieken, maar niet puur Gann is, dit even na aanleiding van een gesprek afgelopen week.
    U ziet het positieve slot in de avond uren, nu nog afwachten wat het weekend geeft en Azïe doet Maandagmorgen.
    **
    *
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 de seasonaldate grafiek van Gann, gebaseerd op de kalenderdatums.
    Ik zal de indicator nog een keer ombouwen, waardoor er andere leuke dingen te zien zijn.
    waar ik in grafiek 4 even op wil wijzen is dat komende week 49 weken na de top van Februari-2011 valt.
    7X7 weken = 49 is de deathzone van Gann, en kan een trendwijziging te zien geven.
    *
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 5 een grafiek met de Jenkins true trendlines.
    U ziet twee kruisingen rondom dit weekend, wat kan wijzen op een trendwijziging.
    Ook geven deze lijnen vaak steun of weerstand …
    **
    *
    Grafiek 6:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 6 ziet u het range square vanaf 18-02-2011 t/m 23-09-2011 en daarna het volgende square gespiegeld.
    U ziet hoe mooi de koers vanaf 23-September-2011 eerst langs een 4X1 lijn omhoog kroop, later langs een 2X1, en momenteel worstelt met de 1X1 lijn.
    De groene lijn A-B is een 1X1 prijs-tijd lijn en loopt altijd onder 45 graden in het square.
    De groen B-C lijn is een 1X1 prijs-tijd lijn en loopt altijd onder 45 graden in het square.
    De hoek tussen deze twee lijnen is dus altijd 90 graden, en dat herkennen we als de hoek van een vierkant.
    Om een vierkant kunnen we een cirkel trekken, en er wat onderverdelingen in maken.
    Wat we dan krijgen is het volgende:
    Grafiek 7:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet het vierkant, u ziet de 1X1 lijnen terug die zijn aangegeven met A B en C.
    Daaromheen is een cirkel getekend.
    U ziet de gelijkzijdige driehoek welke Gann altijd gebruikte.
    Extra toegevoegd ziet u twee gelijk benige driehoeken.
    Dit wordt het diagram van Beck genoemd.
    We kunnen nog een onderverdeling ( 1/3 , 1/2 , 2/3 ) aanbrengen in het vierkant, waarna het plaatje er als volgt uitziet:
    Grafiek 8:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in een blauwe kleur de onderverdeling van 50%, 1/3 en 2/3 aangebracht.
    Hier dichtbij hoort natuurlijk de “flower of life” die ik ook nog even voor u neerzet:
    Grafiek 9:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    *
    Ik had vandaag een werkstukje over het diagram willen schrijven, maar de tijd ontbreekt.
    Laten we het diagram eens plaatsen in grafiek 6, we krijgen dan het volgende plaatje:
    Grafiek 10:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat we een paar extra lijnen krijgen door het Beck diagram, maar dat de meeste lijnen al in het Square verwerkt zitten.
    Ik laat u nog even de grafiek zien, zonder het Square, maar met het Beck diagram en de koerscandles.
    Grafiek 11:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik kom er in een werkstukje nog op terug, maar wilde u de grafieken niet onthouden.
    .
    Dan nog even kort EW.
    De scenario’s over een A-B-C vanaf September-2011 komen laag over op het internet, maar dit scenario vervalt momenteel in een 1-2-3/1-2-3, een stotterend motor patroon zoals ik dat noem, het kan wel maar is niet mijn favoriet.
    Ik heb dan ook andere patronen op de plank liggen, en mits de motor niet snel aanslaat vermoed ik dat de correctie vanaf 23-September vorig jaar nog veel uitgebreider gaat worden.
    In dat uitgebreidere scenario gaan we komende week beginnen aan een poot naar beneden ( 260 plus of min 20 punten) voordat we nog een keer fiks omhoog uithalen.
    Ik ga het gewoon op de voet volgen, en zal bij tijd proberen het juiste scenario neer te zetten.
    Voor nu is mijn tijd voor u op.
    *
    Ik verwacht komende week een draai omlaag .. maar volg de grafiek, dan draait u vanzelf mee 😉
    .
    Vriendelijke groet
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    Satilmis, via -via kom ik weer op deze link, maar de link -forum- werkt bij mij niet.
    Daarom ook gisteren geen update.
    .
    ..
    24-01-2012:
    Vrijdag een bijna doji, Maandag omhoog op lager volume, en vandaag weer een doji — twijfel onder de beleggers.
    Werd op Maandag nog gehandeld in de langlopende calls, vandaag was daarin een omzet van 0.
    Ik plaats even één grafiek en duik dan de bedstee in.
    Het is een 15 minuten grafiek op de AEX met het Gunner overlay.
    Kijkt u eens hoe mooi de koers de lijnen respecteert.
    Ik heb ook even de RSI(14) eronder afgebeeld, kijk daar ook goed naar, die belooft iets voor morgen, of ie dat waar maakt?
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*
    .
    Volg de grafiek, niet het idee!.
    .
    Tot morgen of later.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    Mar Tielbek
    Mar Tielbek
    Bijdrager

    Mogge Jan,

    weer bedankt voor de informatie.
    Eerder kreeg ik trouw regelmatig een mail met uw update en ineens is dit niet meer het geval. Hoe komt dat?

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    25-01-2012:
    We zijn d’r bijna….
    Een stroperig koersverloop de afgelopen tijd, alles neemt dan meer tijd in beslag.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 1 ziet u dat de koers bijna het minimale koersdoelgebied heeft gehaald.
    Het EW scenario met de 1-2/1-2 verwacht nu doorzetten met hogere koersen, ik zet daar nog even niet op in; ik verwacht nog steeds de aanzet tot een daling.
    Maar u weet, volg de grafiek en niet het idee.
    Wees erg voorzichtig met posities, zit er bovenop … of sta even aan de zijlijn in afwachting van meer duidelijkheid.
    .
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

    #link naar dit bericht
    JanS
    JanS
    Bijdrager

    29-01-2012:
    De koers kan maar drie richtingen op: –> omhoog-omlaag-zijwaarts.
    Een denkfout die al snel wordt gemaakt (waaraan ik me al snel schuldig maak) is dat er na een stijgende trend bij een “draaidatum” al snel wordt gedacht aan het opvolgen van die stijgende trend door een dalende trend, en daarbij denken we dan het liefst aan een soort van afstorten van de koers 😉
    Wat echter afgelopen tijd gebeurde was dat de koers overging van een stijgende trend in een zijwaarts licht dalende trend, iets wat voor optieschrijvers lucratief is.
    Grafiek 1:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    We zien in grafiek 1 dat de koers de laatste tijd omhoog kroop langs de onderkant van de oranje trendlijn, en deze week in een licht dalend kanaaltje terecht is gekomen.
    Op dit niveau ligt ook dat gap wat nu inmiddels gesloten is.
    Grafiek 2:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 2 is ook te zien dat het gap wat eerder dienst deed als weerstand, dit de afgelopen week deed als steun .
    *
    **
    Afgelopen Maandag werd een topje geplaatst, in elk geval de koersen voor de rest van de week lagen eronder.
    Erg ingewikkelde ideeën zult u op het internet langs zien komen om dergelijk mogelijke draaipunten te ontdekken.
    Gann vertelde echter dat dit toch wel eenvoudiger kan, bodems en toppen “communiceren met elkaar”.
    Heel vroeger ging dit met rooksignalen, maar later werd daar geschrift en getallen voor gebruikt, en de jeugd zal één dezer dagen wel overgaan op een ‘communicatie-App 😉
    Het gebruik van getallen bij communicatie tussen toppen en bodems ziet u bijvoorbeeld terug wanneer we lijnen vanuit een top of bodem trekken volgens het Square of Nine.
    Grafiek 3:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U herkent in grafiek 3 de ‘True TrendLines’, getrokken vanuit één punt volgens het SQ9.
    U ziet hoe mooi deze lijnen vaak als steun of weerstand dienst doen.
    Kruisingen van deze true trendlines geven soms draaipunten aan.
    Maar we kunnen bijvoorbeeld ook tellen vanaf top of bodem met Fibonacci getallen.
    Heel mooi gaat dit wanneer u rekening houdt met plus of min een procent van het getal waarmee u werkt.
    Bij bijvoorbeeld het Fibonacci getal 89 werkt u dan met 88-89-90 en bij bijvoorbeeld het Fibonacci getal 233 werkt u dan met 231-232-233-234-235.
    Ik laat u even een paar voorbeeldjes zien.
    Grafiek 4:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 4 ziet u een telling met het Fibonacci getal 89 waarbij gebruik is gemaakt van het aantal koersbars of het aantal kalender dagen.
    U ziet daarbij een lijntje naar de top van de candle van afgelopen Maandag.
    Nemen we het getal 144.
    Grafiek 5:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    Ik vermoed dat de spaghetti op uw bord beter geordend is, maar ik heb toch alle lijnen even laten staan om aan te geven dat het tellen met die 144 u diverse keren aardig op tijd kan waarschuwen dat er mogelijk iets op komst is.
    Jammer dat ik altijd de grafieken moet verkleinen voor de website, ’t wordt er een beetje onduidelijk van af en toe.
    Maar, u ziet ook in deze grafiek een lijntje naar afgelopen Maandag.
    Doen we hetzelfde even met het getal 233.
    Grafiek 6:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet hoe diverse toppen en bodems vaak op deze wijze van tevoren kunnen worden uitgerekend.
    Een groot aantal lijnen kan worden verwijderd door exact op het getal te spelen, 233, dus met een marge van 0%.
    Dat doe ik in de laatste grafiek over dit onderwerp.
    Grafiek 7:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet in bovenstaande grafieken diverse keren de top van afgelopen week terug komen.
    Door vanuit elke top of bodem met de diverse getallen vooruit te rekenen, kun je soms iets zien aankomen.
    **
    *
    Wat ook leuk is komende week is het samenkomen van prijs en tijd zoals ik liet zien in mijn stukje: [url]http://jstas.com/GT144/Fibo-Gann-EW.htm[/url]
    Ik heb het in onderstaande grafiek even neergezet voor de AEX de komende week.
    Grafiek 8:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    U ziet dat eind komende week 61,8% in tijd verloopt en indien de koers nog iets stijgt ook 61,8% in prijs retracement.
    In het laatste vierkantje in het prijs-tijd-frame heb ik ook een rode diagonaal getekend, op deze diagonaal is de prijs en de tijd gelijk.
    Ik heb met twee grijze lijntjes nog een kanaaltje ingetekend, en met blauwe lijntjes een driehoek.
    Verder zien we al langere tijd divergentie in de composite index.
    **
    *
    Als laatste even snel de 15 minuten grafiek van de AEX index.
    Grafiek 9:

    *Klik op het plaatje voor een grotere grafiek*

    In grafiek 9 ziet u een mogelijke Elliott wave telling.
    Na het dieptepunt op 23-September werd eind Oktober de paarse A golf geplaatst, vervolgens eind November de paarse B golf en is daarna de koers begonnen aan de paarse C golf.
    Deze laatste golf heeft zich ontpopt als een golfbeweging met veel drie-golfjes en veel overlappingen, waardoor het idee ontstaan is dat dit zeer waarschijnlijk een “ending diagonal” wordt.
    De E golf zou er wat tijd en prijs betreft eigenlijk al moeten staan, maar nog een pootje omhoog erbij is ook mogelijk, vandaar het vraagteken bij de E.
    Zodra de E geplaatst is, staat de paarse C op zijn plek.
    .
    Een variant op deze telling is die, waarbij de ending diagonal wordt geteld als een contracting triangle, en onderdeel is van de paarse B golf die dan nog niet geplaatst is; en zich ontpopt als een flat correctie golf.
    Na plaatsing van deze contracting triangle gaat de koers dan omlaag om de paarse B alsnog te plaatsen, maar de tijd die dan de B golf in beslag gaat nemen ten opzichte van de A golf wordt wel erg lang, dus dat verwacht ik niet.
    **
    *
    Take time to see clearly what you want and the rest will take care of itself.
    The past will never do anything, it is gone.
    The future isn’t ever going to be here, it will always just remain a thought, waiting for its turn to materialize, and taking up the space you have for being here this moment.
    Trading is only done in the present moment.
    Though we look back and see clues what may happen, we must always be seeing the market where it is, and not where it isn’t (past and future).
    (by Neall Concord-Cushing)
    *
    Op z’n Jan boeren-fluitjes vertaald: volg de grafiek –> niet het idee!
    ..
    Vriendelijke groet,
    Jan 😉

20 berichten aan het bekijken - 221 tot 240 (van in totaal 492)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN